[TI] ICS-leden; brief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: ICS-leden; brief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:50

jes29 schreef:
Ook ik heb de brief ontvangen van het ICS. Zo te lezen, denk ik, dat het bestuur zich heel goed verdiept in de gang van zaken en er alles aan probeert te doen om door te kunnen blijven gaan voor de paarden en voor de leden die het nog wel naar hun zin hebben. Ik geef ze geen ongelijk! De tijd zal het leren wie er uiteindelijk gelijk krijgt.

Het bestuur doet vooral zijn best om leugens vol te houden en feiten te verdraaien. Deze brief zal vast heel geloofwaardig over kunnen komen, als je het zo leest lijkt het gewoon te kloppen. Maar een heleboel dingen kloppen absoluut niet of zijn gewoon ronduit gelogen.

Op 11 september, meteen na het opheffen van de Ierse ICS, diende Ics nederland een schriftelijk verzoek in bij de Nederlandse autoriteiten om de status van haar stamboek voor de Irish Cob om te zetten naar die van “Stamboek van Orgine”. Reden: In Nederland kun je alleen een erkend stamboek zijn als er een moederstamboek is, of als je dat zelf bent.
Dat klopt, maar dat moederstamboek is er al in Nederland, het NSvT.
Deze aanvraag werd ondersteund met een op 4 september in Denemarken ondertekende resolutie van alle andere organisaties in Europa die zich met de Irish Cob bezighouden.
Op 14 september besloot de Nederlandse autoriteit de erkenning van ICS Nederland toch in de trekken “omdat niet meer wordt voldaan aan bepaling 2b uit de Annex van EEG Richtlijn 92/353”, waarin staat dat een stamboek als het onze de rasstandaard en de principes van het Stamboek van Orgine moet volgen
.

Op 16 september ontvingen wij een schrijven van het Product voor Vlees, Vee en eieren (PVE) dat onze aanvraag van 11 september om als moederstamboek verder te mogen gaan niet kan worden behandeld omdat op 14 september de erkenning is ingetrokken.
Op 22 september is opnieuw een volledig gedocumenteerde aanvraag voor Moederstamboek ingediend bij het PVE. Volgens de Europese Richtlijnen kan deze op lange duur niet geweigerd worden als er geen ander moederstamboek is voor de Irish Cob.

Dat kan wel geweigerd worden, omdat er al een ander moederstamboek is voor hetzelfde type paard, het NSvT.

Gevolgen van de intrekking.
Met het PVE is afgesproken dat we de lopende zaken en “paspoorten in de pijplijn” kunnen afhandelen. Onze Irish Cob Society is nog steeds een stamboek, maar nu, hopelijk tijdelijk, zonder erkenning van de overheid.
Dit betekend dat wij zolang deze situatie duurt niet zelf paspoorten uit kunnen geven, maar dit wel door een ander erkend stamboek mogen laten doen.
Uitgegeven goedkeuringen, premies en andere kwalificaties zijn en blijven erkend door de andere Irish Cob stamboeken in Europa.

Een niet erkend stamboek bestaat niet. Een stamboek is het pas als het erkend is door de overheid, anders mag het geen stamboek genoemd worden.
Paspoorten mogen inderdaad uitgegeven worden door een andere (nederlandse!!) instantie (net als er bij papierloze paarden gebeurt bij KNHS). Maar dit betekend niet dat paarden opgenomen kunnen worden bij de ICS, en dat vervolgens een ander stamboek een ICS paspoort uitgeeft. Ook kan niet in het paspoort vermeld worden dat een paard is opgenomen bij de ICS, omdat de ICS niet meer bestaat.
De ICS Nederland mag helemaal geen paarden meer opnemen.

Opgestarte Acties.
Alleen in Nederland blijkt het verdwijnen van het moederstamboek te leiden tot intrekking van de licentie, in andere Europese landen kunnen de Irish Cob organisaties onder dezelfde Europese regelgeving gewoon doorgaan. Hun overheden hanteren een andere uitleg van dezelfde regels.
Er bestaan nog steeds erkende Irish Cob Stamboeken.

