Samber merrie x ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Re: Samber merrie x ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 08:33

Als zij met die merrie wil fokken en de keuze valt op een hengst die zij mooi vind, moet ze dat helemaal zelf weten. Net als nu nog laten dekken. Ik heb er geen baat bij of wat dan ook.
Ze vroeg aan mij of ik een hengst wilde zoeken bij die merrie. Ik heb de merrie zelf niet gezien en weet dus ook niet hoe ze eruit ziet. Ik ben van haar omschrijving uitgegaan. Ik weet niks van Samber of de nafok van Samber af. Vandaar dat ik hier een topic heb geopend.
Ik hou niet van bonte paarden en dit is een bonte merrie. Ik heb zelf geen KWNers meer op stal staan en ben er dus helemaal uit.

Als er gewoon wat antwoorden van:
Deze hengst past mooi en die en die en die kan op Samber, dan heb je een keuze en kan je aan de hand van de + en - van de merrie een hengst kiezen.
Het kan ook zijn dat bepaalde hengsten helemaal niet op een Samber passen of juist wel. Het is haar paard, haar keuze en haar veulen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:37

Je kunt geen hengstenkeuze maken alleen op de vader. Wellicht geeft de merrie veel meer van de moeder meegekregen. Alsd je vriendin echt een waardevol en onderbouwd advies van je wil zal je toch wat meer moeite moeten doen en de gehele afstamming/fotoos en beschrijving van het paard moeten geven en net zo belangrijk, wat haar doel met het veulen is!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:41

ik heb mijn grote sambermerrie laten dekken door special d. Hier kwam een leuk sterk en hoogbenig veulen uit.
Deze had mooie sterke lenderen en betere beenwerk dan de moeder .

Ik zou er zo weer special d opgooien

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:42

PhiaBink schreef:

Ze vroeg aan mij of ik een hengst wilde zoeken bij die merrie. Ik heb de merrie zelf niet gezien en weet dus ook niet hoe ze eruit ziet. Ik ben van haar omschrijving uitgegaan. Ik weet niks van Samber of de nafok van Samber af.

ze vraagd dus aan iemand advies die er zelf geen verstand van heeft.. en de merrie nog nooit gezien heeft
sorry hoor maar dit heeft helemaal niets met fokken te maken!!

dit heet vermeerderen
dit soort veulens heeft weinig toekomst
de zuidlaardermarkt staat er vol mee

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:06

PhiaBink schreef:
Als zij met die merrie wil fokken en de keuze valt op een hengst die zij mooi vind, moet ze dat helemaal zelf weten. Net als nu nog laten dekken. Ik heb er geen baat bij of wat dan ook.
Ze vroeg aan mij of ik een hengst wilde zoeken bij die merrie. Ik heb de merrie zelf niet gezien en weet dus ook niet hoe ze eruit ziet. Ik ben van haar omschrijving uitgegaan. Ik weet niks van Samber of de nafok van Samber af. Vandaar dat ik hier een topic heb geopend.
Ik hou niet van bonte paarden en dit is een bonte merrie. Ik heb zelf geen KWNers meer op stal staan en ben er dus helemaal uit.

Deze hengst past mooi en die en die en die kan op Samber, dan heb je een keuze en kan je aan de hand van de + en - van de merrie een hengst kiezen.
Het kan ook zijn dat bepaalde hengsten helemaal niet op een Samber passen of juist wel. Het is haar paard, haar keuze en haar veulen.

