appaloosa keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: appaloosa keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:17

Jeetje wat een ellende.

Ik heb Femke uit de ellende gehaald, bij een soort handelaar.
Ik zocht toendertijd een rijdpony voor mijn ponyverzorgsters, ik ging kijken naar een bonte 3-jarige, maar die was volgens mij maar 2. femke stond daar ook, ze was bijna een jaar en broodmager, je kon harp spelen op haar ribben. We hebben haar uit medelijden daar weggehaald (voor een belachelijke prijs, geloof iets van € 1100,-) We hebben haar beetje bij beetje opgelapt, het duurde heel lang, na een jaar zag ze er weer wat gezonder uit en ze heeft toen heel even bij een evenoude, luxe, friese hengst gelopen.
Er waren toen mensen die haar prachtig vonden en heel graag de zorgen voor haar van ons over wilden nemen. Ze zouden haar minimaal een jaar op wei zetten, zodat ze goed uit kon groeien.
Ik had ze aangeraden om haar door een dierenarts te laten scannen, zodat ze wisten of ze wel of geen veulen in de buik had, dit met name tot betrekking met het juiste voer.

helaas bleek het tehuis niet zo geweldig te zijn als beloofd en hadden ze haar al snel aan de longe met vanalles erop (denk dat bij hen dat ongeluk gebeurd is, staat me iets van bij) Helaas hadden ze haar ook niet laten scannen, want na een aantal maanden begon ze zand te eten (volgens mij stond ze op een kaal stuk, met gering voer) door dit zand kreeg ze koliek, de tweede keer weer en toen heeft ze een miskraam gehad, een 6 maanden oud gestipt merrieveulen. Die mensen hebben me dit toen verteld, ik vond het erg sneu dat ze zo weinig voor haar gedaan hebben en zich niet aan hun belofte hebben gehouden!

Als je ziet dat een pony zand eet en dus mineralen mist en je weet dat ze mogelijk dragend is .....
Ik vind het gewoon ontzettend sneu voor Femke dat ze dit heeft moeten ervaren in die korte tijd!
We hebben er zoveel tijd, energie en geduld in gestopt om haar een goede basis te geven, zoals het voetje geven, hoefsmid, op de trailer gaan, dit alles was in het begin onmogelijk, ze vertrouwde mensen niet. Met NHS heb ik haar weer vriendelijk gekregen en goed van vertrouwen.
We zijn toen met haar naar de NAS keuring geweest, ze was toen nog niet rond genoeg en we gingen om haar te laten chippen en een beetje de proef op de som te nemen of ze idd haar vertrouwen in mensen zo goed als hersteld had. En natuurlijk als ervaring.....
ze had een 3a premie, ze was te shraal, maar er zat volgens de jury wel wat in als ze eenmaal helemaal aangesterkt was, best lovend dus!

Ik vind dit erg sneu om te horen....hopelijk krijgt ze het bij jou beter, van zomereczeem had ze hier nog geen last.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 21:23

op de trailer gaan, dit alles was in het begin onmogelijk, ze vertrouwde mensen niet.

nu dat was bij ons ook niet mogelijk, heeft heel lang geduurt voor ze simone vertrouwde, en mij nog niet helemaal.
maar het is zeker goed gekomen, tot zo verre, maar bij stichter werd ze dus ook niet juist behandeld.
een echte handelaar in hart en nieren.
stal van drie snapte niet dat hij telkes met leuke merries op de proppe kwam.
hij komt ook naar de keuring nr. 276.
ook wilt hij nog geld zien van mij omdat ze drachtig is (had hij niet vermeld pas toen de koop gesloten was, zei hij "het veulen moet ik terug hebben").
dat dacht ik niet, en nu wilt hij geld zien, pas als hij alle kosten betaald die ik heb moeten maken, zoals boetdeken, medicijnen speciaal voer.
maar wat ze nu wel doet is kribbe bijten, en heel angstig tegen vereemde mensen.
het lijkt loes wel deze was ook zo toen ik haar kocht, en dat is ook goed gekomen, na 5 jaar.
en we hebben haar nu al zo, zweep laten zien dan loopt ze de trailer in.

en we kunnen merken dat ze heel erg verkeert in gereden is, waarschijnlijk al met sporen, want ze is/ was angstig voor been, en vooral niet voorwaarts.
ik ben blij dat we weer wat weten over haar.
zo langzame hand komen de puzzelstukjes op zijn plaats.
en heb jij haar verkocht aan die jansen, die had ik gebeld.
volgens zegge was ze over hek gegaan bij de fokker, en daar werd ze bereden door een meisje van 17 uit gerekend dan was ze ook maar net drie en ging er mee naar ponyclub.
zijn jullie er ook op de keuring?
dan praat ik graag even verder met jullie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 06:24

Pff, wat een verhaal zeg. Gisteren nog maar eens gekeken in het boekje, ik kan niet geloven dat een 4-jarige dit al heeft meegemaakt. Gelukkig dat het nu al wat beter met haar gaat. Ze is in ieder geval op een prima plekje terecht gekomen!

