ik overweeg de aanschaf van een ijslander, op zoek naar info

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje_S

Re: ijslanders....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:44

Hai,

Ik heb mijn ijslander bij Gaedingi gekocht! kijk maar s op de site van hun. www.gaedingi.nl

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:20

Ineke2 schreef:
Als je helemaal moet stoppen met rijden voor je knieëen kun je misschien wel gaan mennen?

Nouja succes in elk geval, hopelijk mag je nog blijven rijden.

daar dacht ik ook aan, dan zou je mischien je eigen paard voor een kar zetten en dan hoeft hij niet verkocht te worden! Je zou ook met een ijslander kunnen mennen.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 18:03

Ja heb ik ookal aangedacht. Lijkt me wel een hele omslag hoor...

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:03

Wat vervelend van je knieen, succes!
Je meeste vragen zijn wel al beantwoord, maar nog wat kleine puntjes waar je misschien nog niet aan had gedacht:
- een ijslander is een stuk kleiner, en daar zijn de meeste stallen niet voor gebouwd. Een ijslander op een 'normale maat' stal kan dan dus OF niet naar buiten kijken (extra verveling) of zal zoveel met zijn hoofd omhoog staan dat het niet gezond is!
- als jij nu knieproblemen hebt, is het misschien reeel dat je, ook met een ijslander, het af en toe rustiger aan moet doen met rijden. Wel zo handig als je paardje dan lekker buiten staat...hoef je je daar toch minder zorgen over te maken.
Trouwens, als je wedstrijdgericht bent: het rijden van de gangen is een enorm leuke uitdaging, en er worden veel wedstrijden georganiseerd.
Maar (hoe leuk IK ijslander dan ook vind), ik hoop eigenlijk vooral voor je dat je toch je eigen paard kunt houden!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:45

Birta schreef:
Wat vervelend van je knieen, succes!
Je meeste vragen zijn wel al beantwoord, maar nog wat kleine puntjes waar je misschien nog niet aan had gedacht:
- een ijslander is een stuk kleiner, en daar zijn de meeste stallen niet voor gebouwd. Een ijslander op een 'normale maat' stal kan dan dus OF niet naar buiten kijken (extra verveling) of zal zoveel met zijn hoofd omhoog staan dat het niet gezond is!
- als jij nu knieproblemen hebt, is het misschien reeel dat je, ook met een ijslander, het af en toe rustiger aan moet doen met rijden. Wel zo handig als je paardje dan lekker buiten staat...hoef je je daar toch minder zorgen over te maken.
Trouwens, als je wedstrijdgericht bent: het rijden van de gangen is een enorm leuke uitdaging, en er worden veel wedstrijden georganiseerd.
Maar (hoe leuk IK ijslander dan ook vind), ik hoop eigenlijk vooral voor je dat je toch je eigen paard kunt houden!!!

Hoi Birta,

Voor een IJslander die recreatief gereden wordt is het het meest handig om hem 24/7 in de wei (desgewenst een ruime paddock of schuilstal voor de winter) rond te laten lopen en liefst met soortgenoten in kuddeverband.... een stal, zeker voor meer dan 8 uur is absoluut af te raden (persoonlijk vind ik dat gelden voor alle paarden... maar wie ben ik...).

Groetjes [***]

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 00:22

Hoi Wieke,
Dat is eigenlijk precies wat ik bedoelde te zeggen...???
Misverstandje misschien....
Maar aangezien degene die de vraag stelde, overwoog om een ijslander op stal te zetten, wilde ik nog wat nieuwe redenen aandragen, waarom dat niet zo verstandig is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:46

De beste reden zou zijn....

Omdat ze zoveel mogelijk moeten bewegen..... en zich tussen soortgenoten moeten begeven...

Groetjes [***]

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:30

Wieke, uiteraard ben ik het daar helemaal mee eens....daarom staat mijn paard ook lekker altijd buiten.

Maar, vooral voor mensen die hier nog niet mee bekend zijn, is het wel eens handig om nog eens wat andere redenen te horen...Veel mensen realiseren zich niet dat een langdurige "hoofd omhoog" positie voor een paard niet gezond is...ook iets dat bv. goed in de gaten moet worden gehouden bij een lang transport.

De beste reden OK, maar MEER redenen lijkt me ook geen kwaad kunnen )

Ik vraag me ook af: misschien heb je mijn berichtje niet zo zorgvuldig gelezen???
(mijn tweede punt komt nl. neer op "dan heeft je paard al beweging" )

Groetjes Lucia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:56

Hoi Birta,

..... ik ben een beetje fellig.... vast last van pms of zo... ik ben gewoon niet te harden voor mijn omgeving op het moment..... echt chagerijnig (en dat terwijl het schitterend weer is en mijn meisje super loopt en vet tölt.... wat zou je nou nog kunnen wensen...)

Please forgive me....

En je hebt helemaal gelijk.... als een paard wordt gedwongen om zijn hoofd de hele tijd onnatuurlijk hoog te houden kunnen er puur problemen ontstaan. (bij ons zetten ze wel eens shetlanders in een paardenbox en die kleintjes proberen dus ook boven de boxdeur uit te komen om ook maar iets te kunnen zien... niet al te handig... er wordt over het algemeen niet over na gedacht...