Om zo snel mogelijk uit de impasse te komen hebben wij inmiddels de volgende acties in gang gezet:
- Er is bezwaar gemaakt bij de afd. Bezwaarzaken van het PVE tegen de intrekking van de erkenning. Dit bezwaar is in behandeling.

Ik denk niet dat dat bezwaar gegrond zal worden bevonden. Er was namelijk wel iets meer aan de hand dan alleen het niet voldoen aan bepaling 2b uit de Annex van EEG Richtlijn 92/353.
- Er is bij de bestuursrechter een “voorlopige voorziening” gevraagd. Hiermee kan het PVE besluit worden opgeschort.
Dat zal ook niet gebeuren, aangezien het moederstamboek er niet meer is
- De Europese commissie is gevraagd de Nederlandse interpretatie van de richtlijn 92/353 te toetsen. De intrekking van een stamboeklicentie zonder waarschuwing vooraf is namelijk in strijd met een ander artikel in dezelfde Europese richtlijnen.
Er zijn genoeg waarschuwingen geweest, het ICS ligt al lange tijd overhoop met het PVE, onder andere door het niet opvolgen van regels.
- Een aanvraag is ingediend bij het PVE om moederstamboek voor de Irish Cob te worden.
Wederom, moederstamboek is er al. Dat het een ander ras is, is alleen een interpretatie van het ICS.

Hoe Verder.
De registratie van dekbonnen en van veulens door ICS Nederland gaat door, er mag geen breuk in de afstamming komen. Intussen werken we er aan de erkenning weer zo snel mogelijk terug te krijgen:

1. Als de intrekking wordt teruggedraaid, kunnen wij onze werkzaamheden als stamboek voortzetten als vanouds.
Ze doen alsof die mogelijkheid zeer reëel is, maar dit is zéér onwaarschijnlijk.
2. Als de intrekking niet binnen afzienbare tijd wordt teruggedraaid kunnen we als niet-erkend stamboek verder. We doen dan zelf alle stamboekactiviteiten, en vragen een erkende stamboekorganisatie de paspoortuitgifte -eventueel tijdelijk- voor ons te verzorgen. Hierover hebben wij reeds contacten.
Zoals ik eerder al schreef, dan geen ICS paspoorten of iets in die richting. Bovendien bestaat een niet erkend stamboek niet, en mogen ze al helemaal geen keuringen houden en paarden opnemen en dit voordoen als een stamboekkeuring.
De Nederlandse stamboeken voor o.a. Shires en Paint Horses hebben ook geen overheidserkenning en werken op deze wijze.
Die stamboeken bestaan niet Dit zijn slechts verenigingen voor liefhebbers van het ras. Dit kan de ICS ook worden, en dit zijn ze op dit moment ook, alleen blijven zij zeggen dat het een stamboek is.
3. We kunnen ons aansluiten bij een buitenlands erkend Irish Cob stamboek en zo weer Europees erkend zijn.
Dit kan niet. Je kunt niet een deel van de registratie van een buitenlands stamboek in nederland hebben. Het nederlandse deel mag dan niet zelfstandig stamboek activiteiten uitvoeren zoals keuringen, opnames en premie's uitgeven. Dat zal moeten gebeuren door het buitenlandse stamboek. Wat dus wil zeggen dat het ICS NL zich niet kan aansluiten bij een buitenlands stamboek, maar dat alleen het buitenlandse stamboek zal bestaan

De volgende punten zijn op dit moment van belang:
1. Mogelijk proberen mensen misbruik te maken van de ontstane situatie: ons kwam ter ore dat een andere organisatie of groep mensen onze leden wil gaan benaderen met een paniekbrief om de ICS-paspoorten naar hen te sturen om ze “weer geldig te maken”
Ga hiet niet op in, u maakt onnodig kosten en geeft waardevolle informatie uit handen

