al het gezever over fokken ten spijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: al het gezever over fokken ten spijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:43

Fleurtje100 schreef:
. Hengst kan wel lopen dus voor de sport maakt het dan niks uit of er wel of geen papier bijzit.

Nieuwe tak in de topsport...lopen

En gezondheid, wat weet je daarvan.

Daar worden hengsten op geselekteerd, niet alleen op afstamming maar ook op aanleg voor de sport en gezondheid.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:53

Helaas zijn er altijd nog meer hobby fokkers die niet die ene topper fokken dan de hobby fokkers die wel de volgende medaille winnaar fokken. Ik hoop er ook op maar het blijft hobby tot op heden zijn ze allemaal nog in mijn bezit. kan er geen afstand van doen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 10:54

[***] schreef:
Ik merk dat Desiree een manier probeert te vinden om het goed te praten dat een 2 jarige drachtig is van een wilde hengst. En nu denkt ze dat die nakomeling een gouden medaille gaat winnen? Sorry hoor, dat beestje zal mss wel een leuk (recreatie) paard worden maar goede paarden worden in 99 % van de gevallen gefokt door mensen die daar serieus mee bezig zijn, voor de hobby of niet. Ik fok ook voor de hobby Desiree maar vergelijk me niet met jou. En Jeroen Dubbeldam bedoelt jou ook niet.

Oh dus volgens jou zit er opzet achter? Jij kent mij goed hoor, jij doorziet de hele wereld.

Ik heb 2 merries die ik door een goede hengst heb laten dekken, beiden drachtig. Maar dat maakt nog altijd een hobbyfokker van mij. Ik hou het waarschijnlijk ook bij deze ene keer. Volgend jaar worden mijn merries niet meer geïnsemineerd en ook niet gedekt.

Merilyn schreef:
Helaas zijn er altijd nog meer hobby fokkers die niet die ene topper fokken dan de hobby fokkers die wel de volgende medaille winnaar fokken. Ik hoop er ook op maar het blijft hobby tot op heden zijn ze allemaal nog in mijn bezit. kan er geen afstand van doen

ja, maar zo heb je ook nog altijd meer professionele fokkers die niet die ene topper fokken dan professionele fokkers die dat wel doen. En dat is hetzelfde verhaal. Die gouden formule bestaat nu eenmaal niet.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:04

Er bestaat idd geen formule voor het fokken van paard. Maar ik denk dat er toch wel een beetje verstand bij moet komen kijken, en of dat van hobbyfokker is of van een professionele, tje waarom zou de een meer verstand van fokken hebben als de ander.

Maar heb niet het idee dat je daarom dit topic hebt geopend, meer om de laatste reden van het sukje wat je schrijft denk ik?

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:12

Formule bestaat er inderdaad niet maar je zet geen domme geit op een mooi paard dus verstand van paarden ben je wel nodig...
En over dat het opzet hier is volgens mij niet waar, vind het wel interesant topci
wij hebben ook een fries x flemming een ongelukje maar wat een moordknol je zou het zelf niet zo gauw uitzoeken maar dit was een goed gokje van de hengst
Je moet gewoon goeie merries hebben en dan de verstand hebben dat je een goeie hengst op zoekt en geen hengst met rare kromme achterbenen of die niet goed is op de benen maar een goeie hengst en dan nog de geluk hebben dat het net allemaal goed gaat dat ze de goeie dingen van de vader en moeder pakken en dan krijg je als het goed is een goed veulen..

En over die hengsten die dan worden bekeken of ze goed zijn voor de sport en gezondheid. onzin!
Hengsten die beetje mankeren op de sprong of in de knie worden gewoon doorgelaten en dan over de sport kwpn weet nog niet de helft wat een goed paard is heb ik soms het idee, qua springpaarden wel maar dressuurpaarden mist er soms nog wat aan zoals lingh wat een dweil was dat vroeger maar hij doet het nu wel even en jazz net zo, ze beoordelen deze hengsten te vroeg om te laten zien wat ze kunnen een goed dressuurpaard is niet altijd sterk van achter ( en vooral op jonge leeftijd niet) van nature zijn het heel vaak van die dweilen van schepen en niemand wil ze hebben en dan komt er een ruitertje op en die schopt hem zo even naar de ZZ zwaar of PSG of hoger en dan staat kwpn met volle tanden te kijken en dan nemen ze hem toch maar aan.. dan zou ik mij als jury opdat moment schamen dat ik lingh niet had aangenomen..

