Spyke is nog echt een "veulen" om te zien, ruim 2 jaar mag nog zo rank en jong...hoop dat met deze mooie zomer er wel een paar centimeters bijkomen, was van de winter bang toen ik hem zag dat hij gewoon zijn veulen halster nog zou passen!!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
hoop dat ie z'n ergste groeispurt nu wel heeft gehad! Odess schreef:Die Amerikanen zeggen ook dat een veulen bij zijn geboorte 60% van zijn totale hoogte heeft. Mijn veulen was 1.05 toen hij geboren is, dan zou hij 1.75 moeten worden. Ergens vind ik dat moeilijk te geloven uit een klein gebleven Ahorn-merrie van 1.60, en de hengst, Solitair, meet ook maar 1.71. Nu met 3 maanden oud meet hij goed 1.25...
Loolapelooza schreef:Mijn Lusitano twenter (2 jaar en 3 maanden) meet bij z'n schoft 1.61m en aan z'n kont 1.63m.
Vader was 1.62m en moeder 1.58.
Ik wil eigenlijk helemaal geen grotehoop dat ie z'n ergste groeispurt nu wel heeft gehad!
Javayo schreef:Wat een interessante topic!
Ik zit me ook af te vragen of mijn ruin nog wat gaat groeien. Ik heb een 3,5 jarige ruin die ik heb gemeten op 1,58. Zijn vader is ooseven (1,69) en zijn moeder firstchoice (1,68) is van Sultan die 1,76 meet! Nu heb ik eens begrepen dat paarden met Rubinstein bloed vaak laatbloeiers zijn. Maar eigenlijk lijkt mijn paard best wel ‘af’, hij is goed in proporties, dus niet overbouwd of slungelig.
Zou Volum nog een paar centimeters groeien? In mijn profiel staan foto’s van hem.
Keefie schreef:Leuk om te lezen zeg! Ik ga zo meteen met een touwtje in aanslag naar de wei. Zowiezo vind ik die jonge paarden zo snel veranderen.
Dan weer een super groot hoofd, dan weer dikke knotsknieën, dan weer overbouwt en nu zit hij in de 'dikke tieten fase'. Mijn god want heeft hij toch een gespierde dikke borstkast. Het is gewoon buiten proportie!
Tot nu toe heb ik heb alleen globaal gemeten met mijn armen en dan thuis met de meetlat. Niet echt betrouwbaar maar nu zit hij ongeveer op de 1.60m en hij is 2,5 jaar.
Zou voer ook nog invloed hebben op de hoogte? Alleen weidegang en hooi of op stal met krachtvoer?
Keefie

Excuseme schreef:Houd een touwtje vast op de punt van de elleboog van het voorbeen. Ga nu naar beneden met de andere hand en pak het touwtje vast waar het de vetlok van de kogel raakt. Hou nog steeds de punt op de elleboog gefixeerd, maar breng nu het touw van de vetlok loodrecht naar boven. De ruimte die er nu tussen schoft en het punt zit waar je het touw vasthebt, is de uiteindelijke maat.