Keurmerrie laten prokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eliene

Re: Keurmerrie laten prokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:29

Een beetje rondbellen voor de prijzen kan idd geen kwaad heb ik 2 jaar geleden gemerkt...

Ik heb mijn toen 17-jarige Gelderse merrie laten prokken. Dat ging prima, ze bleef ruim binnen de normen. Vorig jaar werd ze keur, dus toen had ik een elite sport-merrie! Ben er erg trots op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:32

Dat mag ook wel, Elite klinkt ook zo lekker duur.

Ik was incl btw ongeveer 300 euro kwijt. Moet dus nog afwachten of het zijn geld waard is geweest.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:31

Hoelang duurt het eigenlijk voordat je bericht krijgt van het KWPN?
Mijn merrie is inmiddels een maand geleden geprokt en heb nog niks gehoord van het KWPN.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:44

Zo ongeveer 6 weken.
Per maand wordt er op één donderdag de foto's beoordeeld: heel vervelend ik kan me niet meer herinneren op welke donderdag van de maand (ik dacht de 3de?).
Misschien weet iemand anders dat nog!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:02

Ah oke, dat dacht ik al. Duurt wel erg lang maargoed we wachten af!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:22

Ik ben ook aan het rondbellen. Ik had al rekening gehouden met een flinke prijs dus dan kan het alleen maar meevallen.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 06:29

Dat ze 1x/maand beoordelen klopt volgens mij idd. Maar ik weet helaas ook niet meer op welke dag... Ik heb er toen een week of 5, 6 op moeten wachten geloof ik. Ik had zelf op een maand of 2 gerekend dus het viel nog mee...

Ja, elite sport klinkt idd lekker duur Janne! Maar wat mij nog een tikkie trotser maakte was dat ze toch al 17 was met een druk werkzaam leven achter de rug. De meeste merries die worden geprokt (en een positief certificaat krijgen) zijn toch wel een paar jaar jonger...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:00

Mijn merrie is Elite en haar dochter nu Voorlopig keur PROK, die moet dus alleen de verrichting nog. Dan zijn ze beide Elite.

Ik heb ze allebei in Bodegraven laten keuren, hele fijne kliniek en ze besteden veel aandacht aan de kwaliteit van de foto´s. (het kan dus ook zijn dat het kwpn de foto´s niet accepteert vanwege onvoldoende kwaliteit en dan kan je weer terug naar de kliniek om de foto´s opnieuw te maken)
Een PROK keuring is wel degelijk strenger, de kliniek zelf zei ook dat ze bij een aankoopkeuring bijv. 1-tjes zouden geven maar het KWPN geeft daar al een 2 voor. De kliniek geeft zelf aan of het paard wel of niet prokwaardig is in hun ogen. Dat overleggen ze met jou en dan wordt besloten of het wel of niet opgestuurd wordt. Als ze twijfelen omdat ze een 2 geven dan zeggen ze eerlijk dat het waarschijnlijk een 3 wordt op de PROK en de kans dus klein is dat ie geaccepteerd wordt.

Ga echt naar een goede kliniek vanwege service en goede naam. Bepaalde klinieken staan goed bekend bij de keuringscommissie van het KWPN.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:38

Ik had de dichtstbijzijnde kliniek die qua prijs iig niet duurder was dan de andere die nog aan te rijden waren. De prijs scheelde per kliniek wel wat kan ik me nog herinneren. Er werd ook goed naar de kwaliteit van de foto's gekeken zodat de boel in 1x goed werd aangeleverd bij het KWPN. Ik weet alleen nog niet of ik met Angeliene daar ook nog naartoe zou gaan (mijn eigen VA is niet prok-foto-gerechtigd). De behandeling was niet je-van-het.

