[TI] Tinkersokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: Tinkersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:07

Whahah, foto gevonden

Afbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:17

Die heb ik in het klein voor Snowdon's manen
Maar vond die knip dan ook wel mooi gevonden door mij haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:09

Hihi

Ontopic, ik knip de sokken wel bij, precies tot aan de hoefrand. Ik wil de hoef gewoon kunnen zien om in de gaten te houden, en tot op de grond vind ik onhygiënisch, en pijnlijk voor het paard. Ik laat het groeien tot halverwege de hoef, en dan gaat de schaar erin. Achter knip ik ze ook wat bij, beetje schuin.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 00:28

ik denk dat inknippen nog het meest natuurlijke effect zou geven. ik knip zelf niet, gam slijt ze zelf wel af, jammer genoeg.

hoeven kun je imo ook in de gaten houden als je ze elke dag door de handen laat gaan en onhygisch..? hihi, grappig!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:18

Ik vraag me ook af, waarom onhygienisch?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:53

Ik knip ze ook niet. Vind ik zonde en wat te lang is en over de grond sleept, slijt er vanzelf af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:43

snowdon schreef:
Ik vraag me ook af, waarom onhygienisch?

Ik zit op zware zeeklei, in de natte tijden zit de modder tot driekwart van het gehele been. Dit blijft hangen en vormt dreadmodderklompen, bovendien heb ik het idee dat haar hoeven er beter uit gaan zien als de sokken geknipt zijn. Dus dat ze wat meer vocht zelf opvangen, ipv dat dat in de sokken kruipt.

Plus daarnaast staan ze ook op stal met mest, en dan staat de hoef in de mest, en als die sokken ook tot op de grond komen, die dan ook, dat vind ik vies. Mocht er dan eens een wondje komen, dan komt er eerder troep in, doordat de mest en de modder in de sokken gaat hangen.

Het is gewoon een gevoel van me, ik vind het niet lekker

bigfoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:07

Mijn Blossom heeft hele zware volle sokken en ik knip ze nooit, ze slijten natuurlijk af! En ze blijven prachtig vol na al die jaren dat ik haar al heb.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:14

en de sokken zijn er juist voor om de benen tegen vuil en bacterien te beschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:42

Mwoh, maar je vindt dus niet, dat als er een wondje aan het been komt, dat dan die sokken de troep er juist inhalen? Dan verschillen wij hierover van mening

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:47

dat mag

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:39

Tinkers zijn gehard en zijn gewend aan het leven van wondjes bij de sokken.. Denk alleen al aan al die soorten mok en rasp... En uitdrogen doen die hoeven niet zomaar door de sokken...

Maar ik snap wel dat dat zo jouw gevoel is. En dat wilde ik even weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:36

Je kan het ook andersom stellen. Waarom hebben juist al die tinkers zoveel en zovaak mok en rasp? Juist omdat je het niet goed genoeg proper en hygiënisch kan houden, blijft het terugkomen En krijg je het nooit goed genoeg weg.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 06:14

ik heb toch altijd zoiets van, die sokken hebben ze niet voor de show, die hebben een functie, maar goed, buiten het feit om dat ik geknipte tinkersokken echt lelijk vind, kan het geen kwaad

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:44

Maya schreef:
Je kan het ook andersom stellen. Waarom hebben juist al die tinkers zoveel en zovaak mok en rasp? Juist omdat je het niet goed genoeg proper en hygiënisch kan houden, blijft het terugkomen En krijg je het nooit goed genoeg weg.

Ben ik niet met je eens Dan zou het moeten helpen als je de sokken wegscheert/wegknipt? En dat heeft dus geen effect

En bovendien is mijn mening dat niet alles altijd even proper hoeft te zijn. Ze zijn gewend om over vuilnisbelten en door moerassen te zwerven, dat doet ze ook weinig kwaad. Als je alles voor hun bijhoudt, worden ze noot gehard en hebben ze later juist eerder problemen mochten er vreemde bacterien of wat dan ook bij terecht komen.

Kan je beter wat minder problematische mok of rasp hebben, waar ze zelf zo goed als geen last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:44

Zo straf stel ik het niet, ik denk wel, dat het meehelpt eraan. Er spelen meerdere factoren in mee, maar ik denk wel, dat als je het zou scheren, het mindert in de mate van ergheid.