Bij ons op stal is een IJslandereigenaar en hun merrie heeft dit jaar een veulen gekregen.. het arme ding moet nu 's nachts met moeders op stal... de rest van de kudde en alle andere veulens blijven gewoon buiten... als je 's ochtends komt kun je het wit van zijn ogen zien... Arm ding... Ook helemaal met zijn nek overstrekt om maar te kunnen zien wat er buiten de box gebeurt...

Groetjes [***] .

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:22

Hahaha, nou: jouw pms heeft mij in ieder geval aan het lachen gemaakt
Zitten we toch op een lijn, en onze paarden lekker buiten

diddi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:42

hoi luitjes,ik ben mijn oude account kwijtgeraakt,snap er niks van waaar dat aan gelegen heeft ik was dus ijsje en ben nu diddi,jammer genoeg kan ik niet meer op de HK echt balen ,maar ik lees wel mee hoor,met de training van fengur gaat het echt superrr

Joyce11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:15

Hoi!
Ik rij ook op ijslanders, maar ik heb er zelf geen. Ik rij in duitsland op Lindenhof. Daar fokken ze IJslanders en verkopen ze. Misschien een idee om daar te gaan kijken??
http://www.andreas-trappe.de/
Op de site staan ook veel verkoop paarden, maar volgens mij hebben ze er veeeeeeel meer!! (de site is wel duits)

Mijn ervaringen zijn tot nu toe altijd positief met Ijslanders, ik heb nu meer dan 2 jaar les op IJslanders.
Wat mij opvalt is dat IJslanders inderdaad in omgang rustig zijn en met rijden temprement hebben! (Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen... Ook opvallend is dat als jonge paarden, niet met andere IJslanders op de wei mochten staat, wat gebruikelijk is, maar als ze dan jaren met andere rassen staan, vaak vervelend zijn in omgang. Op mij komen ze verwend over, van die 'kinderveulens'.)

Voor mij maakt 4 of 5 gang niet uit, het is puur wat jij fijner is. Ik kan me voorstellen dat voor jou een makkelijke tolter fijn is, misschien zelfs eentje met niet zo heel veel knieactie, want dan zijn de gangen wat vlakker en dat is minder vermoeiend voor je knieen. (Als je wedstrijden wilt rijden, kan je dat beter niet doen, want daar wordt o.a. beoordeeld op knieactie)
De IJslanders op Lindenhof krijgen (volgens mij) best veel eten. Zodra de weides goed zijn, staan ze allemaal 8 uur ong. buiten. De rest van de dag staan ze afhankelijk van geslacht in hele grote paddocks.
De hengsten hebben natuurlijk wel allemaal een stal, maar die komen vaker buiten, en ik het dekperiode staan ze met vele merrie's weken in een aparte wei.
De te dunne Ijslanders worden bij gevoerd, de normale krijgen sowieso gras als ze op de wei staan (dat is altijd tenzij de wei bijv. bevroren is) en kuilgras. Ook krijgen ze wat krachtvoer als ze uit de wei gehaald worden. En sommige paarden krijgen ook krachtvoer na het rijden.

Ik hoop dat ik duidelijk geweest ben, niet een te lang verhaal geschreven heb en dat het allemaal lukt.
Ik ken trouwens ook een vrouw, die had haar hele leven op arabieren gereden, dat ging toen lichamelijk ook niet meer en die is op IJslanders overgestapt en die heeft heel veel lol en een goed en leuk paard!!!

Ik raad je trouwens wel aan les te nemen, zeker in het begin!!
Joyce (voor meer vragen kan je natuurlijk pben)

Joyce11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:16

Oeps, ik heb nog een keer mijn berichtje gelezen, en kwam tot de conclusie dat ik me verrekend heb met de hoeveelheid uren die ze in de wei staan. Ze staan 4 tot 5 uur in de wei!

Gullbra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:05

Hoi hoi,

Ik heb mijn ijslander bij Els v.d. Tas gekocht in het Noorden, maar sta met mijn ijslander in Zuid-Holland bij Stal fra Bakari www.bakari.nl In de zomer staat ze met de andere ijslanders overdag op de wei en 's nachts in de paddock. Nu in de wintermaanden staan ze als het mooi weer is overdag op de wei anders in de paddock. s'nachts staan ze op stal. Sommige samen en sommige alleen. Gullbra mijn merrie staat alleen, ze is niet altijd even vriendelijk Ze gaan allemaal graag naar stal, daar kunnen ze lekker droog staan en op hun gemak kuilgras eten. Overdag staan ze in een kudde en vermaken ze elkaar prima

uruguay

Re: ik overweeg de aanschaf van een ijslander, op zoek naar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:11

Hoi!!!

Ijslanders zijn erg leuk hoor! Maar zal wel wennen zijn als je nu een sportpaardje gewend bent.

Mijn nichtje heeft zelf twee ijslanders. Ik weet zeker dat zij het leuk vindt als je haar een keertje mailt. Ik weet niet of het mailadres weergegeven wordt, omdat het geloof ik privé is, maar ik zal het gaan proberen: super_florine@hotmail.com dus eerst "super"daarna een laag streepje, daarna Florine en daarna hotmail he

Zij heeft haar ijslanders in Krimpen a/d lek staan. Dat is bij jou in de buurt! En daar is bovendien nog een leuke ijslanderstal, dus ik zou een keertje in de Krimpenerwaard rond gaan kijken.

Succes!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:02

Dit is al een oud topic.
Hier dus een slotje.