koudbloed-eigenaren; hebben jullie dit ook welleens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: koudbloed-eigenaren; hebben jullie dit ook welleens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:21

Ook ik heb een haflinger, nu van 4 jaar oud, waar ik in de toekomst mee wil starten.
Gewoon voor de lol, niet persé om iets met haar te bereiken

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:11

Ga er gewoon lekker voor.
Wij hebben hier een tinker waar mijn dochter gewoon om lekker mee te doen en ervaring op te doen is begonne met wedstrijden (B)
1ste keer op de 4de plaats, 2de keer op de 2de, 3de keer op de 3de plaats ende 4de keer op de 1ste plaats.
Mijn buurmeisje rijd een fries en doet ook mee 2de,3de,4de en 5de plaats waren haar deel (paard is nog jong)

Zegt genoeg over koudbloeden in de dressuur voor ons.
Onze meiden hebben al verschillende 'dressuurpaardjes achter zich gelaten

Bij ons is het nog erg speels en we doen vooral mee voor de fun en ervaring op doen,maar je weet het nooit.
Ik zou zeggen ga ervoor.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:22

Daar heb ik mijn koudbloed niet voor aangeschaft en die ambities hebben wij ook nooit gehad... dit is een typisch recreatie paard

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:35

Als je iets echt wilt, moet je er gewoon voor gaan. Je kan altijd kijken hoe het je bevalt, bevalt het niet dan stop je er mee..... Maar het kan natuurlijk ook super gaan
Ik heb zelf een koudbloed ruin van 1.65m.... Hij sukkelt nog wat met z'n galop. Dan zou ik weleens willen dat hij de makkelijkere gangen van menig Kwpn'er zou hebben.... En dan toch, zijn goeie nuchtere karakter en de vele andere voordelen die Toi heeft, zou ik voor geen goud meer willen missen.

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:14

In Genk (België) is er een haflingerclub die eigen dressuurwedstrijden organiseert, van B tot Z proeven.
Zegt toch genoeg...
En met een heet super dressuurpaard durf ik niet zo maar het bos in of hem voor de koets te zetten met de kids er bij...

Gewoon doen en plezier hebben en dan zien waar je komt!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:04

Ohhhw... ik had dat ook zo. Ik jarenlang de wedstrijdpaarden van mensen gereden (niet op wedstrijd, maar gewoon doordeweeks omdat ze zelf geen tijd hadden). Altijd getalenteerde paarden gereden, toen ik een eigen paard wilde, wist ik zeker dat het een Tinker moest worden.
Ik wilde toch alleen maar door het bos rondrijden, heel rustig (dacht ik). Maarja, toen zat ik daar met Duncan, 3 jarige, licht verwaarloosde tinkerruin. Ik was met alle andere paarden gestopt.
Duncan had een zwakke rug, dus ik moest het werken af gaan bouwen.

Na een jaar begon het echt te kriebelen, ik wilde weer die sportpaardjes rijden. Die, als je een hulp geeft, ook doen wat je vraagt. Een paard dat je niet alles meer hoeft te leren.
Toch maar gewoon rondgetuft met buitenritjes, dat ging heel goed. Maar ik miste wat.

Toen kreeg ik een eigen rijbak, dus de mogelijkheid om in de bak te rijden. Duncan was ondertussen al bijna 4,5 jaar, en zijn rug was al aardig aangesterkt. Toen ik begon met het rijden in de bak moest hij soepeler worden, beter aan de hulpen en minder op zijn voorhand gaan lopen. De rest kon me nog niet zo veel schelen. Heb dit gewoon op eigen houtje gedaan.

Zo begon het, een half jaar geleden dus.
Het zag er echt niet uit hoor, toen we begonnen.

Deze zomer ben ik dus begonnen met dressuurles. En ik sta versteld. Die tinker waar in het begin niets mee te beginnen viel, doet nu verschrikkelijk zijn best, en het begint ergens op te lijken (alhoewel we nog veel te doen hebben, voor het écht wat is )

Alles is mogelijk!

Resultaat na 3 lessen:
http://i2.photobucket.com/albums/y20/duncanlove/IMG00096.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y20/duncanlove/IMG00093.jpg

En nu zijn we alweer verder... Volgend jaar wil ik gaan starten, moet nog wel alles goed overwegen met school ed. , maar ik zou het heel graag gaan doen. En ook ik moet met mijn knollie tussen de paarden starten, en dat lijkt me écht super vet

Gewoon doen dus!
(Je staat versteld van wat je uit je tink kan halen hoor!)

