dus ik zal het verhaal uitleggen
ik begon presies een jaar geleden bij een man zijn paarden te verzorgen
hij had een mooie grote fries (stermerrie) genaamd wopke hij ging er mee dekken
toen wopke drie was kreeg ze haar eerste veulen een merrie genaamd jelke wopke is weer gedekt en toen ze 5 was kreeg ze de tweede
het werd een hengst genaamd maldo.
toen dacht hij ik wil er nog een (daar was ik bij)
het veulen werd geboren afgelope mei (vorig jaar) het was een merrie
we noemde haar sjaantje maar helaas begaf sjaan het en was na drie maanden dood in de wei gevonden
wopke begon vanaf die zomer heel erg te schuren.
al haar manen vielen er uit. en ze leek niet eens meer op een stermerrie. de eigenaar werd er triest van en besloot om maar eens een tinker aan te schaffen als erbij naast die fries (omdat ik hem aan het leren was door een ruiter bereden te worden zodat als ze verkocht werd naar iemand gaat die er op kan rijden )
maar een probleem die man had geen pc dus vroeg hij aan mij kun jij op zoek gaan naar een goede tinker(stermerrie)en het liefst een waar ik mee kan gaan fokken. ik heb gezecht is goed en ben op zoek gegaan maar kon tot mijn grote spijt niks vinden
toen bedacht ik om eens op bokt een bericht te zetten
daar waren mensen die me naar site's verwezen waar ik geweest was (maar ze hadden alleen hengsten en ruinen )
en toen kwam het verhaal van het stamboek
en ik ben geen persoon die daar alles van af weet
ik hoop dat jullie me begrijpen als ullie dit verhaal hebben gelezen
groetjes luv_jelke

Ik snap wel dat het verwarrend is 2 stamboeken, maar het is toch iets waar je jezelf in moet verdiepen.