[TI] Stampen met achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re: Stampen met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 21:09

Soda is een ouderwets reinigend middel. En dat bedoel ik niet denigrerend. Het ontsmet namelijk ook. Mijn ouwe tante deed ook veel met soda, en met azijn, ook bij de paarden.
Mijn paard stampt niet met één been maar stampt d'r achterknieën tegen elkaar, dus de jeuk zit daar (denk ik). Af en toe met één been stampen is vanwege een horzel of lastige vlieg. Ze heeft geen wondjes en doet het volgens mij ook niet de hele dag maar af en toe. Het is duidelijk jeuk en als ik jouw verhaal lees, of dat van Lonan of Jellie bijvoorbeeld, komt het niet door de vliegen want die zijn er in de winter niet.
Als het dan ook niet aan het voer ligt, waar ligt het dan aan hè?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 06:55

heb je bij de zwilwratten gekeken. Connor heeft als hij mok of rasp heeft het vooral daaromheen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:38

Het is ook de gevoeligheid van het paard denk ik. Bij mij op stal staat nog een Tinker. Ze krijgen vrijwel hetzelfde gevoerd en staan tegenover elkaar in de weide (alhoewel haar paard een paar uur weidegang per dag minder heeft), qua vliegjes ed zouden ze dus evenveel last moeten hebben.

Chub stampt eigenlijk nooit. Had laatst een paar mokplekjes, die zijn al weer over (uit zichzelf). De andere Tinker stampt ontzettend vaak en veel en hard met alle 4 de benen...

Tsja...

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:54

Het ligt ook heel duidelijk aan de tinker zelf!!! De 1 is er gewoon gevoeliger voor als de ander. Wij hebben meestal rond de 50 tinkers waarvan +/- 15 die wij al 3 jaar of langer hebben deze zijn voor onze fokkerij bestemd. Zo hebben wij ook 1 fokmerrie Shakyra dat is echt het zwaardere cob type met enorme lange manen en sokken!!! Deze merrie is iedere zomer de klos heeft altijd jeuk loopt in dezelfde weide`s als al onze andere fokmerrie`s als alleen deze heeft er echt last van krijgen dus altijd allemaal het zelfde voer (vooral gras) Deze merrie is er gewoon super gevoelig voor. Heeft zelfs haar zwilvratten op haar achtebenen +/- 2 weken terug gewoon open gehaald vanwege de jeuk.(met haar benen tegen elkaar schuren) Wij hebben al zoveel geprobeerd maar ze krijgt het ieder jaar terug. Nu op dit moment zijn we de open wondjes aan het behandelen met groene leem dit werkt ook best goed tot nu toe. Dus volgens mij zit het ook in de gene van een paard!!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 17:46

Duidelijk antwoord lizzy_lisa en Chubby! Maar dan nog blijft de vraag waarom het het ene jaar erger is dan het andere. Tenminste, dat denk ik. Ik voer nu sinds 3 dagen muesli en heb Sox niet meer zien stampen maar ik ben er natuurlijk niet de hele dag want ze staat niet aan huis (helaas).

Een vriendin van me had 2 tinkers waarvan er een ook ontzettend stond te stampen, ze deed er niks aan, ja verkopen na een tijd.

Enfin, ik heb n.a.v. het advies op dit topic vanmiddag behandeld met Sebacil en wel met de plantenspuit met zo'n ferme straal. Ze stond los en had het op een gegeven moment wel gehad, haha, en ging aan de loop. Heb er toen maar een spelletje van gemaakt in de wei.
Ik zal morgen kijken bij de zwilwratten Karuna maar volgens mij is daar niks bijzonders te zien, er bloedt ook niks en eigenlijk is aan die achterbenen niet veel te bemerken.

Ik heb eens in de Bit een artikel gelezen over het Belgisch Koudbloed, dat bepaalde lijnen niet ouder worden dan 8 jaar vanwege de mok. Nou weet ik niet of Belgen ook stampen en mok is weer wat anders dan rasp, zeker natte mok.
IK zal mijn bekapper eens vragen hoe het bij de Shires is, die heeft hij namelijk, en in bepaalde tinkers zit ook nogal wat Shirebloed.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:21

Ik heb het mailtje terug gevonden en dit was het:

