[welsh] Een vet CK

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irene

Re: [welsh] Een vet CK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:28

Toen ik vorig jaar een van mijn welsh B merries kocht, was ze moddervet. Na een week of 2 was er al wel wat af, maar nog lang niet genoeg naar mijn zin. Ik bracht haar toen naar de hengstenhouder met de opmerking dat ze nog heel wat moest afvallen. Zijn antwoord? Ze moet voor de keuring zeker niet magerder worden

Dit jaar zou ik o.a. met onze Largo naar de keuring gaan. Helaas door een blikseminslag vlakbij onze wei de avond tevoren, hebben alle pony's een overmatige stress opgelopen waarbij de DA heeft aangegeven niet met haar naar de keuring te gaan. Een heel beangstigend gezicht trouwens, 9 pony's in de wei die niet meer weten wat ze doen. Continu naar de buik schoppen en maar gaan liggen rollen dan weer overeind, schoppen en weer rollen.

Enerzijds kwam me dat nog wel goed uit ook. Onze Largo is ook een merrie die alles aan haar veulen geeft en er op het moment dan ook wat minnetjes bijloopt, ondanks de hoeveelheid voer die er ingaat.

Niet alleen bij de welshjes speelt dit probleem, ook bij de shetlanders zien ze ze graag in een rijke conditie voorgebracht.
Toch vreemd, een goed jurylid weet toch ook wel dat vet geen massa is.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:55

irene schreef:
Niet alleen bij de welshjes speelt dit probleem, ook bij de shetlanders zien ze ze graag in een rijke conditie voorgebracht.
Toch vreemd, een goed jurylid weet toch ook wel dat vet geen massa is.

Ik denk juist niet dat ze graag zien dat ze in zogenaamde rijke conditie op de keuring moete worden voorgebracht...
Dit is het beeld van de eigenaar misschien, maar de jury denkt er wel degelijk anders over. Al heb ik het idee dat ze het niet luidop durven te zeggen...

En idd, een jurylid weet dat vet geen massa is... jah vetmassa, wat er niet hoort te zitten.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:27

[quote="joostvangestel
@maverick: nou, voor 3 September is er feitelijk nog maar weinig meer te doen. Wij doen meestal een mengsel van pulp, paardenbrok en haver. Mais doen we uberhaupt nooit (daar worden ze echt alleen maar vet van).

hij krijgt nu op 1 dag verdeeld over 3x

1 schep slobber
1/2 brok + 1/2 haver
1/2 equiral
Hooi hebben ze bij ons onbeperkt
en om de dag gaan we vers gras maaien.
Mais krijgen de ander pony's wel,maar amadeus niet.Ik vind het nu eenmaal gen paarden voer.

Maar ehm hij loopt zo toch nie verschut op de show?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:38

@ Maverick:

Er zullen ongetwijfeld wel vette pony's bijlopen...
Maarjah als je nu bijv. gehoren heb gekregen dat ze te vet zijn, kan je er voor 3 sept. nie veel aan doen...

Boeieh, dan bouw je het af en volgend jaar hou je ze lekker slank, op naar een succesvolle keuring!?!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:44

Ik denk dat je iets te horen krijgt in de buurt van dat je pony in sportconditie is En hoe je dat opvat moet je zelf weten, maar ik zou mijn pony liever in sportconditie hebben dan dattie elk moment een hartaanval kan krijgen van het vet... En nee, je loopt iig niet voor schut

Roderijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:28

Ik denk niet, dat elk jurylid het verschil tussen bespiering en vet ziet. Al onze pony's (NWR) zijn in "sportconditie", omdat het gezonder is en ze ook worden gebruikt als sportpony

Wij hebben verschillende malen met verschillende pony's op keuringen als commentaar gekregen: De pony is in sportconditie, arm bespierd, te weinig massa, enz.
Als de buurman met een veel te vette pony, dan te horen krijgt, dat de pony royaal ontwikkeld is en veel diepte heeft, dan moet ik helaas toch constateren, dat vetmesten nog steeds zijn voordeel kan hebben op de keuring.