Lijkt mij complete onzin en paniekzaaierij.
2. De door ICS Nederland en ICS Ierland uitgegeven paardenpaspoorten zijn en blijven geldig.
Klopt, de paspoorten blijven geldig, net zoals een KNHS paspoort geldig is. Dus als registratie en vervoersbewijs. De paarden zijn echter niet meer ingeschreven in een stamboek, omdat dit stamboek niet meer bestaat.
3. Behaalde en toekomstige premies worden erkend door de Irish Cob organisaties in andere landen.
Toekomstige premie's? Ze mogen helemaal geen stamboekkeuringen meer houden.
4. Dekbonnen worden verwerkt door ICS Nederland zoals tot nu toe gebruikelijk is.
Iedereen mag dat doen.
We zijn nog steeds een stamboek voor Irish Cobs, en houden dus de afstamming bij.
Het is geen stamboek meer.
5. Wij zijn er van overtuigd dat we springlevens en succesvoller dan ooit deze moeilijke periode achter ons zullen kunnen laten.
Met zoveel leugens kun je het niet blijven ontlopen, echt niet.

Op de buitengewone ledenvergadering vrijdag 18 november, willen we alternatieven met onze leden inventariseren en gezamenlijk richting bepalen.

Als er voor de vergadering belangrijke ontwikkelingen zijn ontvangt u van ons een brief, tussentijds nieuws wordt gepubliceerd op onze website www.irishcob.nl
Bellen of e-mailen mag uiteraard ook.

Breng deze brief mee op 18 November, het is uw toegangsbewijs.

Ik durf te wedden dat een heleboel leden deze brief niet krijgen, aangezien het het toegangsbewijs voor de vergadering is....

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:57

Percy schreef:
Eigenlijk vind ik het gewoon zielig, zielig zoals deze mensen hun best doen om d.m.v. leugens zich nog aan de laatste strohalmen proberen vast te grijpen.
Overigens heb ik absoluut geen medelijden, ze oogsten wat ze gezaaid hebben en dat is gebakken lucht

Het starten van dat stamboek was gestoeld op een enorme hoeveelheid leugens en toen werkte dat. Nu proberen ze dat nog steeds maar "al is de leugen nog zo snel........"

Ik ben indertijd lid geworden van het toen nog enige stamboek in Nederland en dat is de NSvT.
Zij zijn altijd netjes gebleven, hebben zich als stamboek nooit in de strijd geworpen. Sommige leden, zoals ik zelf, wel maar altijd op persoonlijke titel en nooit als stroman van het stamboek. Het NSvT heeft zich daar nooit mee bemoeid

en misschien zou het toch een plan zijn als de Irish Cobs ondergebracht gaan worden bij de Cob-sectie van het NSvT. Het lijkt mij in elk geval een stuk stabieler. Het zou in elk geval een hoop rust geven en een hoop duidelijkheid.

Dat is in mijn ogen ook de kracht van het NSvT voor wat betreft het hele ICS verhaal. In tegenstelling tot het bestuur van het ICS dat op het kinderachtige af het NSvT openlijk zwart maakt(e)
Ik destijds lid geworden van het NSvT doordat mijn veulen uit NSvTouders is geboren. Misschien was ik anders wel lid van de ICS geworden, wie zal het zeggen. Maar op den duur was ik zeker weten overgestapt. Niet alleen door het gerommel en de geruchten maar ook doordat ik bij een keuring van de ICS ben geweest en ik daar niet van onder de indruk was.

Ik kan me erg goed voorstellen dat er onrust is bij degenen die in het bezit zijn van ICS premies en paspoorten. Het zou inderdaad geen gek idee zijn om deze paarden bij het NSvT onder te brengen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:58

Het is misschien een hele rare vraag,maar waarom gaan het ICS en het Nederlands stamboek niet gewoon fusieeren?
Dan heb je dus 1 stamboek,punt.
(of is dat nou een hele blonde opmerking?)

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:13

Tinkerloos schreef:
Het is misschien een hele rare vraag,maar waarom gaan het ICS en het Nederlands stamboek niet gewoon fusieeren?

