[TI] Tinkers....zweet die van jullie ook zo snel en veel ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leintje24

Re: Tinkers....zweet die van jullie ook zo snel en veel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:58

mijn tinker (Taryn) zweet ook erg snel, soms ook als ze nog nix heeft gedaan of na een rustig stapritje. Ook in de winter zweet ze erg snel omdat ze een hele dikke vacht heeft. Met haar conditie heeft het volgens mij nix te maken, anders had ik wel verbetering gezien. Ze zweet gewoon erg snel, wel vervelend voor het paardje, want ze heeft hierdoor ook sneller last van vliegen

groetjes Marjolein

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:16

Wat mij bij roos is op gevallen!
Roos wordt elke winter geschoren omdat het anders niet te doen is met rijden.

Wat mij en mijn juf opviel is dat onder de normale laag met haren nog een hele dikke soort vilt laag zit.
Vooral op de bibs van roos,zat een hele dikke onder laag van haartjes heel dicht op elkaar.
Een dikke jas onder een jas zeg maar(weet niet hoe ik het uit moet leggen)

Dus een oerpakkie nog over gehouden van het ruige land leven misschien?
Als dat de meeste tinkertjes hebben,lijkt het misschien of ze een zomer vachtje hebben maar daar onder zit volgens mij nog een lekkere warme jas?
Dan is het denk ik ook niet verwonderlijk dat onze tinkies het toch wel erg snel warm kunnen hebben in de zomer.

Tja met niets doen valt dat nog wel uit te houden,maar als er gewerkt moet worden zal hij een nat pak krijgen.
Niet echt lekker denk ik.
Dus bij rose gaat de harensnaaier er van de winter weer over

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:04

Jordy wordt ook elke winter geschoren (2 of 3 keer), en vaak al vrij vroeg. Er zit namelijk inderdaad wat Roosa al zegt echt een enorm dichte vacht onder. Degene die mijn paard vorig jaar voor het eerst schoor was ook echt verbaasd hoeveel haar eraf kwam ondanks dat zijn vacht nog nit echt lang was. Als je scheert blijft het ook net als wat je bij schapen ziet aan elkaar zitten, hele plakken komen er vanaf.
Ben wel blij dat Jordy na het scheren echt gitzwart blijft, hij wordt niet grijs wat je vaak ziet bij geschoren zwarten.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:59

ja er zit inderdaad een mega pluisvacht onder, leuk als ze gaan verharen

maar gam zweet ook snel, en of hij er last van heeft? ik weet het niet, zweet zorgt ook voor de benodigde verkoeling hè?

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:44

Mijn verzorgtinker zweet ook erg snel. (zeker nu met dit benauwde weer).

Maar het zweet loopt na een uurtje intensief rijden ook in z'n sokken hoor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:28

dat denk ik dus ook Pellie Connor loopt leeg maar lijtk daar zelf geen last van te hebben, hij i sniet sloom of zo als het zo warm is. Alleen dat gepiep van mede stalgenoten. je paard heeft het zooooo warm, ja ik weet het, zielig je paardje heeft het slecht hij is zo nat, ja ik weet het enz enz. ik g ahet in de zomer toch echt niet scheren. Als het dan gaat plenzen is hij zijn waterdichte laag kwijt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:21

Yep! Femke zweet ook snel,maar dat is alleen nu met dat hele warme weer.
S'winters is het echt veel minder,en dan heeft ze toch een flink pak haar.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:17

Mijn Chub wordt ook weer geschoren hoor. Anders kan ik nu al een deken gaan opleggen (ze is volop in de rui en de wintervacht komt al echt door inmiddels).
De scheerder verbaasde zich de vorige keer: er komt zo ongeveer het dubbele af van wat hij gewend is bij de grote WPNers!