De "royaal" ontwikkelde pony's worden altijd geplaatst voor de goede bewegers. Misschien ook een reden, dat de beweging op de CK tegenviel? We fokken inderdaad niet voor de vitrinekast!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:58

Amadeus loopt niet echt voor schut. Ik gaf alleen aan hoe het beter kan. Tussen de eerste en de vijfde plaats hoeft maar weinig verschil te zitten. En dan wil je ook weten dat je geen 3 maanden met nazorg moet zitten vanwege een keuring

En vet is geen spiermassa, dat is ronduit waar. In sommige gevallen kunnen minder bewegende ponies voor de beter bewegende ponies staan. Hoewel: in de kampioensbaan is het een slechte zaak als daar krabbelaars rondlopen. Er kijken niet alleen Welsh pony fokkers mee en die anderen zouden zomaar kunnen concluderen dat Welsh ponies niet kunnen bewegen. En dat is juist heel ver van de waarheid...

Overigens hebben we zelf een merrie die van alles naar haar hoofd geslingerd kreeg door de jury. Goed ze is wel ster, maar wij vinden haar ook keurwaardig (althans, als ik zie wat er wél keur gemaakt wordt ). Een merrie met ronduit sterke bewegingen en een goed type moet dat kunnen. Ik zou graag haar de IBOP proef laten lopen, maar daar moet ik dan weer de juiste ruiter voor zien te vinden. Ik zou het wel lachen vinden om eens te laten zien wat een Welsh pony wél kan

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:21

winoa was wel in goede conditie in vught,
niet te dik maar ook niet dun.
de jury vond dat ze meer diepte moest hebben en breder moest worden.
andere woorden vet dus.
ze hebben mij verteld veel te voeren maar dat heb ik niet gedaan.
ondanks alles heefd ze toch een eerste premie gekregen maar net niet door naar kootwijk.
dat maakt mij dus niet uit.

in mijn profiel staan foto,s van de keuring

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:31

Hoi inowa: de nummer 3 was wel dieper en breder maar niet vetter Er is verschil in bouw tussen ponies.. En dat mag ook best. Een pony van 1 jaar beoordelen is moeilijk. Winoa kan best uitgroeien tot een pony met een heel mooi type

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:44

dat zeker wel,weet ik.
ik wil haar met 4 jaar laten dekken,welke hengst raad jij aan??
(dus welke zou jij gebruiken als winoa van jou was)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 05:23

Hoi, ik zou niet tot de 4 jaar wachten. Als ze met de 4 jaar haar eerste veulen krijgt, is al goed. Daarnaast zal je zien dat ze door het veulenen wat uit elkaar gaat.

Goede hengsten? Dat is altijd moeilijk te zeggen. Persoonlijk vind ik Emilio wel een heel interessante hengst. Ook heeft hij overschot, waar winoa nog wat te wensen heeft.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:06

je bedoelt emilio van de garderenshof??

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:26

Ik ken geen andere Emilio

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:43

hahaha,oke,
ik zat zelf te denken aan fizz maar ik begin te twijfelen.
er is iets wat hij fout heefd of mist,maar ik weer zo niet wat het is

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:30

@ Joost: IBOP kan ook voor de kar hoor ! dat kun je gewoon zelf doen
Er is dan geen ruitertje nodig.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:46

Ik heb me ronduit lopen ergeren op het CK. Ik heb het dan over de sektie A, want de rest heb ik niet of nauwelijks gezien.

Bij de grote groep 3-jarigen heb ik niet of nauwelijks goede bewegingen gezien, terwijl dit toch de toekomst zou moeten zijn. Ik durf zelfs te stellen dat zelfs mijn matigste pony beter beweegt dan de beste in deze groep. En die beste beweger in de groep stond zeker niet vooraan ! Ik beweer niet dat deze pony's niet de potentie hebben om goed te kunnen bewegen, noch dat ze niet fraai ogen, alleen dat ze het niet kunnen tonen omdat ze zo toegetakeld worden.
Vet wordt beloond door de jury, daar ben ik inmiddels wel achter.

Ik heb tussen neus en lippen door wel eens gevraagd aan deelnemers wat ze daar nou van vinden. Het commentaar is steeds... "sja... je moet wel, anderd doe je niet mee".

Of de jury wel beter weet ?? .. Ik weet het niet. Weten misschien wel, maar als we in aanmerking nemen dat een heel erg succesvolle deelnemer met veeel te vette pony's ZELF keurmeester is ... ???

