Luna avonturen: Kaal... maar alweer met een warm jasje :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poohbeer

Re: Luna avonturen: Kaal... maar alweer met een warm jasje :

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:08

Ik wil ze ook zien!!! Maar heb nog niet eens kruisjes in beeld. Er staan alleen teksten zichtbaar??? Ligt aan mij pc???

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:18

Op de pc van mijn vriend zie ik ze wel.
Stoer beessie zo hoor

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:41

Ontzettend mooi veulen, maar waarom heb je haar geschoren?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:01

Ik miste je verhalen al. Is zo leuk om te lezen !!!

Ze wordt echt mooi !!

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:37

Ik dacht net laat ik eens kijken of er nog leuke luna verhalen zijn en jawel hoor

Alleen waarom heb je haar geschoren

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:48

Wat een schatje is die Luna toch, staat toch altijd wel chique hoor als ze net geschoren zijn Maarja ik heb altijd het idee dat ze met zo'n deken minder weerbaar worden later... Maar op zo'n keuring wil je natuurlijk ook wel even stralen en niet met een veulen met zo'n dikke vacht... Nouja goed jullie hebben geloof ik de paarden aan huis, dus dan zie je het ook wel als ze het koud hebben. Veel succes met de kleine

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:55

Snap dus ook niet waarom je een veulen scheert. Ookal ga je naar een keuring, dan nog vind ik het eigenlijk overbodig om te scheren. Mijn Welsh A veulens gaan in november naar de keuring, inclusief dikke winterjas. Heb nog nooit commentaar gehad van de jury.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 17:10

Ik heb haar geschoren omdat het zeer gebruikelijk is op de keuring bij ons. Ik hou normaal niet van scheren, maar als ik met zo'n jas aan op de keuring moest verschijnen had ik een dikke 3e premie. Zo is het simpelweg met het haflingerstamboek. Daarbij zijn alle veulens geschoren hier. De meeste haflingerfokkers wonen in Overijssel/Drenthe dus zware tegenstand.
Goeie ervaring voor haar lekker warm dekentje erop. Ik zie het probleem niet weer een ervaring rijker.

Dekentje is 135cm onderlengte.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 07:26

Hmmm, op de keuring die ik laatst zag van haflingers was geen een veulen geschoren. Wel een andere streek, maar dat moet niks uit maken. Bovendien moet een jury door zo'n vacht heen kunnen kijken, doen ze dit niet is het ook geen kundige jury en lijkt het me niet eens de moeite waard om mijn veulen door zo'n mensen te laten keuren.

Heb gisterenavond mijn merrie opgehaald bij de hengst, en nog even de begeleidende veearts gesproken, en hem gevraagd hoe schadelijk het is om een veulen te scheren. Je wilt het niet weten denk ik. De ervaring die je veulen heeft gekregen weegt in mijn ogen niet op tegen de nadelen die zo'n veulen ondergaat!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 10:16

Als je een discussie over scheren wil.
Ga je gang en open een topic, maar dit is mijn keus en terug draaien zou ik niet doen.
Overigens welke keuring ben je geweest dan?

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:28

@ neonlight: Als je volwassen paarden kan scheren kun je veulens ook scheren. Luna was met haar minder luxe als dat ze zonder haar is. Als je dat boessie haar er af haalt zie je de belijning beter, dus betere kans op de keuring.

en wat kan jou dat schelen dat ze haar veulen scheert het is HAAR veulen dus heb jij NIKS over te beslissen wat ze er mee doet

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:02

hahah haffiegirl
Maar ik ben het wel met je eens.. waarom een volwassen paard wel en een veulen niet? Luna was er rustig onder.. heeft er weer wat bijgeleerd.. zo krijg je alleen maar een leuk veulentje waar je alles mee kan doen. Als het nou winter was.. OKE dan moet ze de hele winter een deken op.. had ik het ook niet gedaan.. maar kom op mensen.. het is zomer alleen nu met deze mindere dagen een dekentje de eerste week.. daarna is het niet meer nodig.. want komen er alweer haartjes en is het weer ws een stuk beter.. en heeft luna het ook niet meer zo warm als alle andere veulentjes

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:02

Ehm, Haffiegirl kalm aan he, laten we het gezellig houden. Er wordt volgens mij gewoon op een normale manier gereageert, laten we dat dan zo houden.

Aniek, de keuring was begin augustus toch? Hopenlijk is ze die net geschoren look dan kwijt en heeft ze alweer een mooie glimmend vachtje. Ze is zeker luxer zo, dat moet ik toegeven. Er komt een heel mooi royaal ontwikkeld veulen onder dat donsvelletje vandaan Volgens mij heb je al een tijdje geen foto's meer gemaakt want ik schrok gewoon bijna van die grote Luna, straks gaat ze Assedo voorbij ! Die is voormijn gevoel nog wat meer veulen!

