Een kruising met arabier, toch een arabier noemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re: Een kruising met arabier, toch een arabier noemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:23

Volgens mij kan de TS niemand verbieden om zijn NRPS'er oid Arabier te noemen.
Ik word ook Utrechter genoemd, maar mijn vader komt uit vreeswijk en mijn moeder uit Friesland. Ik vind dit hele topic een waste of space. Onze NRPSer noemden we ook "die arabier"als hij snuivend met zijn staart over de rug door de bak vloog.

En ik vind dat ik het recht heb om mijn eigen paard zo te noemen als dat ik dat wil. Daar hoeft de TS zich echt niet aan te ergeren, ze hoeft zich er niet eens mee te bemoeien, mijn paard en ik benoem hem. en niet een ander omdat die 3 arabieren heeft en wij maar 1 die dan ook nog in de verte een grootmoeder heeft die haflinger was. Het hele topic is een beetje betweterig, ik heb 3 arabieren en DUS mag niemand anders zijn paard zo noemen.

Sorrie, ik weet dat het wat doorgedraaft is maar zo langzamerhand
krijg ik de pip van het denigrerende toontje dat wordt aangeslagen tegen mensen die in de ogen van TS een minder paard hebben dan haar arabieren.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:07

amondi kben het volledig met je eens

ksnap ook niet waarom er zo denigrerend over wordt gedaan???
kheb ook een welsh arabier die als moeder een pure welshmerrie heeft en als vader een volbloed arabier maar ze hebben nooit achter de papieren aangezeten omdat zijn vorige eigenaar een beetje niet normaal was.....

hij kan ook perfect langs een arabier staan en heeft heel veel kenmerken van een arabier, en zolang ik tegen niemand ga verkondigen dat ik een volbloed arabier heb doe ik in mijn ogen niks verkeerd.

kvind het trouwens ook gewoon raar waar de topicstarter zich hier zit over op te jagen; iedereen noemt zijn paard zoals hij het wil, dat is zijn zaak. tis niet aan andere om zich over te beoordelen gewoon omdat zij wel een volbloed arabier hebben met papieren.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:12

De moeder van mijn paard is engels volbloed, zijn vader arabisch volbloed, hij heeft geen papieren en toch is het een anglo-arabier.
Volgens mij zeggen de mensen met een volbloed arabier, toch altijd arabisch volbloed, of heb ik het verkeerd.
In ieder geval vind ik het gezeur.

Groetjes pharlap.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:07

Iedereen moet zijn paard noemen zoals hij wil. Als iemand zegt dat hij een arabier heeft, zie je snel genoeg of het volbloed is of niet hoor Dat is niet zo erg moeilijk. (enkele uitzonderingen daargelaten)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:21

tsss... wat maakt dat nou toch uit! Iedereen bepaalt zelf hoe hij/zij zijn eigen paard noemt. Als iemand zijn paard een arabier noemt vind ik dat niet eens een belediging voor een de arabieren eerder een compliment.
Ik ken een arabier die voor 93% arabier is. Kwam uit Amerika en was daar zelfs showarabier geweest. Gewoon omdat het een prachtige "arabier" was. Ik zag dat paard vaak naast een 100% arabisch volbloed. Die heeft geen dish en door het Z2 dressuur lopen is ze ook haar arabieren-bouw een beetje kwijt. De 93% werd veel eerder herkent als arabier en dus ook zo genoemd. Daar is toch niks mis mee.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:46

Ik snap dus nog steeds niet waarom de TS daar alleen een probleem van maakt, als het om Arabieren gaat.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:45

Ik stoor me er niet echt aan. Je hoort mensen idd wel snel zeggen dat ze een arabier hebben en dan blijkt het geen volbloed te zijn maar NRPS ofzo, dat wordt ook vaak een arabier genoemd. Ik zeg/ vraag voor de duidelijkheid daarom altijd volboed arbier/arabisch volbloed Verder maakt het me niet echt veel uit, ik stoor me er niet zo aan.

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:43

Ik stoor mij er ook niet zo aan. Mijn NRPS voert 3 generaties Arabisch bloed en ziet er heel arabisch uit.

