Tinker/koudbloed minder vaak kreupel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: Tinker/koudbloed minder vaak kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:22

snowdon schreef:
Ik doelde meer op dat opjagen, sorry voor de onduidelijkheid.

ik ook

Juist die tinkers waren bij ons de apen die alle andere paarden van hun rust afhielden hahaha, maar dat zal ook wel per paard verschillen. Wij hadden gewoon de apen van tinkers hier haha
Ik heb een ontzettend lui paard, en ze is ook heeeel dominant, ze laat zich niet van haar plek jagen. Je raad het al, ze is veelste dik hahaha..
Maar het is geen koudbloed, het is een connemara!
Dus ook dat is niet altijd ras gebonden :p

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:02

Onze Tinker is ook nog nooit kreupel geweest(vanaf ik haar doe, en dat is sinds November 2004), daarvoor volgens mij ook niet.
En lui? echtniet !!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:20

roosa schreef:
Myra1 schreef:
Tinkers zijn wel populair maar volgens mij (ik zit niet erg in het ras, heb zelf namelijk een mérens ) zijn ze nog niet van oren tot staart vol inteelt.

Ik denk trouwens dat de echte recreatiepaarden misschien minder gevoelig zijn voor beenproblemen, maar door stil staan op de wei wel andere problemen kunnen krijgen (stijfheid, slechte conditie, overgewicht).

Stil staan op de wei?
Weet je dat een paard per dag zo,n 15 kilometer loopt op het land!
Niets is zo goed als het land leven is mijn motto.
Stijfheid van het land?
Stijfheid van de stal zal je bedoelen

Rose heeft nog nooit iets gehad aan haar benen,en ik hoop dat het zo blijft.
Dus klop ik het bij deze even goed af

Uiteraard lopen ze meer per dag op de wei dan op stal en voorkomt dat stijfheid. Maar met een tinker (of koudbloed) die stilstaat op het land bedoel ik een paard dat in de wei staat en waar niet mee wordt gedaan. Mijn ervaring is dat die paarden, die dus niet meer af en toe lekker losgereden worden, best stijf kunnen worden. Rust roest .

I_love_noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:46

ik denk niet dat het erg rasgebonden is. Ik heb een jaar een kwpn merrie gehad die is nooit kreupel geweest. Nu heb ik half jaar een arabiertje en die is ok nog nooit kreupel geweest miss toeval hoor

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:45

Toydoll schreef:
snowdon schreef:
Ik doelde meer op dat opjagen, sorry voor de onduidelijkheid.

ik ook

Juist die tinkers waren bij ons de apen die alle andere paarden van hun rust afhielden hahaha, maar dat zal ook wel per paard verschillen. Wij hadden gewoon de apen van tinkers hier haha
Ik heb een ontzettend lui paard, en ze is ook heeeel dominant, ze laat zich niet van haar plek jagen. Je raad het al, ze is veelste dik hahaha..
Maar het is geen koudbloed, het is een connemara!
Dus ook dat is niet altijd ras gebonden :p

Dan zal het er aan liggen dat Tinkers onderling rustig zijn, ze moeten de andere rassen gewoon niet haha

(grapje dus...)

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 22:55

Ik denk dat Kieran's kreupele pootje juist door het vele klooien in de wei komt Hij speelt zich helemaal suf met zijn vrienden en hij is de enige Tinker van het stel. Ik hoorde dat ie van de week over de kop is geslagen tijdens een stampede in de wei waarbij de hele kudde (27 stuks) aan de kletter ging. Hij viel, krabbelde overeind en rende meteen weer verder. Zo'n zelfde soort actie zal z'n kreupelheid hebben veroorzaakt, vrees ik.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 23:35

de eerste en enige kruepelheid die ik bij al onze tinks tegen ben gekomen,kwam door een hoefzweer...
misschien is het toeval,denk niet dat het aan het ras ligt...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:25