Het is wel wat moeilijker dan een sportpaard hoor, dat kan mijn instructrice bevestigen. Whaha... ze ging laatst op Duncan zitten... zag er niet uit. Ze kreeg niets voor mekaar Terwijl ze toch echt in het Z heeft gelopen. Ik kwam niet meer bij van het lachen, zag er echt niet uit

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:11

Ik heb tot een jaar of 4/5 terug altijd wedstrijden gereden, wel altijd met pony's, ook nadat ik 18 was tussen de paarden, dus een beetje bekijks ben ik wel gewend.
Maar dat waren wel sportpony's, en nu ga ik starten met mijn tinker, dat gaat toch wel anders worden.

Ik wilde in 1e instantie ook een paard om lekker mee buiten te rijden, een lekker rustig paard. Ook omdat ik vanwege allerlei medische problemen niet zoveel meer mocht rijden.
En toen zette Jordy's vorige eigenaresse ( Jordy op bokt) hem hier te koop. Ik had Jordy al vaker langs zien komen hier, op foto's en verhalen. Ik vond hem altijd zo mooi en hij sprak me heel erg aan, dus heb ik gelijk gebeld. Ik wist wel dat Jordy niet het rustige paard was dat ik zocht van tevoren. Laten we eerder zeggen zo gek als een deur Maar wel liefde op het 1e gezicht.
Even buiten proefrijden was al goed voor halverwege omdraaien en in volle galop terugstieren.... In de bak ging ook alles in de 6e versnelling.
Thuis ben ik met hem in volle galop dwars door hekken heengegaan als hij weer eens compleet in paniek ging rennen. Ook meegesleurd terwijl ik met mijn voet in de beugel vastzat en meer gekke dingen. So far voor de rustige bospony dus.....

Mijn doel was om er wél een bospony van te maken. En dat is aardig gelukt, ik had nooit gedacht dat het zover goed zou komen zo verknipt als hij was....
Maar terwijl hij bospony werd bleek hij het ook nog eens best aardig te doen in de dressuur. Een heel stuk beter dan verwacht.
Dus nu Jordy wat rustiger is gaan we eindelijk starten. Helaas komt af en toe zijn mindere kant nog boven. Vooral in 'vreemde' situaties.
Dan is hij compleet oncontroleerbaar, echt een ongeleid projectiel. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat ook goed gaat komen.
Of ik bekijks trek maak ik me geen zorgen over. Dat doet zijn bijrijdster wel met hem.... Die gaat hem namelijk starten in het springen Tussen de paarden Ik denk dat dat nog iets meer bekijks trekt dan in de dressuurring.....

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:03

Ik rijd met een shetlander tusen de paarden. Als je iets graag wilt moet je het gewoon proberen.

Toen ik met Zorro ging lessen was het niet mijn bedoeling om hem te gaan starten. Na een half jaartje les was er een onderlinge wedstrijd. We deden mee in de B enhadden 169 punten en een derde plaats.

Later werd er elke 2 maanden een onderlinge wedstrijd georganiseerd. Sinds 2003 rijden we officieel en omdat ik al aardig 18+ ben komen we uit tussen de paarden. Na 6 wedstrijden in de B hadden we genoeg punten voor de L1. Nu 5x L1 gestart en we hebben 8 winstpunten. In januari hoop ik L2 te gaan starten.

Ik heb niet de ambitie om met Zorro in het Z te komen. We zien wel waar we stranden. Ik denk dat we wel een keer M1 kunnen starten. In principe moeten wehet kunnen redden, maar redden we het niet is het ook goed

Gewoon gaan lessen en als het goed genoeg gaat lekker gaan starten als je dat leuk vind. Ik zorg trouwens wel altijd dat Zorro super voor elkaar is op wedstrijd anders start ik niet. We hebben altijd al veel bekijks en dan wil ik achteraf liever niet horen: "zie je wel, je hoort niet thuis tussen die dressuurpaarden"

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:54

hallo ik denk dat je moet proberen zorg voor een goede trainer die help en begeleid want ze kunnen echt meer dan wat ze zeggen omdat er zo'n stempel op is gedrukt dat ze het niet aan kunnen doen mensen het ook minder snel maar ik zal er gewoon voor gaan heb zelf een haflinger van 2 en een half maar zijn zus en volle broer rijden allebij in de z dus ze kunnen het zeker veel plezier moniek