Slechte paarden, slechte ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Slechte paarden, slechte ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:54

Ik sluit me hier volledig bij aan! Het rijden is hier vaak nog diep triest ja..en meer heb ik niet toe te voegen eigenlijk.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:11

Ik snap ej volkomen en ben het helemaal met je eens, maar denk ik ong. 60 procent ofzo van alle ruiters, rijd dus elke dag zn paard naar de kl*ten?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:50

Eerst wil ik wel even stellen dat als paarden niet werken voor de kost niemand meer een paard kan houden, want hoeveel mensen hebben genoeg ruimte en geld om gewoon een paar paarden neer te zetten als tuinversiering of omdat ze toch nog gras over hadden.

Tuurlijk kan je met correct rijden je paard beeldhouden en dus met slecht rijden verpesten. Maar 1 ruiter doet dat niet in zijn eentje meestal zit er nog een instructeur achter en het ligt er aan wat de jury mooi vind als het gaat om een typisch dressuursportpaard.

En het ene paard heeft nu eenmaal bepaalde punten die duidelijk minder zijn. Die kun je met rijden verbeteren maar nooit volledig wegwerken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:57

Ja dat is wat genuanceerder bekeken,en je hebt daar volkomen gelijk in..maar goed ik weet hoe het op de Orun gaat b.v. daar gaat het idd al mis..dus die ruiters bedoelen het allemaal goed,maar kunnen er ook niet zo veel aan doen,helaas voor de paarden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:51

Qua prestaties blijkt dat er tegenwoordig betere paarden worden gefokt dan ooit. De toppaarden van nu kunnen veel meer dan de toppaarden van toen. En ook het doorsnee paard is nu beter dan het gemiddelde vroeger. En dat er slechte ruiters zijn..... lijkt me stug. Er zijn wel meer ruiters dan ooit, nu paardrijden niet alleen maar voor de rijken is weggelegd.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:14

Eigenlijk is het begin van de rijkunst kunnen denken. Talent is meegenomen maar als je niet kan denken kom je nergens. Een paard is een intelligent wezen en om daarmee om te kunnen gaan moet je nadenken; leren omgaan met zijn psyche, zijn tekortkomingen verbeteren en zijn sterke punten benadrukken. Iedereen die goed kan denken kan beter leren rijden. Dus misschien is het verschil dat mensen minder ZELF nadenken maar denken dat het vanzelf gaat met een goed paard!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:17

Ik denk dat het toch ook grotendeels aan de instructeurs ligt, want elke ruiter die met een voldoende goed paard komt aanzetten en bereid is te luisteren, zal (natuurlijk ook met talent) dan zijn paard goed maken/houden toch??

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:28

paarden zijn helemaal neit zo intelligent. Maar ze hebben een geheel eigen manier van communiceren die heel anders is dan onze communicatie. En daar ligt vaak het moeilijke punt. Het onvermogen van mensen om het paard te begrijpen. Waar ligt zijn grens, stelt het zich aan, of heeft hij goede redenen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 06:06

NathalieW schreef:
Ik denk dat het toch ook grotendeels aan de instructeurs ligt, want elke ruiter die met een voldoende goed paard komt aanzetten en bereid is te luisteren, zal (natuurlijk ook met talent) dan zijn paard goed maken/houden toch??

Dat kan ook. No problem natuurlijk. Maar ook jij geeft aan een voldoende goed paard te moeten hebben. Tel daar een voldoende goede ruiter bij op en alle problemen zijn de lucht uit.

Maar er zijn ook antitalenten. Zowel bij de mens als bij de paarden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:07

Waarom zou het er altijd aan moeten liggen dat een paard niet op de achterhand komt door de ruiter, oftewel manier van rijden..

Er zijn ook paarden die zodanig over bouwd zijn, niet dat kleine stukje extra kunnen geven, dus hier ben ik absoluut niet mee eens..

