[TI] Manen breken af!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Re: Manen breken af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:36

Ik heb hem wel gekocht en ik kocht normaal gewone haarborstels van een paar euro.
Het verschil is goed te merken, zelfs de staart kom ik nu door.
En deze ligt beter in de hand, waardoor ik geen kramp meer krijg tijdens het borstelen.
Overigens heb ik er €10,- voor betaald, even zoeken dus waar ze het voordeligst zijn.

Blewlish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 20:20

frenia schreef:
heb al even getwijfeld om er eentje te kopen...vond hem alleen zo duur... (ik heb manen- en staartborstels van ongeveer €2 dus daarmee vergeleken is deze behoorlijk duur...)

Mag ik vragen wat jij er voor heb betaald?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:26

Ik heb hem nog niet betaald want ik heb hem nog niet gekocht...
De prijzen die op internet te vinden zijn gaan van zo'n 9,25 tot 9,95 euro, daar komen natuurlijk nog verzendingskosten bij. Jammer genoeg stijgen die voor België nog wat hoger, hoeveel precies weet ik niet.

Enkele sites die Osterborstels in aanbieding hebben:

http://www.stalapotheek.nl/sa-categorie.php?bez_id=2005092801092966.249.64.18&cat_id=8 -> hier kost de borstel €9,95 en het hele borstelpakket 64,50.

http://www.paardentips.com/kk_500100.html -> het hele pakket 73,35

http://www.marathonwagen.com/verzorging/verzorging.htm[/img] -> 9,50 voor de borstel

http://www.justwestern.nl/oster.html -> 9,35

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:46

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:41

Hofman Lieve's heeft een goedkopere en iets andere versie gemaakt van de Oster borstels die ook nog eens goedkoper zijn.

http://www.allesvoormijnpaard.nl/borstelsexcellent/

Als je goed zoekt zou je ze zelfs nog goedkoper kunnen vinden dan de adviesprijs kraampje hier in het dorp vraag voor elk pakket 3 euro minder.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:32

Even een vraag over te eiwitrijk voedsel.
Ik vraag me namelijk af waarom mijn tinker in de zomer zo erg schuurt...
Hij eet dan vrij veel gras... en schuurt zn manen dus gewono naar de knoppe...
In de winter, als hij alleen hooi en brok krijgt schuurt hij niet.

Ligt dat misschien ook aan het voedsel? En wat valt er tegen te doen?

(ik weet dat het beetje off-topic is, maar vond het zo nuteloos om er nog een nieus topic over te maken)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:36

Kan idd van teveel eiwitten komen. Je wei minder vaak vetten kan helpen, je tinker niet op lentevers gras zetten, op kortgehouden wei, telkens maar en halve dag op gras,...

Weet je zeker dat het bv geen zomereczeem is?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:20

Is die Oster-borstel echt zo veel fijner als een gewone 'mensen'-borstel?

Equishine anti-klit wordt erg vaak gebruikt, ik kan moeilijk geloven dat dat de boosdoener is... Misschien wel in combinatie met iets ofzo...

Overigens is afbreken niet zo heel slecht, het groeit vaak dikker en sterker terug...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:10

snowdon schreef:
Is die Oster-borstel echt zo veel fijner als een gewone 'mensen'-borstel?

Equishine anti-klit wordt erg vaak gebruikt, ik kan moeilijk geloven dat dat de boosdoener is... Misschien wel in combinatie met iets ofzo...

Overigens is afbreken niet zo heel slecht, het groeit vaak dikker en sterker terug...

Jup die Oster borstels zijn echt stukken beter! En ook stukken sterker.

Wat dat afbreken betreft, het is echt zo, ik ben er met irish zelf achter gekomen dat dat de boosdoener was.

En als er TE veel haar afbreekt blijft er zo weinig achter

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:36

mischien moet je lowara eens vragen hier op bokt die heeft een tinker met super manen

Blewlish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 15:21

rommulus schreef:
mischien moet je lowara eens vragen hier op bokt die heeft een tinker met super manen

Ja dat ga ik eens doen, ik weet dat zij een tinker merrie heeft met onwijs lange manen, bedankt voor de tip!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:46

rommulus schreef:

Denk dat de mijne er ook wel mag wezen met manen van 1,40

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:57

dan mag ie er zeker wezen

Blewlish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 20:40

irish_lady schreef:
rommulus schreef:

Denk dat de mijne er ook wel mag wezen met manen van 1,40

Was niet sarcastisch bedoeld hoor, maar Lowara is bekend, stond ook laatst in de Bit en jouw paardje heb ik nog nooit gezien dus vandaar

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:25

Mijn Chubje wordt ook regelmatig 'behandeld' met Equishine, heeft haar manen 's zomers in een vlecht en 's winters gewoon los. Manen breken niet/ nauwelijks af...

