Quidam de Revel gekloond (zie www.horses.nl)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mansolein

Re: Quidam de Revel gekloond (zie www.horses.nl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:12

ik heb niet alle berichten ( reacties) gelezen. Maar ik vind het zinloos. ik begrijp dat ze het doen omdat ze denken er veel mee te kunnen verdienen, maar op die manier bezig zijn heeft totaal geen zin, want je kan een goed paard wel klonen maar dat is een copie van het paard zoals die gebouwd ( uiterlijk) is. karakter en instelling kun je niet klonen en dus is het een zinloze actie die geen enkel extra kans geeft op een toppaard. vandaar dat ik het geen bedreiging vind voor de normale fokkerij. beide hebben even veel kansen. Alhoewel de gewone fokkerij denk ik meer kans heeft, want klonen is onnatuurlijk.

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:37

Mansolein schreef:
.... karakter en instelling kun je niet klonen .....

Ik denk wel dat dat overeen komt. Karakter wordt denk ik ook wel gevormd, maar zit ook in de genen volgens mij

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:40

libke schreef:
Ik heb er mijn twijfels over of die klonen een aanwinst zijn voor de fokkerij ,het is immers hetzelfde verhaal als met de volle broertjes .En idd er komt meer bij kijken dan alleen dezelfde genen om een goede fokhengst te zijn ...

Ik ook maar de toekomst gaat het ons geheid vertellen, of wij voorstander zijn van klonen of niet. Ik hoop echter dat de klonen hun "orginelen" niet gaan evenaren in capaciteiten. Dan is dit ook weer van de baan. Want je kunt dit onmogelijk ethisch noemen. Gelukkig is klonen erg duur. Ik hoop dat het nog duurder wordt.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:41

Klonen is wat anders dan volle broer of zus.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:49

Ik vind het een "misselijkmakend fenomeen".
Sorry iets anders kan ik er niet van maken, het haalt het "exclusieve" weg!

Hoezeer ik zou willen dat bepaalde stempelhengsten er weer zouden zijn (Marco Polo, Nimmerdor, Ferro...), die tijd is geweest.
Er zullen nieuwe "stempelhengsten" komen en met enige weemoed/sentiment kijken we terug naar wat was....en zo is het goed!!!!

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:05

Ik vind het absurd! Buiten dat het gewoon weg niet nodig is, vind ik het zielig voor de beesten zelf, ze worden snel oud etc. ik vraag me af of ze uberhaupt kunnen meekomen in de sport. Hoe zit het met de kwaliteit van bijvoorbeeld het sperma, weet iemand dat. Je kan mij niet wijs maken, dat dat helemaal zuivere koffie is(heb er niet zoveel verstand van).

En idd waar blijft de exclusiviteit, de uitdaging. Nee ik vind dat het verboden zou moeten worden.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:13

Klonen is idd iets anders dan een volle broer, volle broers delen maar 50% van het genetisch materiaal, een kloon is 100% identiek aan de ander.
Kwa aanleg an sich zou er dus eigenlijk geen verschil mogen zijn tussen kloon en oorspronkelijk dier, ook voor de fokkerij maakt het in principe niet uit of je dan de koon of de oorspronkelijke hengst neemt. Dit geldt natuurlijk alleen wanneer de kloontechniek perfect op punt staat (waar ik nog sterk mijn twijfels over heb, schaap Dolly bleek later ook allerlei mankementjes te hebben)
Of die aanleg zich dan ook werkelijk vertaalt in sportprestaties hangt van zoveel factoren af dat je daar moeilijk uitspraken over kan doen.
Wat ik niet snap is dat het exterieur kan verschillen? Ik kan het niet goed zien op de foto's, maar die bles zou toch identiek moeten zijn of ben ik nu zo verkeerd en ligt dat niet genetisch vast?

Ik vind het echter geen goede evolutie, ook al zou de procedure technisch perfect verlopen.
Zoals reeds gezegd is, wat met het plezier van het zoeken naar een passende combinatie en het afwachten hoe die uitpakt.
Bovendien hou je zo (in mijn ogen) vooruitgang in de fokkerij tegen, blijf je vastzitten bij een bepaald type...
Ok het is altijd jammer als een stempelhengst overlijdt, maar dan zijn er nog steeds zonen en dochters waar mee verder gefokt kan worden...

