tot hoe lang kan je normaal blijven rijden? imv conditie dan? tis mijn eerste grote merrie die drachtig is. Altijd me shetten en die woren niet bereden
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
tot hoe lang kan je normaal blijven rijden? imv conditie dan?

wemkelover schreef:Cayusejuhh schreef:Mijn merrie moet eind maart bevallen.. En die heeft ook een deken.
Maar als het veulen komt dan zit ze nog midden in het deken seizoen.
Kan die op blijven als het veulen drinkt?? gaat dat wel?
Ik zit erg te twijfelen HOE ik dat ga op lossen. want zonder deken gaat niet.. ze wordt best wat bereden en mischien geschoren als ze niet droog te krijgen is..
Kan wel hoor ! Ze zullen het eerst wel vreemd vinden dat er zomaar een deken voor hun neus hangt als ze willen drinken. Maar verder hebben ze er geen last van hoor.
Je moet alleen wel om denken dat idd. de singels zo vast zijn dat het veulen niet me de beentjes tussen kan komen en dat het veulen ook wel eens in een deken wil happen.

[***] schreef:Ik vind dat je een beetje een keus maakt: veulens fokken of fanatiek rijden. Bij fanatiek rijden is het 'nodig' om onder dek te staan, anders volgens mij niet. Ik rijd recreatief met mijn drachtige merries, ook wel dressuur en springles. Ze staan niet onder dek(op een regendek bij slecht weer na) en wel veel buiten, dus het zijn beertjes. Gewoon goed uitstappen e.d. en niks aan de hand.
Een bevalling is al een risicovolle gebeurtenis op zich, en jonge veulens vreten ook vanalles uit, dus ik zou nooit een hoogdrachtige merrie onder dek zettten. Als het veulen in mei komt kun je wel afbouwen, maar in maart wil dat niet. En bij de bevalling zijn, dat red j niet bij iedere merrie.
Ik zie zo'n topic al weer voor me met een gestikt veulen of gebroken pootjes. Misschien zie ik spoken maar ik vind het een onnodig risico om te nemen.
Neonlight schreef:Is inderdaad heel verschillend, mijn merrie vond het met 5 maanden al niet meer leuk, met 6 maanden ben ik gestopt met rijden. Maar een merrie vlakbij is tot een week voor de bevalling probleemloos doorgereden.
en als ik haar uit het land haal wil ze ook niet mee. Ze gaapt ook erg vaak
. Eerst dacht ik nog dat ze wat had. Bloedtest laten doen, osteopaat langsgeweest. Bloedtest kwam niets uit. Ostheopaat heeft haar rug weer los gemaakt (zat op een bepaald punt vast). Nu loop ze wel weer wat beter met haar achterhand, maar ze heeft nog steeds helemaal geen zin ! Alleen om haar nu al op rust te zetten (ze gaat wel gewoon overdag het land op), lijkt mee een beetje vroeg.
Ik heb haar gewoon aandacht gegeven, en niet meer gewerkt. En het is absoluut niet erg om haar nu al op rust te zetten, het zal je merrie echt goed doen.