DE dressuur afstamming op dit moment?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn76

Re: DE dressuur afstamming op dit moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:19

gevonden schreef:
Je moet gewoon lekker op je gevoel afgaan, zo te horen weet je heel goed wat je wilt, als ik jou w was zou ik ook wel op het papier het e.e.a. selecteren, je kunt simpelweg niet bij iedere tweejarige die te koop staat gaan kijken. Zel;f vind ik het achterbeengebruik altijd belangrijk, het voorbeen mag iets minder zijn, daar kun je ook nog het e.e.a. aan "rijden" Als het achterbeen maar snel en krachtig is. Ook vind ik dat een dressuurpaard iets moet hebben" the X factor " om het zo maar even te noemen, daarmee bedoel ik een aansprekend hoofd, aparte aftekeningen enz. vergeet niet dat een dressurpaard een indruk achter moet laten in de ring. De bloedlijn staat leuk op de startlijst maar is zodra je groet weer vergeten!

je bent toch dan aan het selecteren(net wat je zegt, je kan niet alles bekijken), maar bij welke namen heb je dan zoiets "DAT MOET IK ZIEN!"

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:30

Afstamming zegt niet altijd wat. Ik had een Nimmerdor X Lucky Boy en die was Z springen en Z2 dressuur. Overigens wist ik ook niet dat Jazz al in de derde generatie tegenkwam..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:36

Anoukie schreef:
Je traint op M niveau, rijdt wedstrijden op L niveau, bent zelf Z2 + hoger qua niveau en zoekt een 2 jarige met goede papieren en een goede draf en stap,... Sorry nee, ik snap je niet denk ik.

Zoek een paard met 3 goede basisgangen met een mooi exterieur zou ik zeggen (voor zover je dat echt kunt beoordelen bij een 2 jarige). Als je zelf echt zo'n hoog niveau hebt, kun je nl. de basisgangen van een paard uitbouwen. Geen enkel jong dier loopt zoals het wellicht ooit zal kunnen. Dat moet jij als ruiter erop rijden.

Nieuwsgierig, wat voor budget heb je dan beschikbaar voor je toekomstige crack :)?

Beschikbaar?

maar wil zeker niet zeggen dat ik dit er ook voor uitgeef aan alleen het paard, hier wil ik ook het 1e jaar opfok van betalen...

Daarom ook dat hij wel een beetje papier mag hebben...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:38

Ik heb een flemmingh x uniform x doruto... Ook 3 keer dressuur. (ja flemmingh en uniform werden vroeger alleen in het springen uitgebracht)

Toch had ik graag wat springbloed er in gehad, met name voor die galop dus. Als ik mijn merrie nog gehad had, had ik er zeker een springer nu opgezet.

Je kan natuurlijk enigzins naar bloedlijnen kijken, maar die bloedlijnen lopen niet. Wat een 2 jarige nu in draf laat zien hoeft neit alles te zijn wat ie heeft, als ie dadelijk gereden is en in balans is kan er nog heel wat uitkomen. Een galop is daar in tegen moeilijker te verbeteren.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:45

Cayenne schreef:
Afstamming zegt niet altijd wat. Ik had een Nimmerdor X Lucky Boy en die was Z springen en Z2 dressuur. Overigens wist ik ook niet dat Jazz al in de derde generatie tegenkwam..

sorry dat ik weer ff kom, maar wat hebben we dan aan afstammelingen???..tuurlijk, de beste amazones krijgen zelfs een belg GP ..en de slechtste krijgen een GPpaard bij het slachthuis en tussen de beste afstammelingen zit een rotte peer

maar er zijn toch afstammelingen bij, waarvan je gewoon zegt..IK PAK DE AUTO EN IK GA KIJKEN!!!!?????

Ik ben er echt nieuwgierig naar( ..ik vond het op zich een goede vraag van de TS..maar nu zie ik eigenlijk alleen maar antwoorden "afstammelingen zeggen niet alles"..ik begrijpt dat wel hoor, maar ik zou ook graag namen willen horen waar je kippevel van krijgt en een onbeheersbare drang krijgt om dat paard te willen zien lopen....

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:47

hier de precieze afstamming van dat paardje... ja blijkbaar kan het dus wel..

vader ferro (hoef ik denk ik niet verder neer te zetten wel?)

