Pellie schreef:misschien is het goed dat de eigenaar wjerbo eens een goede medische keuring laat geven. want als dit piephakken zijn, op 2 jarige leeftijd, blijven ze zo van dit formaat en is het in de toekomst ook niet schadelijk?
Mee eens...
Ga zeker achter de oorzaak aan van de piephak....kan het door stal komen ,door het schuren....want het kan ook zeker komen door teveel belasting van het spronggewricht`.
Laat er naar kijken door de veearts!!!!
Piephakken zijn een schoonheidsfoutje waar ze weinig/geen last van hebben(als het oppervlakkig is maar daarvoor moet advies vragen bij de VA..scan??).
Maar Wjerbo heeft last van zomerjeuk en best heftig(op foto gezien..oa zittend schuren in de weide..kan daar de sprong ook niet teveel belast worden).
Zelf heb ik ook 2 jeukerds staan en weet dus wat het is....en zou nooit of te nimmer met een hengst fokken met deze afwijking.
Zijn uiterlijk vind ik moeilijk...ik ben geen keurmeester dus hier geen tips...ik persoonlijk vind het een leuke tink maar absoluut geen 1e premie of goedgekeurd dekhengst(maar er zijn zoveel 1e premie's/hengsten bij beide stamboeken waar ik niets aan vind....oké leuke tink maar gewoontjes.
het ergst van dit paard vind ik nog steeds de zware belasting zowel lichaamlijk als geestelijk.
Ik zeg niet dat zijn dikke sprong er door komt maar ....je weet dondersgoed dat dit paard teveel belast is op te jonge leeftijd.
Het is een gouden paard qua karakter want anders liet hij dit allemaal niet over zich heen komen(ik heb het resultaat van een tink op te jonge leeftijd dwingen..levenslang een snaar los)
Helaas schijnt dit steeds meer voor te komen....kijk op Mp of andere advetentiesite en de 2,5 jarige vliegen je om de oren incl. zadel en hoofdstel.
Jammer!!!