grote paarden(1.70) meer gewild als kleine paarden(1.60)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re: grote paarden(1.70) meer gewild als kleine paarden(1.60)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:50

Sorrie Dooky, ik vind het paard veel te groot voor een normaal postuur amazone. Niet eens zozeer de hoogte( met een touwladder kom je wel boven) maar de lengte en de omvang.
Het is maar een plaatje, ik weet het, maar een wat fijner paard zou veel mooier staan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:01

ik ga voor een kleintje
bij een grote ga ik zelfs niet eens kijken (zelf ben ik 1.73)
ik moet er niet aan denken zo'n enorm groot paard op stal te hebben staan
de mijne is 1.61 en net 4 jaar
w.s zal ze nog 1 of 2 cm. groeien..ze heeft wel grote bewegingen
ik kocht haar toen ze ruim 1½ jaar was
toen kon je al zien dat het geen grote werd
wel heeft ze veel body maar ze heeft gewoon geen lange benen

ik had in de strengen een jaarling te koop gevraagd en er zelfs bijgezet dat ik een niet te grote jaarling zocht

een bijkomend voordeel is dat kleintjes vaak een stuk goedkoper zijn
voor hetzelfde geld heb je dus veel meer kwaliteit

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:11

Amondi, ik heb ook een ander paard nu dus zoveel maakt het niet uit

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:13

En je touwladder? }>

waarom doen mijn smiles het nooit! }>

Wie weet doet er nu tenminste 1 het!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:18

De grootte van het paard vind ik totaal niet belangrijk, maar wel de combinatie ruiter-paard!!!!!!!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:22

Ik las dit onderwerp ff door en las van Amondi dat de grote paarden maar 8 jaar worden en noemt ze slagschepen! Ze zeggen toch altijd dat je mensen niet moet beoordelen op hun uiterlijk? Nou paarden ook niet! Ik rij zelf een 7 jarige ruin van 1.75m en ik ben zelf ook zo groot en ik rij nu M1 dressuur met hem en zijn halfbroer is een 8 jarige ruin van 1.86m, leeft dus nog Amondi, en hij is heel lief en geen slagschip, hij is mooi in verhouding gebouwd en als je hem van een afstand ziet zou je niet zeggen dat hij zo groot is. Hij is pas met 4 jarige leeftijd ingereden en heel voorzichtig hebben we het opgebouwd en liep vorig jaar voor het eerst in de wedstrijden en is nu L1. Met grote paarden moet je nog meer geduld hebben omdat ze wat langer doorgroeien, de ruin waar ik op rij was tot vorig jaar nog flink aan het groeien. Ik vind die grote paarden machtig en je kunt lekker over alles en iedereen uitkijken en met 3 galopsprongen ben je het bos door! Fantastisch toch. Ik heb nu zelf een 4 jarige merrie, een kleintje van 1.66m, ik hoop dat ze nog een beetje doorgroeit!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:30

ik heb liever een kleine(re) met lekkere body en beweging dan een flinke met minder...
Zelf vind ik de grote gespierden met beweging echt super uitstraling hebben maar een kleintje doet niet onder!
Het ligt maar net aan welke ruiter erop zit, kijk om nou een kleine ruiter (echt klein) op een 1.75 te zetten lijkt me niet erg fraai, en met een kleine ruiter met een kleiner paard maakt de combinatie groot tonen, een lange met een 1.60-er maakt het paard iel...

greetss

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:32

In de dressuur is het in de hogere klassen ook moeilijk met eentje van net boven de 1.60, veel jury's zien die 'pony's' niet graag.... Met mijn lengte zou ik het persoonlijk wel fijn vinden als de kleintjes wat meer 'mode' werden maar het hangt ook af van de bouw. Een smalle van 1.76 vind ik makkelijker rond te sturen en bij elkaar te rijden dan een grove van 1.70. Ik rijd nu een paard van dik in de 1.70 maar omdat hij rank gebouwd is voelt het kleiner aan en toont het toch 'groots'. Overigens kan een kleintje wel veel front maken en zo groter tonen gelukkig.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:34