Wel vertellen hoe het ging he tegen die tijd

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 11:14

Haha ja ze is echt veranderd en gegroeid he
Ze begint nu al dat zwarte weg te krijgen ze krijgt nu al vachtje. Dat dekentje kan er straks ook af as het weer wat zonnig is en dan kan het mooi groeien.
Natuurlijk vertel ik hoe het ging op de keuring dan okmt er een uitgebreid verslag (Keuring is 6 augustus )

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:16

Ik vindt luna er geweldig uit zien nou

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:23

Leuke foto's weer
Dat dekentje is super schattig!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:06

Je moet het ook zelf weten, heb alleen de voor en tegens gehoord van de DA (eigenlijk zijn er medisch gezien alleen maar tegens die jaren doorwerken). Ik ben blij dat ze op onze keuring door een vacht heen kunnen kijken. Overigens, wat wij altijd doen is wassen en daags van te voren een dekentje erop. Liggen de haren plat, en zie je er niks van de vacht, of in ieder geval weinig. Veulen komt 2 minuten voordat het de ring in moet van de vrachtwagen, dan de deken eraf en de ring in. Maar hackney's en appaloosa's zullen wel anders zijn.....
En ik ben in Vrouwenpolder geweest.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 18:22

Vrouwenpolder was dan geen centrale keuring.

Ik zie haar nog niet dood gaan van 1 malig scheren, want het is 1 keer en nooit weer. Maar verder geen discussie meer heb ik geen behoefte aan.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:43

Faniek schreef:
Haha ja ze is echt veranderd en gegroeid he
Ze begint nu al dat zwarte weg te krijgen ze krijgt nu al vachtje. Dat dekentje kan er straks ook af as het weer wat zonnig is en dan kan het mooi groeien.
Natuurlijk vertel ik hoe het ging op de keuring dan okmt er een uitgebreid verslag (Keuring is 6 augustus )

Kwam deze gisteren weer tegen:

Afbeelding

Hoezo kleine luna's worden groot

Ga je nu mee naar de keuring of niet? Je was dan toch op vakantie ofzo?

@ Neonlight, hoewel ik je punt begrijp, denk ik dat je hem duidelijk hebt gemaakt. Misschien is het nu leuker om erover op te houden. Gedane zaken nemen geen keer, bovendien mag iedereen voor zichzelf uitmaken wat hem/ haar goeddunkt!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:58

Zucht....als je goed leest.

Overigens, heb je dat dekentje nieuw gekocht? Wij hebben namelijk zo'n zelfde deken (ook zelfde kleur) gekregen van onze hoefsmid (die had hem gewonnen maar was te klein voor zijn pony's). Ideaal deken, fijne pasvorm en ze zijn er in lekker kleine maten! Zou er nog wel eentje willen hebben, maar heb ze nergens meer gezien. Wij hebben een paar ukkepukjes staan met onderlengte 1.25, zijn hackney's die een beetje klein zijn. Kunnen daar geen fatsoenlijk dek voor kopen, en laten er nu iedere keer maken.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:44

Zo, die schiet de grond uit! Leuke foto's, ziet er goed uit zo geschoren!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:07

mooi veulen zeg, ziet er toppie uit zo geschoren!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:58

Wat is het toch een lekker beest !
Gave foto's weer, ze ziet er super uit!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 21:14

Neonlight schreef:
Zucht....als je goed leest.

Overigens, heb je dat dekentje nieuw gekocht? Wij hebben namelijk zo'n zelfde deken (ook zelfde kleur) gekregen van onze hoefsmid (die had hem gewonnen maar was te klein voor zijn pony's). Ideaal deken, fijne pasvorm en ze zijn er in lekker kleine maten! Zou er nog wel eentje willen hebben, maar heb ze nergens meer gezien. Wij hebben een paar ukkepukjes staan met onderlengte 1.25, zijn hackney's die een beetje klein zijn. Kunnen daar geen fatsoenlijk dek voor kopen, en laten er nu iedere keer maken.

Dat dekentje heb ik gekocht bij boer en peerd in Diever
Echter moest ze ook onderlengte 125, maar ze hadden alleen 135, maar daar groeit ze wel in. Is alleen wat te lang..

@ Odess
kleine Luney.
Ik kan wel naar de keuring ben nog niet zeker ze word opeens muisgrijs

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:21

Hmmm, onze volwassen pony's groeien vrees ik daar niet meer in.

Muisgrijs? Is dat niet een "normale" kleur die ze kunnen krijgen bij scheren? Tenminste, haflingers zijn er ook in verschillende kleurslagen en ik kan me voorstellen dat bepaalde kleuren bij scheren grijzig worden. Wanneer is de keuring? Kan zijn dat het nog weg trekt, als je op tijd hebt geschoren zijn de haren al weer wat gegroeid als de keuring is en ben je die vale kleur kwijt. Hoewel het me wel een heel apart kleurtje lijkt! (Foto's! )

En anders kleurspoelinkje?