Karakter Sultan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re: Karakter Sultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:52

Goh, wat ik hier allemaal lees bevestigd het idee dat ik al had. Ik heb een OO Seven x Sultan. Hij is nu 3 jaar en 5 maanden en sinds kort rij ik met hem. In heel zijn doen en laten is het zo’n nuchter beest! Niet gauw gestresst, maar zeker wel actief en voorwaarts. Daarnaast is het ook een heel lief en kroelerig dier, naar zowel paarden als mensen.

Nu weet ik dat veel nakomelingen van OO Seven zo zijn, maar hij lijkt nog een wat extremer geval , dus het verbaast me niets als dat deels ook van Sultan komt!! Toevallig besprak ik het gister met mijn instructrice, die had vroeger ook een Sultan afstammeling die ze naar het Grand Prix gereden had; en dat schijnt best een heftig dier geweest te zijn; maar dat zal dan waarschijnlijk wel van moederskant gekomen zijn.

Een tijd geleden vertelde iemand me dat ze ooit Sultan eens op een groot wedstrijdterrein had zien lopen; aan een los teugeltje met een jong meisje op zijn rug liep hij tussen allemaal paarden. Dat toont toch dat hij een relaxed karakter had!

In mijn profiel staan trouwens nog foto's van mijn ruin.

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:53

mijn vader heeft een kleindochter van sultan bustron>sultan
zeer lief van karakter en een kroel geeft nergens om is nu vijf jaar en begint een beetje uit te proberen maar verder blijft ze heel lief.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 12:31

Hoi Mieamore,

Ik ken die afstammeling wel, ik heb namelijk een half jaartje op tum gereden toen ze nog op de manege in Kapelle stond. Ik heb er zelfs nog even over gedacht om haar te kopen, maar ik kon het niet echt eens worden over de prijs.
Ik hoop dat je vader snel een lief baasje voor haar vind!

ottolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:06

Hoi Erleyne,

Eerste keer dat ik reageer op bokt (was een vaste lezer), maar hier kan ik niet omheen.

Ik heb nl. een 15-jarige ruin van Sultan en diens moeder heet Asiree (B Raimond x Amor). Ik weet dat die fokker allemaal merries heeft met namen die eindigen op 'siree'. Is dus misschien van dezelfde fokker: Ploegmakers uit Vinkel. Verder weet ik er ook niet veel van, hoor.
Mijn paard lijkt op het eerste gezicht ook wel op de foto's van de jouwe, ook al kende ik hem niet op diezelfde leeftijd.

Sultan's: superkarakterpaarden! Ze zijn vrij dominant als het erop aan komt, zeker wanneer ze zich onrechtvaardig behandeld voelen. Anderzijds zijn ze niet gauw van hun stuk te brengen, daar zijn ze te nuchter en verstandig voor. Die van mij is gecastreerd toen hij bijna 5 was, vlak voordat ik hem kreeg, omdat hij niet te hanteren was: de branieschopper. Hij had een houding alsof de hele wereld van hem was. En dan sterk en vol energie. Ga d'r maar aan staan. Maar voor mij gaat hij door het vuur en dat heeft hij altijd al gedaan. Hij werkt graag voor me en is zeker niet lui. Nee, slome dozen zijn het zeker niet, ook de andere Sultan's die ik ken.

Dat die van jou zo sloom is lijkt me dus een andere oorzaak te hebben. Blijven zoeken, dus.

Innaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:55

Hallo,

Ik heb ook een Sultan nakomeling gehad: Innaldo
Met recht een superknol!
Heel fijn, maar ondeugend karakter en heerlijk om te rijden.
Ik moest hem met rijden altijd wel doorpakken maar als ie eenmaal ging dan ging ie echt lekker.
Helaas moest ik hem weg doen in verband met zijn artrose waar hij op het laatst echt heel veel pijn aan had.
Maar sinds ik hem heb gehad ben ik helemaal gek van Sultan afstammelingen!

Weet nog niet precies hoe alles werkt met foto's plaatsen maar hier zijn 2 kleintjes.

Afbeelding

Afbeelding

Gr Netty

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 23:13

hoi,
Ik heb ook een merrie gehad van Sultan, het was een prachtige merrie en ik was op slag verliefd.
Alleen heb ik er niet zoveel geluk mee gehad.
Ik heb haar ruim een jaar gehad maar dit paardje was helemaal de weg kwijt.
de rede ben ik nooit echt achter gekomen.
Tijdens het rijden was het 1 bonk stress en vloog alle kanten op en steigerde telkens weer, met gevolgen van dien(ik er enkele keren onder gekomen)
Met heel veel pijn in mijn hart heb ik haar weg moeten doen omdat ik er bang voor werd.
Het vreemde van dit verhaal is, wanneer ik naast haar stond, ze ging kauwen als een veulen(onderdanig?) en zo lief, maar zodra ik er op zat veranderde ze, ze was dan helemaal in paniek.
Ik heb er alles aan gedaan maar het is me niet gelukt.
Ik heb een heel goed adres gezocht, deze mensen wisten hoe ze met dit soort paarden om moesten gaan.
Ze dachten dat dit paard helemaal getraumatiseert was.
Tot op de dag van vandaag mis ik haar nog.
Ik heb haar levensloop na mij op de voet gevolgt.. ze heeft het nu erg goed, maar ze is na mij nog bij 2 andere mensen geweest waar ze het niet goed had. ik heb haar terug willen kopen maar kreeg niet de kans!! Of ze was al weer weg of de mensen zeiden dat ze haar niet hadden.
Nu staat ze op het land met 9 anderen paarden en er word niet meer op gereden. ze heeft nu rust, en geniet van de veulens om haar heen.
maar goed...
sorry voor dit lange verhaal , maar het trof me en ik moest het even kwijt.
Ik weet zeker dat deze problemen niets te maken hebben gehad met haar vader Sultan, daar heeft ze dat gevoelige van over gehouden.