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:26

ik ben er absolut tegen,
ze hebben vandaag op het WK te lanaken ook een gekloond veulen getoond, allemaal goed en wel maar wat ze er vergeten bij te vertellen is dat ze in totaal misshien al 200 paarden gekloond hebben en dat er misschien een paar gelukt zijn, en persoonlijk denk ik dat dit zich zal wreken op de correctheid van de paarden

het zoals jessje zegt jammer als er een stempelhengst sterft, maar we moeten vooruit, ik denk toch dat het de bedoeling is dat als we fokken toch altijd proberen een beter product te fokken, anders fokken we toch achteruit

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:35

Ik vind klonen maar niks.
Lijkt me beter om eerst eens onderzoek te doen na alle lange termijn effecten, en de mogelijke schade die je aanricht.
En eerlijk gezegd vind ik het een beetje voor God spelen.

Tot nu toe is er toch ook nog geen enkele gezonde kloon ter wereld gekomen?
Die dieren hebben toch steeds allerlei vreemde afwijkingen?
En wil je dat zo'n kloontje aandoen?
Ik vind het maar niks.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:13

Eigenlijk vind ik klonen maar niks, echt dodelijk voor de fokkerij en voor de sport uiteindelijk.

Maar o wat zou ik graag een kloon van mijn merrie willen hebben. Door een zwaar ongeluk op 4 jarige leeftijd ongeschikt geraakt voor de sport en het is het beste paard wat ik ooit gereden heb. Wat zou ik die graag klonen.....snif

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:58

Excuseme schreef:
DGKstudent schreef:
Ik heb gisteren een gekloond veulen gezien. De kloon van die endurance wereldkampioen. Die kampioen is namelijk een ruin, en met dat veulen is hengst, en willen ze mee gaan fokken.
Ik had trouwens gister de prins nog getroffen op zangersheide, hij is degene die quidam voor 12 miljoen euro had laten klonen, naar wat ik heb vernomen.
Hij heeft ook het duurste veulen gekocht op de veiling (toevallig van iemand die ik goed ken)...

Zat ie op een wit paard?

Haha nee, gekkie
hij reed in een peperdure Land Rover die hij op de parkeerplaats van de baas had gezet. Na een half uur kwam de chauffeur terug.. had ie de sleutels laten steken in het contact, en was de deur vanzelf gaan vergrendelen: zie je maar dat ook al ben je stinkend rijk, dat er altijd wel wat stomme dingen mis gaan..

renaissance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:22

Ellebel schreef:
Ik sta er ook terughoudend tegenover, ben bang dat de genetische basis zo wel heel erg smal wordt, als we veel van toppers gaan klonen. Is net zoiets als maar een paar hengsten gebruiken, maar dan nog extremer.

het is uiteraard juist dat als iedereen naar dezelfde hengst loopt de genetische basis versmalt. Maar dat gebeurt nu ook al. Sommige hengsten worden zo het slachtoffer van hun eigen success. Maar het feit dat een ruin wordt gekloond en daardoor een hengst wordt, verruimt m.i. de genetische basis, eerder dan ze te versmallen. Een kloonhengst van E.T. FRH brengt bv via de moederlijn Garibaldi II - bloed in de fokkerij. Daarenboven denk ik dat het doel van elke fokker is om een beter (sport-)paard te fokken. Als de fokkerij zich serieus neemt en er in slaagt zijn doel te bereiken, is het voor mijn part duidelijk dat een kloon van Quidam binnen pakweg 10 jaar nutteloos kan zijn omwille van andere (en betere?) vaderdieren die de fokker dan zullen helpen zijn doel te bereiken. Nee, ik persoonlijk ben van oordeel dat deze voorspelbare evolutie binnen de wetenschap op zich geen verwerpelijke evolutie is binnen de fokkerij. Het biedt de fokker gewoonweg meer mogelijkheden. De fokker beslist uiteindelijk zelf welke hengst het beste past bij zijn merrie...

AngelEye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:44

DGKstudent schreef:
Ik heb gisteren een gekloond veulen gezien. De kloon van die endurance wereldkampioen. Die kampioen is namelijk een ruin, en met dat veulen is hengst, en willen ze mee gaan fokken.
Ik had trouwens gister de prins nog getroffen op zangersheide, hij is degene die quidam voor 12 miljoen euro had laten klonen, naar wat ik heb vernomen.
Hij heeft ook het duurste veulen gekocht op de veiling (toevallig van iemand die ik goed ken)...

Ik was daar ook..dat veulen was Paris-Texas..
Het werd voorgesteld tussen de wedstrijd van de 6 en 7 jarigen..
12 miljoen? ik heb minder gehoord maar boeit niet...
Die prins kent Melchior goed btw hij lag vroeger met zijn jacht naast Melchior zijn jacht in Cannes...

