Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.
PhiaBink schreef:
Ze vroeg aan mij of ik een hengst wilde zoeken bij die merrie. Ik heb de merrie zelf niet gezien en weet dus ook niet hoe ze eruit ziet. Ik ben van haar omschrijving uitgegaan. Ik weet niks van Samber of de nafok van Samber af.
PhiaBink schreef:Als zij met die merrie wil fokken en de keuze valt op een hengst die zij mooi vind, moet ze dat helemaal zelf weten. Net als nu nog laten dekken. Ik heb er geen baat bij of wat dan ook.
Ze vroeg aan mij of ik een hengst wilde zoeken bij die merrie. Ik heb de merrie zelf niet gezien en weet dus ook niet hoe ze eruit ziet. Ik ben van haar omschrijving uitgegaan. Ik weet niks van Samber of de nafok van Samber af. Vandaar dat ik hier een topic heb geopend.
Ik hou niet van bonte paarden en dit is een bonte merrie. Ik heb zelf geen KWNers meer op stal staan en ben er dus helemaal uit.
Als er gewoon wat antwoorden van:
Deze hengst past mooi en die en die en die kan op Samber, dan heb je een keuze en kan je aan de hand van de + en - van de merrie een hengst kiezen.
Het kan ook zijn dat bepaalde hengsten helemaal niet op een Samber passen of juist wel. Het is haar paard, haar keuze en haar veulen.
VValar schreef:PhiaBink schreef:Als zij met die merrie wil fokken en de keuze valt op een hengst die zij mooi vind, moet ze dat helemaal zelf weten. Net als nu nog laten dekken. Ik heb er geen baat bij of wat dan ook.
Ze vroeg aan mij of ik een hengst wilde zoeken bij die merrie. Ik heb de merrie zelf niet gezien en weet dus ook niet hoe ze eruit ziet. Ik ben van haar omschrijving uitgegaan. Ik weet niks van Samber of de nafok van Samber af. Vandaar dat ik hier een topic heb geopend.
Ik hou niet van bonte paarden en dit is een bonte merrie. Ik heb zelf geen KWNers meer op stal staan en ben er dus helemaal uit.
Als er gewoon wat antwoorden van:
Deze hengst past mooi en die en die en die kan op Samber, dan heb je een keuze en kan je aan de hand van de + en - van de merrie een hengst kiezen.
Het kan ook zijn dat bepaalde hengsten helemaal niet op een Samber passen of juist wel. Het is haar paard, haar keuze en haar veulen.
Volgens mij mist je vriendin ook maar enige inzicht omtrent het hele fokken. Zelf vind ik het ook niet heel erg snugger om op internet rond te gaan vragen over de juistheid van geschiktheid van hengsten op een Samber merrie, als je niet eens weet om wat voor merrie het gaat. Maar goed, dit is slechts mijn bescheiden mening.
Ik bedoel het niet rot, maar meid probeer je er eens even wat meer in te verdiepen (of je vriendin). Dit staat zo sloom.
. We hebben zelf 3 ruinen
, 1 Andalusische fokmerrie, andalusische hengstveulen en geen KWPN merrie van Samber.PhiaBink schreef:patsur schreef:Waarom vraag je hioer dan naar een passende hengst als het toch niet uitmaakt?PhiaBink schreef:Een vriendin van ons heeft een Sambermerrie gekocht en zoekt daar een hengst bij. Het is een chique bonte merrie, 1.71 hoog, lange benen en is een wakkere dame.
Welke hengsten passen bij deze omschrijving?PhiaBink schreef:Onze vriendin komt meer uit de draverswereld. Ze heeft zelf een KWPN ruin waar ze recreatief mee rijdt. Nu heeft ze dus een KWPN merrie erbij. Ze is dus niet op de hoogte van KWPN hengsten.
Samber nafok ken ik zelf niet, dus vandaar mijn vraag welke hengsten erbij kunnen.
Wat zijn nog meer de + en - punten van Sambers.
Als je dit had gelezen dat had je geweten dat ik names iemand anders het vroeg.