Vind het ook niet mooi, die lange benen die onder het paard uitsteken of zo'n klein meisje op zo'n mega paard. De combinatie moet wel klikken. Daarom wil ik zelf ook geen klein paard want heb zelf van die mega lange benen en het is dan ook geen porem op zo'n my little pony.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:35

het valt mij idd ook op,
ik zelf heb ook liever een grote i.p.v een kleine

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:25

Ik kan me niet zo druk maken om het plaatje, als het voor je eigen gevoel maar klikt met het paard. het verschil tussen mijn grootste en kleinste wedstrijdpaard is bijna 30 cm en ik voel me op allebij de paarden op mijn gemak. De grote van 1.84 laat zich makkelijk rijden en sturen en het kleintje van 1.56 heeft veel vermogen en een grote galop.
waarschijnlijk ziet het er niet uit als ik met mijn lengte van 1.62 op die grote zit, maar dat maakt me niks uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:37

Toch vind ik persoonlijk een kleine ruiter op een groot paard mooier dan een lange ruiter op een klein paard.

En als springruiter doet het plaatje ook minder mee

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:32

runningkawa schreef:
Toch vind ik persoonlijk een kleine ruiter op een groot paard mooier dan een lange ruiter op een klein paard.

En als springruiter doet het plaatje ook minder mee

Dat vindt ik dus ook.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 07:49

Zullen we gewoon allemaal proberen een passend paard te kopen? En niet van te voren afgaan op de stokmaat in de advertentie?

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:41

amondi schreef:
Zullen we gewoon allemaal proberen een passend paard te kopen? En niet van te voren afgaan op de stokmaat in de advertentie?

Dat wil ook niet altijd.... Heb mijn paarden zelf gefokt. De eerste is een Rossini x Wolfgang; Rossini fokt bijna nooit groot en tada een paard van 171, die nog steeds groeit. Nu heb ik een Numero Uno gefokt en zij moet nog groeien natuurlijk, want dat is nog maar een veulen. Dus ik heb er op gelet dat een hengst verkleinend fokt en wat krijg ik.....
En ben zelf niet zo groot...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:29

Ik vindt een passende combinatie veeeel belangrijker dan een groot paard hebben. Een paar kennissen van mij zijn zelf klein en rijden paarden van 1.70 + ; de voeten komen amper onder het zadel uit en ze prikken met hun sporen gaten in het chabrak...!
Ìk vind dat niet imponeren hoor, integendeel. Het gaat om het totaalplaatje van ruiter en paard. Omdat er veel lange mensen zijn in Nederland is het logisch dat er meer vraag is naar paarden tussen de 1.65 m en 1.75 m.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:47

Ikzelf heb liever een kleinere, ben zelf 1.60 dus dat verklaart het wel een beetje.
Heb voorheen een paard van 1.68 gereden, kreeg toen van iedereen te horen wat een inmens groot paard ik reed. Niemand geloofde dat ze onder de 1.70 was.
Het paard wat ik dus gekocht heb is met zijn 3 jaar 1.61, perfecte maat voor me, maar voor iemand van 1.70 lijkt ie me toch veels te klein.
Heel erg persoonlijk dus.
Over het algemeen zijn de mensen groter dan ik, ik snap dus wel waarom de iets grotere maat populairder is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:00

Citaat:
Ik vind die grote paarden machtig en je kunt lekker over alles en iedereen uitkijken en met 3 galopsprongen ben je het bos door!