Vasthi heeft een keer een hoefzweer gehad en ze is een keer in een nagel van de hoefsmid gestapt. Verder heeft ze gelukkig nooit iets aan haar benen gehad in de 3,5 jaar dat ik haar nu heb.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 01:11

mijn tinker is al twee keer behoorlijk kreupel geweest, ik ben de tweede keer bij de dierenarts geweest voor foto's en toen bleek dat ze hoefkraakbeen-verbening had, dwz dat op de plaats net boven de hoef waar dus normaal kraakbeen zit en nodig is ivm vering, dat het daar bij haar volledig verbeend is, dus hard geworden zeg maar. zij heeft dus veel sneller kans op breukjes, scheurtjes ed. dan in een normale toestand, dit bleek dus ook het geval bij de laatste kreupelheid, er zat een scheurtje in de verbening, dit is volledig genezen inmiddels, maar de kans op herhaling is heel erg groot, ze hoeft bij wijze van spreken maar een misstapje te maken en het is weer mis. de schokken kunnen gewoon veel minder makkelijk opgevangen worden.
ze is pas 8 jaar en dit is dus echt flink balen.
de da zei ook dat dit heel veel voorkomt bij koudbloeden, dus het lijkt mij dat veel meer tinkers hier last van hebben.
bij belgen komt het in ieder geval zeer vaak voor.

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 06:19

Ik denk dat het niet zo zeer rasgebonden is, maar inderdaad meer ligt aan de manier waarop je de paarden houdt. Bij ons op stal waar we een hele mix hebben van allerlei paarden, hebben we zelden een kreupel exemplaar. (27 stuks, van minishet tot grote KWPN en alles daartussen) Ongeveer de helft van de paarden loopt zonder ijzers. Alle paarden zijn in de zomer sowieso 24/7 buiten en in de winter altijd minstens een paar uur. Onze boer gooit alle paarden altijd een paar uur naar buiten. Weer of geen weer. Hoogstens wat korter dan anders als het echt heel slecht is. Hoesters hebben we dus ook praktisch nooit. Ja, de nieuwe paarden wel eens die nog moeten inburgeren
De 2 kreupele paarden die ik me zo kan herinneren zijn daar door ongelukken aan gekomen. Eentje in de draad gehangen en eentje kwam op stal met een verbrijzeld en weer bij elkaar geraapt achterbeen. Dat zou nooit meer wat worden volgens Utrecht. Maar baasje gaf niet op en momenteel rijdt ze hem weer op buitenritjes Ik ben er van overtuigd dat dit niet goedgekomen was met de voorgeschreven stalrust die hij kreeg! Ook hij is gewoon naar buiten gegaan en de beweging is goud waard gebleken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:43

Ik heb ook een Tinker, die gevoelig loopt, maar niet echt kreupelt na bekappingen. De enige keer dat ze echt niet goed liep was na haar sloot avontuur, toen ik haar vastliggend in de sloot vond. Verder is ze volgens mij nooit echt kreupel geweest in de 3 jaar dat ik haar nou heb. Ze staat 365 dagen 24/7 in het weiland, ze houd niet van op stal staan en ik vind het gewoon gezonder en beter voor 'r.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:48

hier begrijp ik niks van hoor, ik had hier ook een post geplaatst 2 of 3 dagen geleden en die is nu helemaal verdwenen.
hoe zit dat? als iemand het er niet mee eens is, kan dan je bericht zomaar worden weggehaald of krijg je dan een berichtje hiervan?
vind het erg vreemd, ik bedoel; er was niets vreemds aan de hand met mijn berichtje, weet iemand hier iets van?

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 20:27

kannie schreef:
hier begrijp ik niks van hoor, ik had hier ook een post geplaatst 2 of 3 dagen geleden en die is nu helemaal verdwenen.
hoe zit dat? als iemand het er niet mee eens is, kan dan je bericht zomaar worden weggehaald of krijg je dan een berichtje hiervan?
vind het erg vreemd, ik bedoel; er was niets vreemds aan de hand met mijn berichtje, weet iemand hier iets van?

Ik geloof dat er een systeemtechnisch probleempje was. Niets persoonlijks dus!

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 23:16

zie net dat mijn berichtje weer terug is, heel bijzonder, maar gelukkig niets persoonlijks