KWPN & Fraude (?) Dit is een ongelofelijk verhaal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: KWPN & Fraude (?) Dit is een ongelofelijk verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:39

Suzanne F. schreef:

Nee dit gaat mij een beetje te ver, ik ben raar maar dit slaat wel alles.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:42

supersambo schreef:
nog veel opvallender aan dit veulen, en waarschijnlijk ook de opzet van dit sterk staaltje inteelt, 4 x warmante

3x warmante
2x jazz
5x amor (nl. 2x in action)
4x pericles

en 2x abgar, maar dat zit al in Olivi

En als het paard een lastig karakter heeft, zich af vragen waar het vandaan komt

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:00

Sammie schreef:
3x warmante
2x jazz
5x amor (nl. 2x in action)
4x pericles

en 2x abgar, maar dat zit al in Olivi

En als het paard een lastig karakter heeft, zich af vragen waar het vandaan komt

Tja maar zoveel merrieveulens uit een goeie merrie stam zijn er ook weer niet. Ik vindt het op zich nog kunnen en inteelt op de moeder van Jazz zou ik wel willen (zoals bv Urmante).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:02

Jazz x Warmante begrijp ik nog wel, maar om dáár Olivi op te zetten. Nee dat dus weer niet. Olivi x warmante lijkt mij daar in tegen wel weer intressant.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:21

ik dacht steeds dat het erg fout was om een vader op een dochter te zetten,ik heb daar ooit is aan gedacht,maar was bang om een gedrocht op de wereld te zetten.
volgens jullie kan het dus éénmalig geen kwaad,als er voor de rest niets in de stambomen hetzelfde zijn??
of ben ik der fout in ??

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:27

Sammie schreef:
Citaat:
3x warmante

tellen is nooit mijn sterkste kant geweest

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:34

Hhaha nou tot 5 x Amor kwam ik wel...

Enne Nicole wat valt er te lachen??

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:42

Nou wat vinden jullie ervan als ik mijn merrie Oriose (Balzflug x Pion x Amor) laat dekken met Tuschinski. (haar halfbroer dus)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 08:30

Nicole288 schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar dit is geen fraude hoor, gewoon een inteeltgevalletje en dat komt wel vaker voor.

Ik denk dat TS met de fraude bedoeld dat de fokker de inteelt misschien zelfs alleen maar 'verzonnen' heeft, hij is er niet zeker van dat die hengst de vader is. (eigenlijk niet erg logisch dat hij dan niet een andere hengst heeft opgegeven, dan was iig op papier van inteelt geen sprake geweest)

Bij onze buren is ook eens een merrie geboren uit een volle broer en zus, jaarling hengst dekt zijn tweejarige volle zuster. Na 2 generaties zie je daar qua papierkleur al niks meer van (mits je verder ggk kwpn hengsten neemt). Merrie fokte erg leuke veulens!

Mééén, eindelijk iemand die snapt wat ik bedoel! Hoe dom kun je zijn om bewust een inteeltproduct te laten ontstaan op papier.... Dat is toch het laatste wat je wilt? Ik bedoel, als ik mag kiezen dan zou dit, puur om zijn papier, de eerste zijn die ik laat staan.

Natuurlijk vind ik lijnenteelt ook heel iets anders. Frauderen met de papieren (wat dus inderdaad zo makkelijk kan) levert nu wel een moeilijk verkoopbaar product op. Wat zou jij doen als je mocht kiezen? Doorlopen toch zeker?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 09:46

waarom zou je zo'n paard moeten laten staan?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:06

Suzanne F. schreef:
Ingeteeld op Jazz en dan 4 x Amor erin...

Nee sorry, kan best een goede zijn maar daar heb je niks aan als ie het niet doet.

Dat heb je ook met een "Normale"-kruising.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:12

Olympia96 schreef:
.
En daarbij: Hoe kan het in Godsnaam zo zijn dat een 100% inteeltproduct gewone KWPN stamboekpapieren krijgt????

Ik zou je niet zo druk maken.

Bij mensen lopen ook een heel groot aantal rond waar moeder zei tegen "vader" :Ik ben in verwachting !

Dus "vader" gaat het kind later aangeven.