Zweten is inderdaad niet erg. Ik zweet ook wel eens Maar daarna he... Je pakt zo snel een kou en natte paardjes ook. Als ik Chub een zweetdeken opleg is die na een minuut of 20 verzadigd (zodra het vocht op de deken komt te liggen, neemt die niets meer op uit de vacht! Integendeel!). Haar ondervacht is dan nog echt niet droog...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:16

ja jij scheert winterdag, denk dat nicole zomerdag bedoelt... heb er idd ook wel eens aan zitten denken maar dat is geen optie nee

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:38

Citaat:
ja jij scheert winterdag, denk dat nicole zomerdag bedoelt... heb er idd ook wel eens aan zitten denken maar dat is geen optie nee

Zelfs nu zomer en winter dag als het nodig is. In de zomer een half jachtpaarden model (hals, nek, buik, flanken en achterbenen boven aan de kont) en in de winter alleen onderkant nek een driehoek en allebei de flanken een driehoek.

Hiermee zijn ze gewoon waterdicht en kunnen ze zonder deken in de winter ook naar buiten. Maar toch is er genoeg af zodat Connor zijn warmte makkelijker kwijt kan.

Ik moet alleen even kijken hoe ik dat komende winter in de buitenbox doe. Ik probeer hem dekenloos te houden als het gaat. Alleen als blijkt dat hij het s nachts echt koud heeft gooi ik wel een dunne katoenen deken om zodat de ergste kou wegblijft. Afgelopen winter is dat alleen bij de hele strenge vorst nodig geweest.

Wat me is opgevallen, dat als ik dat haar eraf haal zijn wintervacht dunner is dan wanneer ik het er niet vanaf haal. Waar dat door komt geen idee, is voor mijn gevoel onlogisch.

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:59

Mijn (s)tinkie zweet ook snel hoor. Ze zoekt overdag ook regelmatig de schaduw op, hoewel ze nu weer in de volle zon staat te grazen, tja, daar is het gras toch het lekkerst....

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:39

Yep, hier ook eentje!

Chester staat overdag ongeacht het weer de hele dag op de wei. Met een beetje warm weer is hij onder de manen een beetje nat en bij erge hitte ook zijn flanken en voelt hij klam aan.
En ook met rijden is hij erna ook vaak nat. 's winters doe ik hem 's avonds na het rijden altijd de zweet deken op en na een tijd als hij niet meer warm aanvoelt gaat hij er af. soms als ik les heb gehad en hij is echt door en door nat dan doe ik de zweet deken er op en gaat hij er 's morgens tijdens het voeren af, dan is hij ook helemaal droog.

"s winters zet ik hem wel onder een ongevoerde regendichte deken. Eigenlijk alleen zodat ik als het een dag geregend heeft ik 's avonds gewoon kan rijden en niet zeik nat is op zijn rug enzo.

Even een vraagje (offtopic misschien maargoed ) merken jullie ook dat een tinker een snellere ademhaling (in rust) heeft dan een wp? Misschien dat dit er ook mee te maken heeft met het snellere zweten???

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:48

Nee nooit wat van gemerkt. Op stal lopen veel stagiaires rond en die moeten ook allemaal een kort onderzoekje doen bij wat paarden. hartslag ademhaling temperatuur voor en na inspanning.

Connor komt er meestal met hartslag en ademhaling lager uit dan de wpn ers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:03

Jup

Paco zweet zich helemaal kapot! Na een half uurtje basiswerk is die helemaal kletsnat.

Ik moet ook echt een kwartier uitstappen voordat ie een klein beetje droger is..
Hoort dus schijnbaar bij de tinker

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:05

Lonan wordt van het winter niet geschoren doormiddal van een deken kan ik het goed kort houden en dan is het zonde om te scheren, zweten doet hij wel maar is meestal lekker snel droog,

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 22:07

Suzanne vd schreef:
Even een vraagje (offtopic misschien maargoed ) merken jullie ook dat een tinker een snellere ademhaling (in rust) heeft dan een wp? Misschien dat dit er ook mee te maken heeft met het snellere zweten???

Nee , dat heb ik nog nooit gemerkt....

