jaarling mogelijk drachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: jaarling mogelijk drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:36

Ik zi het probleem voor de 2 jarige niet. Zal niet bevorelijk zijn voor de groei, maar toch. de jaarling maak ik me dan meer zorgen.
Ik hoop dat je die man ompraat en ik hoop ook dat je jeeigen er weghaalt ondanks dat ie daar beter staat. Maar natuurlijk je eigen keus.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 17:59

De jaarlinghengst zal van het najaar echt gecastreerd worden. Zijn hengstentijd zit er bijna op. De jaarlingmerrie ziet er heel goed uit, maar ze moet nog zoveel groeien. En alle groei zal naar de vrucht gaan, ten koste van die van haarzelf. Ik zie dat niet zitten. Beetje logica maar... Ik zal het zelf er zeker met de dierenarts over hebben.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:07

Desiree schreef:
Mijn 2 jarige staat nu eenmaal beter bij hem op de wei, dan de schrale wei bij mij die ze moet delen met mijn andere paarden en waar ze ondanks het vele bijvoeren van mij (brokken en voordroog) niet dikker werd. Nu begint ze gelukkig weer een stuk ronder te worden. Je kunt de ribben nog net zien. Ik had die jaarlinghengst ook liever als ruin gezien maar het is niet mijn paard. Oordeel niet te gemakkelijk over andermans situatie. En overdrijf niet zo, noem het niet onverantwoord om een dier dat ruim 2 jaar is hier aan bloot te stellen.

Helaas verkeert de oom van mijn vriend in de veronderstelling dat "het allemaal niet zoveel kwaad kan". Hij is niet zo gemakkelijk te overtuigen.

Tja, de kans dat ze nu wat dikker wordt is inderdaad aannemelijk...

Ik zou er zelf niet over piekeren om onze 2-jarige bij een enterhengst in de wei te zetten. Ik wil niet dat ze nu al drachtig wordt en ik wil zeker niet dat ze een veulen zonder fatsoenlijk papier op de wereld zet.
Er zijn genoeg mensen die weidegang aanbieden, zonder dat er een enterhengst bij in de wei staat.

fabjuh1987 schreef:
KarinvdM schreef:
Dat die man zijn paarden bij elkaar in laat staan vind ik behoorlijk dom. Maar ik kan werkelijk niet snappen dat je je 2-jarige daar ook nog bij gaat zetten. Dat is toch vragen om dit soort dingen?

gebeurt zo vaak hoor, en vaak weten jaarling hengsten niet eens dat ze uberhaupt wel kunnen dekken! Daar zijn ze vaak nog niet eens mee bezig (uitzonderingen daar gelaten dan...)
Je kan jaarling hengsten toch ook gewoon bij oudere merries zetten??
(dit heb ik al erg vaak gezien)

Zolang er nog zo vaak gedacht wordt dat het geen kwaad kan, gaat het inderdaad nog geregeld mis...

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:55

gebeurt zo vaak hoor, en vaak weten jaarling hengsten niet eens dat ze uberhaupt wel kunnen dekken! Daar zijn ze vaak nog niet eens mee bezig (uitzonderingen daar gelaten dan...)
Je kan jaarling hengsten toch ook gewoon bij oudere merries zetten??
(dit heb ik al erg vaak gezien)
[/quote]

Zolang er nog zo vaak gedacht wordt dat het geen kwaad kan, gaat het inderdaad nog geregeld mis...[/quote]

Er staat toch ook "uitzonderingen daargelaten" }>
Maar over het algemeen blijkt het geen kwaad te kunnen, k heb regelmatig meegemaakt dat er een jaarling hengst tussen de oudere merries werd gezet en dat er niets ana de hand was!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 19:23

KarinvdM schreef:
[Tja, de kans dat ze nu wat dikker wordt is inderdaad aannemelijk...
[/quote]
het kan nog loos alarm zijn hoor. En dat dikker worden vind ik niet erg. MAar dat ze dan niet meer de hoogte in zal gaan en nog erger; misschien zal de bevalling te zwaar zijn op die leeftijd.

KarinvdM schreef:
[
Ik zou er zelf niet over piekeren om onze 2-jarige bij een enterhengst in de wei te zetten. Ik wil niet dat ze nu al drachtig wordt en ik wil zeker niet dat ze een veulen zonder fatsoenlijk papier op de wereld zet.
Er zijn genoeg mensen die weidegang aanbieden, zonder dat er een enterhengst bij in de wei staat.
[/quote]

Ze staat er wel gratis en voor niks he! En verder biedt hier helemaal NIEMAND weidegang aan. Ik ben omringd door veeboeren en die zitten op hun grond als een bok op een haverkist!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:29

Ach en zo heb je niet alleen gratis weidegrond, maar ook nog een gratis veulen .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 19:33

Het veulen zal er alleen op papier minder om zijn, maar als sportpaard echt niet hoor. Hij zal wat goedkoper uitvallen dan een normaal veulen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:16

fabjuh1987 schreef:
.......k heb regelmatig meegemaakt dat er een jaarling hengst tussen de oudere merries werd gezet en dat er niets ana de hand was!