Als een 'normaal' paard op de voorhand loopt is dat meestal wel de 'schuld' van de ruiter en dus de manier van rijden, maar het kan ook weer aan de graad van africhting liggen, denk je echt dat mijn paard toen ik B startten op de achterhand liep?
NOT, nu L2 doet ze het redelijk, maar ze hoeft van mij niet meer te geven als dat ze op dit moment KAN...

Beterweten, wanneer wordt er verzameling gevraagd? Juist in de M KLEINE stukjes...
verzameling is op de achterhand lopen, althans zeker niet op de voorhand, paard loopt achterover als die verzameld, 'gewoon' loopt die 'recht' en op de voorhand loopt die naar voor gekanteld...
In het M zouden ze dus 'recht' moeten lopen en stukjes achterover, in de B moeten ze ook recht lopen, en heeeeel soms mogen ze iets naar voor gekanteld lopen...
Maar ook maar zelden...

Ik hoop dat iemand dit zo snapt?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:21

Ik snap je verhaal maar in de b moet een paard in balans lopen dat is horizontaal evenwicht en dus NIET op de voorhand. Als je al een paard hebt dat op de voorhand loopt zul je deze tekortkoming weg moeten werken

bor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:28

20 jaar geleden tot 8 jaar geleden is mij altijd geleerd mijn pony's en paarden voorwaarts neerwaarts te rijden. Als ik nu soms 4 jarige een dressuur proef zie lopen krijg je de tranen in de ogen. Ze zijn zo vanvoren in elkaar getrokken dat ze de achterbenen niet eens meer recht onder de massa kunnen plaatsen. Dit is zeker geen afwijking van die paarden maar wel van de moderne ruiters cq instructeurs.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:30

Helemaal mee eens Bor. Daarom rijd ik nog steeds bij een ouderwetse duitse instructeur! Voorwaarts neerwaarts en rechtrichten en je hebt een paard dat in balans is

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:58

Nee hoor... alleen wordt de aandacht er nu op gevestigd.

20 jaar geleden reed ik bij de sgravenhof en die vereniging won alle jaren alles en werd altijd 2e achter Kapt vd wal op de levade.

Iedereen reed toen met dubbele teugel en had het paard er rond en diep doorheen.

Er is dus niets veranderd.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 16:11

Als je de schrijver zijn artikel leest over Volbloeden die van de renbaan komen, dan staat daar duidelijk dat die paarden hun lichaam zo anders hebben moeten gebruiken, dat het wel een tijdje kan duren voordat ze hun lichaam als een rijpaard kunnen gebruiken. Er staat echter niet dat ze, doordat ze voor de renbaan zijn gefokt, van nature op de voorhand lopen en de achterbenen niet dragend onder kunnen brengen. Wat hier wel vaak is gezegd.
Er staat wel dat als je een overbouwd paard hebt, dit niet in je voordeel werkt, wat ook logisch is.
Ik weet bijvoorbeeld dat bij het verbeteren van het gebruik van het lichaam bij Quarter horses, trainers paarden in Amerika wel heuvel op en heuvel af laten lopen.

urdal_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:16

ik denk dat als het paard iets niet wil of wat dan ook dat het aan de persoon is wie erop rijd. en dat de paarden er dan gewoon geen drol van snappen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:07

Himyar schreef:
Als je de schrijver zijn artikel leest over Volbloeden die van de renbaan komen, dan staat daar duidelijk dat die paarden hun lichaam zo anders hebben moeten gebruiken, dat het wel een tijdje kan duren voordat ze hun lichaam als een rijpaard kunnen gebruiken. Er staat echter niet dat ze, doordat ze voor de renbaan zijn gefokt, van nature op de voorhand lopen en de achterbenen niet dragend onder kunnen brengen. Wat hier wel vaak is gezegd.
Er staat wel dat als je een overbouwd paard hebt, dit niet in je voordeel werkt, wat ook logisch is.
Ik weet bijvoorbeeld dat bij het verbeteren van het gebruik van het lichaam bij Quarter horses, trainers paarden in Amerika wel heuvel op en heuvel af laten lopen.