Afbeelding
Dit is mijn topper
Afbeelding
En zoals ik al zei... altijd knuffelen!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 23:16

Oh... ik heb trouwens nog een foto van SULTAN!

Afbeelding
Wat een plaatje he?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 07:44

@ Ottolienn: Inderdaad is hij van deze fokker.
De moeder van de moeder is ook een B. Raimond X Amor, waarschijnlijk was hij nogal gek van deze lijn dus.
Ik herken erg veel van mijn jaarling in jouw beschrijving, inderdaad koel in het hoofd, maar toch wel een sterke wil.
Op dit moment denken we dat hij zo sloom is omdat hij een groeischeut heeft gehad, ik voer hem ietsje bij op het moment en hij krijgt wat extra hooi op het land, hij schijnt weer wat extra energie te krijgen (gelukkig).
Hij heeft inderdaad het idee dat de wereld van hem is lijkt het. Van de duvel niet bang zou mijn vader gezegd hebben. Echt zo'n stoere blik in zijn ogen. Ik hoop dat hij snel weer wat opknapt en houd hem in het vervolg wat beter in de gaten, zo'n zomer op de wei is supergoed voor hem, maar hij moet wel een beetje fut blijven houden. Met dat beetje voer lijkt het al een eind opgelost, gelukkig, nu hopen dat hij van de winter hanteerbaar blijft.

ottolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:05

erleyne, ook al hebben we er verder niets aan ik vind dit echt een leuk toeval! Kan het overigens zijn dat je paardje zich verveelde in de zomerwei? Mijn paard heeft veel afleiding en voldoende afwisseling nodig. Hij staat in een buitenstal met zicht op een kruispuntje waar veel paarden, fietsen en zo langs komen en zeker de paarden kent hij allemaal. Ook het 'werk' vindt hij al gauw saai. Familietrekje denk ik.

jentel, ja hoor: Altijd knuffelen! En eten!
Jammer van dat paard van jou. Het ziet er voor mij naar uit dat ze die ouderwets hebben willen 'breken' (of dat er met rijden iets anders is gebeurd waar ze heel erg van getraumatiseerd is). Dat is met die van mij ook gebeurd voordat ik hem had. En met de Sultankarakters werkt dat echt averechts, met alle gevolgen van dien. Ze gaan in de aanval uit zelfbescherming, en worden totaal onhandelbaar en dan kun je het echt vergeten.

Ik zit overigens te smullen van een heleboel van jullie verhalen en de paardenfoto's. Kijk eens naar al die mooie sterke paarden, die bovenlijnen, die onderstellen. Heerlijk, Sultan's.
Ik zal morgen de digi-camera mee naar stal nemen.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:58

@Innaldo: ik vind die van jou qua hoofd heel veel op die van mij lijken! Sörli is van Sultano (v. Sultan)

Innaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:49

@Unika: En ze lijken qua bouw ook heel veel op elkaar! (Heb even in je profiel gespiekt) En zo te zien al net zo'n grote knuffel als Innaldo was.

Het leukste aan Sultan paarden vind ik de uitstraling van het hoofd.
En in de ogen ligt vaak een hele jolige blik, maar ook heel lief.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:04

@Innaldo: Sörli is ook een vreselijk grote knuffel. Dat vind ik zo lief aan hem en idd die blik! Dat is herkenbaar!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:44

Ik heb ook een paardje van Sultano (v. Sultan), het is een schat van een dier. Hartstikke lief maar soms ook een gigantische slijmbal. Heel nieuwsgierig naar alles, bang is 'ie eigenlijk niet, maar hij doet altijd alsof (etterbak denk ik dan). Kan af en toe een beetje lui zijn, maar als je hem doorpakt dan loopt 'ie héél lekker. Verder heeft hij een heel vriendelijke uitstraling en kan geweldig lopen. Hierbij een foto:

http://www.mijnalbum.nl/Album=YRVVDCZO
Hier waren we Nederlands Kampioen geworden met het viertal.

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:20

hoi
tum ken je kleindochter van sultan ik weet niet of je odhin ook nog kent zij is ook een kleindochter van sultan bustron> sultan
Afbeelding
eerste odhin tweede is tum

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:35

Heb ook een Sultan gereden, ruintje van 4 maar zooo lief, rustig en braaf. Had net zo'n nek als Sultan maar slepende achterbenen dus niet geschikt voor (hogere) dressuur. Maar ook zo rustig dus.