Hoeveel mensen laten hun veulen rontgenologisch nakijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Hoeveel mensen laten hun veulen rontgenologisch nakijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:38

Pipo schreef:
Prokken kan pas in september in het jaar dat ze 2 zijn geworden.

[naam verwijderd] is van maart/april 2003 - als ik haar in september 2005 dus laat keuren op Prok, en ze zou goed zijn, dan kan ze ook dat certificaat al toebedeeld krijgen?
Dus ik hoef niet perse te wachten tot 2006?
Begrijp ik dat nu goed?

*sorry [naam verwijderd] voor de kleine zijstap*

Back on topic - ik zou zelf geen veulen op de rontgenfoto willen zetten bij aankoop. Lijkt me echt niet zinvol, omdat er in die 2/3 jaar die daarna komen nog zoveel cruciale factoren niet mogen worden overgeslagen. Laat het dier nou eerst maar eens 2,5/3 jaar oud worden, kan je dan altijd nog zien hoe het ervoor staat.

Ik zou bij de aankoop van een veulen geloof ik wel de moedermerrie Prok willen zien, dat heeft imo wel een voorkeur boven een niet-prok moeder. Op de prijs van het veulentje maakt het te weinig uit om daar niet op te willen letten.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:36

Ik laat mijn zelfgefokte Angeliene ook niet keuren/röntgenen. Als ik een veulen zou kopen zou ik hooguit m'n VA een soort keuring (klinisch) laten uitvoeren, maar ik zou ook zeker afgaan op ge-prokte moeders. De moeder van Angeliene is met goed resultaat geprokt op 17-jarige leeftijd dus hoop ik maar dat bij de kleine ook alles goed is. Als ze een jaar of 3, 4 is laat ik Angeliene ook prokken en dan maar hopen op dat predikaat. (Als ze daar totaal geen recht op heeft dan denk ik ook niet dat er tzt met haar zal worden gefokt...)

smit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:34

Ik heb zelf 2 veulens , 1 van ruim een jaar en 1 van nu 6 weken moeder is een goede fok merrie en de vaders zijn ook goed daar worden ze namelijk op gekeurd als je een stamboek paard heb je moet het veulen eerst eens uit laten groeien voordat je met zulke onderzoeken gaan beginnen pas als ze een jaar of 3/4 is en niet lekker loopt moet je gaan kijken en dan hoeft het nog niet eens ernstig te zijn ,wacht nu maar eens rustig af voordat je veel kosten op je hals haalt