Bijtend en steigerend hengstveulen; help!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HummerTime

Re: Bijtend en steigerend hengstveulen; help!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:25

Al eens aan een halster van Monty Roberts gedacht??? Op het moment dat ie omhoog komt is een ferme ruk aan het halster vaak al genoeg...... doet ie één of twee keer en dan nooit weer.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:39

Mijn (verzorg-) veulen doet dit ook, het is een shet dus die kan je zo omduwen maar goed.. Nu als hij bijt krijgt hij een tik en schreeuw ik wat, zoals 'Hé niet bijten he!' en dan stopt hij wel maar 2 sec. daarna doet hij het weer.. dus ik blijf tikken geven.

Ook gaat hij tegen je aanduwen.. maar dan duw ik terug en valt ie om

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 09:17

Vanochtend weer met hem naar de wei geweest. (we hebben een wei voor en een wei met veeeeeel gras achter, 500 meter lopen) En het ging goed!! Hij was ontzettend gespannen en hij heeft 2 keer een schijnbeweging gedaan, maar ik stond met mn zweep in de aanslag dus hij deed het niet! Ben er zo blij mee! Hij beet wel weer een paar keer waarbij ik 1x, heel fout, te laat reageerde. Daar raakte hij een beetje door van streek, want dat snapte hij niet. In de weide aangekomen begon hij gigantisch uit te razen, maar bij mij was hij dus braaf. Yay, ik zie vooruitgang!!

@ Abigaillover, harder straffen. Dat is bij Assedo ook zo. Je kan hem beter 1 keer een enorme knal geven, dan 10 kleintjes. Laat hem merken dat je niet over je heen laat lopen! Bij mij werkt een springzweep erg goed.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:37

Ontzettend leerzaam topic! Ik zal alles goed in me opnemen, want ik heb zo'n vermoeden dat me nog heel wat te wachten staat met mijn kleine man.
Sinds hij tandjes begint te krijgen, heeft hij ook het bijten ontdekt. Ik geef hem dan een tik op zn schouder, op zn neus doe ik liever niet omdat Ivanka ook een beetje kopschuw is voor vreemden en voor mij ook wel eens. Erg vervelend is dat en dat wil ik eigenlijk wel een beetje voorkomen...
En een tik op zn schouder heeft ook effect. Hetzelfde als hij begint te klauwen, mag hij van mij doen, maar niet als hij voor me staat . Dan krijgt hij van mij een harde tik op zn schouder, hij is nieuwsgierig genoeg en komt dan weer terug.. Vaak om het nog een keer te proberen, maar na nog een tik houdt hij gelukkig wel op.

Halster begint bij hem nu wel een probleem te worden. In het begin ging dat echt goed en stak hij zowat zelf zn neus in het halster, maar die druk achter zn oren, daar moet die nu opeens echt niks meer van hebben...
Vanochtend nog geoefend, maar had mn nieuwe halster bij hem aangedaan om te kijken of het paste. Niet dus... En dat was ook niet erg handig, een te groot halster voor hem.
Vanavond nog maar een keer oefenen met mijn kleine beebhalstertje .

Nu weet ik niet meer wie het zei, maar het ging er iig over dat merries hun veulens ook niet afstraffen door een tik op de neus. Ik heb eerlijk gezegd ook nog geen merrie gezien die haar veulen strafte door een trap in de buik... >;) .
Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat ik het fout vind, als je veulen zo gestraft wordt, zou ik ook doen, zeker als ik hoor heo Assedo nu doet.
Ook als ik naar Ivanka kijk, die laat Aidan maar bezig, vindt alles best. Ivanka wordt gebeten, getrapt en er wordt op haar gesprongen, maar mevrouw wandelt rustig verder.. .

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 10:50

Tinne, een gewaarschuwd mens telt voor 2! Wees direct consequent en vind het niet schattig als ze een beetje lopen te klieren aan het touw Wees direct consequent en straf hem door hem op zn zij een tik te geven. Als hij echtzit te klieren is het meer raken wat je raken kan hoor, dan kan je niet meer kiezen!

Als je hem nu direct consequent aanpakt, zal je dat waarschijnlijk niet meer hoeven te doen als hij al zo groot is. Een hengstveulen van 3 maanden die rechtop staat, is erg groot!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:44

Wat vreselijk schattig abigaillover!!!!! dat als je hem wegduwd dat hij omvalt... egt schattig (sorry whahah)

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:10

Haha Ja, hij is nog een beetje lomp
Maar, ik heb het nu een keer gedaan zo'n klap en hij keek echt zo van: Huh? Wat doe jij nou..?
Maar daarna heeft hij alleen nog maar gelikt i.p.v. bijten.. Dus heb hem duidelijk beloond met wat lekkers enzo.. Dat ie niet bang voor me wordt

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:19

Odess schreef:
Tinne, een gewaarschuwd mens telt voor 2! Wees direct consequent en vind het niet schattig als ze een beetje lopen te klieren aan het touw Wees direct consequent en straf hem door hem op zn zij een tik te geven. Als hij echtzit te klieren is het meer raken wat je raken kan hoor, dan kan je niet meer kiezen!