Volgens mij mist je vriendin ook maar enige inzicht omtrent het hele fokken. Zelf vind ik het ook niet heel erg snugger om op internet rond te gaan vragen over de juistheid van geschiktheid van hengsten op een Samber merrie, als je niet eens weet om wat voor merrie het gaat. Maar goed, dit is slechts mijn bescheiden mening.
Ik bedoel het niet rot, maar meid probeer je er eens even wat meer in te verdiepen (of je vriendin). Dit staat zo sloom.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 11:02

VValar schreef:
PhiaBink schreef:

Volgens mij mist je vriendin ook maar enige inzicht omtrent het hele fokken. Zelf vind ik het ook niet heel erg snugger om op internet rond te gaan vragen over de juistheid van geschiktheid van hengsten op een Samber merrie, als je niet eens weet om wat voor merrie het gaat. Maar goed, dit is slechts mijn bescheiden mening.
Ik bedoel het niet rot, maar meid probeer je er eens even wat meer in te verdiepen (of je vriendin). Dit staat zo sloom.

Nogmaals, ik heb geen KWPN merrie op mijn stal staan. De merrie is van een vriendin van ons. Zij komt oorspronkelijk uit de draverswereld en heeft recent een KWPN merrie gekocht. Ze wil daar mee fokken en dat is haar goed recht waar niemand over heeft te beslissen. Ik niet, jij niet, niemand niet. Al wil ze Lingh of een muilezel er opzetten, dat moet zij weten. Als zij de merrie nu nog wilt laten dekken dan moet zij dat ook weten. Als zij dat nu leuk vind om een veulen te fokken, moet ze dat helemaal zelf weten.
Elke beginnende fokker moet ergens beginnen. Niemand is geboren met alle kennis van de fokkerij tot nu toe.

Het valt me tegen dat er zo gereageert wordt, als of de merrie van mij is . We hebben zelf 3 ruinen , 1 Andalusische fokmerrie, andalusische hengstveulen en geen KWPN merrie van Samber.

Bedankt allemaal, er kan een slotje op!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:09

PhiaBink schreef:
patsur schreef:
Waarom vraag je hioer dan naar een passende hengst als het toch niet uitmaakt?

PhiaBink schreef:
Een vriendin van ons heeft een Sambermerrie gekocht en zoekt daar een hengst bij. Het is een chique bonte merrie, 1.71 hoog, lange benen en is een wakkere dame.

Welke hengsten passen bij deze omschrijving?

PhiaBink schreef:
Onze vriendin komt meer uit de draverswereld. Ze heeft zelf een KWPN ruin waar ze recreatief mee rijdt. Nu heeft ze dus een KWPN merrie erbij. Ze is dus niet op de hoogte van KWPN hengsten.

Samber nafok ken ik zelf niet, dus vandaar mijn vraag welke hengsten erbij kunnen.
Wat zijn nog meer de + en - punten van Sambers.

Als je dit had gelezen dat had je geweten dat ik names iemand anders het vroeg.
Ik weet zelf niks van Samber of de nafok ervan.

nou dat had ik wel gelezen, het was een reactie op jouw reactie boven die van mij..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:12

PhiaBink schreef:
Nogmaals,
ik heb geen KWPN merrie op mijn stal staan
. De merrie is van een vriendin van ons. Zij komt oorspronkelijk uit de draverswereld en heeft recent een KWPN merrie gekocht. Ze wil daar mee fokken en dat is haar goed recht waar niemand over heeft te beslissen. Ik niet, jij niet, niemand niet. Al wil ze Lingh of een muilezel er opzetten, dat moet zij weten. Als zij de merrie nu nog wilt laten dekken dan moet zij dat ook weten. Als zij dat nu leuk vind om een veulen te fokken, moet ze dat helemaal zelf weten.
Elke beginnende fokker moet ergens beginnen. Niemand is geboren met alle kennis van de fokkerij tot nu toe.

Het valt me tegen dat er zo gereageert wordt, als of de merrie van mij is . We hebben zelf 3 ruinen , 1 Andalusische fokmerrie, andalusische hengstveulen en geen KWPN merrie van Samber.

Bedankt allemaal, er kan een slotje op!

Ik heb nooit gezegd dat jij die merrie in bezit had of op je stal had staan. Maar jij opent hier het topic, dus zijn de meeste reacties ook naar jou toegericht. Lijkt me vrij logisch, maar goed.

