[TI] Welke kleine tinkerhengst voor dit leuke merrietje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Re: Welke kleine tinkerhengst voor dit leuke merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:52

Kent vind ik juist wel wat zwaarder, en ik begrijp dat dat niet de bedoeling is?
Afbeelding

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:54

OH haha gesnopen hoor Frenia

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:55

Yep dat wel, maar denk dat het wel in de richting van "lieve kinderpony" ligt. weet het niet hoor, zoals ik al zei, ken ik hem niet, maar ik vind hem wel mooi en bovendien lief en rustig ogen. Bovendien lijkt hij me, wel vanop foto, wel bij Jill te passen.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:11

Kent heb ik zelf zien lopen maar vond dat een beetje tegenvallen.
Leek toen niet vooruit te branden, hij is dus idd erg rustig(te rustig).
Overigens dacht ik dat hij verkocht was.
Het veulen van hem dat we op stal hebben staan is ook nogal een beer, dus als je dat niet wil zou ik niet voor hem kiezen.
Hier staan een paar foto's van hem: viewtopic.php?f=5&t=468454

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:32

Kent heb ik vorig jaar op schandalige wijze gepresenteerd gezien op de hengstenkeuring bedenk ik me net.
Werd vooruit geschópt dat vergeet je niet snel....

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:39

Venco is ondertussen al rond de 1.50

Lonan is 1.42/43 maar zij het meer voor de grap. Al zou ik het wel leuk vinden zou er ook niks voor hoeven hebben als ik ooit iemand vind die het zou willen met Loontje,
Hier een foto van Lonan met zijn deken waar hij van het zomer een beetje uitgegroeit is, Afgelopen winter paste hij nog prima maar nu niet echt meer, Hij is vooral wat in de breedte gegroeit,

Afbeelding

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:51

Kiara schreef:
Kent heb ik vorig jaar op schandalige wijze gepresenteerd gezien op de hengstenkeuring bedenk ik me net.
Werd vooruit geschópt dat vergeet je niet snel....

Dat is dus ook wat ik me van hem herinner.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:58

Oeioei! Das dan idd niet echt...
Die Donovan is idd een echte beer!!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:24

Ik ben persoonlijk erg gecharmeerd van John Boy. Niet al te groot, 1.45, en ik vind het een heel mooi type.
Afbeelding
Ook Pitalo van de bonte Parels is niet zo groot, 1.48 en geeft hele goede bewegingen door.
Garish vind ik ook helemaal geweldig.
grid schreef:
is die kleur eigenlijk dominant of recessief ?!

We weten trouwens nog niet zeker of Jill nu roan of schimmelbont is . Ze is pas 5 dus kan nog schimmel/ wit worden ?
Ze heeft in de zomer vele donkerdere vlekken, dan in de winter.

Jill is schimmelbont. Ze heeft namelijk ook een wit hoofd, bij een roan verkleurd alleen het lijf met de seizoenen, hoofd en benen blijven donker, net als de manen en staart. Bovendien heeft ze appels, die bij roans eigenlijk niet voorkomen. Een roan is juist in de winter veel donkerder (vaak zelfs helemaal effen) dan in de zomer.

Zowel schimmel als roan is dominant.
Dominant wil alleen niet zeggen dat een paard met die kleur het altijd zal vererven. Dominant betekend alleen dat als een paard een gen voor schimmel draagt dit altijd te zien zal zijn.
Een gen bestaat namelijk uit 2 delen, allelen genoemd. Ieder paard krijgt voor iedere eigenschap een allel van de vader en een allel van de moeder. Deze allelen worden weergegeven d.m.v. letters.
Voor schimmel wordt de letter G (=grijs) gebruikt. G staat voor schimmel, g voor niet-schimmel. Krijgt een paard dus van de ene ouder G en van de andere g dan heeft het paard als 'kleurcode' Gg (=heterozygoot, 2 verschillende allelen). Aangezien schimmel dominant is zal het paard schimmel worden ook al zegt het andere allel (g) wordt niet-schimmel.
Nakomelingen van een paard met Gg, kunnen zowel de G als de g meekrijgen, krijgt de nakomeling de g mee, dan zal het niet-schimmel worden.
Is een paard GG (=homozygoot, 2 dezelfde allelen) dan kan het alleen schimmel doorgeven.

