welke manier van spenen is het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Re: welke manier van spenen is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:54

Beetje afhankelijk van wat er met het veulen gaat gebeuren. ALs we het zelf houden dan laten we ze gewoon lekker bij elkaar staan. Ze worden vanzelf wel een keer zelfstandig. Gaat bij onze buum ook zo en dat gaat behoorlijk goed al zeg ik het zelf.

Mochten we het verkopen dan mag het veulen niet voor 6 maanden weg. Ik vind zes maanden echt een minimum voor een veulen en mams om bij elkaar te zijn. Maar dat is puur een persoonlijke mening hoor.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 20:47

Faas schreef:
Mochten we het verkopen dan mag het veulen niet voor 6 maanden weg. Ik vind zes maanden echt een minimum voor een veulen en mams om bij elkaar te zijn. Maar dat is puur een persoonlijke mening hoor.

Ik ben benieuwd of je dat volgend jaar ook nog zegt

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:02

Famosa was heel blij dat Atje met 4 maanden verplicht en acuut afgespeent moest worden. Famosa was hem meer dan zat. Veel veulens kunnen met 4 maanden er af.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 23:00

Wij bereiden de merrie voor op het afspenen door al een weekje van tevoren te minderen met krachtvoer.
Het veulen zetten we dan, bij voorkeur samen met een ander veulen van hetzelfde geslacht, apart. Het naar elkaar gillen duurt maar een paar dagen. Gaat vanzelf over.

Wat minder geslaagd is bij sommige merries, is na een poosje het veulen er weer bij zetten. Als de merrie het toelaat dat het veulen er weer onder duikt, komt de melkproductie gewoon weer op gang.

Bij Fab gebeurde dat een keer zelfs nog nadat het veulen er 3 maanden (!!!!) vanaf was geweest!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 23:12

Sjuimpje schreef:
Ik breng altijd de merrie weg naar een andere stal. Mijn ervaring is dat het dan het snelste gaat. Als ze binnen gehoors afstand (of zichtafstand) staan duurt het veel langer, ook zal de merrie dan langer melk aanmaken wat de kans op uierontsteking groter maakt. Daarbij vind ik het gewoon zielig om ze naar elkaar te laten gillen maar ze niet bij elkaar te laten.

Mijn manier ook al jarenlang, de merries hebben er meestal al meer dan genoeg van en het nieuwe maatje of omgeving is zo interessant dat moeder snel vergeten is.
Voorwaarde is wel dat het veulen al zo'n paar kilo brok eet, dan krijgt het geen terugslag, en moeder voldoende beweging krijgt en wat terug gezet wordt in het voer ivm met het uier.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 23:18

Het veulen moet inderdaad natuurlijk wel goed zelf kunnen eten!

Dit jaar heb ik Fabs veulen (op 5 maanden) gewoon in de andere stal gezet, dus ze konden elkaar wel horen; en Fab begon gewoon na 2 dagen netjes op te drogen.

Na die ervaring met Loretta durf ik Amber voorlopig echter niet bij Fab terug te zetten hihihihi.........