......................vader Crack c (hoef ik verder ook niet neer te zetten wel?)
moeder Turina ......................Vader Jazz
.......................Moeder Piënta
............................................. moeder Moriënta

Dus de moeder van de moeder van dit veulen is zelf dus ook nog maar 6 jaar... kan dat niet?

Nee ik begin (helaas) bokt hier te kennen.

Ik weet heel goed wat voor dier ik wil...
en ik wil een lief dier het karakter vind ik immers net zo belangrijk als hoe die eruit ziet of hoe die loopt...

Maar goed, dit topic gaat een heel andere kant op dan dat mijn bedeoling was...
het wordt een dat kan niet en jazz in de 3e generatie?
sorry hoor ik heb het dier niet gefokt en het is nu eenmaal zo!

Maar goed, moeder als oma lopen niet in de sport en zijn echt fok merries, dit veulen was het eerste veulen van de moeder en de moeder was het eerste veulen van de oma...

Beide hebben ze bij 3 jaar al een veulen gehad, naar mijn mening veel te jong...
Maar goed, het zijn mijn dieren niet en ik zal het nooit doen...

Gr. QuirA

Ps: Ik vind het wel belangrijk dat er een redelijke afstamming achter zit, oke het gaat om het dier individueel, ben ik helemaal mee eens!
Maar een 2 jarige kopen is niet heel makkelijk omdat die vaak een gok zijn, als je dan een beetje afstamming er achter hebt, die dan dus ook goed vererft enzo... dan heb je toch meer zekerheid, ik hoef het allemaal niet te laten voor het geld, dus waarom niet?!

edit: afstamming bleef niet staan
Laatst bijgewerkt door Quir op 21-07-05 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:52

Ludora schreef:
Ik heb een flemmingh x uniform x doruto... Ook 3 keer dressuur. (ja flemmingh en uniform werden vroeger alleen in het springen uitgebracht)

Toch had ik graag wat springbloed er in gehad, met name voor die galop dus. Als ik mijn merrie nog gehad had, had ik er zeker een springer nu opgezet.

Je kan natuurlijk enigzins naar bloedlijnen kijken, maar die bloedlijnen lopen niet. Wat een 2 jarige nu in draf laat zien hoeft neit alles te zijn wat ie heeft, als ie dadelijk gereden is en in balans is kan er nog heel wat uitkomen. Een galop is daar in tegen moeilijker te verbeteren.

Daar ben ik ook wel mee eens, maar ik vind dat die op die leeftijd toch wel al een redelijk draf mag hebben, mijn mening, niet een waar iedereen mee eens zal zijn...

Ik heb een 2 jarige gezien, is nu wel al 4, maar die had een super draf oen die 2 was, nu heeft die echt een geweldige draf, waar de meeste een voorbeeld aan kunnen nemen...

Nee sorry ik vind het wel belangrijk, ook al is die pas 2, toch mag der wel wat gang werk in zitten

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:53

Absoluut waar, alleen als de draf niet spectaculair is maar wel bovengemiddeld maar de galop daarentegen heel apart, heb je denk ik een hele goede 2 jarige te pakken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:56

Suzanne F. schreef:
Waarom geloof ik dit verhaal al niet helemaal? Sowieso de afstamming, bestaan er al paarden met Jazz in de 3de generatie?
En over het nivo van rijden heb ik ook mn twijfels eignelijk vooral als iemand dat vraagt naar een paard met een goed papier (voor de sport), als je zou gaan fokken dan snap ik het maar dan nog zou ik niet blij zijn met zo´n afstamming.

Je hoeft het niet te geloven hoor...
Echt niet, maar ik weet dat het wel zo is, dus daar maak ik me echt niet druk om...

Ik vroeg gewoon wat op dit moment de dressuur afstamming is..
Mag dat?

Gr. QuirA

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:00

Oh ik snap zeker wel waarom je voor afstamming wilt gaan. Toen ik mijn merrie liet dekken was net Osmium goedgekeurd en die was hét helemaal.

Maar ik was punt 1 niet zo van hem gecharmeerd en punt 2 dit was de eerste keer dat ik ging fokken en ik ging ook liever voor de 'zekerheid' van Flemmingh dan voor het onbekende van Osmium.

Het eerste waar je toch naar kijkt bij het zoeken naar paarden is de afstamming. Maar ik denk dat je naar jezelf moet kijken als je een paard voor jezelf koopt. (welke hengsten vindt ik gaaf) en koop je em om em dadelijk door te verkopen, tsja dan wordt het al anders.