Een heterozygote schimmel x niet schimmel geeft dus 50% kans op schimmel. Heterozygoot schimmel x heterozygoot schimmel geeft 75% kans op schimmel.
Ik ga er van uit dat Jill heterozygoot schimmel is, dat zijn verreweg de meeste schimmels. Om homozygoot te zijn moet een paard namelijk in ieder geval 2 schimmel ouders hebben, en dan nog is er maar 25% kans dat het van beide ouder G doorkrijgt.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:29

John Boy is ook erg mooi ja,

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:09

Als je echt bij die stokmaat wilt blijven omdat je ook een klein veulen wilt fokken dan zou ik Garish kiezen. Ik denk dat je dan een grote verbetering aanbrengt tav de merrie al weet ik van de foto's niet hoe ze beweegt.

Echter, 1,38 betekent dat je makkelijk een hengst van max. 1,54 kan kiezen zonder problemen.

Nuala is gedekt door Offspring voor de 2 keer, Nuala is 1,50 en Offspring 1,65 ruim. Ook Lilah is door hem gedekt en zij is zelfs 1,45

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:12

Ik heb begrepen dat ze graag een klein tinkerje willen krijgen en als je zo`n grote hengst pakt dan wordt het veulen al gauw ook wat groter, maar ik vind tomboy mooier al Garisch maar dat is puur op het uiterlijk

grid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 20:21

*:o ben ik nog even *

Hé súpertje --> weer bedankt voor de kleurenuitleg , we kunnen dus verwachten dat ze wit wordt

moet wel lachen om sommige opties:

O' Malley --> we willen een PONY van ca 1.40m !!! iets groter mag wel als de hengst een perfecte combi is, maar we willen dus persé een "kleintje" fokken (liefst dus Jill 2 hihi)!!

en over propjes gesproken --> vind o malley erg kort

Kent --> misschien niet zo'n hoge schofthoogte, maar echt MEGA breed, daar past Jill 2x in

In het echt lijkt Jill trouwens heel veel op een welsh cob, alleen dan dus met meer beharing aan benen en hoofd en misschien haar benen iets grover en korter , waardoor ze dus ook wat minder ruime gangen heeft

vb COB (deze is dan wel weer iets fijntjes voor een cob maar een betere foto kan ik even niet vinden):
Afbeelding

de fellponyhengst die bij ons op stal stond zou ook best leuk gepast hebben (was 1.38m met lekker veel beharing en mooie rondingen en súper karakter)

Maarja eigenlijk tinker x tinker tóch?!

Ja en over t stamboek --> ik denk dat ICS "is geweest" of ...

Jill is ICS gekeurd, maar wordt dan waarschijnlijk volgend jaar voor inschrijving/ keuring NTS aangeboden.

zie verder leuke opties voorbijkomen Ben nu toch wel erg benieuwd naar TOMboy --> waar foto's en hoe groot is ie

Esme --> dan zou t wel een fijne van 1.54m moeten zijn , want heb al een merrie van ca 145m gezien met hengst van ca 1.52m erop en zij zakte dus echt bijna door zag er niet fijn uit .
Hebben de hengst er dan ook vroeg afgehaald, want ze zakte bijna door en viel echt bijna om en die merrie was een stuk breder/ groter dan Jill

courage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:28

Waw, zo te zien heb je een grote keuze.
Ik vond die Robin niet mis

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:31

Grid --> wat een gekke merrie was dat dan hahahaha heb daar nog nooit van gehoord namelijk.

Je wilt dus een kleine pony, dan zou ik echt voor Garish gaan, super soepel in zijn lijf, beweegt grandioos en is goed gebouwd, geeft genoeg zwaarte mee maar is niet té voor deze merrie.

Ik wil Maddox ook zeker nog een keer door Garish laten dekken.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 20:37

Esme_27 schreef:
Grid --> wat een gekke merrie was dat dan hahahaha heb daar nog nooit van gehoord namelijk.

Je wilt dus een kleine pony, dan zou ik echt voor Garish gaan, super soepel in zijn lijf, beweegt grandioos en is goed gebouwd, geeft genoeg zwaarte mee maar is niet té voor deze merrie.

Ik wil Maddox ook zeker nog een keer door Garish laten dekken.

ja was echt zielig ...

volgens mij gaat Garish aan kop --> in ieder geval een bezichtiging waard

Dobbel --> klinkt ook wel aantrekkelijk wel moet je hem/ haar dan niet willen kopen, want ze is in principe dus al besproken

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:50

Het veulen nee die zou ik niet willen heb er net eentje,

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:25

Robin vond ik op de hengstenshow ook erg indrukwekkend, samen met Garish.

