[TI] Welke hengst voor Angel? (Irish Cob)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Re: Welke hengst voor Angel? (Irish Cob)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:32

Anders misschien John-Boy of Mr. Yenkins van Stoeterij de Ierse Tinker?

Afbeelding
John-Boy, 1.45 hoog

Afbeelding
Mr. Yenkins, 1.60 hoog

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 05:08

Moes zou ook niet mijn keuze zijn, maar dat hij op een ruin lijkt is echt overdreven, ik heb een aantal keren tegelijk met hem in de bak gelopen en ik vond hem toch echt wel hengst hoor, zowel qua uiterlijk als qua uitstraling.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 13:40

dat weet ik dus nog niet he, want ik heb nog maar een handjevol tinkerhengsten in het echt gezien (zippo, longacre bro, comanche, romeo, sean og en mc brynmore)
daarom is de bedoeling ook van deze topic dat ik jullie tips en kritiek ter harte neem en onthoud zodat ik mezelf een mening kan vormen op de hengstenshow volgend jaar en als ik langsga bij de hengsten in kwestie
Ik kan al zeggen da ik zeker even bij Moes zal gaan kijken, alleen al omdat die lekker dichtbij staat (en dan pik je dat toch even mee ) was ik toch al van plan voor mn andere merrie dus nu heb ik ineens 2 redenen
maar ik wacht eerst even de hengstenshow af om ze allemaal aan een grondige keuring te onderwerpen :p
Nog tips?

John Boy vind ik (op foto) te lang van type en rug en heeft te licht beenwerk (zoals gezegd: op foto)
Mr.Yenkins ziet er goed uit!!!

biancavaneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:14

Ik zou O'malley of Thunder erop zetten. Mijn verzorgpaardje is ook gedekt door thunder en heeft een super mooi en lief veulen gekregen.

Moet je maar even op de link irishtinkerstable kijken.
Je kunt ook nog even hier op bokt bij zoeken op auteur en dan onder biancavaneck zoeken. Ik heb een paar foto's van mijn verzorgpaardjes erop gezet nl. Kun je het veulen en de moeder bekijken.

Groetjes Bianca

P.s. zet je het op bokt.nl als je een hengst gevonden hebt, ben nl. erg benieuwd.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:16

Psyko, mijn opmerking was vooral voor Psyko bedoelt, ik ben zelf hengstenhouder, maar zou nooit andere hengsten naar beneden halen, dat doet Psyko wel een klein beetje.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 18:13

@ tinkermuts: ja, dat dacht ik wel al, maar moest het toch even kwijt...
Met bepaalde hengsten (of beter gezegd eigenaren van) die hier al genoemd zijn, heb ik niet zo'n goede ervaringen gehad, maar die ga ik dan hier ook niet zwart maken natuurlijk bepaalt dat mijn keuze maar dat hoeft heel bokt niet te weten want één slechte ervaring maakt nog geen slechte hengstenhouder niet (en voor de geruststelling: ik bedoel geen slechte ervaringen met hengsten! enkel met eigenaren!!!)

@bianca: ja hoor dat zet ik op bokt alleen zal dat dan wel bij een andere rubriek moeten, niet? bij kraamstal ofzo...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 18:16

foto van dr zijdelings gevonden op de site van de ICS:

http://www.mijnalbum.nl/Album=RIIMQV6E

(op de link klikken en dan de laatste foto in het rijtje (rechts) aanklikken, daarna kan je onderaan rechts de foto vergroten)

biancavaneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:04

Haay,

Je hebt een mooie tinker hoor. Zeker die tweeling,zeer uniek en erg leuk dat stelletje.
Zelf heb ik een aantal verzorgpaardje (van dezelfde eigenaar) waaronder 4 tinkers. (zie foto's, link onderaan dit bericht)
oke even over de tinkertjes, 2 merries (een bruin-witte, Enya en een zwart-witte, Torca.) Beide hebben een veulen gekregen. Enya is 13-10-2003 bevallen van een mooie roankleurige hengst (vader is niet bekend, want ze komt uit een kudde in Engeland of Ierland) en Torca is in april 2004 bevallen van een 3 kleurige prachtmerrie. Hiervan is de vader wel bekend. En zijn naam is Thunder. De eigenaresse heeft zelf de hengst uitgekozen. Ze had er 2 gekozen en heeft voor Thunder gekozen omdat dit via een natuurlijke dekking gaat. De andere hengst heet O'malley, dit is hem niet geworden omdat dit via kunstmatige inseminatie gaat. En ze wil dat haar paardje er wel plezier aan beleefd. Maar goed, ik zou je dus ook Thunder of O'malley aanraden. Ze staan op de irishtinker stable. Je kunt deze prachthengsten (met veel behang en vette manen, mooie gangen) bewonderen op www.irishtinkerstable.nl
Zeker de moeite waard!!!
Succes ermee.