Ferro x Krack X Jazz klinkt zeker gaaf, en ik zou daar zo ie zo willen gaan kijken. (maar zoals ik al zei, ik heb ook 3x dressuurbloed en ik had toch graag een klein beetje meer spring erin gehad)

Wat betref de draf, een jong die moet zeker duidelijk ruim maar vooral sterk van achter kunnen draven. Als ie sterk is van achter en goed van voor, komt dadelijk als ie in balans is de voorkant wel. (dat bedoelde ik er alleen mee)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 11:02

Mireille1970 schreef:
Absoluut waar, alleen als de draf niet spectaculair is maar wel bovengemiddeld maar de galop daarentegen heel apart, heb je denk ik een hele goede 2 jarige te pakken.

Ja kijk daar ben ik helemaal mee eens, maar waar ik anar was wezen kijken had geen draf die gemiddeld of boven gemiddeld was, eerder zelfs lager dan een gemiddeld paard...

Oke, als het dier in belans komt zou de draf best beter worden, dat geloof ik graag en dat zou ook echt zo zijn, maar een beetje goede draf mag zo'n beestje wel al op die leeftijd hebben, toch?
of ligt dat nu aan mij..?

En een Jazz EN Crack C staan bekend om een erg spectaculaire draf, nou dat vond ik deze niet hebben, dus was het bij mij nee...
mag dat, of ga ik dan tegen alles en iedereen in?

Sorry ik weet (helaas) erg goed wat ik wil en misschien is dat niet altijd slim, maar wat ik wil, dat zijn meestal de dieren waar ik goed om kan gaan, ik heb niks aan een super paard, wat de sterren van de hemel loopt en ik kan er niks mee omdat het niet klikt, zoals een (te) rustig dier, daar kan ik immers niet mee omgaan, niet omdat ik het geduld niet heb, maar heb liever een felle...

Gr. QuirA

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 11:06

Ludora schreef:
Oh ik snap zeker wel waarom je voor afstamming wilt gaan. Toen ik mijn merrie liet dekken was net Osmium goedgekeurd en die was hét helemaal.

Maar ik was punt 1 niet zo van hem gecharmeerd en punt 2 dit was de eerste keer dat ik ging fokken en ik ging ook liever voor de 'zekerheid' van Flemmingh dan voor het onbekende van Osmium.

Het eerste waar je toch naar kijkt bij het zoeken naar paarden is de afstamming. Maar ik denk dat je naar jezelf moet kijken als je een paard voor jezelf koopt. (welke hengsten vindt ik gaaf) en koop je em om em dadelijk door te verkopen, tsja dan wordt het al anders.

Ferro x Krack X Jazz klinkt zeker gaaf, en ik zou daar zo ie zo willen gaan kijken. (maar zoals ik al zei, ik heb ook 3x dressuurbloed en ik had toch graag een klein beetje meer spring erin gehad)

Wat betref de draf, een jong die moet zeker duidelijk ruim maar vooral sterk van achter kunnen draven. Als ie sterk is van achter en goed van voor, komt dadelijk als ie in balans is de voorkant wel. (dat bedoelde ik er alleen mee)

OKe, maar ik weet niet of ik er echt springbloed in wil...
Ik heb nu een springer, de galop is goed, maar de stap en draf zijn redelijk maar niet super...

Ik wil hem in rijden, uit brengen op wedstrijden en proberen (!) de basis sport uit te komen dus voorbij de Z2...
het is zeker niet de bedeoling om het door te verkopen of zo..

De afstamming mag van mij onbekend zijn, geen probleem mee, maar het dier moet zich wel bewijzen en over het algemeen als het een bekendere afstamming is, is dit vak makkelijker...
Vind ik tenminste...

QuirA

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:09

Om meer zekerheid te krijgen zou ik je aanraden om hem te laten keuren en het karakter te leren kennen.
Een paard dat gezond is en een fijn karakter heeft is met de juiste begeleiding meestal wel naar Z of hoger te rijden, zelfs zonder deze afstamming.
Pas in het werk, dus over een paar jaar, weet je of je met dit paard verder kan komen.
Wat bederft de beweging op jonge leeftijd. Ik heb massa's jonge dieren gezien die tijdens de opgroei vrij normaal liepen, en waarvan pas later en meestal in het werk de bewegingen spectaculairder werden.