En waarom !!! omdat een jaarling hengst nog ten eerste als een veulen wordt aangezien door de 'oudere' merries en ten tweede omdat hij nog zo jong is en onervaren maakt hij weinig kans dat hij de merries 'baas' kan om te mogen dekken! Een jaarling hengst die aan het flik flooien is krijgt gegarandeerd HEEL VEEL slagen tot hij 'beseft' dat de dames niet op zijn attenties staan te wachten !! Hopelijk leert hij zijn les voordat er brokken vallen.

Ervaren fokkers die met stamboek fokmerries werken zullen er niet aan denken om zoiets te doen, en zullen er ook niet aan denken om jaarling en twentes van beide sexen samen te zetten zelfs als hun beursen leeg zijn! Zoiets doe je gewoon niet!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:10

Peterina schreef:
fabjuh1987 schreef:
.......k heb regelmatig meegemaakt dat er een jaarling hengst tussen de oudere merries werd gezet en dat er niets ana de hand was!

En waarom !!! omdat een jaarling hengst nog ten eerste als een veulen wordt aangezien door de 'oudere' merries en ten tweede omdat hij nog zo jong is en onervaren maakt hij weinig kans dat hij de merries 'baas' kan om te mogen dekken! Een jaarling hengst die aan het flik flooien is krijgt gegarandeerd HEEL VEEL slagen tot hij 'beseft' dat de dames niet op zijn attenties staan te wachten !! Hopelijk leert hij zijn les voordat er brokken vallen.

Ervaren fokkers die met stamboek fokmerries werken zullen er niet aan denken om zoiets te doen, en zullen er ook niet aan denken om jaarling en twentes van beide sexen samen te zetten zelfs als hun beursen leeg zijn! Zoiets doe je gewoon niet!

idd en meestal zijn die oudere merries dragend dus die laten zich niet dekken .
ik vindt het ronduit belachelijk en zeker dat je er zo licht over stapt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:09

Desiree schreef:
Het veulen zal er alleen op papier minder om zijn, maar als sportpaard echt niet hoor. Hij zal wat goedkoper uitvallen dan een normaal veulen.

Dat moet je nog afwachten...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:38

Ik heb twee jaarlingen bij elkaar lopen; een hengst en een merrie; daar gebeurt helemaal niks mee hoor... nu is de hengst pas in juni een jaar geworden maar toch. Ze hebben alleen vrienschappelijke interesse in elkaar, het is een uitzondering als een jaarling merrie drachtig kan worden, laat staan van een enter hengst...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:17

Op kraamstal staat een verhaal van een 2 jarige die net is bevallen. Dus het kan zeer zeker wel dat een jaarling drachtig wordt.
Vind het gewoon onnodig risico en erg dom.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:04

Yvonnelind schreef:
Ik heb twee jaarlingen bij elkaar lopen; een hengst en een merrie; daar gebeurt helemaal niks mee hoor... nu is de hengst pas in juni een jaar geworden maar toch. Ze hebben alleen vrienschappelijke interesse in elkaar, het is een uitzondering als een jaarling merrie drachtig kan worden, laat staan van een enter hengst...

want jij staat waarschijnlijk dag en nacht te waken bij die twee , neem maar aan dat als je merrie hengstig wordt hij het gaatje wel zal weten te vinden ...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 12:19

KarinvdM schreef:
Desiree schreef:

Dat moet je nog afwachten...

ja, maar dat moet je altijd he.

libke schreef:
ik vindt het ronduit belachelijk en zeker dat je er zo licht over stapt

Noem jij dit "licht er over stappen"? kun je lezen"?

Desiree schreef:
De jaarlinghengst zal van het najaar echt gecastreerd worden. Zijn hengstentijd zit er bijna op. De jaarlingmerrie ziet er heel goed uit, maar ze moet nog zoveel groeien. En alle groei zal naar de vrucht gaan, ten koste van die van haarzelf. Ik zie dat niet zitten. Beetje logica maar... Ik zal het zelf er zeker met de dierenarts over hebben.

Luister, wat de eigenaar met zijn jaarlingen doet is ZIJN verantwoordelijkheid, niet de mijne. Ik heb geen inspraak. Ik probeer hem alleen te adviseren wat het beste is voor de dieren. MAar hij luistert lang niet altijd. Daar kan ik niets aan doen of veranderen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:25

onze E pony (nu 7 jaar) was al hengstig met 11 maanden
de ruin die er bij liep sprong boven op haar
ik heb haar toen maar gauw bij de ruin weggehaald
was bang dat ze een blessure op zal lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:50

Ik snap eigenlijk niet waarom Desiree dit topic heeft geopend, je kan zulke negatieve reaties verwachten als je zo aan het prutsen bent.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:05

Sorry dat ik ook nog een duit in het zakje kom doen. Ik snap namelijk je redenatie niet helemaal: bij mij staat ze op een kalere wei en krijgt ze slechts kuil en brok als bijvoeding. Ze werd daar zo schraal van.