Hier ben ik dus helemaal voor
Ook ik ben blond onder mijn kastanje rode verfje
1 grote gezellige club van bonte paarden eigenaren.

ps. wij hebben vandaag ons lidmaadschap van het ICS opgezegd

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:36

Citaat:

Hoe zeg je het lidmaatschap op?
niet dat ik lid ben... ik wil mijn paardjes op mijn naam schrijven
(die staan nu ingeschreven bij het ICS) zonder dat ik lid ben van het ICS.
Ik wil me namelijk gaan aanmelden bij het NSvT

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:42

xlaurax schreef:
Citaat:

Hoe zeg je het lidmaatschap op?
niet dat ik lid ben... ik wil mijn paardjes op mijn naam schrijven
(die staan nu ingeschreven bij het ICS) zonder dat ik lid ben van het ICS.
Ik wil me namelijk gaan aanmelden bij het NSvT

Mijn man (het paard staat op zijn naam) heeft een email gestuurd met de mededeling dat we volgend jaar geen lid meer zullen zijn van het ICS.

Maar let op!!! Ons paard staat al op zijn naam.

Jouw geval is dus anders, ik zou eerst de paarden op jouw naam laten zetten (dit komt dan in het paspoort te staan) en je moet dan wel de rest van het jaar lid worden. (volgens mij is dat verplicht maar je zou dit kunnen navragen)
Daarna kun je opzeggen en je paarden laten overschrijven naar het NSvT (je houdt dan het ICS paspoort maar krijgt hierin een aantekening dat je paard bij het NSvT is ingeschreven)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:42

Tinkerloos schreef:

Volgens de fam. Heijkoop kan dat niet, omdat Irish cobs geen tinkers zijn, maar een ander ras. Het NSvT fokt volgens hen bonte rijpaarden met ruime gangen, en de ICS rastypische zware Cobs met eigen typische gangen.
Ik heb ooit eens letterlijk van een ander bestuurslid van de ICS gehoord dat ze bij het NSvT maar wat aanklooien en dat je net zo goed met je haflinger naar een keuring kon gaan, ze zouden het verschil toch niet zien Dit zelfde bestuurslid probeerde mij op dat moment zelf een 'Irish Cob' te verkopen die volgens hem helemaal geweldig was, dat was pas rastype. Dit paard is een tijdje later bij het ICS opgenomen als crossbred. Dat was voor mij mede een reden om geen lid te worden van het ICS.....

Maar als het daadwerkelijk een ander ras is dat snap ik toch echt niet wat die cobs en vanners bij het NSvT doen? Bovendien zie ik bij het ICS genoeg cobs die bij het NSvT grote kans maken om onder de grai ingedeeld zouden worden. Bovendien zijn er aardig wat wederzijds goedgekeurde hengsten.
Let wel, ik snap heel goed dat voor een hoop mensen de rasstandaard van het ICS beter aansluit bij wat zij willen zien. Ik ben ook zeker niet anti-ICS, en ik kan me ook goed voorstellen dat je maar met 1 bepaald type wilt fokken.
Maar wat ik niet snap is waarom dat niet binnen het NSvT kan? Daar binnen heb je ook dat type, en waarmee je fokt is altijd nog je eigen keuze toch? Het is totaal niet mijn bedoeling om weer een voor- tegen ICc / NSvT iets te beginnen, maar ik ben wel echt benieuwd naar de meningen daarover

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:43

Aanvulling:
Nu ik erover nadenk kun je ook paarden op je naam laten zetten zonder lid te worden maar er komen dan wel extra kosten bij ik geloof 12 eurootjes per overschrijving.
Maar kijk hiervoor even op de site van de ICS

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 12:55

Ook een beetje raar; als het NSvT andere paarden op zou nemen, (zoals Marijke zo leuk zegt; bonte rijpaarden met ruime gangen )waarom zijn er dan hengsten die bij beide stamboeken opgenomen zijn?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:46

Het meest rare aan dat verhaal vind ik nog wel: bij het nsvt mogen alleen tinkers...
en bij het ICS mogen ook crossbreds..(dat zijn toch kruisingen met iets anders??of vergis ik me nou...)

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:58

Tinkerloos schreef:
Het meest rare aan dat verhaal vind ik nog wel: bij het nsvt mogen alleen tinkers...
en bij het ICS mogen ook crossbreds..(dat zijn toch kruisingen met iets anders??of vergis ik me nou...)