Jij vraagt om advies, en dan krijg je dit ook van de leden van Bokt. Of het je bevalt is een tweede natuurlijk.

Verder wens ik JE VRIENDIN veel verstand en wijsheid toe en succes met het fokprogramma.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:15

er kan idd een slotje op want jij gaat er gewoon steeds tegenin.

Echt tam dit, je komt met een beschrijving van 2 regels, wilt vervolgens dat wij er hengsten bij gaan vinden en dat doen een aantal, dan ga je zeggen dat niemand kan beslissen of ze nog gaat dekken en wie. dan heeft dit hele topic toch geen zin of snap ik het weer helemaal verkeerd?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:28

Jammer dat er zo fel gereageerd wordt in dit topic.
TS vraagt gewoon om ervaringen van bepaalde hengsten met een Sambermerrie.
Of dit vermeerderen is doet er toch niet toe ? Is er al gevraagd was er met het veulen gaat gebeuren ? Misschien willen ze het zelf wel houden om mee te rijden later !

Er zijn genoeg veulens die gefokt zijn als vermeerdering, gewoon omdat de fokker het leuk vind en ik denk dat dat belangrijk is, plezier hebben aan je paarden. Dat mis je bij veel wedstrijdruiters, die gaan alleen om te scoren en hebben geen fun als het minder gaat.
Bovendien zijn de meeste ruiters/ paardeneigenaren nog recreanten, moet je daar het superpaard voor fokken wat door zijn kwaliteit onbetaalbaar is ?

Nee hoor, in mijn ogen niet.
Vermeerderaars zijn in mijn ogen fokkers die een afgekeurd paard ( erfelijke oorzaak) laten dekken met een hengst zonder papier.

Waar hebben we het hier dan over ?

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:58

Kiana, dat heeft denk ik te maken met TS zelf, dat er fel gereageerd wordt. Zelf reageert ze ook niet echt vriendelijk toch?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 12:41

Prima schreef:
Kiana, dat heeft denk ik te maken met TS zelf, dat er fel gereageerd wordt. Zelf reageert ze ook niet echt vriendelijk toch?

Vind je het gek. Men denkt dat de merrie van mij is????????? Ik heb nogmaals geen Samber merrie en al helemaal geen KWPN merrie.
Ten 2de vraag ik het namens iemand, of mag dat niet soms
Ten 3de als zij wil fokken, dan moet ze dat zelf weten.
Ten 4de wat ze met het veulen doet is ook aan haar.
Ten 5de ik stelde alleen een vraag welke hengsten er goed bij een Samber merrie passen en meer niet.

Ik ken het paard niet en heb ook geen foto van haar. Zij vroeg alleen aan mij of ik een hengst voor haar merrie weet. Zij heeft de merrie omschreven en meer info heb ik niet.

Een antwoord van:

die hengst zou ik niet doen
die hengst past goed op Sambers
dat bloed sluit mooi aan
Ik heb een ........x Samber

Dit zijn antwoorden waar je wat aan heb.

Reactie dat IK me er meer in moet verdiepen is niet aan de orde, want de merrie is nogmaals niet van mij!!!!!! dus is dat niet aan de orde. Of het te laat is, is ook niet aan de orde, want de merrie is nogmaals niet van mij.
Met dit soort reacties kan je een beetje pissig worden, ik vraag wat en krijg reactie terug die ik niet vraag.

GekkeGerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:33

Eerst maar met concrete informatie komen van je merrie. Je kunt er wel van alles op gooien, maar niet alle Samber merries hebben dezelfde exterieurkenmerken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:36

Precies en wat je wilt met het veulen is ook zeker van belang voor de hengstenkeuze: dressuur, mennen, springen, recreatie.....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:38

GekkeGerrie schreef:
Eerst maar met concrete informatie komen van je merrie. Je kunt er wel van alles op gooien, maar niet alle Samber merries hebben dezelfde exterieurkenmerken.

en niet alle sambers hebben dezelfde gangen, niet hetzelfde karakter, dus je vriendin zal je toch meer info moeten verstrekken Pia~

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:52

Hou nu maar op! Deze topic heeft totaal geen zin meer. Nogmaals. de merrie is NIET van mij!!!!
Bij jullie gaat het alleen om prestatiefok en vergeten dat er ook mensen zijn die gewoon veel ruimte hebben, 18 HA!, die een veulentje willen fokken. Als het veulen er is, dan ervan genieten. Waarom kan dat niet?