Uitslag onderzoek naar het stampen van de tinker

In het kader van het afstuderen tot natuurgeneeskundig therapeut voor dieren heb ik een scriptie geschreven over het stampen van de tinker. Ik hoopte een oorzaak aan te kunnen geven. Er is altijd veel over gezegd, zoals “ het is een communicatiemiddel”, of “het is jeuk”, maar voor zover ik weet nog nooit echt onderzocht en gedocumenteerd.
Voorafgaand aan het praktijkonderzoek heb ik een uitgebreide literatuurstudie gedaan naar alle aspecten van de tinker, zowel op lichamelijk gebied als op sociaal, psychisch, energetisch gebied. Daar zijn een aantal stellingen uitgerold waarop het praktijkgedeelte is aangepast en uitgevoerd.
Het praktijkgedeelte bestond onder andere uit een enquete, 44 tinkers zijn onderzocht op hun stampgedrag. Van de 44 stampten er 8 niet. Die 8 niet stampende tinkers zijn van belang voor het onderzoek, omdat je daar juist verschillen kunt ontdekken met hun stampende collega’s.
In het onderzoek is gekeken of het met communicatie te maken had, of met emoties, lichamelijke oorzaken zijn bekeken en ook op energetisch niveau heb ik ze onder de loep gehouden.
Hieruit is in ieder geval gebleken dat het geen communicatiemiddel is, er zit geen enkele interactie tussen de stampende tinkers, ze voelen zich niet aangesproken en hebben niet de behoefte te antwoorden als buurman/vrouw tinker stampt.
Ook op psychisch en energetisch niveau kon ik geen overduidelijke conclusies trekken. Het heeft ook niets te maken met hoe lang ze bij hun eigenaar zijn, waar ze vandaan komen, geslacht, leeftijd, enz.
In het boek van Christane Slawik, ‘Tinkers, bonte paarden uit Ierland’, staat dat ze het in rustfases en slaap doen op stal en ook dat blijkt uit dit onderzoek niet zo te zijn. Ze stampen overal, ook in de wei, onder het rijden, in de stal, slapend en wakker.
Het werd pas interessant toen de lichamelijke aspecten verwerkt werden op een scorelijst. Daar scoorden de stampers hoog.
In totaal 22 stampende tinkers hadden daadwerkelijk last van mok of rasp. Verder waren er 4 stampers die geen mok of rasp hadden, maar zich wel schuurden vanwege jeuk.
De niet stampende tinkers kwamen hier amper voor, er waren er een paar die af en toe mok of rasp hadden, meer niet.Dus daar lijkt de aanleiding te liggen.
Ook de voeding is onderzocht en daarin lag ook een duidelijke link naar het stampen te leggen. In het algemeen durf ik toch wel te zeggen dat ons sobere paard gevoerd wordt alsof het met Ankie van Grunsven mee moet naar de Olympische spelen! Veel kuil, veel krachtvoer, enkele tinkers krijgen zelfs sportbrok en dat 1,5 tot 2 kilogram per dag. Ook een heel aantal die extra mineralen toegevoegd krijgen.

Ik wil daar vanuit natuurgeneeskundig oogpunt wel wat over zeggen.
In de 1e plaats staat de tinker nog dicht bij het oerpaard en het oerpaard leefde van wat hij op de steppe en in de moerassen vond aan grassen, kruiden, takken enz. Daar lagen geen kant en klaar geperste brokken waar ze zich dik in konden eten. Hun lichaam moest aan het werk met dat wat aangeboden werd en ze hadden daar voldoende aan.
Onze tinkers krijgen hun voedsel kant en klaar aangeboden, rijk gras wat in de wei staat, kuilvoer of hooi in de stal en daarnaast nog een portie brokken, muesli, enz.
Daardoor krijgen ze al snel veel te veel van het goeie binnen, ze hebben het niet nodig en hun organen kunnen het niet eens verwerken. En wat gebeurd er als ze met een overmaat aan voedsel en bijbehorende afval in hun lichaam zitten? Ze kunnen het niet meer voldoende kwijt via hun mest en urine of zweet, dus gaan ze het maar tijdelijk ergens opslaan en dan het liefst op een plek waar het de organen het minst schade doet. Dus al snel worden die benen volgestopt. Je ziet het niet van de buitenkant, maar hun lymfe is vervuild, het ‘water’ dat tussen de verschillende weefselcellen loopt is troebel en vuil. En de tinker krijgt daar last van en laat dat ook merken… door te gaan stampen. Het irriteert hem. Als hij daarna in hetzelfde voedingspatroon blijft is het waarschijnlijk dat die vervuiling steeds erger wordt en het lichaam gaat dan toch maar proberen om er af te komen. De weerstand van de huid op de plaats van vervuiling is laag en daar ontstaat de mok en rasp. Het is een manier van het lichaam om toch die afvalstoffen kwijt te raken. Het heeft in 1e instantie niets te maken met vocht, een gezonde huid blijft droog, ook al staat hij de hele dag in de nattigheid, hij kan daar gewoon tegen. Vochtigheid zet natuurlijk wel aan, een ongezonde huid raakt eerder kapot dan. Vervuilde benen zijn aantrekkelijk voor parasieten, dus deze tinkers zijn aantrekkelijk voor mijt die weer mok veroorzaken.

