Deze jaarling kopen of niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Re: Deze jaarling kopen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 15:35

Desiree schreef:
Nou, de namen Graf Grannus en major de la cour zijn grote namen, aan de afstamming ligt het niet. Het is ook niet mijn type paard. Maar voor weinig zou ik het dier wel willen hebben. Gewoon 500 euro bieden katrienh. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ik zou deze voor niets nog niet willen hebben.
Al kreeg ik geld toe

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:12

ellepel schreef:
ja verder vind ik het ebst wel ene geinig beest, lijkt me wel t type wat straks naast een knallende bom nog in slaap valt..

.

Men wil toch een braaf beestje.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 16:49

mmm... Als ik er eentje koop, moet ie wel degelijk voor de sport dienen. Ikzelf heb veel te weinig ervaring om een jaarling goed te beoordelen. Die staan niet in model, kont hoger, dan dit, dan dat...

Voor mij valt zij al af. Dat het hoofd niet het perfecte model heeft, is niet zo erg, die voorstand echter wel. Ik begin niet met corrigeren en dat allemaal. Dan geef ik wel wat meer uit aan een correct paard.

De vraagprijs is 1500 euro.

Mij viel dit paardje op, omdat ze redelijk fors is voor haar leeftijd. Niet zo'n iel beesje.

Ik zit met een dilemma. Ik heb best een goede merrie waar ik ook al een topic over geopend heb, een tijd geleden, met de vraag om ze te dekken of niet. ( Ze is niet gedekt dit jaar )

De afstamming staat op www.suls.be, Querelle is haar volle broer dus identieke papieren.

De merrie springt echt geweldig. Wipt zo over de staanders (bv. bij sprong van 1.35, springt zo met achterbenen over de staanders (1.60), onder de man. Merrie springt goed in de manieren en fijn vermogen. Gaat op haar sokken zwaar lopen.

Toch wil ik haar niet echt uit de sport halen en wij zijn geen ervaren fokkers.

Ik moet niet persé een tweede bij hebben, maar ik was aan het uitzoeken of ik niet goedkoper en met minder risico een fijn veulen/jaarling koop, naar eigen wens.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:58

katrienh schreef:
Ik moet niet persé een tweede bij hebben, maar ik was aan het uitzoeken
of ik niet goedkoper en met minder risico

een fijn veulen/jaarling koop, naar eigen wens.

Je wilt voor "niks" op de eerste rij in het circus zitten.
Anders gezegd je wilt of kan niks betalen.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 17:08

How How rustig aan

Wat je daar insinueert is absoluut niet waar. De merrie die we nu hebben (aangekocht) was ook niet goedkoop.

Ik bedoelde met 'goedkoper' meer bepaald op dekgeld, veeartskosten,....

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:11

Ik snap het wel, een merrie in de sport krijg je niet altijd even makkelijk drachtig, ik haal ze meestal op dat moment uit de sport en doe na het dekken de eerste tijd ook een beetje rustig aan en dan met de dikke buik en daarna met veulen is een merrie toch lange tijd uit de sport. Bij een merrie van mij was ik al 4000 euro aan dekgeld en dierenarts kosten kwijt voor ze haar veulen kreeg, dan kan je er goedkoper een kopen!

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 17:13

Dat is precies wat ik bedoel SparklingApp

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:14

ik zeg maar iets: embryotransplantatie bij de merrie?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:24

Zou dat een beetje betaalbaar zijn ?? En dan moet je wel nog een merrie hebben..

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:25

tja persoonlijk vind ik het een schatje als hij door een veearts goed gekeurd word zou ik m als ik jou was kopen! en wat als jaarling nog niet is kan nog komen,jaarlingen zijn vaak een beetje missvormd:P

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:26

Hoe oud is de merrie, Katrienh?

