jammer dat ze hier zo zeldzaam zijn. Ik heb er 1 keer eentje gezien (en hij was nog wel te koop..) en die was nog voor een kwart arabier ofzo.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
jammer dat ze hier zo zeldzaam zijn. Ik heb er 1 keer eentje gezien (en hij was nog wel te koop..) en die was nog voor een kwart arabier ofzo.

marn schreef:ik vind het een erg lelijk ras als ik eerlijk mag zijn.. Zo dun en een spillenekkie. Alleen de vachtkleur is vaak erg mooi en apart.

Woogy schreef:de paarden van djengiz khan...Ik vind het kanjers van paardjes. vooral ook omdat ik gek ben hoogbenige ranke paarden(volbloeds vind ik helemaal het einde(engels dan wel he)). daarbij zijn het paarden die ik enorm leuk vind omdat ze wijs zijn ze gaan graag en tsja je kan het heet noemen, ik noem tegenwoordig rijpaarden koel.
grafiti
http://home.hetnet.nl/~akhal-teke/
de paardjes komen trouwens uit turkmenistan
).do4evah schreef:Leentje1 schreef:In een van mijn honderd paarden boeken (misschien ietsje minder hahaha)
stond dat het pittige karakter van de achal teke komt doordat: vroeger deze paarden in een kuil of omheining werden gezet en toen door de hele stam bekogeld werden met stenen. Behalve door 1 iemand zijn eigenaar. Hij/zij gaf het paar eten en verzorgde zijn wonden. Hier door komt misschien het karakter
Dit lijkt me heel onlogisch: een voorval als dat kan niet het karakter van een dier (of mens) veranderen. Karakter is genetisch bepaald. Zoiets kun je niet overdragen volgens mij.
Als je je witte paard zwart verft, krijg je de volgende generatie ook geen zwartjes
Maar goed, ik vind de arabier een stuk mooier dan de Akhal Teké.
.
). zippora schreef:Leentje, ik ben er nog hoor. Als je nog wat wilde vragen roep je maar.
Zazou, er is nu 1 fokster in Nederland en 1 in België.
Er zijn er nu rond de 20 in Nederland, 4 jaar geleden was dat nog maar 3. Dus het aantal is hard gegroeid!!
Er zijn er zo weinig (niet alleen in Nederland maar ook in de rest van de wereld) omdat dit ras afgelopen eeuw twee keer bijna op uitsterven stond. Pas vorig jaar zijn ze van de bedreigde paardenrassenlijst afgevoerd.
Een gevolg van die zeldzaamheid, is dat het ras erg onbekend is.
Nog iets wat ervoor zorgt dat niet veel mensen in Nederland dit ras willen, is omdat ze zo totaal anders gebouwd zijn dan de standaard warmbloedpaarden. Daardoor denken veel mensen dat deze paarden niets kunnen en al helemaal geen dressuur. (in de VS zijn er een aantal Teke's die bewijzen dat dat onzin is en in de jaren '70 heeft een Akhal-Teke dat fabeltje al de wereld uitgeholpen door 3x Olympisch goud in dressuur te winnen)

ik vind ze vooral mooi in de kleuren palomino, zwart en Golden Bay (Gelishikli
als ik een eigen paard ga kopen, dan wordt t er zeker zo een! Heb er helaas nog nooit 1 in levende lijve gezien
moet toch es gebeuren.... iemand nog ideeën waar ik er 1 kan vinden??