Op m'n merrie (het oude Gelderse type, dus wat ouderwets) werd erg afgegeven, het was maar een stomme oude tuiger (ik heb absoluut niks tegen tuigpaarden, maar de arts gebruikte het duidelijk als scheldwoord), er werd amper toelichting gegeven op wat er gedaan werd, er werd vrij lomp tegen Eliene gedaan ("zet je poot toch eens goed neer" terwijl ze dizzy van de verdoving stond te wankelen, ze leunde gewoon goed op het been maar het stond niet recht genoeg naar z'n zin, hij kon het gewoon de goede kant op schuiven en er was geen probleem meer, maar die moeite was blijkbaar al te veel), aan het einde van de sessie was de verdoving al aardig uitgewerkt en werd ze dus wat onrustiger omdat hij vrij laat begon met röntgenen en wij dus ook een hele tijd moesten wachten met een verdoofd paard, dat soort dingen.

Aan het begin vroeg hij al waarom ik wilde prokken, want dat soort paarden hadden altijd rotte poten en je had er toch niks aan, en aan het einde zei hij ook dat hij heel veel 3'tjes en 4'tjes zag dus opsturen had wsl. geen nut. Dat ik een cd'tje met de foto's mee naar huis wilde (dat kon gewoon) vond 'ie ook onzin, ik kon daar toch niks aan zien. Maar wat maakt dat uit, als je dat zelf leuk vindt en het zit bij de prijs inbegrepen moet ik dat gewoon hebben.

Kortom, een hele vervelende ervaring. Ik had het laten maken van foto's bij een paard nog nooit meegemaakt en was een beetje overdonderd omdat het allemaal nieuw was, maar ik vond het echt helemaal niks zo. M'n man en ik waren ook samen en ondanks dat er nog een loden schort over was moest m'n man de ruimte uit want dat kon niet. Nou, er was ruimte zat hoor.

Overigens was de voldoening dat ze uiteindelijk toch ster prok sport werd (en vorig jaar keur dus elite) des te groter! Ik had bijna zin om een kopie van het rapport naar die VA te sturen...

Mooi om te lezen dat Bodegraven hier wel wat prettiger in is. Dat is op zich voor ons ook te doen, dus mss ga ik daar over een paar jaar maar heen met Angeliene...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:19

Eliene schreef:
M'n man en ik waren ook samen en ondanks dat er nog een loden schort over was moest m'n man de ruimte uit want dat kon niet. Nou, er was ruimte zat hoor.

Het gaat niet om de ruimte maar vaak mag er maar 1 persoon bij zijn. In verband het stralingsrisico enzo.

Ja Bodegraven is superfijn, gaan heel rustig met je paard om, vriendelijke mensen, goede kwaliteit service en foto´s. En gewoon eerlijk in hun beoordeling.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:21

OK, kan ik op zich inkomen, maar waarom wordt dan niet gezegd vraag ik me af. Het was echt zo van "Nee, jij mag er niet bij, dat kan niet" en de deur ging dicht. Als iemand zegt dat dat de voorschriften zijn ivm straling dan accepteer je dat gewoon, jammer maar helaas in dat geval. Een beetje klantvriendelijkheid heet zoiets geloof ik...

Ik zal Bodegraven zeker in m'n achterhoofd houden voor het prokken van Angeliene over een jaar of wat! Bedankt voor de info!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:37

Ik kan E Digit ook aanraden, die komt gewoon aan huis.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:41

Ja en dat is echt super fijn!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:44

Sjuimpje schreef:
Ik kan E Digit ook aanraden, die komt gewoon aan huis.

Jep die is erg fijn en ook niet zo achterlijk duur!!

Ik ben met mijn merrie bij de lingenhoeve geweest, maar dat was om de hoek waar ik haar gekocht heb.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:49

Leek me ook heel handig maar ik vroeg me af: moet je dan een afgesloten ruimte hebben waar de foto's worden gemaakt? Of kan dat gewoon zo op stal?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:09

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:24

Ga ik even bekijken. Bedankt!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:26

Eliene schreef:
Leek me ook heel handig maar ik vroeg me af: moet je dan een afgesloten ruimte hebben waar de foto's worden gemaakt? Of kan dat gewoon zo op stal?

Bij ons deden ze het gewoon op het gangpad.
Als de vloer maar gelijk is is denk ik het belangrijkste.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:35

Klopt, dat zeggen ze op de website. Gelijke vloer en de bus moet binnen kunnen staan (dus in breed gangpad, schuur oid).