Grid, ik heb trouwens nog wel een DVD voor je met de NSvT hengstenshow van april jl. Daar staan een aantal van de hengsten wel op. Heb je al en beetje een indruk. (Tomboy en Pitalo waren er niet)

Over de ICS hengsten zeg ik maar niks, die ken ik niet, dus daar kan ik geen oordeel over geven.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 05:34

ik zou voor deze merrie een grotere hengst kiezen, maar omdat je een klein veulen wilt fokken zou ik absoluut gaan voor John Boy, ik vind hem erg mooi, ruim gangwerk, goed karakter en hij heeft mooie nakomelingen, ook ben ik erg gecharmeerd van Raven, ook die heeft echt een superkarakter en mooi gangwerk, en een leuke eigenaresse haha, moet natuurlijk niet de reden zijn maar zou voor mij wel meetellen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 07:48

grid schreef:
zie verder leuke opties voorbijkomen Ben nu toch wel erg benieuwd naar TOMboy --> waar foto's en hoe groot is ie

Mmm, mag de foto's niet linken maar kijk voor meer foto's op www.manege-piaffe.nl bij fokkerij.

Bono (1.47 m.) zou ook wel wat zijn geweest voor Jill maar ik neem aan dat je niet bereid bent om naar Polen af te reizen voor een dekking?
Afbeelding
Afbeelding
Bono is echt een softie van een hengst hoor wat karakter betreft Als hij ooit nog weer naar NL komt dan zou ik graag Fayette eens bij hem langs willen brengen

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:33

Maxolo zou er ook mooi bij passen, is dit jaar 1.48m gemeten en heeft een super cool karakter, een echte knuffelkont.

Afbeelding

Maar je hebt keuze genoeg Grid, lijkt me wel moeilijk om een keuze te maken. Veel succes ermee in elk geval.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:32

Pitalo is 1.52m en een heerlijke dondersteen

Tomboy is 1.60m...

Maxolo is niet goedgekeurd, vrij fors en geeft leuke veulens

Garish is een goede keuze als je klein met ruimere gangen wilt fokken Maar volgens mij weet niemand iets over zn karakter?

John-Boy heeft ook schitterende gangen, alleen volgens mij nog best een pittig karakter...

Raven is megagaaf qua uitstraling en superbraaf van karakter! Is ook een aanrader!

Robin heeft een behoorlijke knie-actie, maar wel kort in zn draf.. meer de hoogte in met die sokjes, dan naar voren

Venco heeft ook behoorlijk ruime gangen! Is wel weer erg luxe en nog in de groei...

Geronimo is denk ik geen verbetering voor Jill

Kent staat nu in Groningen, is 100% een beer... zowel in de breedte als qua karakter... Volgens insiders, maar geloof dat echt direct ( ), schaapmak!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 10:38

hmmm John Boy naam komt me bekend voor maar weet zo even niet of ik die al in t echt heb gezien

Tomboy VEEEEL te groot dus ....

Vasthi --> kunnen we die DVD nog bestellen of zo, we willen ook naar de volgende keuring, maar alvast wat paardjes kijken om ze misschien deze winter al in t echt te gaan bewonderen is natuurlijk ook altijd leuk

Maar als jullie allemaal denken dat 1.45 ook mooi is.

Wij vinden dat wellicht al aan de grote kant vinden (wel afhankelijk van bouw)
Maar ook met de achtergrond dat de paarden in Engeland/ Ierland die niet zo rijkelijk gevoert werden enzo en daardoor wellicht ook kleiner zijn gebleven dan hier
--> de veulens hier lijken tenminste ZEER vaak hun ouders te overtreffen in maat
en t is dus juist niet de bedoeling om groter te fokken...
zouden we er dus wellicht geen moeten kiezen die alweer een stukje groter dan haar is.

Maar over ca 1.45m:
Wat vinden jullie dan van Subliem --> die had ook echt een lief karakter
Heeft wel wat slierterige manen, maar Jill heeft zo veel en stug haar dat dat hopelijk dat sliertige wel wat opheft
Bouw (niet zo duidelijk op foto's te zien helaas) maar is misschien iets lang, maar dat mag voor Jill best
Die heb ik dus in het echt gezien omdat een kennis hem misschien wilde kiezen voor haar merrie van ca 1.43/45m (maar dus ook alweer heel anders dan Jill)

Z'n baasje was trouwens ook niet verkeerd

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

[edit] nog wat verduidelijkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:56

Moet het trouwens een ggk hengst zijn?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:09

volgens mij wel anders had ze ook wel met die van mij mogen dekken.
die van mij is afgekeurd vanwege het feit dat die vanmij het niet nodig vind zijn ballen te laten zien (vind het denk ik te koud:)) hij is nog kryptorgyde helaas.
is hoogst waarschijnlijk ook ervelijk en dus ook niet de bedoelling
Laatst bijgewerkt door rommulus op 06-10-05 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt