Sammie schreef:Nu noem je 3 dingen op, die niet iedereen gebruikt of heeft als reden om een veulen te fokken. Als iemand graag zelf een stam op wilt bouwen is een oudere fokmerrie met de nodige predikaten zeker een optie, echter vraag ik me af of dit ook voor de Ts geldt. Een veulen voor zich zelf fokken, is ook geen probleem. Ik hoop echter wel dat ze weet waar ze aan wilt beginnen. De merrie zal uiteindelijk 23 zijn als ze (drachtig raakt en) bevalt. En mocht de ts het uiteindelijk wel willen, dan hoop ik dat ze begint met een swapje eind maart of april om te kijken hoe baarmoeder is en wat cyclussen betreft. En als de da groen licht geeft, waarom niet. Is het licht echter Rood, dan kan de portomonee ook aardig rood raken.
Mee eens, maar is de reden om een stam op de bouwen een betere dan de reden om uit je lieveling een nakomeling over te houden? Ik denk dat de laatste beslissing moeilijker is.
Gezondheid is natuurlijk een vereiste, maar ik denk niet dat er serieus mensen denken over het fokken bij een oude merrie als deze niet gezond is.
Ikzelf was vorig jaar op zoek naar een oudere fokmerrie uit een goede stam. Ik kon er eentje kopen van 22 jaar, pref. prest. en ik heb er serieus over nagedacht. De prijs was echter te hoog en daarom vond ik dat, samen met de leeftijd, te veel risico. Ik ken echter iemand die de volle zus van een van de beste KWPN-dekhengsten ooit heeft gekocht. Die oude merrie wilde niet drachtig worden. Na twee dekseizoenen dokteren komt er volgend jaar een veulen. Toch een mooie start..
Om welke hengst gaat het?