Nu kun je wel denken dat ik arrogant ben of wat ook, maar het is en blijft wel zo en wij zijn ook maar hobby fokkers
Laatst bijgewerkt door Zoro op 30-08-05 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:13

Desiree schreef:
libke schreef:
wat nog niet wil zeggen dat een hobbyfokker er geen verstand van heeft en ook geen goede bloedlijnen kan combineren . Ik fok ook maar een tweetal veulens per jaar maar ik probeer het wel goed en doordacht te doen . Ik kom ook wekelijks op de grote wedstrijden en mijn grootste hobby is de start -en uitslagenlijsten bestuderen en de goeie combi's eruit vinden en dergelijke maar ik kom spijtig voor jouw desiree weinig "toevalsproducten" tegen , het grootste deel ervan hebben gewoon een droomorigine , pluis er de top 100 maar eens uit . Ik heb ook al veel met jeroen gepraat en ik weet dat hij met hobbyfokker bedoeld mensen met één of twee fokmerries waar ze een stam met goede en gezonde sportpaarden mee fokken en niet alleen naar de comercie en het geld

Jij bent dan misschien een hobbyfokker, maar jij fokt wel heel bewust met merries uit bepaalde bloedlijnen met prestaties.

Die hobbyfokkers waar Jeroen het over had, hadden merries die vaak niet eens ooit ook maar iets gepresteerd maar ze vonden het zo leuk om er een veulentje bij te hebben.

Dat ben ik.
Ik heb een paard wat weinig gepresteert heeft (vanwege blessure vroegtijdig gestopt)
Ik weet nog wel heel goed dat Omber super kan springen.
Ik weet dat Omber een beetje vlak beweegt een beetje stuwd van achteren, ouderweds kruis heeft.
En had iets meer frond mogen hebben.
Ik ben echt een hobbyfokker.
Ik vind het gewoon leuk om er een veulentje bij te hebben.
Maar ik weet wel de tekortkomingen van mijn merrie.
En die hou ik ook echt wel in mijn achterhoofd als ik een hengst uit ga zoeken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 11:45

jubeltje schreef:
Maar heb niet het idee dat je daarom dit topic hebt geopend, meer om de laatste reden van het sukje wat je schrijft denk ik?

De aanleiding is omdat ik die regels las van jeroen dubbeldam over die hobbyfokkers en ik moest toen terugdenken aan al die mensen die hier bij fokkerij wel eens advies vragen met welke hengst hun merrie te dekken. En dan heb je van dat volk dat het hen afraadt omdat hun merrie niet goed genoeg zou zijn om een of de andere reden. En dat vind ik zo'n hooghartige geblaat, daar zakt mijn broek gewoon van af.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:01

Desiree schreef:
En dan heb je van dat volk dat het hen afraadt omdat hun merrie niet goed genoeg zou zijn om een of de andere reden. En dat vind ik zo'n hooghartige geblaat, daar zakt mijn broek gewoon van af.

Jij leest de uitspraak van Jeroen Dubbeldam zoals het in jouw straatje past.

Vaak geven mensen hier welgemeend advies om niet met een merrie met een gebrek of afwijking te fokken, juist om degene die die vraag stellen te helpen.
Gezien de huidige markt is het niet verstandig en vaak zijn juist zulke beginnende fokkers daar niet van op de hoogte
Die krijgen dan later enorme teleurstelllingen te verwerken.

De houding om dat hooggartig te noemen is een van de redenen dat mensen met ervaring en inzicht hier nauwelijks meer posten en er hier geen zinnige discussies meer plaatsvinden over fokkerij.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:05

AMEN..

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:28

En andersom dan. Er zijn genoeg paarden met een superpapier die echt niet kunnen presteren..... Hoezo nu altijd goede en doordachte keuze leidt tot goed paard. Ik ben momenteel een leuk sportpaard aan het zoeken en heb al heel wat kamelen gezien met een mooi pedigree. Helaas

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:34

Wauw mooi stukje tekst! zo is het maar net! sarabande!