Maar het lijkt in ieder geval wel zo dat veel tinkers veel en snel zweten, ligt het toch niet aan Shay

Scheren moet dit jaar waarschijnlijk wel weer gebeuren bij d'r. Ze is nu al flink aan het verharen en begint al een "donsvachtje" te krijgen. Deken op leggen heb ik voorgaande jaren wel gedaan , maar ze heeft het gewoon te warm er onder en d'r vacht blijft zo gek weg dan toch doorgroeien.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:12

Het ligt er misschien ook aan of je behoorlijk inspannende ritten maakt. In de binnenbak na een uur intensief lessen droop het zweet ook van Sox af. Nu vandaag, na een behoorlijk lange buitenrit met veel galop ook. Maak ik een rustige rit dan zweet ze amper. Nu mag ze ook wel wat kilootjes kwijt met d'r grasbuik maar dat komt straks vanzelf, maak ik me niet zo druk over. Het is in ieder geval een van de weinige tinkers die een endurancerit van 36 km heeft uitgelopen al was ze daarna helemaal stuk....ze heeft het toch maar gedaan.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:23

die van mij die zweet ook liters heel irritant vooral in de winter

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:01

Soxje schreef:
Het ligt er misschien ook aan of je behoorlijk inspannende ritten maakt. In de binnenbak na een uur intensief lessen droop het zweet ook van Sox af. Nu vandaag, na een behoorlijk lange buitenrit met veel galop ook. Maak ik een rustige rit dan zweet ze amper. Nu mag ze ook wel wat kilootjes kwijt met d'r grasbuik maar dat komt straks vanzelf, maak ik me niet zo druk over. Het is in ieder geval een van de weinige tinkers die een endurancerit van 36 km heeft uitgelopen al was ze daarna helemaal stuk....ze heeft het toch maar gedaan.

whiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! Even off-topic: maar zijn er nog mensen die al eens een endurance met een tinker hebben meegedaan? Ik wil dat wel eens proberen: zo'n initiatie van een 30tal km... We rijden in de zomer regelmatig zo'n 40 à 50 km per dag en vaak ook dat twee dagen achter elkaar, maar toch durf ik me niet zor goed inschrijven...bang dat ik als allerlaatste over de eindstreep kom en dat er dan met mn tinkie gelachen wordt...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:27

Pfff wat kan jou het schele wat een ander er van vind.
Zo lang je paard fit en gezond is en in goede top conditie
GO FOR IT
Nou en al kom je als laatste,als je maar pret heb toch?
En als je het leuk vind!wie houd je tegen.
Neus in de lucht en rijden

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:32

Mijn verzorgtinkers hebben het ook .
Degene waar we op kunnen rijden zweet al na een half uur en dan gewoon echt nat.
En die van bijna 3 longeren we en die doet dat ook bij 10 min./15 min. Maar dat kan liggen aan het nog geen conditie hebben.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:05

hehe,en hier zitten al die ander tinkerpraters :-p
mijne zweten al na 5 minuutjes stappen onder het zadel....laat staat iets meer....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 23:14

Ik train momenteel een 4 a 5 keer per week een half uurtje met Chub. Zeiknat hoor, na een halfuurtje. En conditie heeft ze best...!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:16

frenia schreef:
Even off-topic: maar zijn er nog mensen die al eens een endurance met een tinker hebben meegedaan?
Ik wil dat wel eens proberen: zo'n initiatie van een 30tal km...
We rijden in de zomer regelmatig zo'n 40 à 50 km per dag en vaak ook dat twee dagen achter elkaar, maar toch durf ik me niet zo goed inschrijven...bang dat ik als allerlaatste over de eindstreep kom en dat er dan met mn tinkie gelachen wordt...

Jeanie en/ of Tarmine hier ook bokt doet endurance met haar tink, misschien kun je bij haar voor meer info enzo terecht!
en Maya rijdt momenteel met haar haf endurance en wilde dat geloof ik straks ook met Dewi de tink gaan doen

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:13

mn tink zweet ook erg snel als we lekker flink aan t werk zijn. (met warm weer helemaal) rustige ritjes valt t wel mee.

erg lastig in de winter, omdat hij dag en nacht buiten staat. maar als ik van de clubles afkom moet ik nog een half uur terug stappen dus dat scheelt. terugstappen met uitrijzweetdeken en dan thuis ook nog ff de gewone zweetdeken op. eventueel nog wat droogwrijven met een handdoek. hij is weleens verkouden, maar dat was ie ook al voor ie ingereden was in de winter.