Mijn veulen heeft ongeveer 1400 euro gekost (900 dekgeld, stamboekkosten, dierenartskosten, extra voerkosten etc). Dus dat valt behoorlijk mee. Moet wel zeggen dat ik het geluk heb dat de merrie meteen drachtig werd en er eigenlijk weinig problemen zijn geweest.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:27

Meteen drachtig of niet lijkt me niet echt een probleem? Denk dat de meesten toch wel garantie geven daarop?

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 17:31

Mijn paardje is van '98

Hoelang is jouw merrie uit de sport geweest ?
Jij hebt dus rond de 500 euro veeartskosten gehad in het eerste levensjaar of alleen direct na de geboorte ?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:32

SparklingApp schreef:
Zou dat een beetje betaalbaar zijn ?? En dan moet je wel nog een merrie hebben..

betaalbaar weet ik niet, je kunt het onderhoren bij stoeterijen eh, die hebben meestal (denk ik) toch wel draagmerries voor embryotransplantatie. Bij ons in de buurt is er een stoeterij genaamd: De Brabander.. Doet embryotransplantatie en heeft draagmerries voor de embryo in te plaatsen. Lekker volgens mij toch want als je je merrie niet uit de sport wil én toch een veulen van wil is dit dé oplossing.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:47

Kost gauw rond de 2500 euro embryotransplantatie.
Ik ben hier de enige die de hele familie van deze merrie persoonlijk kent en gekend heeft maar blijkbaar is dat geen interessante info aangezien er niemand wat op zegt.
Katrienh, dit veulen is op een paardenmelkerij geboren, waar er jaarlijks tientallen springers geboren worden en waarvan er een aantal meedraaien in de springsport in Belgie. Misschien kan je daar eens gaan rondneuzen, zullen alleszins nog interessante veulens tussen zitten. Mocht het je interesseren, kan ik je altijd via pb het adres bezorgen en eventueel meer info. Ik ken die fokkerij goed omdat ik er zelf gestald gestaan heb met mijn eigen paardjes en omdat ik de fokkers van Viktor al jaren ken aangezien ik al jaren bij dezelfde rijvereniging rijd.
Moeder van Viktor is trouwens via Marc Van Dijck verkocht aan Piet Raijmaekers.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:05

MissHIS schreef:

Mijn veulen heeft ongeveer 1400 euro gekost (900 dekgeld, stamboekkosten, dierenartskosten, extra voerkosten etc). Dus dat valt behoorlijk mee. .

Je telt het onderhoud en afschrijving van de merrie niet mee.
Geen wonder dat al die "fokkers" zich rijk rekenen.

En als de merrie doodvalt heeft men er een minder of niks meer.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:10

ceasario schreef:
MissHIS schreef:

Mijn veulen heeft ongeveer 1400 euro gekost (900 dekgeld, stamboekkosten, dierenartskosten, extra voerkosten etc). Dus dat valt behoorlijk mee. .

Je telt het onderhoud en afschrijving van de merrie niet mee.
Geen wonder dat al die "fokkers" zich rijk rekenen.

En als de merrie doodvalt heeft men er een minder of niks meer.

Ben ik me van bewust, maar heb wel de extra voerkosten door gerekend. Ik heb er tot een maand vantevoren nog gewoon op gereden dus heb er niet zoveel voor opzij moeten zetten (qua rijderij). Uiteindelijk heb ik deze merrie toch voor het rijden / de sport gekocht en het is dus niet zo dat ze een jaar heeft gegeten voor het veulen zeg maar (zoals een "echte fokmerrie"). Dan zou ik inderdaad veel meer kosten moeten doorberekenen.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:12

katrienh schreef:
Mijn paardje is van '98

Hoelang is jouw merrie uit de sport geweest ?
Jij hebt dus rond de 500 euro veeartskosten gehad in het eerste levensjaar of alleen direct na de geboorte ?

Veulen is nu bijna een half jaar. Moet wel zeggen dat die opfokbrok behoorlijk aantikt, maar die 1400 euro is ook een schatting natuurlijk.