Ik heb weinig pony's gezien... ze zaten allemaal verstopt onder het vet, en dan wordt het moeilijk beoordelen, laat staan dat ze hun bewegingen nog kunnen laten zien.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:58

lageveld schreef:
@ Joost: IBOP kan ook voor de kar hoor ! dat kun je gewoon zelf doen
Er is dan geen ruitertje nodig.

Dat weet ik, haar vader heeft het hoogste gemiddelde ooit door een A hengst gehaald met de menproef IBOP AA, 98 punten. Er zijn er die meer dan 100 punten hebben gehaald, maar toen werd er een extra cijfer toegevoegd, oftewel 98 punten met 12 beoordelingspunten is beter dan 101 met 13

Toch is de merrie mooier onder het zadel dan in het tuig, denk ik

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:23

inowa schreef:
winoa was wel in goede conditie in vught,

Ben jij in Vught geweest? Toevallig geen foto's van in de sectie-B ring hengsteveulens na 1 mei?
Daar liep oa een Criccieth Caradus koffievosje in mee ... kreeg 1 B.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 10:16

joostvangestel schreef:
En vet is geen spiermassa, dat is ronduit waar. In sommige gevallen kunnen minder bewegende ponies voor de beter bewegende ponies staan. Hoewel: in de kampioensbaan is het een slechte zaak als daar krabbelaars rondlopen. Er kijken niet alleen Welsh pony fokkers mee en die anderen zouden zomaar kunnen concluderen dat Welsh ponies niet kunnen bewegen. En dat is juist heel ver van de waarheid...

Laat staan bijna alleen maar krabbelaars met een maaier op kop!
Tja...we weten inmiddels dat de hengst (overigens ook kampioenshengst geweest) dit doorgeeft, een zeer kwalijke zaak IMO, aangezien een hengst nogal wat invloed uit kan oefenen op een ponystapel.

Gisteren las ik in de Paardenkrant niks over te dikke pony's overigens...ook een slechte zaak!
De jury had wel aangegeven twijfels te hebben bij de 3-jarige merries tussen de nr. 1 en 2. De nr. 1 had gewoon incorrecte bewegingen, nr.2 ook, maar in iets mindere mate.
Nr.3 had nog ninder slechte bewegingen, maar was qua type minder.

Tja....hoe gooit het stamboek haar eigen glazen in, is mijn gedachte op zo'n moment.

Aan de ene kant promoten ze de welsh pony's die het goed doen in de sport, aan de andere kant plaatsen ze een tegenpool van een goede sportpony op kop. (dik, slechte en incorrecte beweger)
We krijgen blijkbaar een groot verschil tussen de gebruiks- en keuringspony's.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:52

Westernfreak schreef:
We krijgen blijkbaar een groot verschil tussen de gebruiks- en keuringspony's.

Zo ver wil ik ook niet gaan. Ik loop al wat langer mee en in de pakweg 25 jaar dat ik het een beetje volg zijn er duidelijk golfbewegingen in het keuringsbeleid. Er zijn jaren geweest dat alles moet bewegen en type niet uitmaakte en dit jaar is het andere extreem. Echte fokkers trekken zich niets aan van de keuringsmode en doen wat ze zelf het beste achten. Daarom zie ik de toekomst niet zo donker in.

In Wales is het wat anders geregeld. Iedereen komt wel eens aan de beurt om te keuren. Die keurmeesters hebben geen orders van boven (anders dan: keur wat er in de rasbeschrijving staat). Binnen hun eigen interpretatienormen wordt er dan gekeurd. Dan zie de verschillen tussen de keurmeesters. In Nederland is er een foktechnische commissie die richting geeft aan het keuringsbeleid. Daarnaast staan er altijd twee juryleden, wat leidt tot compromissen, die niet altijd duidelijk zijn.

Overigens heeft het systeem in Wales ook nadelen, want in Wales zijn er zich ook een aantal onderstromingen in het ras aan het aftekenen: spectaculair bewegende ponies met een wat luxer type versus heel zwaar typische ponies met een heel klein hoofdje die wat minder spectaculair bewegen. Binnen beide soorten zijn goede en slechte bewegers overigens. Verder zijn alle gradaties mogelijk. En ook in Wales wordt flink met de voerschep gegooid. Kijk maar eens naar een aantal toppers uit Wales.