Andere mensen zeggen vaak die Arabier en dan zeg ik NRPS en dat snappen ze dan niet, want het is toch een Arabier ????

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 15:36

Hello dit is de TS, natuurlijk mag iedereen zijn paardje noemen zoals hij/zij dat zelf wil! Bedoel wie ben ik, het was trouwens helemaal niet de bedoeling om denigrerend over te komen om dat ik zelf av's heb. Maar ik stoor me er wel aan mensen die zeggend dat ze een arabier verkopen en dan blijkt er maar iets van 10 % in te zitten en je ziet het geeneens!! Voor de rest moet iedereen absoluut zelf weten wat ie zegt, maar het komt wel een beetje raar over. Ik heb gewoon af en toe het idee ( vooral bij penny's) dat mensen het gewoon beter vinden klinken als ze zeggen dat ze een arabier hebben ipv een half arabier of iets met arabisch bloed in. Enuhm welshkes zijn de mooiste kruisingen met arabisch bloed naar mijn mening ( wil niemand beledigen!!) Maar het gaat me vooral om de advertenties voor de verkoop, je ziet een advertentie mooie arabier te koop, je belt ernaar toe ja we hebben hem nog te koop, en ja het is zeker te weten een arabier en je gaat kijken en het is een NRPS 'er. Ja sorry maar daar kom ik niet voor, niet dat ik ze niet mooi of leuk vind maar ik had graag een volbloed arabier gehad. ( tenminste daar was ik naar op zoek toen)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:16

Kijk, nu is het duidelijk! gelukkig maar. Die advertenties pluk je er zo uit, even de foto bekijken of de eigenaar bellen. Een stamboekpaard heeft tenslotte papieren.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 20:00

haha ja ik ben eens naar antwerpen gereden vanuit maastricht voor een drachtige merrie (av volgens eigenaren) ze hadden foto's en zelfs papieren gefaxt en toen we daar kwamen ging het om een anglo- arabier. xx

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:02

Als ze papieren hadden gefaxt, dan had je toch zelf kunnen zien dat het niet om een AV ging?

Een Anglo-Arabier is trouwens geen xx. Anglo-Arabieren worden aangeduid met x, Engels volbloeden met xx.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 13:25

Hallo dat weet ik wel hoor!! Maar als jij een papier faxt met Arabisch volbloed stamboek, ga ik natuurlijk niet vragen of is het misschien een angelo arabier?!! Ze hadden gewoon andere papieren gefaxt van een arabier die ze niet wilde verkopen. Ze hadden gehoopt dat als ik het paard zou zien dat ik het toch wel leuk zou vinden. En uhm ik weet dat een Angelo arabier geen kruising is.
en die xx zijn kusjes hoor!!! hahaah Ik snap niet waar je het over hebt met 1x en 2xen?!

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:34

wat een gedoe, een kruising met een arabier, ookal is het 99% arabisch, mag geen volbloed heten, simpel.
Maar we leven in een vrij land dus al wil je een shetlander, arabier noemen staat je dat vrij!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:20

Minou schreef:
Hallo dat weet ik wel hoor!! Maar als jij een papier faxt met Arabisch volbloed stamboek, ga ik natuurlijk niet vragen of is het misschien een angelo arabier?!! Ze hadden gewoon andere papieren gefaxt van een arabier die ze niet wilde verkopen. Ze hadden gehoopt dat als ik het paard zou zien dat ik het toch wel leuk zou vinden. En uhm ik weet dat een Angelo arabier geen kruising is.
en die xx zijn kusjes hoor!!! hahaah Ik snap niet waar je het over hebt met 1x en 2xen?!

Dan ben je belazert, niets meer niets minder. Dan hoef je Karin nog niet zo af te vallen.
Wij weten heus wel dat XX voor jou voor kusjes staat. Bij ons staat het voor arabische of engelse volbloed. Alleen dat laatste wist ik weer niet.
Daarbij wordt volbloed arabier op de papieren OX, dat weet ik omdat Amondi zijn papier er vol mee staat.
Wat minder fel reageren zou je goed doen.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 06:51

nee sorry heb gewoon lol met de vergissing, wat minder negatief lezen van jou kan zou je ook helpen . En dat ik belazert ben dat weet ik ook, vandaar ook dit topic. maar jullie mening is duidelijk. Bedankt

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:07

ik heb zelf ook een nrps
moeder was nrps moeders vader arabier
vader was arabier
saporox is dat dan een volbloed arabier

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:18

Minou schreef:
nee sorry heb gewoon lol met de vergissing, wat minder negatief lezen van jou kan zou je ook helpen .

