Dekken bij 1,5 jarige hengst. Casco x Laroche x Figaro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlaa

Re: Dekken bij 1,5 jarige hengst. Casco x Laroche x Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:05

oosterhoff schreef:

Woensdag worden er foto's gemaakt en dan zal ik zien wat er aan de hand is.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:15

Als op papier de eigenaar van zowel de merrie als de hengst op een naam staan, kun je formeel (hulpboek of b register?) papier van KWPN erbij krijgen, mits allebei ingeschreven bij KWPN. Mogelijk nog wel dna test of zo laten doen. Kan je nagaan bij KWPN

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:17

Ben benieuwd wat de foto's uitgewezen hebben...

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:31

pantarhei schreef:
Als op papier de eigenaar van zowel de merrie als de hengst op een naam staan, kun je formeel (hulpboek of b register?) papier van KWPN erbij krijgen, mits allebei ingeschreven bij KWPN. Mogelijk nog wel dna test of zo laten doen. Kan je nagaan bij KWPN

Kan ook als de merrie op je eigen naam staat, vroeger moesten zowel hengst als merrie op naam van 1 eigenaar staan tegenwoordig niet meer. DNA-testjes of 3, wat registratiekosten en je hebt een KWPN reg.B papier .

Persoonlijk ken ik trouwens aardig wat paarden met een "blauw" papier omdat de vader niet goedgekeurd was en dat zijn echt geen slachtpaarden of paarden die je aan de straatstenen niet gesleten krijgt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:38

ik ben ook erg benieuwd wat de foto's gedaan hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:46

youngster schreef:
Maar waarom haar NU laten dekken??

Waarom niet? Er zijn nog zat mensen die nu nog aan het dekken zijn.

Het is wel zo'n beetje de laatste keer dat je het kan doen, maar als ze nu gedekt word en het pakt, dan is het veulen van half juli, dat lijkt mij totaal geen probleem.

Door die hengst zou ik haar echter niet laten dekken

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:53

En hoe hebben de foto's uitgepakt?
Ik zou dus echt niet een jonge hengst erop zetten.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 17:11

foto's hebben artrose bevestigd. springen gaat dus zeker niet meer lukken. dressuur kan nog wel met ander beslag. (eggbar elke 6 weken kassa maar wel de moeite waard.) de kans dat ik nog veel progressie zal boeken op wedstrijden is klein. Ik laat haar niet dekken omdat ik er dus nu gewoon op door kan rijden. Volgend jaar laat ik haar wel op tijd dekken, waarschijnlijk bij tripple.
Iig bedankt voor al jullie reacties.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:14

Dekken met artrose lijkt mij ook niet handig het kan dus erfelijk zijn.

Succes met haar .

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:19

Atrose is ook gedeeltelijk erfelijk zoals ik weet. Dus lijkt de keuze voor het dekken mij alsnog niet verstandig.

Succes met haar!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 05:59

de kans was heeeeeeeel klein dat het erfelijk is. Het was niet zo schokkend zeiden ze. Er waren massa's paarden van 11 jaar die in deze mate atrose hebben. Door dat ze niet goed op het beslag staat loopt ze niet lekker waarschijnlijk kan ze door het niewe beslag een stuk makkelijker lopen. Ik hoop het van harte. maar het blijft kl*te.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 06:08

Ik hoop dat je merrie beter gaat lopen op aangepast beslag. Een van mijn merries bleek een paar jaar geleden ook artrose te hebben, we wilden haar in eerste instantie ook laten dekken als ze niet goed zou komen (ze had zelf Z gelopen). Toen bleek dat ze artrose had in haar hoefgewricht en aangepast beslag zou haar niet helpen, hebben we haar maar uit haar lijden verlost. Ik hoop dat dat bij jou niet nodig is en dat je nog veel plezier van je merrie mag hebben de komende jaren.

Is Tripple trouwens de hengst waar het topic over gaat?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 06:22

vervelend dat je jou paard hebt moeten laten afmaken.
Gelukkig hoeft mijn paard niet afgekeurd te worden. Ze is op het zicht ook niet kreupel en super gezond. Ze kan gewoon doorgetraind worden maar ik moet er voor zorgen dat ik haar niet overbelast. Dus niet uren gaan trainen. Maar het kan zijn dat ze met het nieuwe beslag zo goed gaat lopen dat ik er nog wel verder mee kom in de dressuur. Als ik maar niet in een te zware bak train.

nee tripple is van anton geesink. Dus das wel een dure goedgekeurde topper.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:00

Ik wil je als tip geven om ook in het alternatieve circuit bij voorbeeld via Erik Laarakker (wel erkend DA) te kijken voor supplementen om de artrosepijn te verminderen.Het gaat nooit meer weg maar kan wel veel verbetering geven.

succes

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 07:05

Bedankt voor de tip. Gelukkig sta ik open voor dat soort dingen en heb al wat rondgekeken en gevraagd. Dus ik ben daar al mee bezig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:26

Ik zou je adviseren om sowieso niet met de merrie te dekken. Allereerst vanwege de rontgenologische bemerkingen die zeker wel erfelijk kan zijn maar ook gewoon vanwege de mate van interressantheid qua moederlijn. Voert ze predikaten? Bewezen sportstam? Sportprestatie? Mooie bloedvoering?