Met dat eerste ben ik het wel eens...maar dat laatste is toch wel erg zonde
Je moet wel een beetje genieten in het bos hoor

Ik bezit 2 klein maar fijn paardjes (haf/fjord) maar denk wel dat een ooit volgend paard wat groter zal zijn.
1.55/1.60 vind ik voor mij en mijn rijdoel(het bos ) een mooie maat.

bigbenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:08

wij hebben een kleinere (1.63) en een grote (1.83) nou vin dik zelf die kleinere is beter te rijden maar meer mensen vind mij mooier zitten op de groteren maar ik krijg die grote niet goed vooruit dus ik vind ze allebei wel goed

annet1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:31

ook wij worden groter....ik denk dat ook invloed heeft op de keuze van een groot paard!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:57

Ik heb graag een paard van boven de 1,65 m. hoewel ik zelf ook niet groot ben. Ik kan ondanks mn lengte bijna alle maten hebben, ik kan pony´s rijden maar ook paarden van 1,75 m. Groter dan dat staat niet meer mooi maar rijd over het algemeen genomen ook niet fijn meer voor een kleiner iemand. (kan wel hoor maar je krijgt ze veel moeilijker aan elkaar als je van die korte pootjes hebt)

Ik geef dus de voorkeur aan een middelmaat paardje rond de 1,70 m. En fijn te rijden, en staat mooi en is commercieel.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:13

Sterre_Nanza schreef:
Tsjah. Ik was eigenlijk van plan om een paard tussen de 1.65 en de 1.70 te kopen. Maar ik kwam thuis met een dravertje van 1.52
Hoezo verschil?

De Prijs

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:48

Ik had gezworen niet meer aan een heel groot paard te beginnen na een paar jaar flink getobt te hebben met een KWPN er van 1.84. Hierna heb ik dus Harm gekocht, slechts 1.73 en in mijn ogen dus een "kleintje".

Maar.....vorig jaar besloot manlief toch ook weer aan een paard te willen en ja hij is nog langer dan ik dus een beetje formaat moest ie wel hebben. En we hebben er dus weer één van ruim 1.80, Alfonso!

Ik moet zeggen dat er wel degelijk verschil in zit. Alfonso is veel meer dressuurmatig aangelegd en gaat dus ook een stuk sneller. Echter....nu ik recent mijn debuut in de M gemaakt heb, word ik geconfronteerd met het niet bij elkaar kunnen rijden. Ik werk me dood en meneer loopt gewoon dwars door me heen!

Harm daarentegen is wat meer van zichzelf bij elkaar, niet zo debiel groot en loopt "beheersbaar". Maarja harm heeft weer veel minder aanleg om in de dressuur goed voor de dag te komen......

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:00

paarden met een grote maat worden beter verkocht, zijn beter verkoopbaar dan paarden met een kleine maat.

Terwijl kleine paarden vaak juist degelijker zijn, minder vaak last hebben van OC(D) en cornage.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:12

daffodil schreef:
Ik had gezworen niet meer aan een heel groot paard te beginnen na een paar jaar flink getobt te hebben met een KWPN er van 1.84. Hierna heb ik dus Harm gekocht, slechts 1.73 en in mijn ogen dus een "kleintje".

Maar.....vorig jaar besloot manlief toch ook weer aan een paard te willen en ja hij is nog langer dan ik dus een beetje formaat moest ie wel hebben. En we hebben er dus weer één van ruim 1.80, Alfonso!

......

Leuk hé, die goede voornemens,
Ik ken er nog een paar:
Ik koop nooit een schimmel( maar hebben er wel een jaar wedstrijden mee gereden)
We gaan niet bij een vos kijken van 1.60m, met 2keer vol Trakeher papier, veels te heet!( Ulysses, Vos Gribaldi x Michelangelo, gekocht na 5 minuten kijken)
Nee, sas mama wil jou niet op een Arabier.( Amondi, het liefste paard van heel Friesland)

En Santana was ons vorige paard dat we reden,een 174m hoge Kigali merrie.
We moesten zelfs een andere trailer want ze paste niet in de 1,5 paards. Ik vond dat toen wel een mooie maat voor mijn dochter, maar ze blijkt ook prima te passen op Ulysses! ( ondertussen 1.63m)

Dus ik maak me geen ilussies meer, als je naar een paard gaat kijken moet het klikken. En dan doen maten, kleuren en papieren er weinig toe.