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 06:33

Hey Moniek en de rest,
Succes met de keuring... Ik ben er dit jaar niet.
Pony verkocht

Groetjes

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:06

Dat is toch in friesland he hé
Wij => De HobbyRanch komen ook
Met onze 2 mini-appaloosa

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 10:30

Noeki schreef:
Dat is toch in friesland he hé

hoe bedoel je het is in friesland?
de keuring is in kootwijk, nabij appeldoorn povincie gelderland als ik goed heb, anders provincie utrecht.
dat is voor jullie al weer 2 uur minder rijden, van uit belgie.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:19

Ja voor ons is het lang rijden , maarja !
Maar ja het is een kootwijk ofzo iets
Maar dat licht ergens in Friesland ofzo ?

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 14:33

de keuring is in kootwijk, nabij appeldoorn povincie gelderland als ik goed heb, anders provincie utrecht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:07

Friesland is nog een 150 km verderop vanuit Belgie. Vanaf Valkenswaard rijden wij er met de auto (zonder trailer) 1,5 uur op, Valkenswaard ligt 10 km van Lommel af.

Nou, net het paspoort van mijn veulen binnen. Is de afstamming van de vader maar half ingevuld. Dat moet dus weer veranderd worden, voor de toekomst misschien wel belangrijk dat er meerdere generaties bekend zijn. Kan het zaterdag dus weer inleveren, om het volledig te maken. Foutje van het stamboek.....

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:05

Laatste vraag hoe laat begint het en hoe laat is het ongeveer afgelopen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:25

De keuring zelf begint om 9 uur, om 8 uur is het hermeten van de 5-jarigen. Hoe laat het afgelopen is, geen flauw idee. Ergens achter in de middag gok ik, hoewel er dit jaar geen zadelrubrieken zijn,

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:46

En Neonlight mij maar proberen te laten komen! Maar helaas, heb wedstrijd

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:04

Wij gaan ook naar Kootwijk.....Stal de Immetjeshoeve.

Volgens mij heette die man idd Jansen, toen hij haar kreeg was ze 100 % gezond en in orde. Alles wat met haar gebeurd is, moet na haar 2e zijn geweest, want ze is van enter tot twenter bij ons geweest en heeft eigenlijk alleen maar lekker op wei gelopen met leeftijdsgenootjes! Het NHS heeft haar veel vertrouwen gegeven en daardoor werd ze ook vriendelijker naar mensen.

Dat verhaal over dat hek bij de fokker....is mij niets van bekend. Ze had verder geen mankementen toen ze bij ons kwam (alleen ondervoed) en toen ze wegging ook niet. Ze is bij ons ca. 15 cm in 1 jaar gegroeid.....

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 19:50

maar ik snap nu wel waarom ze zo klein is gebleven.
en om eerlijk te zeggen, heb ik mijn twijfels uit verhalen van de hr. jansen.
maar hoe dan ook als je haar ziet moet je maar kijken rechts zie je meer dan links.
en rechts loopt ze in volte meer onregelmatig dan links.
maar ook omdat ze mega vast zit in haar rug.
en loopt met rijden ook extreem met rijden haar hoofd in de lucht, om vooral haar rug te ontlasten.
maar nu na je verhaal, gaan we het even anders doen na de keuring.
alleen de opgegeven wedstrijden gaat ze nog rijden en dan gaan we helemaal op nieuw doen (komt ook mooi uit omdat ze in feb moet veulen) van af het begin en doen we net of ze nog niet beleerdt is. en gaan we beginnen met de grond beginsellen net als een onbeleerdt paard. en werken we net zo lang tot ze lekker weer ontspannen en los is in haar rug en bewegingen.
en dan hoop ik dat dolly volgend jaar naar stamboek opnamen komt, waardoor spotty toch voor ster kan komen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:27

liberty schreef:
En Neonlight mij maar proberen te laten komen! Maar helaas, heb wedstrijd

Ja, probeerde van alles, helaas.....nu zal Neon mij vies moeten proesten.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:23

Succes

Mss dat ik er volgend jaar weer ben

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 08:23

liberty schreef:
Succes

Mss dat ik er volgend jaar weer ben

en dan ook met tjibbe?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:14

Weet ik niet

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:37

Wij komen wel van het N.M.P.R.S.

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:40

ik om misschien kijken, alhoewel ik totaal geen verstand heb van Appaloosa's.....

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 20:26

dat willen we je wel leren hoor.
spreek de gene maar aan van de nr. op deze forum staan.
die horen bij onze paarden/veulens/pony's

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:43

Neonlight ken ik al !!! dus als ik kom blijf ik veilig bij haar in de buurt....

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 20:53

oke hopen dat ik je dan ook zie, en ik hoop dat het met haar ook beter gaat die dag.

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:05

dat zal dan toch wel ?????
weet iemand het adres waar de keuring wordt gehouden ?????

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 07:05

Opes, dat ben ik je vergeten te geven. Geef het je straks als ik thuis ben even, heb het hier niet bij de hand. Pb het je wel op het New Forest forum. Het is in ieder geval de A1, afslag 18 Kootwijk, onderaan linksaf, dan een stukje die weg afrijden en in meen in een bocht een weggetje in naar links. Staat ook met een (klein) bordje aangegeven. Is een weggetje door de bossen, en opeens sta je in de open vlakte, en dan zie je allemaal spikkeltjes....daar is het dus te doen!