Te veel en te rijk voedsel werkt ook op een andere manier erg negatief. Voor een gezonde vertering zijn goeie darmbacteriën nodig. Deze houden elkaar in evenwicht. Als de tinker te veel en te rijk voedsel continue krijgt aangeboden krijg je een verzuring van het klimaat in de darmen, waardoor de darmbacterën uit balans raken. Daardoor loopt de vertering al niet goed, wat weer tot meer ophoping van afvalstoffen lijdt, maar het heeft ook een heel negatief effect op het immuunsysteem. In de darm zit nl. een stuk van het immuunsysteem.
En zomereczeem bv. heeft een directe relatie met een slecht werkend immuunsysteem. Dus ook voor deze kwaal geldt: voer matig en goed!

Wat is nou goed voer voor een tinker? Mijns inziens is dat in ieder geval geen kuil. Kuilvoer is gemaakt voor koeien, niet voor paarden. Je hebt natuurlijk wel goeie kuilvoeders zal iedereen zeggen, maar over het algemeen is het te rijk, te nat. De schimmels hebben een prachtleven in die kuil en die kunnen ook prima overleven in de darmen van de tinker! Dat de darmen er geen baat bij hebben moge duidelijk zijn.
In plaats van kuil is het beter om goed droog en stengelig hooi te geven, waar ze goed op moeten kauwen en dat mogen ze veel, onbeperkt is prima.
En daarnaast een krachtvoer dat goed bij hun natuur past en dan vind ik een goeie muesli het best. Laag in energie en eiwit. Met een muesli kun je ook zien wat je geeft, bij brok is dat niet zo. Er worden schijnbaar nog steeds afvalstoffen door de fabrikant verwerkt in paardenbrok, omdat dat een makkelijke manier is om eraf te komen! Bovendien moeten ze op muesli ook meer kauwen. Kauwen is goed, goed voor het gebit, maar heeft ook een stimulerende functie op het spijsverteringsstelsel.
Een tinker die normaal werk verricht, elke dag een uurtje werkt bv. heeft genoeg aan 2 x dgs 500 gram muesli, hij heeft echt niet meer nodig.
Naast weidegang is het goed om je tinker ook van tijd tot tijd kruiden aan te bieden waar hij zelf uit kan kiezen. Brandnetel is heel erg goed om de huid te reinigen, zeker bij mok en rasp en dat soort kwalen. Je kunt het laten drogen en aanbieden, maar ook afgieten met kokend water. Verder paardebloem, zet ook de spijsvertering aan. Lijnzaad is natuurlijk prima voor de darmwerking. Kamille helpt om de darmflora op te bouwen en is goed voor koliekgevoelige paarden. Af en toe knoflook is ook prima, het zuivert het bloed. Het is overigens absoluut niet goed om continue kruiden te geven. Kruiden dienen om het lichaam even te stimuleren tot extra werk, maar geef je dat continue dan zal het lichaam er niet meer op reageren of het wordt zelfs schadelijk. Altijd veel knoflook geven lijdt bv. tot bloedafbraak. Je paard wordt moe en sloom en voelt zich niet goed.
Toedienen van extra mineralen lijdt ook tot overmaat van afvalstoffen, een tinker heeft het niet nodig. Als je gewoon goed hooi en goeie muesli geeft hoef je geen extra mineralen te geven.

Ik hoop jullie hiermee een advies te hebben gegeven. Het belangrijkste is: Neem het stampen serieus! Het hoort er gewoon niet bij. Als wij doorgaan met het fokken van stampende tinkers zal dat op den duur heel slecht uitpakken voor het ras, ze komen dan al vervuild ter wereld. Dan stevenen we met z’n allen af op een verzwakt type paard met alle gevolgen op allerlei niveaus van dien.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 19:43

Bedankt Jellie. Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat er een relatie voeding/stampen is. Dè relatie eigenlijk. Vliegen en muggen komen hier niet aan de orde. Toen ik aan dit onderzoek meewerkte, vorig jaar, stampte Sox niet en dit terwijl ze toch in dezelfde weide stond. Ik heb dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar wel iedere dag ca. 1 1/2 ons basisbrok gegeven en een paar wortels; zou dit dan al teveel zijn bovenop de weidegang?
Wat ik al dacht is dat muesli beter is dan brok, op de komende pensionstal zou er ook basisbrok gegeven worden maar een vriendin die er gaat staan en ik hebben al gezegd dat we muesli willen, kost bijna niks meer per zak van 25 kg en is gewoon gezonder.

