Groei jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zusje

Re: Groei jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:50

Voor mij is er dus nog hoop
Spyke is nog echt een "veulen" om te zien, ruim 2 jaar mag nog zo rank en jong...hoop dat met deze mooie zomer er wel een paar centimeters bijkomen, was van de winter bang toen ik hem zag dat hij gewoon zijn veulen halster nog zou passen!!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 09:20

Wel fijn al dat vergelijkingsmateriaal. Ik ben al iets geruster..

Ik ben zelf namelijk 1,75 dus daarom is het 'belangrijk' dat hij iets groter wordt dan zijn moeder. Ik kan natuurlijk altijd een groter paard aanschaffen, maar omdat ik zijn moeder altijd gereden heb en hem al vanaf zijn geboorte ken ga ik graag met hem verder. Ik ben niet heel ambitieus, maar zou toch wel wat wedstrijden willen rijden op alle gebieden. En je valt toch al in het niet tussen al die kastelen..

En omdat hij een geweldige beweging heeft meegekregen van zijn ouders durf ik deels wel op zijn uitstraling te vertrouwen, dus 1.65 hoeft hij niet te worden.

Inderdaad is het grappig om te zien dat hij de ene keer dik is, dan weer dun. Op de ene foto lijkt hij een puber, op de andere blaast hij zich op en lijkt het heel wat!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:18

Mijn Lusitano twenter (2 jaar en 3 maanden) meet bij z'n schoft 1.61m en aan z'n kont 1.63m.
Vader was 1.62m en moeder 1.58.
Ik wil eigenlijk helemaal geen grote hoop dat ie z'n ergste groeispurt nu wel heeft gehad!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:26

Odess schreef:
Die Amerikanen zeggen ook dat een veulen bij zijn geboorte 60% van zijn totale hoogte heeft. Mijn veulen was 1.05 toen hij geboren is, dan zou hij 1.75 moeten worden. Ergens vind ik dat moeilijk te geloven uit een klein gebleven Ahorn-merrie van 1.60, en de hengst, Solitair, meet ook maar 1.71. Nu met 3 maanden oud meet hij goed 1.25...

Ik heb Assedo's kont ook gemeten en daar meet hij 1.35, hoezo overbouwt

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 09:14

Gisteren weer even wezen kijken bij hem, nu is de achterkant weer omhoog gekomen! Nog altijd overbebouwd. Hij wordt begin september gecastreerd, dan is hij 2 jaar en 4 maanden, dan komt hij naar huis, dan kan ik het beter bijhouden wat meten betreft.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:27

Loolapelooza schreef:
Mijn Lusitano twenter (2 jaar en 3 maanden) meet bij z'n schoft 1.61m en aan z'n kont 1.63m.
Vader was 1.62m en moeder 1.58.
Ik wil eigenlijk helemaal geen grote hoop dat ie z'n ergste groeispurt nu wel heeft gehad!

Echt niet normaal!
Ik ben benieuwd hoe hoog ie gaat worden. Ik schat dat Xara rond de 1.55 zal eindigen.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:00

Ok ik ga even roet in het eten gooien, ik heb geloof ik 3 jaar geleden een soortgelijk bericht geplaats.
Ik had ook mn twijfels over Tal dr groei, en die zijn helaas toch een beetje uitgekomen. Moeder 1.65, vader 1.70, en ze is nu 5 en laatste keer gemeten 1.58 en een half (heeel belangrijk, die halve). Ik heb 3 jaar lang op die groeispurt zitten wachten, maar helaas
Misschien heb je meer geluk dan ik, en ach, het went en het is best makkelijk, zo'n laag opstapje!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 14:20

[/img]Da's balen! Het beetje voordeel dat ik heb is dat het een hij is...En een beetje hoop hou ik omdat zijn Opa van moederskant 1,48 was en zijn moeder dus 1,57 is geworden, dus in ieder geval niet verkleind.
Maar het blijft een gok...

Afbeelding

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 14:26

Hmm, wat heb ik steeds een ruzie met die foto's zeker om ze als foto in het bericht te krijgen.
Ze staan in ieder geval in mijn profiel, om te zien hoe hij veranderd!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:03

Waarom is de merrie niet gedekt door een grote hengst die maat doorgeeft?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 15:18

Op dat moment was er niet echt sprake van dat de hoogte belangrijk zou worden, omdat de moeder een NRPS-er is. De eigenaresse is zelf 1,56 dus hoogte was niet zo belangrijk voor haar. Wel een mooie en goede E-pony.

