HOE vervoer ik straks mijn veulen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: HOE vervoer ik straks mijn veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:18

Ilindra schreef:
Ook ik vervoer ze los in een compleet afgesloten en leeggehaalde trailer (met achterdeurtjes, geen zeiltje).
Dik pak stro op de vloer voor het geval dat ze een keer vallen maar dat gebeurd eigenlijk nooit.
De meeste gaan overdwars, tegen de achterklep aan staan.
Heb er ook al eens een gehad die heerlijk lag te slapen in het stro (moest van Belgie naar de Veluwe)

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:16

Los in de trailer, klep dicht, niemand erbij, alles wat eruit kan eruit, zeker geen hooinet, een dik pak stro op de grond en rijden.

Vast zetten is geen optie, je hebt dan een grote kans dat ze d'r eigen ophangt.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:23

Hoi,

Ik heb mijn veulen toen deze 6 maanden was ook alleen vervoerd in een 1 paards trailer, Ik heb hem los vervoerd. Hoe hadden we dat gedaan ? Nou aan alle zijde heb ik strobalen gedaan zodat hij niet kon vallen of zich bezeren, voor er de stang in gedaan en ook daar strobalen zodat hij er niet onderdoor kon, ik heb hem zo krap mogelijk gezet, zodat hij niet kon bedenken te gaan draaien. Het is helemaal goed gegaan en hij vind de trailer nog steeds hardstikke leuk, ik moet hem zelfs weghouden bij de trailer omdat hij er anders zo inloopt en mij mee sleurt. Succes !

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:22

FantasyAngel schreef:
hananya schreef:
Wij vervoeren door het jaar heen ook vrij veel veulens/jonge paarden... Wanneer we er al veel mee hebben gedaan en ze goed vast kunnen staan, zetten we ze vast in de trailer. Maar dit is eigenlijk altijd met moeder ernaast. Wanneer ik jou veulen zou moeten vervoeren zou ik het echter los laten staan. Helemaal aangezien je een goede bovenklep hebt boven de laadklep... En haal in dat geval alsjeblieft alle stangen eruit!
Hoe vaak ik al wel niet een veulen over een stang heen heb zien klappen. Zelfs al eens door het deurtje naar buiten. De dierenarts stond erbij en hij vond het een wonder dat die jaarling zijn nek niet gebroken had...

Als ik toendertijd mijn veulen los zou hebben laten staan, was ze waarschijnlijk overal tegen op gesprongen..
Als je dr zo kort mogelijk vast zet heeft ze geen ruimte om over de stang heen te klappen..

Iedereen natuurlijk zijn eigen ervaringen en gedachten erover, maar ik heb het te vaak mis zien gaan. Hoe strak je ze ook zet, wanneer ze echt willen kunnen ze eroverheen. Daar komt bij dat ik mijn eigen (lenige?) jaarling laatst een keer op de trailer had. Alles ging goed. Ik heb haar zo strak als ik maar kon vastgezet. Hiervan raakte ze op een gegeven moment zo in paniek dat ze op de grond ging zitten en alles aan gort trok...
Toen lag ze in een hoopje tegen de achterklep aan. Gelukkig heeft ze er alleen een paar schaafplekken aan over gehouden...

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 18:42

Ander dillema...ik heb dus een brenderup..prachtige trailer hoor daar niet van...maar nu bedenk ik me ook dat ik een dekenplank voorin de trailer...je moet het zo zien dat er boven de kasten ruimte is waar een deken of iets anders op kan liggen. Maar als ik de balken er uit haal kan ze dus vrij naar de dekenplank en het lijkt me helemaal geen fijn idee als ze daar haar beentjes overheen slingerd..Verder is het ook geen optie om dat met een baal stro dicht te maken. De kans dat de baal stro dan naar beneden komt is veel te groot...

EN NU??? HELP??? heb ik een andere trailer nodig???

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:18

Hoe hoog zit die plank en kan ze er acht vast achter komen te zitten of alleen haar benen erop leggen. In het laatste geval zou ik me er niet zo druk over maken. Dan kan ze haar benen er zo veel afhalen.

En wanneer je eenmaal rijd, heeft ze het waarschijnlijk toch te druk met haar evenwicht houden en rondlopen om ook nog eens te bedenken dat ze haar voorbenen erop kan leggen.

Wanneer ze er achter vast kan komen te zitten zou ik idd wel of er iets op vast maken of evt. een andere trailer lenen...

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 08:24

Ze kan er achter vast komen te zitten...mmhh...maar even wat kennissen raadplegen voor een andere trailer...