Op de wei staat zat brandnetel, ik ga morgen snoeien en die brandnetels laten drogen, dan eet Sox ze wel. Zal meteen een voorraadje voor de winter aanleggen

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:50

Zou kunnen Sox.. Flan stampt nu niet. Ze krijgt nagenoeg geen brok omdat ze overdag in de wei staat. Wel s'avonds kuil. Ik ben benieuwd of dat gaat veranderen als ze van de winter weer op stal staat en weer brok krijgt.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:46

Abalaydi deed het ook .
Heel vaag, ik ging dan kijken of er vliegen ofzo zaten, maar dat ook niet .
Heel raar!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:20

Mijn Tinker die stampt ook wel is.
Ik heb nooit echt wat bijzonders zoals mok ofzo gezien toen ze dat deed.

Mijn Tinker die maakt soms ook hele vage ''pirouetjes'' en dan gaat ze met dr ene achter been (hoef) langs de binnenkant van het andere achterbeen.
Daar heeft ze dan ook vaak een klein wondje/korstje zitten.
Wie van jullie Tinkers doet dit ook wel is?

Ook gaat ze vaak met dr ene voet boven op de ander staan als ze omdraaid ofzo (denk dat het gewoon onbenulligheid is ) kun je ook zien dat ze dat doet want al die haren zijn daar heel kort.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 19:31

Geen pirouettes hier Kimbalover Ze zal toch wel een soort van jeuk hebben als ze dat vaak doet.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:12

Jah dat denk ik ook, en dat zal wel haar manier van krabben wezen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 21:29

Heb Sox sinds de muesli nog steeds niet zien stampen Jeuk is erg Kimbalover, heb je al geprobeerd er iets aan te doen?

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:59

Ja, ze heeft laatst ook een periode gehad dat ze de hele kont kaal schuurde en daar kreeg ik spul voor van de vee arts dat was voor huidinfecties en otities bij honden en dat moest ik proberen of het hielp.
Heb ik een tijdje gebruikt en heb het ook op dr benen gedaan waar ze schilfers had en op die plekken waar ze dus telkens met de hoef langs gaat.
Later had ik anders spul van de boer, weet niet hoe dat heet, maar de vee arts zei probeer dat eens.
Was tegen mijt ofzo want miss was dat de oorzaak.
Heeft ze in een wei gestaan waar ze niet kon schuren dus het heelde weer.
Maar nu staat ze weer in de andere wei, met een mooi groot ijzeren hek en mevr begint weer te schuren.
Heb wel is gehoord dat het kan komen door teveel eiwitten maar zoveel krijgt ze nu niet.

Maar weer terug naar de jeuk op haar been.
Ik smeer dus dat spul er op maarjah het heelt niet dus waarschijnlijk blijft ze jeuk houden en maakt ze dus telkens weer met dr hoef het korstje open zodat het dus nooit kan genezen.
Waar de jeuk dan van kan komen weet ik niet.
Maar als ik de VA weer zie zal ik haar even vragen er naar te kijken.

Of weet iemand van jullie wat de oorzaak zou kunnen wezen?
(Ik zou eventueel wel een foto willen maken zodat je precies kunt zien wat ik bedoel want het is een heel klein plekje maar het blijft ook daarbij, dus telkens jeuk op dat plekje)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:53

Citaat:
rijk gras wat in de wei staat

ik zeg al steeds, denk ook aan het gras... misschien is dit, hoe dan ook welk soort, te voedzaam voor onze tinkers.

gam heeft er zomerdag, als hij op de wei staat ook meer last van. niet speciaal in de sokken maar hij jeukt wel zijn achterbenen als hij de kans krijgt.

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:55

Onze Babse stampt ook regelmatig met haar achterbenen. Heb nu ook korstjes boven de hoef gevonden en niet in de kootholte . Het kan door het veulen komen maar dat weet ik niet zeker. Ze heeft het alleen aan haar achterbenen. Durf er niet veel aan te doen ivm haar dracht. Straks komt de DA om te enten en dan vraag ik het meteen na.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 18:12

Sox nog steeds niet gestampt sinds de muesli
Het niet-stampen kan ook komen doordat er nu minder eiwit in het gras zit òf doordat er minder vliegen zijn. Maar ik denk meer en meer dat het door de rasp komt. Ik ga over een paar dagen weer met de Sebacil aan de gang, 2e behandeling moet na 7 dagen, baat het niet dan schaadt het niet (hoop ik dan maar).