Dat doen de Amerikanen inderdaad ook veel met dressuurpaarden.

Je kan elk paard ongetwijfeld zo bewerken dat het bergop gaat lopen, alleen je moet er niet de wereld van verwachten.

Rijtechnisch kan je veel maar niet alles oplossen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:26

Ik vind het een erg interessante website, ben inmiddels al een paar keer tegen gekomen hier

Waar ik het wel ten volle mee eens ben, is het feit dat veel (te veel)ruiters rijtechnische problemen op het paar afschuiven. Of het nou de bouw van het paard is, de manier waarop het dier is afgericht... Er word maar weinig naar zichzelf gekeken meestal.
De bouw van het dier kan er natuurlijk mee te maken hebben. Een paard wat van voren fors gebouwd, en ook nog een vlakke achterhand heeft zal moeilijker onder treden, verzamelen en 'op de achterhand' komen als het 'model' dressuurpaard.
Maar het word gewoon veel te vaak imo op de bouw van het paard gegooid.

Waar ik het ook mee eens ben is dat een paard wat van de renbaan komt bijvoorbeeld, niet gelijk op de achterhand kán gaan, omdat het geleerd heeft zijn gewicht naar voren te gooien om snelheid te maken. Dat kan niemand ontkennen denk ik. Maar ik vind wel een renpaard met een niet te zware voorhand en niet te vlakke achterhand prima dressuur kan lopen. Dus ik ben het er niet mee eens dat het gebruik van volbloeden het moderne paard verpest hebben ofzo. Wat dat betreft ligt er een heleboel aan de ruiter denk ik.

En dan over de moderne dressuur... Voor veel mensen is aan de teugel lopen bijvoorbeeld, een doel, en geen gevolg. Terwijl het het gevolg zou moeten zijn van ontspannenheid en in balans zijn. Veel paarden lopen wel met hoofd naar beneden (vaak zelf áchter de loodlijn) maar niet door de rug. En dát ligt wel aan de ruiter/instructeur vaak.
Ook word er idd teveel in hulpmiddelen gezocht. Doet het paard zijn mond open? Ow, dan wil ie onder het werk uit! Doe er maar zo'n mooie aansnoerriem aan die je lekker strak aan trekt, dat is het probleem opgelost.
Lekker makkelijk. Je zou ook eens naar het bit/de tanden/de rug en je eigen rijstijl kunnen kijken...

Ik denk dat er vergeleken met vroeger en nu wel zeker meer 'slechtere' ruisters zijn. Al was het maar omdat er vroeger meer 'paardenmensen' waren, en nu over het algemeen meer 'mensen met paarden'.
Vroeger werd er vanaf kinds af aan al met paarden omgegaan. Manieren om met paarden om te gaan werden van generatie op generatie doorgeven. Mensen die les gaven hadden zichzelf al lang en breed bewezen in het wereldje, op wat voor manier dan ook.
Tegenwoordig doe je een cursusje en kan je al beginners lesgeven (wat vroeger meestal door je vader bijvoorbeeld werd gedaan).

Zo, heel verhaal. Hoop dat het een beetje duidelijk is

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 20:09

Helemaal mee eens!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:39

Een paard dat op de voorhand is gebouwd kan je wel degelijk op de achterhand krijgen. Het paard is zeer bereidwillig en dat is nu net het probleem. Als ze iets niet lekker vinden lopen of wat pijn doet zullen ze zich in de vreemste bochten wringen om de pijn niet meer te voelen. Als het er iets fout gaat ligt dat nooit en te nimmer aan het paard maar aan de onkunde van de mens. Het paard is veel te sociaal en zal alles voor hun baasje doen. Het grote verschil zit hem echter in de paarden die voor hun baas door het vuur gaan en de paarden die erom heen lopen. Oftewel het verschil in een ''goede'' baas en een ''slechte'' baas. Als ik het land ik kom komt mijn meisje vrolijk op mij afgestapt. Als ze blijft staan met de kop aan de grond krab ik wel even achter mijn oren. Waar is het fout gegaan. Dus ja: slecht paard = slechte ruiter