Waarom komt altijd de prestatie om de hoek. Er zijn meer mensen in de recreatie dan in de recreatiesport. Voor de recreatie moeten er ook betaalbare paarden zijn. Niet iedereen heeft genoeg euries op de bank voor een topper(?) en zin in wedstrijden. Veel vinden het heerlijk om lekker buiten te rijden en vinden wedstrijden oer saai.
Waarom zo reageren alsof je prestatie MOET fokken. Er is geen moeten bij. Gun iemand ook een lol en plezier van eigen gefokt veulen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:58

PhiaBink schreef:
Hou nu maar op! Deze topic heeft totaal geen zin meer. Nogmaals. de merrie is NIET van mij!!!!
Bij jullie gaat het alleen om prestatiefok en vergeten dat er ook mensen zijn die gewoon veel ruimte hebben, 18 HA!, die een veulentje willen fokken. Als het veulen er is, dan ervan genieten. Waarom kan dat niet?

Waarom komt altijd de prestatie om de hoek. Er zijn meer mensen in de recreatie dan in de recreatiesport. Voor de recreatie moeten er ook betaalbare paarden zijn. Niet iedereen heeft genoeg euries op de bank voor een topper(?) en zin in wedstrijden. Veel vinden het heerlijk om lekker buiten te rijden en vinden wedstrijden oer saai.
Waarom zo reageren alsof je prestatie MOET fokken. Er is geen moeten bij. Gun iemand ook een lol en plezier van eigen gefokt veulen.

Waarom vraagt ze dan om hengstenadvies, kun je hem net zo goed bij de hengst van de buurman laten lopen!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:04

Samsam schreef:
PhiaBink schreef:

Waarom vraagt ze dan om hengstenadvies, kun je hem net zo goed bij de hengst van de buurman laten lopen!

Misschien doet ze dat wel Weer een fok he, dat volgens de prestatie fokker op mislukken gedoemd is. Dan komt er page papier bij i.pl.v. KWPN papier.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:08

Phiabink, ik vind dat je ontzettend onsportief reageert. Mensen kunnen je totaal niet helpen met deze beschrijving. Ik zou zeggen, loop alle hengsten langs, en kies degene die je t mooist vind, en raad die aan aan je vriendin
Ik geloof ook wel dat het duidelijk is dat het niet jouw paard is hoor..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:11

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 21-04-25 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:36

Samsam schreef:

inderdaad.. dan neem je toch gewoon een...als ie maar mooi is hengst
dit topic gaat echt helemaal nergens meer over

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:47

PhiaBink schreef:
Nogmaals. de merrie is NIET van mij!!!!

Wat boeit het nou van wie de merrie is dan Er wordt toch fokadvies door je gevraagd, het gaat toch om de merrie en de eventuele hengst, toch niet over wie de eigenaar is?
Ik snap je frustratie niet dat je steeds roept dat de merrie niet van jou is?
Wat maakt het uit, ook al was ze van jou hadden we ook meer info moeten hebben
Met alleen Samber en lange benen kunnen we niet zoveel, en dan ben ik eerlijk. Ik zou even naar je vriendin toegaan om te kijken naar de merrie, eventueel een foto maken. Uitzoeken wat haar zwakke en sterkte punten zijn.
Het ene paard is zo verschrikkelijk anders dan het andere, daarom kun je niet gewoon met namen gaan roepen, dan kun je er alles wel opzetten