Dat gewend over vuilnisbelten en moerassen te zwerven, dat is wel typisch zo'n romantisch sprookje over een bepaald ras Net zoals Haflinger heel tredzeker zijn, omdat ze anders naar beneden van bergen af zouden vallen. Net zoals Arabieren heel hard kunnen lopen, om roofdieren op de steppes te ontvluchten, en ga zo maar door en door.

En om je uit de illusie te helpen, Dewi heeft ook mok, aan 1 voorbeen, behandel ik ook niet. Want ze heeft er geen last van, en het verergert niet ofzo. Ook is dat meer hoger op het been, waar ik dus niet knip of scheer.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:53

Een romantisch sprookje? Misschien zie jij het zo, ik vindt er weinig romantisch aan en weinig spookjes-achtig. Vindt het ook niet te vergelijken met wat jij erbij haalt.

Wat Dewi dan heeft is wat ikzelf rasp noem, maar eigenlijk is het allemaal hetzelfde onder een noemer, nl mok... dat heeft snow dus ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:01

Gewoon het feit dat er overal van die mythes en mooie verhalen bij gehaald worden om bepaalde dingen van een ras te verklaren. Zo zijn alle tinkers gehard door die slechte omstandigheiden. Maar je kunt je afvragen voor hoeveel dieren dat nou daadwerkelijk opgaat? Dus voor mij is dat sprookjesachtig ja Een mooi verhaaltje verzinnen om iets te verklaren op een bijzondere, aparte manier. Gewoon een manier van beschrijven, en die twee andere die schoten mij zo snel te binnen, er zijn vele andere voorbeelden.

Maar dit wordt teveel offtopic, ik laat het hierbij in dit topic, ik sta er nog wel voor open per pb mocht iemand de lust voelen erover te discussiëren

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:36

Ik vind het het mooist als je ze gewoon laat groeien... maar als ze echt over de grond hangen kun je er wel een klein stukje vanaf knippen!

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:44

de mijne heeft geen onwijze sokke het groeit eigenlijk alleen aan de achterkant.. ik knip der nooit wat af als het op de grond hangt slijt het vanzelf

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:27

elke week gaat er een milimeter van af
omdat ze op de een of andere manier niet bij slijten, terwijl ze toch ook best veel op de tegels loopt.
en elke keer maar een milimeter, omdat je er dan gewoon niets van ziet.
(als ik niet knip struikeld ze er over)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:20

Ik knip ze bij Aileen af op straatlengte, zodat ze er net niet op kan staan.
Dat valt absoluut niet op!
O ja, Aileen heeft twee jaar geleden voor het eerst en het laatst mok gehad, aan 1 been. Het kan dus in ieder geval geen kwaad.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:15

bij mijn tink slijten ze ook vanzelf. Ik denk ook dat de harne op de sokken de huid beschermen, omdat tinkers vaak witte benen en sokken hebben zijn ze vatbaarder voor mok, maar dat is niet door de sokken, maaro mdat ze witte benen hebben.
Je moet maar eens op de huid voelen als je paard natte sokken heeft, waarschijnlijk zijn de sokken wel nat, maar de huid droog, dit was niet het geval geweest als het paard geen sokken had gehad, dan was de mok veel sneller gekomen. Het is wel weer zo dat het minder snel geneest door de sokken, omdat er minder zuurstof bij kan komen. Daarom knip ik vaak op de plekken waar mok zit de haren weg en meestal is het dan weer snel weg/. Je ziet er trouwens nix van, omdat ik de andere haren eroverheen laat vallen

groetjes marjolein

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:47

Mijn tinkie d'r sokjes knip ik niet,ze slijten vanzelf af.
Heel soms doe ik de achterkant van haar voorhoeven wel wat bijpunten,anders staat ze er met haar achterhoef op..en dat doet natuurlijk pijn lijkt me..

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:31

mijn tink heeft soms grote klitten omdat zijn sokken zo dik zijn, kent iemand dat? dan sta ik mezelf helemaal rugpijn te kammen, en denk dan weleens aan knippen, ik heb mezelf tot nog toe kunnen beheersen...
en dat rasp waar sommigen over schrijven heeft hij ook, als ik daar niet de haren wegknip, kan ik er niet eens bij. en niet behandelen heb ik geprobeerd, maar dan worden het dikke korsten, dus dat lijkt me ook geen oplossing. ik vind het wel jammer van zijn mooie behang..