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 15:10

Tegenwoordig moet het allemaal vanzelf aan komen waaien en als dat niet gebeurt, dan geef je het paard de schuld of het feit dat het een merrie is of het feit dat er Volbloed achter zit of het feit dat net DIE ene voorouder in de bloedlijn voor komt of wat dan ook. Zo lang je maar alles behalve je eigen gebrek de schuld kan geven. Gebrek aan geduld, gebrek aan kunde, gebrek aan inzicht, een levensgroot ego, gebrek aan inlevings vermogen, gebrek aan lef, gebrek aan doorzettings vermogen, etc.
Jammer toch dat "het" niet gewoon vanzelf aan komt waaien, wat zouden we dan veel Grand Prix ruiters hebben!!
Maarja, ook bij die hele goede van vroeger was het allemaal niet even in een jaartje allemaal gefixt met een paard. En dat vergeten mensen en dat staat geheel los van hoe goed het paard is of niet.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:29

Leuk artikel in de hoefslag van afgelopen week over ruiters die het niet redden om de overstap te maken van Z2 naar ZZL. Ook hier is de mening van de kenners, dat de paarden niet lekker door het lijf lopen en in de basis niet geod voor elkaar zijn.......

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:58

Himyar schreef:
Tegenwoordig moet het allemaal vanzelf aan komen waaien en als dat niet gebeurt, dan geef je het paard de schuld of het feit dat het een merrie is of het feit dat er Volbloed achter zit of het feit dat net DIE ene voorouder in de bloedlijn voor komt of wat dan ook. Zo lang je maar alles behalve je eigen gebrek de schuld kan geven. Gebrek aan geduld, gebrek aan kunde, gebrek aan inzicht, een levensgroot ego, gebrek aan inlevings vermogen, gebrek aan lef, gebrek aan doorzettings vermogen, etc.
Jammer toch dat "het" niet gewoon vanzelf aan komt waaien, wat zouden we dan veel Grand Prix ruiters hebben!!
Maarja, ook bij die hele goede van vroeger was het allemaal niet even in een jaartje allemaal gefixt met een paard. En dat vergeten mensen en dat staat geheel los van hoe goed het paard is of niet.

Vincent, Vanitas, De paarden van Bert Rutten en Jo Rutten, Ideaal etc waren allemaal voor hun 9e Grand Prix klaar...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:06

[quote="Mireille1970'']Vincent, Vanitas, De paarden van Bert Rutten en Jo Rutten, Ideaal etc waren allemaal voor hun 9e Grand Prix klaar...[/quote]

En daar wil je mee zeggen dat????

Dat die goede ruiters hadden met verstand? Of dat het gewoon goede paarden zijn?
Laten we niet vergeten dat Sallie ook niet zo oud is. 10 ofzo geloof ik.

Er is dan al minimaal 5 jaar training achter de rug. Dat is nog best een aardige periode die je hebt om het paard op te leiden.
Het probleem hedendag is dat mijn 4 en mijn 5-jarige beter lopen (met namen in de basis) en beter aan de hulpen staan dan het menig Z paard. Als de basis goed is en de hulpen er goed aan staan is het ''slechts'' een kunstje om de kunstjes te leren. Maar dan moet wel de basis en de hulpen goed zijn natuurlijk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 06:05

Marije1984 schreef:
[

Dat laatste bedoel ik ook. Dat is niets nieuws. Vroeger had je bij de toenmalige Amev Hippo of Nationale Nederlanden cup al de best afgerichte jonge 4jarigen. SNEL africhten is het dus niet. Als je ze serieus africht vanaf hun derde heb je inderdaad een M paard op hun 4e, so what? Leeftijd doet er niet toe. Of een paard het aankan en een ruiter dat netjes doet, dat maakt het hem.