Mijn merrie is ook van 98. Heeft in september laatste wedstrijd gelopen, in februari veulen gekregen en kan nu weer mee op concours. Ik doe het alleen niet in verband het veulen (eigen keuze), maar het zou wel weer kunnen.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:14

Sylvia schreef:
Meteen drachtig of niet lijkt me niet echt een probleem? Denk dat de meesten toch wel garantie geven daarop?

Scheelt wel aanzienlijk in de andere kosten, zoals dierenarts en kosten bij de hengstenhouder. Die van mij is nu een weekje weggeweest en 2 keer thuis gescand.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:35

embryotransplantatie kost 2500 € plus je dekgeld ( gemiddelde 1500€??) 200 € per spoeling ( heb je van de eerste keer een embryo ,heb je geluk ) 1200 a 1400 € voor de draagmoeder te huren ( je krijgt 800 terug als je ze weerbrengt ) .Kosten per insiminatie zijn dezelfde als bij gewone dekking rond de 100€ met vers ,rond de 200€ met diepvries . De draagmoeder moet je natuurlijk ook nog heel het jaar onderhouden ... Is dus echt wel een duur grapje en lijkt me alleen zinvol met een hele goeie sportmerrie en dan moet je niet denken dat het zo makkelijk is om tussen twee concoursen te insimineren ,te spoelen ... voor veel merries heeft dat wel een minpunt op de prestaties .
Een kennis heeft dit jaar gespoeld met chinchin en er zaten 3 embryo's op dat wordt dus alles 3 x betalen (dekgeld 3500€ )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:53

De jaarling staat ongunstig op de foto. De foto is te veel van boven genomen waardoor het hoofd extra groot lijkt. Wat het meest storend is, is de gebroken voetas voor. De koot en de hoef staan niet op 1 lijn om het zo maar te zeggen.
Ga gewoon het dier in werkelijkheid bekijken. Wie weet valt het mee. Op deze foto's lijkt het wel vrij erg, dus let er echt goed op als je gaat kijken.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 08:49

Ik zou deze jaarling lekker laten staan en een jaarling kopen die wel correcte beenstanden heeft. Ik zou deze voor niks nog niet willen. Een slechte kost net zoveel in onderhoud als een goede denk ik dan altijd maar.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:10

Ik hoop dat hier het KWPN of andere stamboeken meelezen en al deze aspirant-keurmeesters, die op grond van een ongelukkige foto een paard kunnen beschrijven en taxeren, uitnodigen en verder opleiden. Dat scheelt een boel rompslomp in de toekomst met keuringen, vervoer, etc. Gewoon thuis een foto maken en mailen en klaar is kees, de uitslag volgt per ommegaande.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:53

Teigetje schreef:
Hihi, ik ken dat beestje, ik ken de moeder en ik ken de vader, ik ken de fokker en ook de eigenaar van de dekhengst..
Moeder is inderdaad een PapaII merrie, niet moeders mooiste maar wel moeders braafste en moeders degelijkste paard. Echt een super betrouwbare merrie, heeft vooraan een voetje dat naar binnen wijst.

Begrijp ik hieruit dat de moeder van de jaarling op de foto ook al een krom been heeft?
En daar gaat men dan toch mee fokken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:04

even over het fokken: kijk daar ook mee uit, fokken blijft gokken!
ikzelf heb dat dit jaar ook meegemaakt. heb egzorgd voor 2 bonte dun gebouwde ouders in de hoop een bonte dungeboud veulen te krijgen, en kreeg een type tank met heeeel veel bot die bruin effen was.
verder niet erg, maar qua kosten ben je net zoveel kwijt als voor zo'n jaarling, en dan heb je de luxe dat je zelf kunt kiezen wat je wil.
want jou zelfgefokte veulen kan ook een slechte beenstand krijgen....