Nu zet je haar bij een hengst, waardoor ze misschien alle energie en voedingsstoffen die ze binnenkrijgt gaat geven aan een veulen.

Ik vrees dat je twenter uiteindelijk slechter af is door je keuze voor een vollere weide.

Is er al een dierenarts langs geweest om te scannen?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:11

Ik kan heel goed lezen ,desiree en je stapt er wel heel licht over anders zou je merrie er niet meer staan maar zoals je hier al eerder neerzet ,je hebt dan een goedkoper veulen en dat is toch het belangrijkste ( voor jouw althans )
Dat die eigenaar doet met zijn jaarlingen is idd zijn zaak maar de andere merrie is toch van jouw ,dus dat is toch jouw zaak of hebben we het hier over aan aantal shetlandponies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:28

Er lopen inderdaad op het moment al twee topics op bokt, over jaarling hengsten die gedekt hebben.
Bij ons wilde ze ook een jaarling hengst op de wei zetten onder de mom van hij kan nog niks.Ik ben toen op mijn strepen gaan staan en heb gezegd dat ik dan morgen nog een andere pension stal zocht.Ik wil en mijn jaarling merrie en mijn oudere merrie niet gedekt hebben.Als ik dat al wel zou willen graag dan door een hengst die ik zelf uit zoek.
Inderdaad je 2-jarige dikker laten worden met een hengst op de wei .Ik zou kiezen voor de schrale wei en extra voer.Voor al omdat je de man nu eigenlijk ook een beetje groen licht geef van het is allemaal niet zo erg.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:53

wat ik me afvraag is..
als een 2 jarige niet vet te krijgen is.. zelfs niet met brok en voordroog
kan het paard heel goed een (flinke) wormbesmetting hebben
ook al ontworm je goed.. dan NOG kan het !! (spreek uit ervaring)
ik heb ook weinig gras ze staan een uur of 6 op de (kale) wei
maar ik voer ze wel bij..
niet 1 is er mager ook de jonge dieren niet
ze zijn zefs aan de dikke kant

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 18:32

Nee unamie. Het is geen wormbesmetting want ik ontworm haar goed, maar ik denk wel dat ze iets onder de leden heeft. Ik heb haar een tijd terug een spuit gegeven (met een hoop ellende en gehannes) tegen de jeuk aan de manen en staart. Toen is het begonnen, veel plassen en zo. HEel veel. en toen is ze ook gaan afvallen. En ik voeren en voeren en voeren. Ik kreeg het er niet aan. Nu staat ze op een vette wei en krijgt ze daarnaast ook brokken en komt ze eindelijk aan.

MAar goed, ik zou haar willen laten onderzoeken maar het kreng werkt absoluut niet mee. Ik heb spijt dat ik haar gekocht heb. Ik heb al vaker over dit paard geschreven, het is een moeilijk rotkreng, wil niet meewerken. HEb haar gekocht als jaarling en ze is wel iets bijgetrokken maar niet voldoende. Vandaar ook dat ik haar van stal weg heb. Ik heb het even gehad met haar en wil haar gewoon even niet zien. Ik wil niet zien dat ze afvalt en afvalt, wat ze bij mij op stal nu eenmaal doet, en vervolgens me machteloos voelen en ergeren omdat ze niet mee wil werken als ik de dierenarts erbij zou halen.

Ik zie dat er mensen faliekant tegen het dekken van een 2 jarige zijn. MAar daar zijn de meningen nu eenmaal over verdeeld. Niet dat ik er helemaal achter sta. MAar het is nu gebeurd en ik laat haar daar staan. Het is echter de jonge merrie waar ik me toch wel zorgen over maak.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:57

hoe bedoel je moeilijk rotkreng????
kun je haar niet gewoon mee naar de dierenarts nemen dan?
op wat voor gebied is ze dan moeilijk..heeft ze nare dingen meegemaakt of zo?
je bent duidelijk niet blij met haar ..jammer zowel voor jou als voor haar
paarden merken dat snel genoeg

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 20:31

Soms denk ik wel eens dat ze nare dingen heeft meegemaakt, maar ze was maar anderhalf jaar toen ze bij mij kwam. Veel meegemaakt hebben kon ze niet echt maar je weet het natuurlijk nooit.

Ik kan haar niet laten onderzoeken door de dierenarts. Er kan gewoon niemand bij komen, heel simpel. Een dierenarts kan haar dus ook niet aanraken en zo. ERg onhandig als je wilt onderzoeken.

Ik was in het begin echt wel blij met haar hoor. Ze is tenslotte mooi en ze kan heel fijn bewegen. MAar ze heeft het een beetje verbruid bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:28

Weet je desiree,dit valt me van jou eigenlijk vreselijk tegen.Jij iemand die altijd met hart en ziel op komt voor dieren.Je druk makend over een jaarling van een ander en dan zo negatief over je eigen paard wat nog niet meer dan een veulen is.
Denk aan yllana met haar topic over dochter en hond.Kom pak je zelf in je lurven en word wakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:29

ik heb medelijden met je paard dat jij zo weinig respect voor dit dier hebt. ze is vast beter af als je haar verkoopt.