Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Desiree schreef:Mijn 2 jarige staat nu eenmaal beter bij hem op de wei, dan de schrale wei bij mij die ze moet delen met mijn andere paarden en waar ze ondanks het vele bijvoeren van mij (brokken en voordroog) niet dikker werd. Nu begint ze gelukkig weer een stuk ronder te worden. Je kunt de ribben nog net zien. Ik had die jaarlinghengst ook liever als ruin gezien maar het is niet mijn paard. Oordeel niet te gemakkelijk over andermans situatie. En overdrijf niet zo, noem het niet onverantwoord om een dier dat ruim 2 jaar is hier aan bloot te stellen.
Helaas verkeert de oom van mijn vriend in de veronderstelling dat "het allemaal niet zoveel kwaad kan". Hij is niet zo gemakkelijk te overtuigen.
fabjuh1987 schreef:KarinvdM schreef:Dat die man zijn paarden bij elkaar in laat staan vind ik behoorlijk dom. Maar ik kan werkelijk niet snappen dat je je 2-jarige daar ook nog bij gaat zetten.Dat is toch vragen om dit soort dingen?
gebeurt zo vaak hoor, en vaak weten jaarling hengsten niet eens dat ze uberhaupt wel kunnen dekken! Daar zijn ze vaak nog niet eens mee bezig (uitzonderingen daar gelaten dan...)![]()
Je kan jaarling hengsten toch ook gewoon bij oudere merries zetten??
(dit heb ik al erg vaak gezien)

}> KarinvdM schreef:[Tja, de kans dat ze nu wat dikker wordt is inderdaad aannemelijk...![]()
[/quote]
het kan nog loos alarm zijn hoor. En dat dikker worden vind ik niet erg. MAar dat ze dan niet meer de hoogte in zal gaan en nog erger; misschien zal de bevalling te zwaar zijn op die leeftijd.KarinvdM schreef:[
Ik zou er zelf niet over piekeren om onze 2-jarige bij een enterhengst in de wei te zetten. Ik wil niet dat ze nu al drachtig wordt en ik wil zeker niet dat ze een veulen zonder fatsoenlijk papier op de wereld zet.
Er zijn genoeg mensen die weidegang aanbieden, zonder dat er een enterhengst bij in de wei staat.
[/quote]
. fabjuh1987 schreef:.......k heb regelmatig meegemaakt dat er een jaarling hengst tussen de oudere merries werd gezet en dat er niets ana de hand was!
Peterina schreef:fabjuh1987 schreef:.......k heb regelmatig meegemaakt dat er een jaarling hengst tussen de oudere merries werd gezet en dat er niets ana de hand was!
En waarom !!! omdat een jaarling hengst nog ten eerste als een veulen wordt aangezien door de 'oudere' merries en ten tweede omdat hij nog zo jong is en onervaren maakt hij weinig kans dat hij de merries 'baas' kan om te mogen dekken! Een jaarling hengst die aan het flik flooien is krijgt gegarandeerd HEEL VEEL slagen tot hij 'beseft' dat de dames niet op zijn attenties staan te wachten !! Hopelijk leert hij zijn les voordat er brokken vallen.
Ervaren fokkers die met stamboek fokmerries werken zullen er niet aan denken om zoiets te doen, en zullen er ook niet aan denken om jaarling en twentes van beide sexen samen te zetten zelfs als hun beursen leeg zijn! Zoiets doe je gewoon niet!
Desiree schreef:Het veulen zal er alleen op papier minder om zijn, maar als sportpaard echt niet hoor. Hij zal wat goedkoper uitvallen dan een normaal veulen.
Yvonnelind schreef:Ik heb twee jaarlingen bij elkaar lopen; een hengst en een merrie; daar gebeurt helemaal niks mee hoor... nu is de hengst pas in juni een jaar geworden maar toch. Ze hebben alleen vrienschappelijke interesse in elkaar, het is een uitzondering als een jaarling merrie drachtig kan worden, laat staan van een enter hengst...
KarinvdM schreef:Desiree schreef:Het veulen zal er alleen op papier minder om zijn, maar als sportpaard echt niet hoor. Hij zal wat goedkoper uitvallen dan een normaal veulen.
Dat moet je nog afwachten...
libke schreef:ik vindt het ronduit belachelijk en zeker dat je er zo licht over stapt
Desiree schreef:De jaarlinghengst zal van het najaar echt gecastreerd worden. Zijn hengstentijd zit er bijna op. De jaarlingmerrie ziet er heel goed uit, maar ze moet nog zoveel groeien. En alle groei zal naar de vrucht gaan, ten koste van die van haarzelf. Ik zie dat niet zitten. Beetje logica maar... Ik zal het zelf er zeker met de dierenarts over hebben.
.Ik zou kiezen voor de schrale wei en extra voer.Voor al omdat je de man nu eigenlijk ook een beetje groen licht geef van het is allemaal niet zo erg.