Overigens voor dat geld koop je op dit moment ook een goed, en netjes aangereden paard.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:18

ben ik met sarabande eens, waarom niet voor dat bedrag een beest wat al zadelmak is, scheelt je een jaar opfok en alle risico's van dien. Je kunt het paard dan al onder het zadel beoordelen en dat is een stuk makkelijker.
Ook kun je het paard aanvoelen, je weet dan ook of het paard kwa temperament bij je past. Je zoekt een beest met pit maar vaak zijn de pittige dieren onder het zadel erg braaf en rustig in de omgang

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:21

contango!!! *o/* absoluut top

alle paarden die ik van hem heb gezien waren fantastisch

mare....het bloed van jou paardje (ferro*krackC*jazz) klinkt ook super....helemaal mee eens, maar als hij niet aanspreekt in draf (wat btw ook nog eens de "onbelangrijkste" gang is) dan zou ik hem toch niet kopen
[/quote]

Draf is voor een dressuurpaard de belangrijkste gang. Zou ook zeker kijken naar het karakter is ook niet geheel onbelangrijk.

Veel succes.
[/quote]

zie de reactie van Mireille1970: de draf is zeker niet de belangrijkste gang. Deze kan namelijk het meest verbeterd worden. Daarintegen kan je de stap of galop minder sterk verbeteren

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:24

Clavecimbel geeft ook luxe dressuurpaarden

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:27

Een hengst geeft niet allemaal dezelfde nakomelingen en het moet dus klikken met de merrielijn. Heb hele mooie, goede Ferro's gezien maar ook heel lelijke, slechte. Ik zat zelf met mijn Kimberley tijdens de merriekeuring tussen allemaal Jazzen en dit waren alle 5 totaal verschillende paarden. Rij zelf met een echte springer M1 dressuur. Dus een paard is echt een individue, een tweejarige kopen blijft altijd een gok. Zou gewoon zoveel mogelijk paarden gaan bekijken om zo beter te kunnen gaan vergelijken. Veel succes! Groetjes Brennie

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:36

Voor een Contango loop ik warm, maar ook eventueel ander duits bloed ben ik wel te porren ik ken ene hele gave Dream of Glory en laatst nog een schitterende Wolkentanz gezien. Voor Krack, en Jazz loop ik niet warm geen interesse. Ferro bloed is ook mooi, Balzflug is ook gaaf vooral in de 2e generatie.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:00

Alles staat of valt met de moederlijn. Dé dressuurafstamming bestaat niet. Wanneer in de paardenfokkerij 1 + 1 altijd 2 was, dan konden we af met een keuring op het stamboekpapier.
Wanneer je een goed sportpaard wil kopen, vraag je dan eerst eens af welke MERRIELIJNEN volgens jou bovengemiddeld goede sportpaarden geven. en met merrielijnen bedoel ik niet naar jouw voorbeeld Krack en Jazz, maar de moeders Turina, Pienta, Morienta en nog verder terug. En bekijk nu eens specifiek welke sportpaarden uit die merrielijn komen.
Ik kan je wel wat adressen geven waar paarden staan uit bewezen merriestammen die sportpotentie hebben.
Denk nu alsjeblieft eens verder dan Jazz, Krack, Ferro, Gribaldi en Contango....al deze hengsten hebben absoluut goede paarden gegeven, maar bekijk de merrielijnen van die goeden eens...allemaal bewezen lijntjes. En geloof me, er lopen ook heel veel slechte paarden rond van deze hengsten...

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:13

Ook ik loop warm bij het horen van Contango, Deam of glorie en of Wolkentanz, die laatste is pas geleden bij ons overleden op veels te jonge leeftijd. Erg jammer had er graag een keer op gereden... Voor Jazz, Ferro, Krack C ben ik niet te porren, daar zijn er al weer veels te veel van, sorry niet beledigend bedoeld hoor, maar ik kijk nooit eerst naar het papier. Het dier moet me aanspreken, de manier van bewegen en dan het karakter, daana vraag ik om een papier. Is het er dan een van Jazz, Ferro of Krack C laat ik hem heus niet staan. Maar het paard moet me passen, das voor mij erg belangrijk. Rij zelf momenteel op een polanski ook een heel fijn dier, maar zoals je al aan geeft wil je iets meer pit. Misschien dat de pit en heetheid nog komt maar momenteel is het een heel fijn en evenwichtig dier. Misschien als hij iets ouder is, dat ie wat heftiger wordt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 19:30

sarabande schreef:
Om meer zekerheid te krijgen zou ik je aanraden om hem te laten keuren en het karakter te leren kennen.
Een paard dat gezond is en een fijn karakter heeft is met de juiste begeleiding meestal wel naar Z of hoger te rijden, zelfs zonder deze afstamming.
Pas in het werk, dus over een paar jaar, weet je of je met dit paard verder kan komen.
Wat bederft de beweging op jonge leeftijd. Ik heb massa's jonge dieren gezien die tijdens de opgroei vrij normaal liepen, en waarvan pas later en meestal in het werk de bewegingen spectaculairder werden.