Ik weet zelf niks van Samber of de nafok ervan.
PhiaBink schreef:Nogmaals,
ik heb geen KWPN merrie op mijn stal staan. De merrie is van een vriendin van ons. Zij komt oorspronkelijk uit de draverswereld en heeft recent een KWPN merrie gekocht. Ze wil daar mee fokken en dat is haar goed recht waar niemand over heeft te beslissen. Ik niet, jij niet, niemand niet. Al wil ze Lingh of een muilezel er opzetten, dat moet zij weten. Als zij de merrie nu nog wilt laten dekken dan moet zij dat ook weten. Als zij dat nu leuk vind om een veulen te fokken, moet ze dat helemaal zelf weten.
Elke beginnende fokker moet ergens beginnen. Niemand is geboren met alle kennis van de fokkerij tot nu toe.
Het valt me tegen dat er zo gereageert wordt, als of de merrie van mij is. We hebben zelf 3 ruinen
, 1 Andalusische fokmerrie, andalusische hengstveulen en geen KWPN merrie van Samber.
Bedankt allemaal, er kan een slotje op!
Prima schreef:Kiana, dat heeft denk ik te maken met TS zelf, dat er fel gereageerd wordt. Zelf reageert ze ook niet echt vriendelijk toch?
GekkeGerrie schreef:Eerst maar met concrete informatie komen van je merrie. Je kunt er wel van alles op gooien, maar niet alle Samber merries hebben dezelfde exterieurkenmerken.
PhiaBink schreef:Hou nu maar op! Deze topic heeft totaal geen zin meer. Nogmaals. de merrie is NIET van mij!!!!
Bij jullie gaat het alleen om prestatiefok en vergeten dat er ook mensen zijn die gewoon veel ruimte hebben, 18 HA!, die een veulentje willen fokken. Als het veulen er is, dan ervan genieten. Waarom kan dat niet?
Waarom komt altijd de prestatie om de hoek. Er zijn meer mensen in de recreatie dan in de recreatiesport. Voor de recreatie moeten er ook betaalbare paarden zijn. Niet iedereen heeft genoeg euries op de bank voor een topper(?) en zin in wedstrijden. Veel vinden het heerlijk om lekker buiten te rijden en vinden wedstrijden oer saai.
Waarom zo reageren alsof je prestatie MOET fokken. Er is geen moeten bij. Gun iemand ook een lol en plezier van eigen gefokt veulen.
Samsam schreef:PhiaBink schreef:Hou nu maar op! Deze topic heeft totaal geen zin meer. Nogmaals. de merrie is NIET van mij!!!!
Bij jullie gaat het alleen om prestatiefok en vergeten dat er ook mensen zijn die gewoon veel ruimte hebben, 18 HA!, die een veulentje willen fokken. Als het veulen er is, dan ervan genieten. Waarom kan dat niet?
Waarom komt altijd de prestatie om de hoek. Er zijn meer mensen in de recreatie dan in de recreatiesport. Voor de recreatie moeten er ook betaalbare paarden zijn. Niet iedereen heeft genoeg euries op de bank voor een topper(?) en zin in wedstrijden. Veel vinden het heerlijk om lekker buiten te rijden en vinden wedstrijden oer saai.
Waarom zo reageren alsof je prestatie MOET fokken. Er is geen moeten bij. Gun iemand ook een lol en plezier van eigen gefokt veulen.
Waarom vraagt ze dan om hengstenadvies, kun je hem net zo goed bij de hengst van de buurman laten lopen!
Weer een fok he, dat volgens de prestatie fokker op mislukken gedoemd is. Dan komt er page papier bij i.pl.v. KWPN papier.
Samsam schreef:Waarom vraagt ze dan om hengstenadvies, kun je hem net zo goed bij de hengst van de buurman laten lopen!
PhiaBink schreef:Nogmaals. de merrie is NIET van mij!!!!
Er wordt toch fokadvies door je gevraagd, het gaat toch om de merrie en de eventuele hengst, toch niet over wie de eigenaar is?