Later gaat men het kind onderzoeken en de fam. op bv. een erfelijke ziekte.

En ............

Dat percentage is toch behoorlijk groot. 10%

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:20

Even een tweedeling:

Olympia96 schreef:
Mééén, eindelijk iemand die snapt wat ik bedoel! Hoe dom kun je zijn om
bewust
een inteeltproduct te laten ontstaan op papier.... Dat is toch het laatste wat je wilt?

Als je het al niet zeker weet zou je handiger een andere als vader kiezen ja.

Citaat:
Ik bedoel, als ik mag kiezen dan zou dit, puur om zijn papier, de eerste zijn die ik laat staan.

Dat ligt er aan, misschien is het wel een goed paard! Alleen om mee te fokken zou het idd niet mijn keus zijn, maar als ze het als rijpaard gekocht hebben, waarom niet, dat moet je niet van het papier af laten hangen

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:51

Inteelt is geen 'zonde '. Je weet niet hoe slecht of goed het is totdat je er zelf mee te maken hebt. Inteelt creëert geen goede of slechte genen, maar brengt ze slechts bij elkaar en concentreert ze. Het effect is dus afhankelijk van de genenpool die aanwezig is in beide ouderdieren. Alle dieren hebben in hun genetisch materiaal gewenste en ongewenste eigenschappen die al dan niet verborgen zijn. Als deze ongewenste eigenschappen worden gecombineerd met vergelijkbare ongewenste eigenschappen van de partner kunnen deze naar boven komen en toonbaar worden. Dat kan resulteren in dodelijke afwijkingen. Dit kan ook afkomen van ouderdieren die totaal geen familie van elkaar zijn en dat is dan toeval. Aan de ene kant vermindert inteelt de kansen van zulk toeval en vergroot ze aan de andere kant.

In het oude Egypte was het heel gebruikelijk dat broers en zussen met elkaar trouwden om de reinheid en zuiverheid van de dynastie vast te houden. Cleopatra zou afstammen ven meerdere generaties broer-zus verbindingen. Zijzelf is ook getrouwd met haar eigen broer.

In de familie van Johann Sebastian Bach hebben meerdere generaties lang huwelijken plaatsgevonden binnen de familie met opmerkelijke resultaten. Bach is door zijn muziek bijna onsterfelijk geworden en binnen de familie zijn er 29 anderen die heel goed zijn geweest in de muziek.

Don Carlos is akomstig uit een neef-nicht verbintenis en stond bekend om zijn krankzinnigheid. Dan heb je ook nog de Jukes's en de Kallikaks. Heb ik al eerder hier neergezet.

Kan inteelt de oorzaak zijn van de vermindering van grootte, het verminderen van energie, verminderde vruchtbaarheid en kan het de erfelijke problemen en abnormaliteiten vergroten? Ja, maar alleen als je op deze problemen inteelt. Op de juiste manier en door strenge selectie is het de meest effecieve manier tot het komen van uniformiteit in type, prepotentie en uitbanning van ongewenste eigenschappen uit de genenpool van een bepaald ras om de toekomst beter te maken.

Ceasario heeft naast paarden ook dwerggeiten en past in die fokkerij ook het lijnen- inteeltprincipe toe met goede resultaten.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:57

Citaat:

Mééén, eindelijk iemand die snapt wat ik bedoel! Hoe dom kun je zijn om
bewust
een inteeltproduct te laten ontstaan op papier....

Natuurlijk vind ik lijnenteelt ook heel iets anders.

Dit snap ik ff niet. Inteelt is belachelijk en lijnenteelt is wel oke? Ik weet niet beter dan dat het hetzelfde is, alleen krijgt het een andere naam....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:00

Mooi geschreven Buc!

Maar waarom komt het dan tegenwoordig veel voor dat inteeltgevallen vaak of mismaakt zijn of een geestelijk achterstand hebben?

Dan is er dus op de verkeerde manier ingeteeld? Maar hoe teel je dan goed in zeg maar? Je moet toch maar afwachten wat zich sterk doorvererft en wat niet?

Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:09

Dravers en in minder mate Tuigers worden vaak express ingeteelt om bepaalde kwaliteiten nadrukkelijker terug te laten komen in de veulens.