Als je lol hebt om die vergissing, dan hoef je nog niet zo fel tegen mij uit te vallen.

Kimmy, jij bedoelt waarschijnlijk Saporos ox. Als er ox achter een naam staat, dan heb je te maken met een volbloed Arabier en dat is dus bij Saporos idd het geval.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:18

Franca schreef:
Iedereen moet zijn paard noemen zoals hij wil. Als iemand zegt dat hij een arabier heeft, zie je snel genoeg of het volbloed is of niet hoor Dat is niet zo erg moeilijk. (enkele uitzonderingen daargelaten)

Ik heb denk ik de uitzondering(en)... Mensen vragen vaak of Clip een kruising arabier x QH is... Mijn mening is duidelijk, een kruising is een kruising, een volbloed is een volbloed. Ik stoor me totaal niet aan hoe mensen hun paard benoemen (als je een nrps hebt met 95% arabisch bloed, ach... dan kan ik me wel voorstellen dat je het een arabier noemt). Overigens zou ik persoonlijk mijn volbloed arabiermerrie niet laten dekken door een niet volbloed arabier hengst, niet omdat ik kruisingen niet leuk vind en zeker ook niet omdat ik ze minderwaardig vind maar simpelweg omdat ik zoveel van het arabische volbloed houd dat ik mijn veulentjes ook graag volbloedjes zou willen laten zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:26

Over mijn kruising (50% Arabier/50% draver) werd deze week nog door een DA met veel oog voor Arabieren gezegd dat-ie wel kon doorgaan voor een Spaanse Arabier. Hij zag de draver er niet in (nee, totdat-ie 'm ziet lopen ). Ach, ik zie het maar als compliment, mijn eigen voorkeur gaat ook uit naar de Arabieren met wat meer 'body' en niet die breekbare showdieren.

Het boeit mij meestal ook niet zo wanneer iemand zijn kruising een Arabier noemt. Als diegene in de wandelgangen een Arabier van zijn kruising wil maken, dan moet hij dat zelf weten. Maar in verkoopadvertenties wil ik ook liever niet 'misleid' worden, zeg dan eerlijk dat het een kruising is. Daar hoeft niemand zich voor te schamen.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:02

en goh zullen van dit soort mensen ook niet de vooroordelen over arabieren in de wereld hebben geholpen?

en jah die advertenties pure verkooppraatjes helaas tuinen veel mensen hier wel in het zou volgens mij wel eens goed zijn als dat ook wat meer werd aangepakt.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:22

Mijn éne verzorgpaard is ook een 1/2 arabier maar toch noem ik em af en toe wel eens eens een arabier (als iemand met weinig verstand van paarden vraagt wat voor ras ie is). Toch ben ik me er erg van bewust dat hij maar half arabier is

M'n andere verzorgpony is een haflinger x arabier dus die noem ik altijd gewoon haflo. Dat komt ook omdat de arabier in haar best wel ver te zoeken is..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:44

remsy schreef:
en jah die advertenties pure verkooppraatjes helaas tuinen veel mensen hier wel in het zou volgens mij wel eens goed zijn als dat ook wat meer werd aangepakt.

Ik ben benieuwd hoe je dat wilt laten doen en door wie.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:46

dat is aan de mensen die in de eerste instantie in die leugens tuinen.
en de manier waarop ze het tersprake brengen is geheel aan hun maar als er maar eens wat van wordt gezegd en dat gebeurt niet in mijn ogen. als je het de mensen moeilijk maakt die niet de waarheid vertellen en hun niet kunnen verkopen daardoor zullen ze misschien sneller de waarheid gaan melden en normaal kunnen verkopen
ik heb mijn arab ook via het internet gevonden trouwens