Volgens mij noemen ze bij het ICS de Gray's en scudders enz. Crossbreds
Alleen Cobs komen dus in het stamboek en de andere "soorten" tinkers komen geloof ik in het Crossbreds boek.
Maar dit is geloof ik al weer verouderd want ze nemen nu geloof ik geen crossbreds meer op.
Maar dit is allemaal van "horen zeggen" hoor.
Dus pin me er niet op vast.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:02

Tinkerloos schreef:

Crossbreds zijn inderdaad kruisingen. Maar die mogen ze al een tijdje niet meer opnemen, en voor zover ik weet hebben ze die eigenlijk nooit op mogen nemen...
Volgens het ICS zijn de grai's van het NSvT eigenlijk crossbreds, volgens het NSvT is het gewoon een ander luxer type tinker.
Maar dit bijvoorbeeld zijn ook paarden die bij het ICS onder de cob vallen, mét eerste premie:
Afbeelding
Afbeelding
En deze met 2e premie:
Afbeelding
Dit zouden bij het NSvT grai's zijn, zéker de laatste 2. Ik kan hier heel erg weinig cob aan ontdekken...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:10

Foto's doen het jammer genoeg niet...

Bij het nsvt heb je 4 types:
scudder
cob
grai
vanner
Mijn 'cob' is een vanner...

Het lijkt me niet meer dan normaal om 4 verschillende types te selecteren.
Door de verschillende rassen die in een tinker(cob)zitten,heb je veel verschillen in hoogte en bouw.
De scudder is klein iel en dunnig,terwijl de vanner groot dik en fors is.
Die twee kan je toch niet met elkaar vergelijken.
Het zijn dezelfde paarden,en ik weet zeker dat ik ook bij het ICS ingeschreven zou kunnen worden met mijn vanner,als ik al niet bij het Nederlands stamboek ingeschreven zou staan... en dan zou ik daar een cob hebben.
(maar het paard blijft hetzelfde paard)

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:10

Jammer ik kan je foto's niet zien en ben wel benieuwd

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:12

hee Lin je was me voor... je hebt trouwens een pb

Ik heb een cob want Joey heeft een paspoort van de ICS

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:16

En ik zeg je dat je een vanner hebt!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:18

Ik weet nog goed dat ik regelmatig mailtjes kreeg van bepaalde personen om mijn merrie bij het ICS in te schrijven omdat het zo'n mooie rastypische cob is.
Nu heeft ze bij het NTS ook een eerste premie omdat het zo'n mooie rastypische cob is.
Zou er dan werkelijk verschil zijn.........
Ik geloof het niet, een cob is een cob en bij het NST zien ze dat blijkbaar toch ook.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:23

Tinkerloos schreef:
En ik zeg je dat je een vanner hebt!

de tijd zal het leren want de maat is bepalend toch?
Hij is er grof genoeg voor maar de hoogte?? we zullen zien.

Trouwens wat klets je raar, Joe is een Cob want hij is bij de ICS

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:35

Citaat:
Trouwens wat klets je raar, Joe is een Cob want hij is bij de ICS
Hihihihihihiihih, lol..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:37

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:43

Supertje, weet jij hoe oud deze paarden zijn?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:49

Staat erbij, de 1e is 5, de 2e is 3, de 3e is 6.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:51

Supertje schreef:
Staat erbij, de 1e is 5, de 2e is 3, de 3e is 6.

Oeps sorry had het niet gezien.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:06

Citaat:
Ga naar deze link:
http://www.irishcobsociety.net/
En zoek op de namen
-Isildur
-Carolien
-Wies

Ze geven allemaal maar 1 resultaat, kan niet missen.
Ik snap niet wat je hiermee bedoeld.
Waarom moet ik daar kijken,en waar moet ik op letten?????

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 15:07

Mijn merrie Darlah (zie profiel) is bij het ICS opgenomen als Cob..
Haar moeder, (zie ook profiel) is opgenomen als Crossbred, zien jullie verschil in bouw?