groetjes Bianca

P.s. zet je het op bokt als je een hengst hebt gevonden, ben nl. wel heel benieuwd.

nu nog wat foto's van de tinkermerries die ik rijd.
het zijn wel foto's van ze in hun wintervachtje. ( ik vind ze in zomervacht eigenlijk mooier)
1e foto is dus Torca
2e foto is dus Enya
3e foto is Tinca het veulen van Torca en Thunder
4e foto is Indy het veulen van Enya en onbekende hengst
Heb helaas geen goeie foto van Indy (Enya haar roankleurige hengstje)

[/img] www.mijnalbum.nl/Foto=ZE3HUUHV [/img]
[/img] www.mijnalbum.nl/Foto=YKS6PGJJ [/img]
[/img] www.mijnalbum.nl/MiniFoto=W4YEMHHH [/img]
[/img] www.mijnalbum.nl/Foto=4EJUNSPL [/img]

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 21:18

hun zomervachtje is altijd mooier
Torca en Enya zien er goed uit (en uiteraard haaaaarig ), en Tinca ziet er ook heel leuk uit!!!
Tip voor anderen die ook willen meekijken: haal de "Mini" uit de url van Tinca!

Ik laat zeker wat weten als ik voor een hengst gevallen ben ook voor mijn andere merrie!

Heb trouwens nog een foto van dr gevonden: (owww ik ben gék op foto's! Ik wacht vol ongeduld op de ontwikkeling van de mijne) (Let maar niet op mn vriend )

Afbeelding

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:19

Rocky mountain en Maestro zijn ook voor mij de hengsten waar ik voor zou gaan

Maar Thunder fokt ook erg mooi

en Chuck is kwa bouw/type e.d. ook helemaal toppie

en toen ik Subliem in t echt bij hem thuis zag, was ie ineens ook veel mooier/ beter dan ik hem herinnerde Hij is wel vrij slank gebouwd, maar wel veel haar

Moes heeft op mij ook niet echt indruk gemaakt al viel hij mij de laatste keuring meer op dan voorheen

ha ha ik weet t niet eens voor mijn eigen merrie,
laat staan dat ik fatsoenlijk advies kan geven voor een ander
Maar omdat ik eigenlijk vos wil fokken is de keuze al een stuk beperkter

Hier nog wat foto's van hengstenkeuring van afgelopen jaar (namen staan er zoveel mogelijk bij), misschien heb je er iets aan
Er was geloof ik ook een video/ DVD gemaakt, maar die heb ik niet, wellicht nog te bestellen

http://www.mijnalbum.nl/Album=QI6XXWCU

kijk bv ook eens naar Black Shadow

Effe offtopic --> WOW mariska wat ziet Rocky er zo nog stoerder uit , net gewassen of ?!
komt toch serieus ergens bovenaan op mijn lijstje

Ennuh denk dat dit topic toch ook gewoon wel onder het subforum tinkers had gekunnen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 10:28

bedankt voor je reactie grid Denk dat het kiezen voor een ander meestal makkelijker is dan voor je eigen paardje

Bedankt voor de foto's en ja, er is een dvd van en die heb ik ook

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:47

frenia schreef:
bedankt voor je reactie grid Denk dat het kiezen voor een ander meestal makkelijker is dan voor je eigen paardje

Hmm misschien wel, maar er is zoveel keuze maar soms bij zo'n topics wel leuke verrassingen/ hengsten waar je nog niet aan gedacht had

Zag trouwens net pas dat je Black Shadow geen optie vond ivm zwart. Als je bont wil fokken idd met hem meer kans op effen.

Succes met je zoektocht

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:48

Ik zie dat ze een lichtelijke zwakke bovenlijn heeft, dat meegenomen plus het extra behang dat wel mooi is denk ik, zou ik voor Maestro of Moes gaan. Ik weet (helaas) niet hoe de gangen en karakters zijn van de ICS-hengsten.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:55

snowdon schreef:
Ik zie dat ze een lichtelijke zwakke bovenlijn heeft, dat meegenomen plus het extra behang dat wel mooi is denk ik, zou ik voor Maestro of Moes gaan. Ik weet (helaas) niet hoe de gangen en karakters zijn van de ICS-hengsten.