Friese paarden hebben noodgedwongen veel te maken met inteelt. Dat het geen duurzame oplossing is om het ras te verbeteren blijkt wel uit te klein blijvende producten, hardnekkige afwijkingen (eczeem) en in extreme gevallen vergroeingen met de placenta omdat de merrie het veulen/de vrucht gaat zien als onderdeel van haar eigen lijf en niet herkend als veulen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:20

Suzanne F. schreef:
Mooi geschreven Buc!

Maar waarom komt het dan tegenwoordig veel voor dat inteeltgevallen vaak of mismaakt zijn of een geestelijk achterstand hebben?

Dan is er dus op de verkeerde manier ingeteeld? Maar hoe teel je dan goed in zeg maar? Je moet toch maar afwachten wat zich sterk doorvererft en wat niet?

Je neemt daarvoor twee exemplaren van een ras van uitstekende kwaltiteit. Daarbij is voorkennis onmisbaar m.b.t. de fokkwaliteiten van beide ouderdieren en zoveel mogelijk voorouders. Is het fokproduct goed, dan mag je aannemen dat de goede eigenschappen geconcentreerd in deze nakomeling verankerd zijn. Omdat je de genenpool versmalt en het fenotype goed is, zijn de slechte eigenschappen gereduceerd. Dat kan niet anders, want anders waren ze wel aan de oppervlakte gekomen. Is het fokproduct slecht, dan weet je meteen wat de fouten zijn. Zoals Cruijf al zei: Elk nadeel heb ze voordeel'. Dat betekent niet dat een volgend product ook weer slecht is.
Naar mijn mening is de invloed van Amor op onze warmbloedfokkerij ook zo groot, omdat hijzelf een fokproduct was uit linenteelt en zo zijn kwaliteiten goed kon doorgeven. Kijk maar eens hoeveel merries aan het begin van de merriestammen zijn ingeteeld op Domburg- Gambo- en van Wittensteinbloed. De erfmassa wordt hierdoor een stuk sterker.
Lijnenteelt in de 5-6e generatie levert gemiddeld het meest op.

Natuurlijk moet je opassen met alsmaar intelen. Het effect wordt dan precies het tegenovergestelde.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:31

Maar wat zou ik krijgen dan als ik met Tuschinski zou dekken? Een juist aparte met sterk verankerde capaciteiten of een geflipte bloederige randdebiel?

Of als ik mijn Gribaldi x Balzflug x de moeder van Tuschinski Pion x Amor dek?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:34

Die laatste zou ík eerder doen denk ik dan oriose zelf. Puur omdat ik denk dat je met Tus X oriose weinig paard (iig erg bloederig) overhoudt. Puur gebaseerd op foto's en dergelijke van je paard, ik heb ze nl. nog nooit in het echie gezien

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:37

Ja Oriose zelf wordt broer en zus. Bij Votje zit er nog Gribaldi tussen. Zotje is een hengstje dus dat lukt niet haha.

Maar Votje is dus Gribaldi x Balzflug x Pion x Amor. Als ik die zou dekken met Tuschinski (Krack C x Pion x Amor) dan teel ik dus in op de moederlijn. 2 x Kalinja en 2x Toriose dus en 4 x Amor.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 12:39

Citaat:
Dit snap ik ff niet. Inteelt is belachelijk en lijnenteelt is wel oke? Ik weet niet beter dan dat het hetzelfde is, alleen krijgt het een andere naam....

Wat ik eigenlijk bedoelde was dat ik familiebanden een aantal generaties ervoor minder erg zou vinden, dan dit product (op papier dan, en daar ging het me eigenlijk om) van een vader en zijn dochter.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:44

Hmm had ik mijn junior merrie misschien toch beter met Junior of Uniform kunnen laten dekken in plaats van tuschinski

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:53

Olympia96 schreef:
Hoe dom kun je zijn om bewust een inteeltproduct te laten ontstaan op papier.... Dat is toch het laatste wat je wilt?

Juist bij tuigpaarden komt dit erg veel voor, de invloedrijke tuigpaardhengst Hoogheid was een Oregon x Oregon.
Het bekende concourspaard Kwadrateus is een Renovo x Renovo.
Er zijn volgens mij niet eens inteeltvrije tuigpaarden