Tja kamelen en geiten heb je altijd, maar vergeet niet dat deze kamelen en geiten door goed trainen ook heeel hoog kunnen komen!
Men zoekt ook vaak te snel een paard wat gelijk al goed gebouwd is enz. maar een mislukt dier kan ook een mooi paard worden.
Heb een heleboel voorbeelden gezien hier in het achterhuis

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:36

Je hebt ook merries die altijd een goed veulen geven, wat je er ook op zet. Die komen uit zo'n geweldige moederlijn waarin dat talent en beweging zo verankerd ligt dat je zelfs met een simpele hengst nog een goede krijgt.

Zo'n merrie heb ik gekend, maakte niet uit welke hensgt, van Damiro tot Elcaro, allemaal gaaf en goed bewegen.

Als je als hobbyfokker zo'n merrie hebt dan heb je gewoon geluk en geen verstand van fokken. Bij een prof idem dito eigenlijk. Tja wie heeft er nou meer kans op goede paarden fokken_ Naar mijn weten beide even veel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:41

sarabande schreef:

Er zijn idd takken van (top)sport waarin paarden worden gefokt, beoordeeld en geselecteerd op (onder andere) hun loopvermogen.

En een 'goed' papier is IMO nog altijd geen garantie dat het paard daadwerkelijk een topper is, in wat voor discipline dan ook. Gelukkig blijft fokken uiteindelijk voor een groot deel nog altijd gokken, zowel voor de 'beroepsfokker' als voor de hobbyfokker. Dat houdt het leuk en spannend.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:43

sarabande schreef:
Fleurtje100 schreef:
. Hengst kan wel lopen dus voor de sport maakt het dan niks uit of er wel of geen papier bijzit.

En gezondheid, wat weet je daarvan.

Daar worden hengsten op geselekteerd, niet alleen op afstamming maar ook op aanleg voor de sport en gezondheid.

Ik heb het allemaal nog eens even nagevraagd vandaag. Dat paard heeft gewoon goede gangen en een heel fijn meewerkend karakter. Dat mijn instructrice daar redelijk wat verstand van heeft, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. Bovendien is hij helemaal met foto's en al goedgekeurd bij aankoop. Moeder is een stermerrie van Ulft en vader dus een niet goedgekeurde Cocktail. En die is nu op een ster en voorlopig keur merrie (PabloXBurgraaf) gezet.
Al dat gedoe altijd met die bloedlijnen het zegt wat.. maar lang niet alles. Uiteindelijk gaat het toch vooral om sportprestaties en daarbij speelt uiteindelijk karakter de allerbelangrijkste rol.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:55

sarabande schreef:
Desiree schreef:
En dan heb je van dat volk dat het hen afraadt omdat hun merrie niet goed genoeg zou zijn om een of de andere reden. En dat vind ik zo'n hooghartige geblaat, daar zakt mijn broek gewoon van af.

Jij leest de uitspraak van Jeroen Dubbeldam zoals het in jouw straatje past.

Vaak geven mensen hier welgemeend advies om niet met een merrie met een gebrek of afwijking te fokken, juist om degene die die vraag stellen te helpen.
Gezien de huidige markt is het niet verstandig en vaak zijn juist zulke beginnende fokkers daar niet van op de hoogte
Die krijgen dan later enorme teleurstelllingen te verwerken.

De houding om dat hooggartig te noemen is een van de redenen dat mensen met ervaring en inzicht hier nauwelijks meer posten en er hier geen zinnige discussies meer plaatsvinden over fokkerij.

Amen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 13:04

Ik heb de paarden met afwijkingen of gebreken niet genoemd. Ik had het gewoon over mensen die een merrie hadden die ze zelf leuk genoeg vonden om mee te fokken. Vaak hadden deze dieren hooguit een gebrek t.g.v. een blessure, niet van erfelijkheid. En dan nog werd het afgeraden, terwijl fokken nog het enige was wat die mensen met zo'n beestje konden. En dan hielden ze er nog iets aan over. MAar dat werd hier totaal niet begrepen.