Maestro en Moes lijken mij kwa karakter allebei erg lief/ braaf e.d. wel leek Moes wat luier/ slomer en ook t gangenwerk zag er (misschien mede daardoor) wat vlak en niet bijzonder uit.

Maestro daarentegen heeft echt mooie ruime gangen (veel kracht), zeer rijtypisch .
Precies het model waar ik van houd --> niet zo zwaar dat t hem beperkt in beweging e.d., maar dus ook niet té chic en wel met veel behang
en dus ook nog een mooie maat: 1.58m.

Ben echt fan van hem , die uitstraling, die gangen en dan ook nog zo lief/ schattig
Laatst bijgewerkt door grid op 12-10-05 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 13:03

Ben even aan het rondneuzen op de ICSsite en zag dat Maestro daar 14 geregistreerde nakomelingen heeft staan, die ga ik dus nu eerst even bekijken en dan haal ik misschien ook nog even de dvd boven (ik heb toch anders niks te doen, ben ziekjes).
Moes blijf ik mooi vinden...maar heb hem nog niet irl gezien, hij blijft iig wel ergens bovenaan mijn lijstje staan...

Zal binnenkort eens een tussenstand plaatsen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 13:10

Zo...Maestronakomelingen bekeken en moet zeggen...dat zag er goed uit!!!
Hij is iig niet homozygoot voor bont, want behoorlijk wat eenkleurige veulens (en aangezien ik bont wil fokken), maar wat bouw en sok(jes) betreft vind ik het er erg goed uitzien.
Moet wel zeggen dat ik vind dat hij hoofdzakelijk behoorlijk mooie merriematches heeft gekregen, en dat heeft natuurlijk ook invloed (sommige hengsten hebben niet zo'n mooie veulens, maar ook niet zo'n mooie matches, dus...)
Naar Tilburg is het van bij ons een kleine twee uur rijden, dus das ook nog wel te doen.

Nu even die dvd afspelen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:16

frenia: yarka op bokt heeft een (bont!) hengstveulen van Maestro en Fleury op bokt rijdt de merrie (moeder van t veulen). Op bokt staan dus heel wat foto's van dit hengstje! Misschien een van hun eens PB-en voor wat karakterinfo?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:22

snowdon schreef:
frenia: yarka op bokt heeft een (bont!) hengstveulen van Maestro en Fleury op bokt rijdt de merrie (moeder van t veulen). Op bokt staan dus heel wat foto's van dit hengstje! Misschien een van hun eens PB-en voor wat karakterinfo?

en ooit ook een keer een hele mooie fotoshoot van Maestro in aktie, maar wie van hen die er ook alweer opgezet had

[edit] was fleury, maar nu kruisjes in topic

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 14:53

Bedankt voor het meedenken ga zo meteen even op zoek naar dat veulen

Inmiddels heb ik de dvd uitvoerig bekeken, uiteraard is het niet hetzelfde als irl, maar het geeft toch ook weer een beter idee dan enkel foto's (jammer trouwens van die actiefoto's van Maestro).

Even catalogiseren (het is wel een hele waslijst geworden nu wordt het kiezen nog moeilijker... )

Jonge hengsten (3 jaar):

* Maxolo: mooi *kwijl*type, not ranked due to irregularities? hoezo?
* Taffy: ook een leukerd, maar moet nog uitgroeien
* Tossy GoGo: ziet er al behoorlijk volwaassen uit

Ik zou niet voor een van deze hengsten gaan omdat ik ze nog wat jong vind, maar vond dat ze wel een eervolle vermelding verdienden

Sectie C:

Tja, Raven natuurlijk he wat een harig beest! maar eenkleurig helaas...en wat kleiner natuurlijk

Sectie A:

* Maestro: heerlijk veel sok, schitterende bouw en mooie voorwaarste draf, vond alleen zijn stap niet zo beklijvend
* Toss: mooi, maar niet echt speciaal
* Chucky van Tinkermuts: mooi he...heel erg mooi typje met goed karakter, lief hoofdje, schitterende hals en een mooie draf, vind hem persoonlijk ook bij Angel passen.
* St Patrick: net zoals Toss wel mooi maar niet speciaal, wel een erg mooi aristocratisch hoofd...