Overigens voor dat geld koop je op dit moment ook een goed, en netjes aangereden paard.

Ja, ik weet dat voor dat geld een goed aangereden 3 jarige heb, maar dta is juist wat ik niet wil, ik wil hem zelf inrijden en alles, het liefste moet het dier helemaal groen zijn..

Ik heb meerdere paarden doorgereden en enkele zadelmak gemaakt, vooral het zadelmak maken vind ik erg leuk...
Omdat er toch vertrouwen moet zijn om het te laten lukken aangezien ik niet groot en absoluut niet sterk ben, moet het wel op vertrouwen..

Hij wordt ook zeker gekeurd, ook met röntgen foto's etc...
Dat is echt zeker dus dan weet ik dat die op dat punt ook goed is...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 19:31

Brennie schreef:
Een hengst geeft niet allemaal dezelfde nakomelingen en het moet dus klikken met de merrielijn. Heb hele mooie, goede Ferro's gezien maar ook heel lelijke, slechte. Ik zat zelf met mijn Kimberley tijdens de merriekeuring tussen allemaal Jazzen en dit waren alle 5 totaal verschillende paarden. Rij zelf met een echte springer M1 dressuur. Dus een paard is echt een individue, een tweejarige kopen blijft altijd een gok. Zou gewoon zoveel mogelijk paarden gaan bekijken om zo beter te kunnen gaan vergelijken. Veel succes! Groetjes Brennie

hier ben ik ook echt mee eens, dat een jazz (of welke hengst dan ook) niet het zelfde is...
Het is de combinatie merrie/hengst die het paard geeft wat het is...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 19:36

Basvdv schreef:
Alles staat of valt met de moederlijn. Dé dressuurafstamming bestaat niet. Wanneer in de paardenfokkerij 1 + 1 altijd 2 was, dan konden we af met een keuring op het stamboekpapier.
Wanneer je een goed sportpaard wil kopen, vraag je dan eerst eens af welke MERRIELIJNEN volgens jou bovengemiddeld goede sportpaarden geven. en met merrielijnen bedoel ik niet naar jouw voorbeeld Krack en Jazz, maar de moeders Turina, Pienta, Morienta en nog verder terug. En bekijk nu eens specifiek welke sportpaarden uit die merrielijn komen.
Ik kan je wel wat adressen geven waar paarden staan uit bewezen merriestammen die sportpotentie hebben.
Denk nu alsjeblieft eens verder dan Jazz, Krack, Ferro, Gribaldi en Contango....al deze hengsten hebben absoluut goede paarden gegeven, maar bekijk de merrielijnen van die goeden eens...allemaal bewezen lijntjes. En geloof me, er lopen ook heel veel slechte paarden rond van deze hengsten...

Ja de merrielijnen zijn minstens zo belangrijk al wel niet belangrijker als de hengst, ben ik me eens, helemaal...

Maar nu dan mijn vraag,,,
er zijn nieterg veel bewezen merrie lijnen, of ja ze zijn er zat..
Maar ik vind ze zelf altijd moeilijk terug te vinden, ze worden ook nooit ECHT bekend gemaakt, dat maakt het (voor mij) minstens zo moeilijk...

Zou jij, of andere daar meer info over willen geven??
Over welke lijnen er zijn, ongeveer dan....
en dat soort dingen?

Gr. QuirA

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:37

ik heb al een paar hele leuke paarden gezien van gribaldi x balzflug.
het viel mij wel op dat dit een leuke combi is

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 19:53

adnil35 schreef:
ik heb al een paar hele leuke paarden gezien van gribaldi x balzflug.
het viel mij wel op dat dit een leuke combi is

hier heb ik dus ook 3 paarden van gezien, erg leuke dieren, helaas al verkocht

QuirA