Ik heb ook een donkerbruin vermoeden dat sommige mensen hier op bokt pretenderen dat ze vreselijk veel inzicht en verstand van fokken hebben, terwijl ze dat helemaal niet hebben. Het zal IRL vaak nog best tegenvallen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:21

Ik ga zowel met sarabande als met suzanne f mee .
Ik vind zowel het papier als de moederlijn belangrijk en jij hebt nu éénmaal van die merries waar je idd elk jaar een verschillende hengst opzet en waar telkens een meer dan goed paard uitkomt maar dat bewijst nogmaals het belang van een goede moederlijn of een kanjer van een merrie . Ik ben zondag met mijn hengstveulen naar een bwp kampioenschap geweest . Het is een Diamant de semilly uit een Forrester(for pleasure x landadel ,stam ET) x grannus moeder . Net voor ik de ring inmoest stonden al 3 hengsten houders in de rij en 2 selectieheren van de veiling van mechelen en een andere . Nou dat doet je wat ,hoor dan ben je toch goed bezig ; Uiteindelijk deed een particulier / springstal het beste bod .Maar met een doodgewoon papier of een merrie waar je gaan verhaaltje kan bijpraten over haar familie/nakomelingen heb je gewoon geen vraag dat is de harde realiteit .Fokken is gokken is voor mij de grootste onzin met goed x goed heb je zo ontzettendmaal meer kans op een goed sportpaard dan uit een slechte x slechte, de enige gok is het geslacht en de kleur,de rest heb je zelf in de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:25

jou 2 jarige merrie heeft toch ook een gebrek! die heeft zomerexceem en ja dat is ook erfelijk. dus veel plezier met het veulen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:28

Karin schreef:
sarabande schreef:

Er zijn idd takken van (top)sport waarin paarden worden gefokt, beoordeeld en geselecteerd op (onder andere) hun loopvermogen.

En een 'goed' papier is IMO nog altijd geen garantie dat het paard daadwerkelijk een topper is, in wat voor discipline dan ook. Gelukkig blijft fokken uiteindelijk voor een groot deel nog altijd gokken, zowel voor de 'beroepsfokker' als voor de hobbyfokker. Dat houdt het leuk en spannend.

Ik denk dat hier een andere manier van voorplaatsen bedoeld wordt dan waar jij het over hebt. Ik neem aan dat je het over volbloeds hebt die moeten heel wat meer meenemen dan alleen lopen en worden zoals je zelf aangeeft ook geselecteerd.

Fokken is voor een groot deel gokken is onzin, zie de post van Libke, maar uitzonderingen zijn er altijd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:31

libke schreef:
Fokken is gokken is voor mij de grootste onzin met goed x goed heb je zo ontzettendmaal meer kans op een goed sportpaard dan uit een slechte x slechte, de enige gok is het geslacht en de kleur,de rest heb je zelf in de hand

Dat zou makkelijk zijn, als je een paard precies zo kunt maken zoals je 'm wilt hebben!

Je zegt het zelf al: de kans op een goed sportpaard is groter, maar zekerheid heb je nooit. Je kunt de uitkomst tot op zekere hoogte beïnvloeden, maar het blijft een gok. Behaalde resultaten uit het verleden bieden nu eenmaal geen garantie voor de toekomst.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:34

Karin schreef:
Behaalde resultaten uit het verleden bieden nu eenmaal geen garantie voor de toekomst.

Kijk eens naar de wedstrijdringen dressuur en springen en naar de namen van de vaders, ik vind dat toch wel een bepaalde garantie en zeker meer dan als je niets weet dan dat de vader zo leuk door de wei kan lopen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:37

Ik durf te wedden dat er ook heel wat kinderen van bekende hengsten zijn die om een of andere reden niet geschikt zijn voor 'de sport'. Maar daar hoor je niets over.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:42

Karin schreef:
Ik durf te wedden dat er ook heel wat kinderen van bekende hengsten zijn die om een of andere reden niet geschikt zijn voor 'de sport'. Maar daar hoor je niets over.

Als "onbekende" hengsten meer zouden dekken, dan alleen die ene keer dat het perongeluk ging, dan zouden die ook meer dan genoeg kinderen rond hebben lopen die niet geschikt zouden zijn voor sport.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:46

'Een grotere kans' is niet hetzelfde als '100% garantie'. Daarom blijft fokken tot op zekere hoogte gokken. Dat is het enige wat ik probeer duidelijk te maken.

En dat geldt voor springpaarden, dressuurpaarden, volbloeden, Shetlanders, Hollandse herders, goudvissen en al wat leeft.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:47

Nee, want die zie je niet op de wedstrijden hoor! Ik heb echt heel mega slechte paarden gezien uit bewezen topmerries en ggk. hengsten (hengsten waar menig bokker van ligt te kwijlen zeg maar). Deze veulens worden zonder papieren verkocht in de handel of gaan naar de slager, zodat de goede namen van de hengsten, merries en de fokker zelf niet geschaad worden.