Welke hengsten geven expliciet maat door dan? Misschien handig voor de mensen die hier rekening mee moeten houden bij hun keuze voor een hengst..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:17

Geen idee, dat kun je vaak zien aan de nakomelingen (3/4 jaar?)en maat van de ouders is ook belangrijk. Je hebt bv meer kans op een groter veulen als je er een grote hengst op zet als dat je er een evengrote hengst op zet.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:26

Ben jij dat op de foto naast hem in de wei? (kon er maar 1 zien)
Vind hem niet ponyachtig hoor

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 08:13

Nee, dat is samen met mij de eigenaresse. Het vertekend een beetje omdat zij vrij klein is, 1,56. Maar het is een aardig referentiekader om te zien hoe groot hij is.

Dat is wel zo Patsur, maar het is geen garantie, heb je nooit natuurlijk, maar er zijn ook grote hengsten waarvan de veulens nog wel eens klein willen blijven. Van Rubels is me dat nog niet helemaal duidelijk. Hij geeft 'goed ontwikkelde' veulens, maar wat dat precies inhoudt? Plus dat Robles een van de eerste veulens van hem is, dus ik heb niet zoveel vergelijkingsmateriaal.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 11:54

Even een update met betrekking tot de groei van Robles, hij was met twee jaar rond de 1,52 en ik kan melden dat hij nu met 2 jaar en 5 maanden rond de 1,56 is dus ik denk dat die 1,60 niet geheel onhaalbaar is. Hij is achter 'volwassener' als voor weer. Inmiddels ook bijna 2 maanden ruin. Heeft iets effect in de hals die geslonken is, verder niet echt. En hij wordt rustiger, dat wel.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:56

Wat een interessante topic!

Ik zit me ook af te vragen of mijn ruin nog wat gaat groeien. Ik heb een 3,5 jarige ruin die ik heb gemeten op 1,58. Zijn vader is ooseven (1,69) en zijn moeder firstchoice (1,68) is van Sultan die 1,76 meet! Nu heb ik eens begrepen dat paarden met Rubinstein bloed vaak laatbloeiers zijn. Maar eigenlijk lijkt mijn paard best wel ‘af’, hij is goed in proporties, dus niet overbouwd of slungelig.

Zou Volum nog een paar centimeters groeien? In mijn profiel staan foto’s van hem.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:17

Houd een touwtje vast op de punt van de elleboog van het voorbeen. Ga nu naar beneden met de andere hand en pak het touwtje vast waar het de vetlok van de kogel raakt. Hou nog steeds de punt op de elleboog gefixeerd, maar breng nu het touw van de vetlok loodrecht naar boven. De ruimte die er nu tussen schoft en het punt zit waar je het touw vasthebt, is de uiteindelijke maat.

Erretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 14:25

Javayo schreef:
Wat een interessante topic!

Ik zit me ook af te vragen of mijn ruin nog wat gaat groeien. Ik heb een 3,5 jarige ruin die ik heb gemeten op 1,58. Zijn vader is ooseven (1,69) en zijn moeder firstchoice (1,68) is van Sultan die 1,76 meet! Nu heb ik eens begrepen dat paarden met Rubinstein bloed vaak laatbloeiers zijn. Maar eigenlijk lijkt mijn paard best wel ‘af’, hij is goed in proporties, dus niet overbouwd of slungelig.

Zou Volum nog een paar centimeters groeien? In mijn profiel staan foto’s van hem.

Vast wel. 3,5 is nog hartstikke jong, zeker grotere paarden groeien nog lang door hoor! Zeker wel tot een jaar of 5. Maar hij toont wel veel groter dan 1,58 hoor!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:37

Als ik erop zit toont het ook wel goed hoor. ik ben zelf 1,69; en ik vind het nu wel een fijn hanteerbaar maatje. Maar een paar cm's erbij zou niet misstaan.