De markt is al zo verzadigd. Je wordt doodgegooid met veulentjes nu. Tegenwoordig moet je echt apart materiaal hebben wil je kunnen verkopen. Maar als je puur voor jezelf fokt maakt dat niet zoveel uit natuurlijk maar niemand kan zeggen of je dit dier ook daadwerkelijk 25 jaar aanhoudt.

Het lijkt mij eigenlijk helemaal niet verstandig en ik moet zelfs eerlijk bekennen dat ik ook geen sportcarriere meer zou proberen met zo´n paard maar das puur welke ambities je ermee hebt en hoeveel geld je in een bodemloze put wil storten. Want het gaat je alleen maar geld kosten.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:04

oosterhoff schreef:
Mijn merrie is al een hele tijd onregelmatig. zondag heb ik buigproeven laten doen en daar kwam ze heel slecht uit.

oosterhoff schreef:
Gelukkig hoeft mijn paard niet afgekeurd te worden. Ze is op het zicht ook niet kreupel en super gezond. Ze kan gewoon doorgetraind worden maar ik moet er voor zorgen dat ik haar niet overbelast. Dus niet uren gaan trainen. Maar het kan zijn dat ze met het nieuwe beslag zo goed gaat lopen dat ik er nog wel verder mee kom in de dressuur. Als ik maar niet in een te zware bak train.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 13:39

libke schreef:
oosterhoff schreef:
Mijn merrie is al een hele tijd onregelmatig. zondag heb ik buigproeven laten doen en daar kwam ze heel slecht uit.

oosterhoff schreef:

Ik bedoelde afgemaakt ipv afgekeurd. Ik doe echt geen onbenullige dingen hoor. Ik heb mijn eigen advies niet verzonnen. Je kent het paard niet je hebt haar nooit zien lopen. Onregelmatig is niet kreupel. Ze wilden in eerste instantie niet eens foto's maken omdat ze het niet erg genoeg vonden, net niet door de buigproeven kwam en op de volte op het harde ook net niet goed genoeg liep.

(ik vind het jammer dat sommige doen alsof ik een kind van 11 ben)

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:32

Als een paard niet door de buigproeven heen komt en op het harde niet goed loopt dan is ze KREUPEL. En kan er dus niet mee getraind worden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 15:36

Xox schreef:
Als een paard niet door de buigproeven heen komt en op het harde niet goed loopt dan is ze KREUPEL. En kan er dus niet mee getraind worden.

Een paard met artrose stil zetten. Jij bent een lekkere. Ik volg het advies van mijn kliniek op en dat is twee keer daags een half uurtje traienen en ander beslag eronder. Zet jij je artrose paardje maar lekker stil.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:46

Stil zetten is met een Artrose paardje inderdaad het slechtste wat je kunt doen. Lekker rustig en gedoseerd in beweging houden de eerst komende tijd en ander beslag helpen al een eind.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:39

HEt beste is zoveel mogelijk blijven bewegen, maar wel met beleid en niet overvragen. Mooiste is 24x7 buiten, dan kunnen ze beetje blijven rondkuieren.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:17

Ik heb ook niet geschreven dat je het paard stil moest zetten. Ik had het over trainen. Daar bedoel ik mee. Dressuurtraining. Dat doe je er toch mee? Beweging moet het paard zeker hebben. Maar dan weidegang en lekker ontspannen buitenrijden. en dat kon ik uit jouw verhaalniet opmaken.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 15:40

ja ik zou dat dus nooit doen he, want dan fok je een paard zonder papieren, plus dat de hengst nog heel jong is, en er problemen kunnen komen tijdens dekken, want tis vaak zo als ze eenmaal kennen dat dekken zijn ze vaak niet meer te hanteren. ik zou gewoon voor een goedgekeurde hengst gaan, dan heb je er papier bij en kun je de juiste hengst uitzoeken die precies bij je merrie past, maar tis nu wel een beetje laat om nu nog te laten dekken.