[TI] Kent iemand tinker dekhengst O'Gulliver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: Kent iemand tinker dekhengst O'Gulliver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:23

ik heb deze hengst ook al eens in het echt gezien, hij is absoluut niet mijn smaak op deze foto staat hij wel op zijn onvoordeligst, in het echt ziet hij er wat beter uit, wat ik begrepen heb word hij alleen voor eigen merries gebruikt om te laten dekken en niet voor buitenstaanders, de reden hiervoor is dat hij melanomen op zijn geslachtsdelen heeft, dat is wat ik gehoord heb, ik heb wel zelf gezien dat hij iets van gezwellen daar heeft, daarom gaan ze ook niet naar premiekeuringen met hem.
enne, 17 is echt niet oud, ze worden alleen maar mooier naarmate ze ouder worden, kijk maar naar Chakotay, die is nu bijna 13 en word ieder jaar mooier

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:06

Hoe je het ook wendt of keert. Ik vind hem geen mooie Tink. Ongeacht hoe hij op de foto staat en hoe oud hij is. Smaken verschillen. Bij mij was hij gelijk geruind geweest.

Daarnaast vind ik dat als je fokt, je dit ten gunste van het ras doet en je dit eigenlijk alleen moet doen met een (in het geval bij het ICS) geprimeerde hengst. Fokken met een ongeprimeerde hengst is m.i. alleen maar vermenigvuldigen en brengt geen positieve inbreng aan het ras.
Een hengst moet de zwakke punten van een merrie verbeteren. Wat dit betreft ben ik het helemaal eens met de mening van Supertje.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:02

Daar geef ik je ook gelijk in, deze hengst word natuurlijk na de goedkeuring niet meer bekeken omdat hij niet voor primering komt, houd dus in dat als er iets mis is met hem dat niet gezien word en hij dan wel gewoon in gebruik als dekhengst blijft.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:00

zag nog een andere foto van de hengst...op ICS site

Afbeelding

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:02

ow...doet het niet...nog 1x proberen

Afbeelding

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:04

nou moeeeeee

dan maar zo...

Afbeelding

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:26

Kijk, dat geeft alweer een heel ander beeld
Toen we darlah kochten konden we haar eventueel laten dekken door deze hengst, maar omdat ze zo onderkomen was hebben we dat niet gedaan. Anders had ik haar gerust laten dekken hoor.
Ik vind zijn nakomelingen ontzettend mooi (O'Donnahue bijvoorbeeld )

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:34

Ik heb nog een paar foto's kunnen vinden, niet de mooiste van hem.. maar wel betere dan de foto's die hier op staan.

Afbeelding
Hier nog met veel manen.

Afbeelding

Ik ben het er ook mee eens dat zijn nakomelingen erg leuk zijn.
Er wordt met deze hengst niet geadverteerd, is alleen voor eigen fok, dus who cares.
Er zijn wel meer hengsten die niet geprimeerd zijn.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:59

nou ja, who cares vind ik wel heel makkelijk gedacht, hij dekt alleen eigen merrie's, maar die worden vaak verkocht en de veulens ook, stel dat deze hengst wat mankeert (ik zeg niet dat dit zo is hoor, begrijp me niet verkeerd), word niet gezien omdat deze hengst nooit meer bekeken word, dekt toch door en geeft het gebrek misschien wel door...... vul de rest zelf maar in.
Veel hengstenhouders leggen aardig wat geld neer om de hengst goed te laten keuren en in topconditie te houden,en gaan daarna naar shows en premiekeuringen om te laten zien dat ze goed fokmateriaal hebben om zo een gezond stamboek op te bouwen waarvan de veulens ook een stamboekpapier krijgen.
Dan is het op zijn zachtst gezegd een beetje jammer dat er zo makkelijk over veulentjes fokken word gedacht, mijn gedachtegang is het in ieder geval niet.

puzzeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:12

Deze hengst staat onder regelmatige controle van de dierenarts omdat hij Sarcoiten aan zijn koker heeft. Daarom mag hij niet lopen (rijden) want dan zou hij ze kunnen openstoten. Hij is destijds voor de stamboekopname klinisch gekeurd en er is een zaadonderzoek gedaan met positief resultaat in de kliniek van Kesteren. Hij heeft tot nu toe prachtige nakomelingen gefokt, met tot zover geen genetische afwijkingen of wat dan ook. Dat is bij alle hengsten die nu in de dekdienst zitten nog maar afwachten, want wie weet geeft de een wel ramshoofden en de ander veulens met een ongewenst karakter of misschien veulens die niet goed (kunnen) bewegen. De toekomst zal het leren. Dit paard heeft een geweldig leven; eten, slapen en af en toe een merrie dekken... Wat wil een hengst nog meer. Hij heeft ook een 3,5 jarige tinkerhengst als weidemaatje zodat hij ook nooit alleen staat. Technisch gezien komt er een dag dat hij niet meer kan uitschuiven en dus ook niet meer dekken en plassen en dan komt er een einde aan zijn heerlijk pensioentje...

Groetjes, Puzzeltjuh

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:20

hai puzzeltjuh, zoals je hierboven ziet zeg ik niet dat er iets is met hem, dus sorry als je je aangevallen voelt, was niet de bedoeling, maar was meer een reactie op het, WHO CARES, ik ben toen bij je geweest, toen heb je mij verteld dat hij iets aan zijn koker had, heb ik hier verder terug ook geschreven.
Ik denk dat jij ook niet denkt, Who cares, want dat vind ik toch wel heel makkelijk gedacht.

puzzeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:23

voelde me niet aangevallen hoor. Ik weet nog dat je hem toen hebt gezien, maar er worden vaak zo snel conclusies getrokken door mensen die maar de helft weten en dan denken alwetend te zijn. (in zijn algemeenheid) dus was niet naar jou hoor...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:29

pffff, gelukkig,
en ik deel je mening dat sommige mensen wel heel snel ergens een mening over hebben, ik heb daarom ook eerder in dit topic uit te proberen leggen dat e4r iets met zijn geslachtsdelen was, maar wist niet meer excact wat.
Enne, dat leven wil Chakotay ook wel, voor de helft heeft hij dat, maar verder moet hij hard werken voor de kar en onder het zadel met zijn luie dikke kont

puzzeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:30

Hij heeft ander wel een erg mooie luie dikke kont

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:23

ps leuke avatar

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:13

Citaat:

Ik ken hem persoonlijk, zie hem zo'n beetje iedere week en is al erg oud. Misschien de volgende keer eens naar leeftijden kijken?

leeftijd heeft hier niets mee te maken.
bouwkundig is het ook geen mooie. ik heb hier een 16 jarige rondlopen die een prima uiterlijk had en nog steeds heeft ( als in geen grote bouwkundige fouten). Het is nog steeds een onwijs leuke pony om te zien met een mooie uitstraling en een leuke bouw. Dat heeft deze hengst gewoon niet.
zelfs de 20 jarige hier die totaal in verval is gekomen qua bouw kun je nog goed zien dat haar bouw vroeger ook zeer correct is geweest. zulke dingen veranderen niet door leeftijd ( op een paar dingen na die te overzien zijn en doorheen te kijken)

het is gewoon absoluut niet mijn smaak hengst

annemarie_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:08

Wij hebben een veulen van dit jaar van Gulliver. Keltic.