@Excuseme: bedankt voor de tip. Dit had ik al vaker gehoord, maar jou uitleg is heel duidelijk. Ik ga ff een touwtje zoeken

Keefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:06

Leuk om te lezen zeg! Ik ga zo meteen met een touwtje in aanslag naar de wei. Zowiezo vind ik die jonge paarden zo snel veranderen.
Dan weer een super groot hoofd, dan weer dikke knotsknieën, dan weer overbouwt en nu zit hij in de 'dikke tieten fase'. Mijn god want heeft hij toch een gespierde dikke borstkast. Het is gewoon buiten proportie!
Tot nu toe heb ik heb alleen globaal gemeten met mijn armen en dan thuis met de meetlat. Niet echt betrouwbaar maar nu zit hij ongeveer op de 1.60m en hij is 2,5 jaar.

Zou voer ook nog invloed hebben op de hoogte? Alleen weidegang en hooi of op stal met krachtvoer?

Keefie

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 16:18

Keefie schreef:
Leuk om te lezen zeg! Ik ga zo meteen met een touwtje in aanslag naar de wei. Zowiezo vind ik die jonge paarden zo snel veranderen.
Dan weer een super groot hoofd, dan weer dikke knotsknieën, dan weer overbouwt en nu zit hij in de 'dikke tieten fase'. Mijn god want heeft hij toch een gespierde dikke borstkast. Het is gewoon buiten proportie!
Tot nu toe heb ik heb alleen globaal gemeten met mijn armen en dan thuis met de meetlat. Niet echt betrouwbaar maar nu zit hij ongeveer op de 1.60m en hij is 2,5 jaar.

Zou voer ook nog invloed hebben op de hoogte? Alleen weidegang en hooi of op stal met krachtvoer?

Keefie

wij zaten ook met die vraag, maar volgens de Paarden DA is voor onze NRPS-er van nu 2 jaar en 5 maanden van ong 1,56 is 1 kilo basisbrok meer dan voldoende. Verder loopt hij in het land en krijgt hooi bijgevoerd wat volgens haar het allerbelangrijkste is. Van veel of overmatig voeren kunnen ze te snel groeien en dat is slecht voor de gewrichten.

zammarano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:18

Zo eindelijk een topic over en onderwerp waar k me nou eigenlijk stiekem ook wel druk over zit te maken ....

Heb een hengstje van 17 maanden en meet nu ong. 153cm
Mamma is 163cm en pappa ook zoiets....
Zijn opa's zijn wel weer erg groot! Allemaal ruim boven de 170cm!

Nu zeggen een aantal mensen die er meer verstand van hebben als ik, dat hij de 165cm makkelijk gaat halen desondanks zn ouders beide niet zo groot zijn! Wat denken jullie??

BTW hij word in april geruind in en Juni word hij 2...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:01

Excuseme schreef:
Houd een touwtje vast op de punt van de elleboog van het voorbeen. Ga nu naar beneden met de andere hand en pak het touwtje vast waar het de vetlok van de kogel raakt. Hou nog steeds de punt op de elleboog gefixeerd, maar breng nu het touw van de vetlok loodrecht naar boven. De ruimte die er nu tussen schoft en het punt zit waar je het touw vasthebt, is de uiteindelijke maat.

In principe zou dit een aardige indicatie moeten geven, omdat wel is vastgesteld dat in ieder geval na 6 maanden het pijpbeen niet of nauwelijks meer groeit. De lengte van het been verandert dan dus nauwelijks meer.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:45

Die van mij was met 1.5 jarige leeftijd 1.54. Ze is toen enkele maanden achter elkaar 2 cm in de maand gegroeid. ZE is nu 1.64 ong en dus 2.5 jaar. De groei staat al weer enige maanden stil. Wel is het zo dat haar schoft nu geslonken lijkt en de kont te hoog. Oftewel, ze is niet bij de schoft gegroeid, maar wel bij de kont. Ik verwacht dat ze nog wel wat groter wordt.

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:37

Interersant topic...
ik heb er 1 van 20 maanden en die is 1.63m echt een knoeperd.. ik hoop dat hij niet zo door blijft groeien
en ikheb er 1 van 16 maanden en die is 1.54m maar dat lijkt naast de andere maar een ukkie...
de foto is nog van een tijdje terug..
Afbeelding