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 06:17

libke schreef:
CielitoLindo schreef:
Zn bles is niet helemaal identiek als ik het zo bekijk:

Afbeelding

een kloon heeft alleen genetisch hetzelfde materiaal,heeft niets met exterieur te maken !!

dan is het toch niet dezelfde hahahaha

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:50

libke schreef:
Ik heb er mijn twijfels over of die klonen een aanwinst zijn voor de fokkerij ,het is immers hetzelfde verhaal als met de volle broertjes .En idd er komt meer bij kijken dan alleen dezelfde genen om een goede fokhengst te zijn ...

Voor de volledigheid: een kloon is héél wat anders dan een volle broer. Een kloon zou per definitie dezelfde genen moeten hebben, een volle broer per definitie juist niet, tenzij de volle broer een eeneiïge tweeling is. Tweelingen komen sowieso weinig voor en ik ken eigenlijk geen gevallen van een ééneiïge tweeling bij paarden.

Een perfecte kloon van een hengst fokt precies hetzelfde als het origineel. Er zijn echter wel wat randvoorwaarden.

1) Bij het klonen zijn geen mutaties ontstaan (die komen kennelijk veel voor, waardoor levensduur en -vatbaarheid negatief beïnvloed worden. Die mutaties zal de kloon wel doorgeven, terwijl het origineel die niet heeft.

2) Een kloon van een oude hengst zal per definitie andere merries dekken dan het origineel. Ook moeten we ervan uitgaan dat door selektie het gemiddelde omhoog gegaan is. De kans is dat de kloon meer moeite heeft om boven het maaiveld uit te steken, omdat hij moet concurreren met de -misschien wel beter fokkende- nazaten van het origineel. (Denk maar eens wat zo gebeuren als we de Darley Arabian, Byerley Turk en Godolphin Arabian konden klonen en opnieuw inzetten in de fokkerij )

Bij klonen kunnen door mutaties ook extra complicaties komen als verminderde vruchtbaarheid en met name voor de merries minder goede zorg voor het veulen.

Ik geloof dat de tijd het zal leren. Er zal wel een hype komen, die na een tijd weer tot de realiteit wordt teruggebracht. Ook legendarische hengsten hebben in hun leven maar een paar toppers gefokt Het zou hooguit een methode kunnen zijn om té jong verongelukte paarden te regenereren.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:24

Maar hoe zit dat nu met die aftekeningen enz, waardoor zijn die anders?

renaissance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:29

Marliesje schreef:
Maar hoe zit dat nu met die aftekeningen enz, waardoor zijn die anders?

Naar het schijnt is het zo dat de kleurstelling wel identiek is : een zwart donorpaard zonder enige aftekening geeft een zwarte kloon zonder enige aftekening, een zwart paard met een bles en één witte sok zal een zwart paard met witte aftekeningen opleveren. Alleen is het zo dat enkel het percentage wit (de oppervlakte op de huid, zo je wil) identiek is, niet de plaats waar deze aftekeningen zich bevinden. Samengevat: een zwart donorpaard met één witte sok kan best een kopij opleveren met drie witte sokken, maar het percentage wit zal hetzelfde zijn.

renaissance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:36

AngelEye schreef:
DGKstudent schreef:

Ik was daar ook..dat veulen was Paris-Texas..
Het werd voorgesteld tussen de wedstrijd van de 6 en 7 jarigen..
12 miljoen? ik heb minder gehoord maar boeit niet...
Die prins kent Melchior goed btw hij lag vroeger met zijn jacht naast Melchior zijn jacht in Cannes...

Volgens de Press-Release van het bedrijf Cryozootech is de kloon die op Zangersheide werd voorgesteld NIET Paris Texas ( Quidam de Revel) maar wel Pieraz Cryozootech Stallion (zo heet hij), de hengstkloon van de volbloedruin Pieraz die tweemaal wereldkampioen endurance werd tijdens zijn carrière. Paris Texas, de Quidam-kloon, werd gekloond in opdracht van eigenaar Fleming Velin voor € 300.000 aldus het bedrijf, en is nog steeds eigendom van diezelfde Fleming Velin.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:04

renaissance schreef:
[
Naar het schijnt is het zo dat de kleurstelling wel identiek is : een zwart donorpaard zonder enige aftekening geeft een zwarte kloon zonder enige aftekening, een zwart paard met een bles en één witte sok zal een zwart paard met witte aftekeningen opleveren. Alleen is het zo dat enkel het percentage wit (de oppervlakte op de huid, zo je wil) identiek is, niet de plaats waar deze aftekeningen zich bevinden. Samengevat: een zwart donorpaard met één witte sok kan best een kopij opleveren met drie witte sokken, maar het percentage wit zal hetzelfde zijn.

