Arabiertje: wel of geen deken in winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Re: Arabiertje: wel of geen deken in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:39

Het ligt er volgens mij vooral aan hoe het als veulen aangewend is. Als je het veulen zodra het afgespeend is in de opfok doet en het het hele jaar buiten laat staan, dan zijn ze veel meer gewoon ipv dat je op stal zet, en soms hoor je zelfs dat mensen jaarlingen ofzo dekens op gaan doen op stal. Dat is echt grote onzin.
Gewoon 2 en een half jaar in de opfok, lekker het hele jaar buiten, worden ze hard van. En die kweken vanzelf wel een wintervacht, als je ze het maar aanwent.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:02

Kowloon1 schreef:
een arabier kan heus wel zonder deken, hoe moeten ze het anders in de natuur doen?

in de natuur leeft een arab in warmere oorden als bv egypte

het is wel per arab verschillend, Avalon krijgt namelijk geen wintervacht, met of zonder deken, dus hij staat gewoon kou te lijden zonder deken..
Perestrojka en Pegassa krijgen een hele dikke teddyvachy, dus bij hen zoudat moeten kunnen....(staan wel met deken)

dus ze kunnen niet allemaal zonder deken!!
je kunt het iig proberen en als ze een wintervacht ontwikkeld is er niks aan de hand, zie je dat ze het koud heeft of haar vacht bluijft dun, dan vrees ik dat je toch aan de dekens moet

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 23:26

Bij ons arabische veulen hebben we al een dekentje op gehad
Gewoon voor het oefenen, en er aan te wennen
Is zeer prettig voor de nieuwe eigenaar, een goed opgevoed paardje
Zoals altijd gaf hij er weer niks om hij is zooooooooo cool

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:05

horseranch schreef:
Bij ons arabische veulen hebben we al een dekentje op gehad
Gewoon voor het oefenen, en er aan te wennen
Is zeer prettig voor de nieuwe eigenaar, een goed opgevoed paardje
Zoals altijd gaf hij er weer niks om hij is zooooooooo cool

Hem laten wennen aan een dekentje is wat anders dan dat je hem een deken op doet in de stal omdat je anders bang bent dat hij het zogenaamd koud krijgt.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:23

kijk eens op deze site: http://www.paardnatuurlijk.nl die mensen hebben volgens mij ook een arabier en die staat nooit met deken, er staat vanalles uitgelegd over hoe zij hun paarden houden. Je moet wel ff zoeke want ik weet niet precies waar je het kan vinden op die site.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:05

Bij ons krijgen de paarden die naar shows gaan, altijd een deken in de winter op En natuurlijk onze arabische hengst die naar wedstrijden gaat Ze lijden er echt niks onder hoor......

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:46

thinka schreef:
Kowloon1 schreef:
een arabier kan heus wel zonder deken, hoe moeten ze het anders in de natuur doen?

in de natuur leeft een arab in warmere oorden als bv egypte

waar het 's nachts ijzig koud kan worden
vb: woestijn: overdag is het snikheet
's nachts: ijskoud

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:08

Mensen wordt wakker ! We leven in NL en niet in de woestijn.
De meeste arabieren hier in NL zijn hier geboren, zucht !!
Ik heb een 13 jr merrie die haast geen wintervacht krijgt. Waarom zou ik haar geen winterdekentje op mogen doen als ze staat te trillen van de kou En daarbij vind ik het veel mooier een glad vachtje ......dan zo'n wollige arab onder zadel

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:25

horseranch schreef:
Mensen wordt wakker ! We leven in NL en niet in de woestijn.
De meeste arabieren hier in NL zijn hier geboren, zucht !!
Ik heb een 13 jr merrie die haast geen wintervacht krijgt. Waarom zou ik haar geen winterdekentje op mogen doen als ze staat te trillen van de kou En daarbij vind ik het veel mooier een glad vachtje ......dan zo'n wollige arab onder zadel

Ik ben het helemaal met je eens!
De Arabier van mijn zus krijgt dus echt geen wintervacht en staat al te bibberen als ze in de regen staat met een te dunne deken!
Mijn Arab kan er wel wat beter tegen, maar ik vind het ook niks voor een paard z'n spieren, zo in z'n blootje.
En ik vind een wollige teddy-arabier wel heel schattig, maar mooi dus echt niet.. en ook erg on praktisch als hij bezweet is van het rijden en je moet een poos wachten tot hij droog is, terwijl je nodig naar huis moet om eten te koken ofzo...
Nee, doe mij maar een ingepakte Arabier met een glad vachtje!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:24

Ik zeg ook niet dat ze er onder lijden als ze een deken opkrijgen.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:06

pffffffffffff, vermoeiend dit !!!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:42

Ik doe me Mannetje lekker een dekentje om.
Blijf ie lekker dun in zijn vacht:)

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:43

horseranch schreef:

Waarom is dit vermoeiend?
Iedereen vind een topic over een Arabier altijd vermoeiend, en in dit topic zijn er nog niet eens is grote meningsverschillen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:46

Ik zou proberen om een Arabier in zijn wintervacht te laten komen. Mocht het niet lukken kun je altijd nog teruggrijpen naar die deken. Ik weet van Arabieren die "sober" worden gehouden, en daar gaat het goed. Een ander verhaal wordt het als er in de winter ook op het paard intensief gereden gaat worden. Als een paard nat is, en je echt wilt wachten tot hij droog wordt, zit je een paar uur te wachten.
Overigens: is het de bedoeling dat de Arabier dag en nacht het land opgaat, of staat hij bij erge kou ook binnen?
Overigens zal het niet zozeer de kou, als wel de nattigheid zijn die een Arabier in ons klimaat parten gaat spelen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:52

Ja dat is zo.. Nat en koud weer tegelijkertijd is het rottigste.
De TS zei trouwens al dat het paardje in de winter niet intensief gereden zal worden, anders is een wintervacht idd lastig.

AnneOmieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:55

Hey mijn post is ook weg :

Nog een keer dan maar... ik doe mijn arab er absoluut geen plezier mee om hem zonder deken te laten in de winter. Bij een stevige regenbui en kou daarbij staat hij helemaal te shaken. Omar staat onder een max. 350 grams deken en doet het daar prima bij, hij heeft altijd een dun vachtje gehad en ik rij intensief dus een dikke wintervacht is niet ideaal. Hij is ook bij de vorige eigenaar altijd onder dekens gehouden. Omar is gevoelig op zijn spieren en ik moet die dan ook warm houden. De ene arab zal er wel tegen kunnen en de ander niet.. paardgebonden denk ik.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:58

Manuutje1990 schreef:
horseranch schreef:

Waarom is dit vermoeiend?
Iedereen vind een topic over een Arabier altijd vermoeiend, en in dit topic zijn er nog niet eens is grote meningsverschillen.

Dit is vermoeiend, omdat ieder zo zijn eigen ideeën heeft.
Wel of geen deken, lekker boeien zeg !!!!!!!!!!! Doe wat je hart je ingeeft en kijk naar je paard.
Wij hebben onze hengst een Zenith deken op en als ik merk dat de dames het koud krijgen, gaat er bij hun ook een deken op, makkelijk zat !

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 06:44

nog eens eventjes mijn vraag resumeren hoor want sommige mensen denken al dat ik men paardje wil in de kou wil laten biberen.

- kan ik mijn Arab in ze'n wintervacht laten komen of moet ik een deken op tegen de wintervacht om toch nog 1 à 2 keer in de week niet intensief te rijden. (vooral tegen de wintervacht is belangrijk)

Ik heb zelf al gezegd dat ze bij regen, erge kou, storm,... gewoon lekker in haar stal blijft
Ik een assortiment dekens heb om haar bij alle weersomstandigheden toch lekker warm en droog te houden. In stal of buiten. Zie ergens bij mijn vorige antwoorden.

Dus het is absoluut niet de bedoeling ze helemaal zonder deken te zetten maar gewoon als het eens een winterse zonnige, niet te koude dag is ze toch buiten te laten dollen zonder deken. Ze rolt en doet zo graag zonder deken.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:26

Zeker kan jouw arab zonder deken naar buiten in de winter.
Doen wij ook wel hoor, ze worden er echt niet ziek van.......

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:48

Laat zijn wintervacht er geleidelijkaan inkomen, heeft die geen last van de kou, laat hem dan gewoon staan. Staat die te bibberen, doe hem dan een deken op

Ik doe mijn arabier ook steeds een deken op, maar ik denk wel dat hij zonder ook kan (als ik hem heel het jaar door geen deken op doe en hem dus zijn wintervacht laat kweken ). Ik heb nu eenmaal liever dat ik er in het voorjaar niet teveel last met zijn vacht aan heb + hij is het nu ook al jaren gewend dus hou ik het zo.

ohja, ik doe ook soms zijn deken af als die buiten gaat rollebollen, maar als die dan weer op stal moet => deken weer op

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:50

Ik zou ook naar mijn paard kijken en blijven kijken.

Even een algemene opmerking: voor degenen die wel dekens ophebben op stal en hun paard zonder losgooien: hebben jullie in huis ook jullie jas aan en doen hem uit als jullie naar buiten gaan?

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:20

Ik doe het alleen maar als het weer begint te beteren, dus meestal in het voorjaar wanneer het zonnetje door de wolken breekt, 's nachts krijgt die dan weer zijn deken op

In de winter laat ik zijn deken aan, zowel binnen als buiten

maar om te gaan rijden kun je moeilijk met je winterdeken rijden

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:54

Cassidy schreef:
Ik zou ook naar mijn paard kijken en blijven kijken.

Even een algemene opmerking: voor degenen die wel dekens ophebben op stal en hun paard zonder losgooien: hebben jullie in huis ook jullie jas aan en doen hem uit als jullie naar buiten gaan?

Als ik het koud heb trek ik een trui aan, maar als ik dan buiten ga "dollen" lekker rennen enzo, dan toch mooi niet, dan heb ik het in een t-shirt al warm genoeg :p dan trek ik mijn trui weer aan als ik uitgedolt ben en weer braaf naar binnen ga

Maar ik gooi mijn paarden niet los zonder als ze de hele dag met staan, dus technisch gezien had ik hier geen antwoord op hoeven geven

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 06:25

OK, ik denk dat we rond zijn hier. Ik weet wat me te doen staat.
Bedankt voor alle tips en opmerkingen!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 12:50

Mij paard stat nu al weer met een dunne deken op hij had het nu al koud