Als je hem nu direct consequent aanpakt, zal je dat waarschijnlijk niet meer hoeven te doen als hij al zo groot is. Een hengstveulen van 3 maanden die rechtop staat, is erg groot!

Ja, als ik jou zo hoor over Assedo.. Pff.. Nee dankje . Dan weet ik nu al wat ik moet doen, nu is hij nog klein, schattig en ietwat handelbaar .
Probleem is vaak ook dat ik er helemaal alleen voor sta bij mijn oom, hij is vaak weg of bezig en als ik dan met Aidan sta te vechten om het halster goed aan te doen in 1x, dan heb ik eigenlijk 2 armen nodig om hem vast te houden en 2 om zijn halster aan te doen...
Laat ik nou net geen 4 armen hebben .
Nu zet ik hem in een hoek met veel moeite, mijn ene been tegen zijn achterhand, ene arm houd ik hem voor tegen, maar dan heb ik nog steeds maar 1 hand om het halster om te doen en dat pokkehalster werkt gewoon niet mee .
Morgen ga ik het gewoon nog een keer proberen en probeer ik dat echt dagelijks te doen, want dat ding heeft hij veel te weinig om gehad tot nu toe en het wordt alleen maar lastiger... Hij lijkt wel met de dag sterker te worden .

Maar goed, dat gaat ook niet echt om het vervelend doen. Dat is ook wel de angst denk ik die er bij hem in zit: help, wat gaat er nu weer gebeuren???!

Kwallen begint hij ook al goed te doen, maar ik ga hem echt goed proberen af te straffen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:47

Galbakken zijn het, die jonge hengstjes

Overigens heb ik pas op een clinic geleerd dat paarden in de kudde totdat ze jaarling zijn alles mogen. Als jaarling worden ze van de ene op de andere dag ineens gecorrigeerd.

Wat moet je daar mee he? Je kunt een veulen gewoon niet zijn gang laten gaan; wij mensen zijn daar niet tegen bestand. Ik heb dus gekozen voor heel duidelijk zijn en dat heeft gewerkt. Totdat als jaarling zijn hormonen begonnen te werken . Ook daar had ik een oplossing voor: hakkie takkie ... helaas is hij die jolige snelle voorbeentjes nooit meer helemaal kwijtgeraakt. Voor de rest is hij wel een beetje ingedamd, maar nog steeds vol met vage grapjes. Heel anders dan de merries!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:08

Als we Atje op zijn donder geven, dan kijkt hij echt van He, doe ik wat fout Nou nog maar een keer doen, KNAL Huh, watdoe ik dan fout Nog een keer, KNAL enz enz enz

Hij is dus totaal niet onder de indruk. Maar ik hoor dat dat normaal is bij een Polaco hengst veulen Zelfs als Famosa hem op zijn flikker geeft is hij niet van onder de indruk. Hopelijk gaat hij eerdaags naar Limburg om gezellig samen met zijn 3/4 broertje (kleinzoon van Famosa) 3 jaar lang de boel te terroriseren.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:48

Wat grappig om al die verhalen te horen over de stoute hengstjes
Kayo is eigenlijk echt (nog) een schat, hij loopt echt super mee aan het touwtje en het bijten word ook al minder. Wat ook goed helpt tegen het bijten, is wanneer het veulen probeert te happen, pak je zijn bovenlip vast en knijp je er zachtjes in. Kayo die vind dat niet zo leuk, hij gaat dan flemen, maar het is wel gelijk afgelopen. Dus misschien een tip voor jullie! Wanneer Kayo brutaal gedrag vertoont, zoals duwen etc. dan zet ik hem even een paar pasjes terug, op het commando 'terug', dat helpt ook goed. Dan ga ik even dominant naar hem toe staan en dan moet hij voor mij aan de kant. Ik zou zoveel mogelijk te vermijden om je veulen op zijn hoofd/gezicht te slaan, het is ook niet fijn als ze kopschuw worden. Ja en wat ook al gezegd is, altijd straffen op het juiste moment!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:43

Consequent blijven, het is en blijft ene hengst en waa r je hem nu niet voor afstafd krijg je later last mee.