Welk ras is dat toch??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welk ras is dat toch??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:26

ellepel schreef:
gelders?
of groninger paard misschien?

Jij had dus gelijk, en meteen al. Ben gister wezen kijken, en het is idd een Geleders paard

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:20

ahah okee.

Miss_Monet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:40

okej

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:48

maar gelders is geen tuiger en ook geen koudbloed

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:11

Gelderse zijn echt wel tuigers hoor
Maar ze zijn inderdaad wel warmbloed.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:22

nou ik ken toch veel gelderse paarden en daar zie ik toch echt geen tuigpaard in, er worden er wel veel in het tuig gezet maar dat is toch echt anders als een rasecht tuigpaard

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 06:40

misschien is het een draver. er zijn namelijk bij die lijken sprekend op tuigers enorm grof gebouwd maar zijn dan toch warmbloed

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 06:45

Woogy,bovenaan deze pagina staat:
Citaat:
Jij had dus gelijk, en meteen al. Ben gister wezen kijken, en het is idd een Geleders paard
Dus ze weet het al...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:06

Overigens....ik heb afscheid genomen van dit paardje.....niet omdat jullie me niet overtuigt hebben hoor, maar ik ga toch meer voor het arabieren ras, dat spreekt me meer aan.

Vanavond ga ik voor de tweede keer overigens proefrijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 00:25

Sjonniej schreef:
Gelderse zijn echt wel tuigers hoor
Maar ze zijn inderdaad wel warmbloed.

nee een tuiger is een tuiger een gelderse is een gelderse!
Hihihi geen idee hoor.
Maar ik zie ook wek gelderse die echt op tuigers lijken maar ook gelderse waar ik geen tuiger in terug kan vinden.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:09

de meeste gelderse die nu gefokt worden is echt geen tuiger in te zien hoor, je hebt er nog waar een gedeelte tuigbloed inzit en dan word het dus een ander verhaal.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:53

Miiss_Siisii schreef:
Hackney? Maar hé da's geen koudbloed

hahah nee niet echt maar het is een tuiger

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:38

gelders zijnn egt alles behalve tuigers..ze zijn wel in het tuig gebruikt, maar het zijn over het algemeen echt sportpaarden en trouwens...de ECHTE volle gelderse paarden..zijn bijna uitgestorven...er zijn nog maar 2 goedgekeurde echte gelderse hengsten en dat zijn Bazuin (vader van mijn veulen) en zijn zoon Laurentz, die hebben alle2 niet in het tuig gelopen, maar.. bazun heeft zz-licht gedressuurd en z gesprongend, Laurentz loopt nu ZZ-zwaar en springt z, oftewel het zijn over het algemeen supergoede sportpaarden:D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:42

gelderse paarden zijn gewoon toppie!!:D ik heb nu een 5 maadnen oud half-gelders KWPN hengst veulentje:D egt een super lief paardje, hart van goud!!dus mensen..neem een gelderse:D hihi

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:18

Bij het Gelders stamboek is er een twee-deling, je ziet echt het moderne rijpaard-type maar ook het klassieke, wat zwaardere type. Er zit wel vaak tuigpaarden bloed in het klassieke type. Ik ben er een beetje in gedoken omdat ik een gelderse merrie heb ingereden en erg nieuwschierig was naar haar achtergrond. Zij was van Nickson, die was van Fortissimo die is zowel gelders als tuigpaarden goedgekeurd en vader van de moeder was wouter, idem Maar zij was zeker geen 'tuigpaard' zoals je ze voor de kar ziet.

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:04

ik vind gelderse paarden iig wel op tuigers lijken, ze hebben uitstraling!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:29

Sunshine1 schreef:
ik vind gelderse paarden iig wel op tuigers lijken, ze hebben uitstraling!!

dat vind ik dus ook.....hoekige kont en rammerig hoofd.

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:54

rammerig hooft

nou de gelderse paarden die ik ken niet hoor, ik vind gelderse noujuist heel moderne paarden, de meeste mensen zien niet eens het verschil met een kwpn paard

Sunshine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:50

ik vind gelderse (dus misschien tuigers, of niet)
grappige paardjes mooier dan standaard kwpn´rs

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:34

Flip schreef:
rammerig hooft

nou de gelderse paarden die ik ken niet hoor, ik vind gelderse noujuist heel moderne paarden, de meeste mensen zien niet eens het verschil met een kwpn paard

Afbeelding

Als ze hier geen verschil tussen zien mankeren ze toch echt wat aan hun ogen >;) .

Nero is een gelder en het tuiger erin is overduidelijk te zien, en hij heeft idd een rammig hoofd, net niet genoeg om het echt een ramshoofd te noemen. Ook aan zijn gangen merk je heel duidelijk dat het een tuiger is.

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:39

ja de geldersen die je nou laat zien zijn ook echte ouderwetse paarden ga eens kijken op de keuring daar zie echt niet zulke paarden lopen als ik thuis ben zal ik wel eens foto's neer zetten van de gelderse paarden die ik ken en dan mag jij de verschillen zoeken

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:40

geldersen? >;)

De linkse is een kwpn en nog wel een hele goede fokmerrie geweest ook.

En dan wil je mij wijsmaken dat jij gelderse kent die voor kwpners aangezien worden terwijl je zelf een kwpner voor een gelder aanziet?

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:25

Afbeelding
Afbeelding

dit zijn allemaal 100% gelderse paarden ook de veulens.
zie jij ergens een hoekige kont of een rammerig hoofd?

en heb ik ergens gezegt dat ik alle gelderse van kwpners onderscheid ik heb alleen gezegt dat er tegenwoordig niet meer verschil zit tussen de 2 rassen. en dan zet jij er een foto neer met 2 ouderwetse paarden (zeg ik niks over de fokkwaliteiten ervan) neer dan zeg ik dat ik wel modernere gelderse paarden ken

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:45

Waar die hoekige kont vandaan komt heb ik ook geen idee van, die zie juist niet bij een gelder (of ander tuigpaard wat ik ken iig) dat zie je juist bij een kwpner.

Gelder heeft juist een hele platte kont, daardoor zag ik bij jou foto's ook meteen dat het gelderse waren en absoluut geen kwpners.
Bij die eerste zie ik ook het rammige, tweede is de foto te onduidelijk maar die hoofden zien er idd wel behoorlijk recht uit.

Even foto's van internet geplukt:
AfbeeldingAfbeelding
De witte is imo rammig de bruine echt rams (zijn wel hele andere rassen maar even om duidelijk te maken). Rams is van bovenaf al gekromt en rammig (heeft volgens mij ook echt een naam) eerst recht en daarna gekromt (witte is nog wel erg krom, nero is een beter voorbeeld maar heb geen goede foto van hem).

Die foto's van jou zijn trouwens wel heel mooie paarden, vooral die onderste is heel gaaf zo met beide die witte achterbeentjes .

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:53

Flip schreef:
rammerig hooft

Als je het verschil niet meer ziet is het gewoon een KWPN-er, Het gelderse paard is een type en als je dat eruit fokt, moet ie gewoon in het KWPN stamboek opgenomen worden en niet in het gelderse.