Sectie B:

*Zippo: over hem kan ik gewoon niks negatiefs zeggen, vind hem gewoon bijna perfect, maar toch lijkt hij me niet perfect bij Angel te passen
* Tristan: wel zwaar maar vond hem mooi, ook een mooie draf
* Ryon: vind ik ook al langer erg leuk, maar halsaanzet/houding stoort me wat, mooie draf ook
* Woody: mooi maar ook weer niet speciaal, maar ga toch eens een nader kijkje nemen bij zn nakomelingen
* Shampoo Boy: sokken zijn wat minder, maar wel lekker veel manen en staart
* Swieber: heeft een erg "korte" draf, dus weinig vooruit, maar hoog en snel weer op de grond, zou wel bij Angel passen
* Dublin: die snor he immense achterhand, jammer van de smallere voorhand, leuke kleine oortjes, vind echter zijn nakomelingen ook niet overweldigend
* The Patriot: leuke hengst, rustig met een heel mooie draf, halsaanzet/houding vind ik vergelijkbaar met Ryon niet zo goed
* Moes: toonde zich toch wel hengst, ondanks rustig karakter, bouw vind ik zeer goed, sokken zijn formidabel en zijn voorhand is behoorlijk grof wat ik ook een pluspuntvind in match met Angel, draf en stap vond ik ook goed
* Longacre Bro: lijkt me echt een leuke match met Angel, al vind ik hem wat fijntjes, wel veel sok, ken eigenaar en niet ver van mij vandaan dus das ook een pluspunt

Wat vinden jullie van Bro en Dublin, Swieber en Woody?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:01

Nu verwijs ik weer even naar yarka Die heeft een jonge merrie van Dublin!

Swieber heeft al erg veel nakomelingen, net als Zippo, aangezien zij beiden op een melkerij staan! Ga daar eens een kijkje nemen zou ik zeggen.

Woody vind ik altijd wat pony-achtigs hebben... Weet niet waarom, maar vind hem niet zo speciaal.

Ik had altijd bij Shampoo Boy een hengst met giga sokken in gedachte??? Heeft iemand een foto van deze hengst?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 15:07

Shampoo Boy heeft ook wel behoorlijk sokken hoor alleen niet zo gigaveel als bv Raven, Moes,...

Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 15:14

Ter vergelijking even Moes (wat vind ik die naam trouwens verschrikkelijk):

Afbeelding

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:37

Ik zou toch eens bij Ive foubert gaan kijken. Shampoo vererft wel veel sok en ze hebben ook nog een vosbonte hengst staan. Of maak ik het je nu nog moeilijker
Bloc
Afbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:40

Dat is pas een BLOC massiviteit!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 15:52

Ja...Bloc vind ik op foto ook erg mooi, leuke snor trouwens ook. Heb helaas geen idee hoe hij beweegt, is ook nog niet gekeurd dus dat wordt nog even afwachten...

Tot hiertoe staat al zeker vast dat ik ga kijken bij:
*Moes
*Zippo en Bro
*Foubert voor Bloc en Shampoo Boy

Verder waarschijnlijk ook bij Maestro en Tinkermuts.
Maar ik wacht wel nog eerst de keuring af, aangezien ik daar waarschijnlijk wel naartoe ga. Het geeft natuurlijk niet hetzelfde beeld als wanneer je "thuis" gaat kijken, maar heeft wel het voordeel dat je kan vergelijken.

Mijn favorietenlijstje op dit moment (MOEILIJK):

1) Zippo: ondanks dat ik het geen perfecte match voor Angel vind, kan ik gewoon niks slechts aan hem ontdekken...maar ondanks dat hij nu op 1 staat zal hij het wellicht niet worden...
2) Moes: vind ik erg leuk, goede bouw, zware voorhand en gigaveel sok, wat rustiger maar dat is met Angel eigenlijk geen probleem...verder staat hij dichtbij
3)Chucky: vind ik ook erg leuk wat karakter en bouw betreft, sokken zijn ook goed, jammer alleen dat de eventuele kopers iets tegen zijn vele wit hebben...
4) Bro: vind hem wel leuk maar wat fijntjes, verder wel in de lijn liggen van Angel
5) Maestro: mooie bouw, verder weet ik er nog te weinig over
6) Bloc: nog niet goedgekeurd