Citaat:

Dat lijkt me onzin. De dikte en sterkte van een haar kunnen 'van binnenuit' onder invloed van voedingsstoffen en (daarmee samenhangend) gezondheid natuurlijk verbeteren/ verslechteren. En ook invloeden van buitenaf hebben dus invloed op de dikte en sterkte. Maar als daarin niets wijzigt, is de sterkte en dikte van een haar genetisch bepaald. Het is dus zeker niet zo dat als een haar afgeschoren of afgebroken wordt, de structuur daardoor wijzigt.

Er is ook een fabeltje dat als je als mens je hoofd kaal scheert, je krullen terug kunt krijgen. Da's ook echt een fabeltje

Citaat:
Ik vraag me namelijk af waarom mijn tinker in de zomer zo erg schuurt...

Daar kunnen een heleboel redenen voor zijn. Insecten, voedingsstoffen, warmte, zon... Is een kwestie van met een heel lange adem dingen uit gaan sluiten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:05

Chub, ik moest denk ik mijn woorden wat zorgvuldiger kiezen. Ik wilde het gewoon kort even noemen, maar ik bedoelde dat datgene wat afbreekt de dode haren zijn, zolang de dode haren nog 'in' de haarcellen zitten, is er geen ruimte voor nieuwe haren. Als je de manen vlecht/borstelt, breken de (bijna) dode manen dus af en de manenbos wordt op den duur voller/dikker. En een 'nieuwe' haar is sterker dan een oude/dode haar...

Door diverse invloeden van buitenaf, wat jij ook noemt, kunnen de manen langer beschermd/doorvoed worden, waardoor ze langer in tact blijven en dus langer de kans krijgen om te groeien.

*ik ben nog niet helemaal tevreden met hoe ik het omschrijf, maar ik ben hier ook niet zo goed in...*

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 00:07

Geeft niks Leon... Misschien vul ik je aan of omschrijf ik datgene wat jij bedoelt anders..... Maaarrrr...

"Dode" haren bestaan niet. Zoals we zo mooi zeggen "de dooie punten eruit" is eigenlijk "de gespleten (zeer beschadigde) punten eruit"... Een haar is niet doorbloed, een haar ontvangt niets meer vanuit onze voeding of whatever... Een haar is dus áltijd dood.

Een haar groeit vanuit de wortel. Steeds een klein stukje erbij. Tijdens de aanmaak van haarcellen worden structuren opgebouwd. De opbouw van deze structuren is wel beinvloedbaar van binnenuit. Zodra de haarcellen uit die opbouwende fase zijn, zijn ze dus slechts beinvloedbaar van buitenaf. Een haar kan dus wel beschadigen door weersinvloeden bijvoorbeeld, maar niet direct gezonder worden door beter te eten.

Wat wel is: als de haarcellen in de opbouwende fase zijn, en stoffen voor dat proces tekort komen, kan een haar natuurlijk 'minder gezond' zijn (minder bestand tegen invloeden van buitenaf, waardoor beschadigingen eerder optreden). Vandaar dat goede voeding van groot belang is.

En dat geldt dan niet alleen voor de haren, dat geldt voor het hele lichaam!

Sommige mensen hebben door een tijdelijk tekort betreffende voedingsstoffen witte puntjes/ streepjes op de nagels. Heel treffend!
Is bij paarden natuurlijk evenzo: de hoefwand kan ook afwijkingen laten zien die duiden op een tekort...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:06

Ja ok, dat is waar... ik laat het hierbij... ben niet helemaal meer precies in de feitjes merk ik....

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:10

Probeer dat spulletje Mister Magic eens!
Gebruik ik voor m'n verzorgtink ook, is superspul.

Blewlish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 09:18

Whoopietjuh schreef:
Probeer dat spulletje Mister Magic eens!
Gebruik ik voor m'n verzorgtink ook, is superspul.

Is dat een soort gel of ook in een spray?
Mag ik vragen hoe duur dat is en waar jij dat hebt gekocht?

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:35

Ik gebruik voor macho van Leovet "Rider's Magic",
kost bij de paardendrogist E12,25 voor 200 ml.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:50

Dat is een soort gel. kost tussen de 8 en 12 euro, zit geloof ik 200 of 250 ml in =)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:14

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:37

ik heb ook de borstel gekocht en vind hem top waarom weet ik niet maar de borstel komt gemakkelijker door knopen etc.
ik had altijd een hekel aan het borstelen van zijn staart maar nu niet meer.

iedereen heeft het over eiwitten in het gras maar het schijnt dat fructaan (suikers) ook een grote boosdoener is voor paarden. misschien nog meer dan eiwit.
maar helaas, er is een engels stuk over wat ik kwijt ben:roll:

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:04

Ja dat Rider's Magic is hetzelfde =P