21 jaar en nog een veulen krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Re: 21 jaar en nog een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:26

Sammie schreef:
Nu noem je 3 dingen op, die niet iedereen gebruikt of heeft als reden om een veulen te fokken. Als iemand graag zelf een stam op wilt bouwen is een oudere fokmerrie met de nodige predikaten zeker een optie, echter vraag ik me af of dit ook voor de Ts geldt. Een veulen voor zich zelf fokken, is ook geen probleem. Ik hoop echter wel dat ze weet waar ze aan wilt beginnen. De merrie zal uiteindelijk 23 zijn als ze (drachtig raakt en) bevalt. En mocht de ts het uiteindelijk wel willen, dan hoop ik dat ze begint met een swapje eind maart of april om te kijken hoe baarmoeder is en wat cyclussen betreft. En als de da groen licht geeft, waarom niet. Is het licht echter Rood, dan kan de portomonee ook aardig rood raken.

Mee eens, maar is de reden om een stam op de bouwen een betere dan de reden om uit je lieveling een nakomeling over te houden? Ik denk dat de laatste beslissing moeilijker is.
Gezondheid is natuurlijk een vereiste, maar ik denk niet dat er serieus mensen denken over het fokken bij een oude merrie als deze niet gezond is.
Ikzelf was vorig jaar op zoek naar een oudere fokmerrie uit een goede stam. Ik kon er eentje kopen van 22 jaar, pref. prest. en ik heb er serieus over nagedacht. De prijs was echter te hoog en daarom vond ik dat, samen met de leeftijd, te veel risico. Ik ken echter iemand die de volle zus van een van de beste KWPN-dekhengsten ooit heeft gekocht. Die oude merrie wilde niet drachtig worden. Na twee dekseizoenen dokteren komt er volgend jaar een veulen. Toch een mooie start..

LoesLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:52

Ik zou het niet meer doen en iig de DA er bij halen om te kijken of het nog kan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:04

Bucephalus schreef:
Ikzelf was vorig jaar op zoek naar een oudere fokmerrie uit een goede stam. Ik kon er eentje kopen van 22 jaar, pref. prest. en ik heb er serieus over nagedacht. De prijs was echter te hoog en daarom vond ik dat, samen met de leeftijd, te veel risico. Ik ken echter iemand die de volle zus van een van de beste KWPN-dekhengsten ooit heeft gekocht. Die oude merrie wilde niet drachtig worden. Na twee dekseizoenen dokteren komt er volgend jaar een veulen. Toch een mooie start..

Dat zijn de betere verhalen. Om welke hengst gaat het?
Bucephalus schreef:
Mee eens, maar is de reden om een stam op de bouwen een betere dan de reden om uit je lieveling een nakomeling over te houden? Ik denk dat de laatste beslissing moeilijker is.
Ik denk dat (en nu spreek eigenlijk uit van uit mijn eigen ervaring) dat in het laatste geval er meer emotie bij komt kijken. Fok je meerdere paarden dan kun je makkelijker afscheid nemen van een merrie die gemiddeld minder fokt dan andere merries uit dezelfde lijn. Of moeilijker drachtg raakt. Goed, beetje offtopic dit

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:23

Het is gewoon iets waar ik al een tijdje over na zit te denken.
Ik heb namelijk een eigen terrein, met 2 boxen, bak en weide.
Als het zou doorgaan, en alles goed gaat dan mag mn merrie van haar pensioen gaan genieten als het veulen een jaar of 3 is.
Dan blijft ze daar ook en weet ik dat ze gewoon goed verzorgt wordt. En ik heb een nieuw paardje waarmee ik volop aan de slag kan gaan.

Maar ik zit er alleen over na te denken. Probeer zo veel mogelijk informatie te winnen en alles goed tegen elkaar af te wegen.
En natuurlijk haal ik er eerst een dierenarts bij voordat ik alles doorzet.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:25

Zoals ik al geschreven had was onze merrie "pas" 15 toen we haar weer drachtig probeerden te krijgen. Wij hebben veel opstart problemen gehad en ons is met klem geadviseerd om als we nog meer veulens wilden er geen jaar tussen te laten zitten. Een merrie weer op gang krijgen is echt niet zo makkelijk en kan (nogmaals) flink in de papieren lopen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je graag van JOUW merrie een veulen wil. Als je er voor kiest om te proberen, zorg dan dat je echt goed voorgelicht wordt en neem geen onnodige risico's/kosten. (wij hebben zelfs overwogen om haar eerst met een natuurlijke dekking weer op gang te helpen, maar gelukkig was dat niet nodig. Jij hebt hier denk ik geen tijd voor, omdat jouw merrie toch een stuk ouder is).

Heel veel succes met je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:12

Ik heb mijn 'oudere fokmerrie met predikaten' gekocht toen ze 17 was, ze was toen al 2 jaar gust gebleven. Met weidegang, vriendjes, een goede wormspuit en een kundige VA verwacht ze nu haar 3e veulen bij mij, die ze dus krijgt als ze 20 is. 3 keer op rij in 1 keer drachtig. Haar moeder krijgt ook ieder jaar nog een veulen. Ik raad het dus iedere beginnende fokker aan om met een wat oudere merrie te beginnen. Het is juist goedkoper, laat een jonge merrie eens in de sport uitbrengen en naar de keuring gaan en omdat mijn merrie al goede veulens had gebracht is het toch minder een gok om weer een leuk veulen te krijgen, dan wanneer je een jonge merrie uitzoekt en je er dus wat meer kijk op moet hebben.
Ik heb haar voor de eerste keer dekken wel na laten kijken.

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:40

Onze merrie is 22 en weer na 1 inseminatie drachtig, ik zie niet in waarom het niet zuo kunnen. Deze merrie heeft niet veel veulens gehad en dus heeft de baarmoeder weinig te lijden gehad.
Wel zou ik op deze leeftijd de DA als je haar op eisprong controleerd even laten checken of er ook cystes in de baarmoeder zitten. Zo,ja maak er dan een tekening van op welke plaats ze zitten. Daar heb je veel gemak van als je op dracht scant.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 17:12

Dank jullie wel voor alle reacties!