Wauw, nooit geweten! Dus dan is het wit op een paard altijd een volkomen toevalstreffer.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:04

Aha, das duidelijk, nu ben ik een stuk wijzer geworden.

renaissance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:19

Desiree schreef:
Wauw, nooit geweten! Dus dan is het wit op een paard altijd een volkomen toevalstreffer.

Yep. Dat is - denk ik althans - ook de reden waarom het signalement bij opname van elk paard in een stamboek wordt opgemaakt: het is voor elk paard uniek; het signalement is zeg maar de vingerafdruk van een paard en blijkbaar blijft dat ook bij een kloon zo - hoewel hij 100% genetisch identiek is!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:22

Maar hoe zat het dan ook alweer met de levensduur van een kloon?
Die is toch veel korter?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:28

renaissance schreef:
Volgens de Press-Release van het bedrijf Cryozootech is de kloon die op Zangersheide werd voorgesteld NIET Paris Texas ( Quidam de Revel) maar wel Pieraz Cryozootech Stallion (zo heet hij), de hengstkloon van de volbloedruin Pieraz die tweemaal wereldkampioen endurance werd tijdens zijn carrière.

Dat was in april van dit jaar, zie dit topic: Champion endurance horse cloned

De Quidam-kloon zou dan het derde gekloonde paard zijn. Dit was de eerste: Italian scientists clone first horse

In die topics zijn ook discussies te vinden over de voors en tegens van klonen. Zelf vind ik het heel apart dat het kan. Maar of het nou zoveel meer voordelen met zich meebrengt dan 'gewoon' fokken? De tijd zal het leren.

renaissance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:43

adriana schreef:
Maar hoe zat het dan ook alweer met de levensduur van een kloon?
Die is toch veel korter?

Dat is niet noodzakelijk zo. Ik ben een beetje (met de nadruk op dat laatste) op de hoogte van de techniek en wat er in wetenschapsland zoal allemaal rond verwezenlijkt is. Het gerucht dat een kloon een kortere levensduur zou hebben is het gevolg van de lotgevallen van de alom bekende Dolly, het schaap dat Dr. Ian Wilmut kloonde en dat overal ter wereld het nieuws haalde. Voor een goed begrip: dit was absoluut niet het eerste gekloonde dier, wel het eerste dier dat aan de hand van die techniek gekloond werd: er werd namelijk een stukje huid van de uier van het donorschaap weggenomen en deze cellen werden in kultuur gebracht (lees vermenigvuldigd) en vervolgens in een 'leeggehaalde' eicel ingebracht om de kloon te produceren. Petit Histoire: daar heeft Dolly ook haar naam vandaan: de uier is de "borst" van een schaap, en Dolly Parton heeft daar naar het schijnt twee indrukwekkende exemplaren van - vandaar. In ieder geval is de doodsoorzaak van Dolly een zeer algemeen voorkomende doodsoorzaak bij schapen, nl. arthrose. En zolang niet bewezen is dat deze aandoening bij schapen uitsluitend erfelijk is (en dus niet noodzakelijk door andere externe factoren wordt veroorzaakt) kan men geen zinvolle conclusies trekken uit Dolly's vroegtijdige dood.
Bij koeien staat men trouwens al veel verder met de techniek en daar blijkt dat de klonen een normale levenswandel hebben.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:40

ehm dat veulen dat daar geshowd werd was duidelijk een arabier, leek niet eens op een guidam...

Ben ik tegen klonen? nee het kan zeker zijn voordeel hebben in de medische wetenschap, maar ook om uitstervende bloedlijnen te behouden.

Ik denk alleen dat klonen een stilstand in de fokkerij betekend als het op "grote" schaal wordt toegepast.
Een kloon is een kopie van een paard dat we vijftien jaar (of hoe lang dan ook) geleden fokte. Dat is geen vooruit fokken, vind ik.
Je kunt beter een goede merrie dekken met een hengst die de zwakke punten van jouw merrie kan compenseren. Maak je meer kans op een mooier (en mss beter?) veulen.
De echte toppers blijven toch toevalstreffers

En het feit dat Guidam en zijn kloon verschillende aftekeningen hebben, geeft toch wel aan dat ieder individu (hoewel ze genetisch identiek zijn) uniek in zijn soort is.