Korstjes boven de hoef Djana, kan duiden op een mokplekje en niet op rasp denk ik. Ben benieuwd wat de DA ervan heeft gezegd!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:34

Mok en rasp zijn in principe hetzelfde zit alleen op een andere plaats.
Mo stampt ook veel omdat ze last heeft van chronische mok/rasp.
Vanalles al tegen gedaan.
Nu ook sebacil en we voeren tinkerbrok, het wordt iets minder maar wil nog steeds niet weg.
Ik geloof er wel in dat het van binnenuit veroorzaakt wordt, mijt werd bij Mo niet gevonden maar die plekken waren er wel.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 19:32

Het is niet hetzelfde. Mok is geen overmatige talgklierproductie voorover ik weet. De oorzaken zijn vaag. Dan heb je nog droge en natte mok. Mok kan naar binnen slaan en rasp volgens mij niet. Dat is ook makkelijker te behandelen. Zodra Sox over is naar haar nieuwe pensionstal laat ik de bekapper komen en zal hem vragen ook d'r benen en kootholtes na te kijken, hij heeft zelf Shires en daardoor best verstand van koudbloeden.
Ik vind dat hele mokgedoe heel complex.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:04

Volgens de veeartsen die ik erover gesproken heb is rasp gewoon mok hoger op het been en kan het ook naar binnen slaan.
Maar de meeste veeartsen weten niet zoveel erover natuurlijk.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:20

Ik heb er ook veeartsen over gesproken en die hebben een andere mening. Typisch hè?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:26

Daarom zeg ik ook dat ze er niet zoveel van weten, ze doen maar een gok.
Laatst had ik er zelfs een die beweerde dat je er niks aan moest doen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:38

Dat heb ik ook van de Ieren zelf gehoord. Mensen hebben ook soms eczeem en dat verdwijnt en komt weer. Heeft iets met de weerstand te maken maar wat? Je kunt je paard wel met alles volstoppen maar teveel zalfjes en kruiden is ook weer niet goed.
Sox was op haar vorige pensionstal enorm verbrand aan haar witte neus, ook diverse meningen van diverse DA's. Kruiden op het land, dauw door de zon op het natte gras wat verbranding zou veroorzaken, teveel eiwitten bla bla. Ze heeft daar dus de hele zomer met een Arafat-doekje aan har halster gelopen op de wei. En dit jaar op de natuurwei......totaal geen last. Lag het dus aan het bemeste land toen? Aan meer zon? Ander gras?
Ook dierenartsen weten niet altijd het juiste antwoord. Ook niet op mok en rasp, zeker niet bij ons ras.

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:57

Hee, heel herkenbaar al die stamp verhalen. Laurier stampt ook en de andere twee tinkers bij ons op stal ook. Ze heeft geen mok (een van de anderen wel) en heb haar laatst met een ontsmettend middel behandeld. Rasp heeft ze volgens mij ook niet want kan geen opvallende hoeveelheden schilfers ofzo ontdekken. Dan heb je natuurlijk nog die mijten maar die zouden dood moeten gaan van dat ontsmettingsmiddel...
Verder hou ik ze altijd goed schoon, was regelmatig en controleer altijd op mok, wondjes e.d.

Rijk gevoerd is ze wel maar aangezien ze ook in de lessen meeloopt heeft ze toch wel wat krachtvoer nodig (heb haar wel een poos musli gevoerd maar dat had eigenlijk geen invloed op het stampen).. En bij ons op de manege voeren ze niet anders als kuil. Zal wel eens opletten of het stampen bij een droog pak minder wordt..

Weet iemand hoe dat dan zit met wortels? Ik voer mijn paardjes namelijk wel eens wortels als beloning. Vanaf wat voor hoeveelheden kunnen die schadelijk zijn en wat zijn dan de symptonen? Had hier nog nooit van gehoord namelijk.

O ja, Laurier stampt enkel met haar achterbenen. Recht naar beneden en in principe maakt het niet uit wanneer. Niet heel vaak maar af entoe.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 21:17

Schuurt Laurier dan niet met haar achterste knieën tegen elkaar? Schuurt ze dus helemaal niet, alleen recht naar beneden stampen?

Wat heeft dat dan voor nut zou je zeggen? Ik heb Sox niet meer zien stampen nu ze veranderd is van stal en met een haf staat. Maar ik ben er niet de hele dag dus kan er niet op toezien.