Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Re: Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:57

Ook ik ben het met Pipo en Sarabande eens.

Die hete paarden worden met iemand met schrik erop alleen nog maar heter. Onbewust (?) hou je je teugels wat korter, zit je meer gespannen, zet je er meer druk op. Terwijl datzelfde paard met iemand die zeker is van zichzelf aan en lang teugeltje rondgaloppeert, en dan misschien wel ergens naar kijkt maar er niet als een bokkende idioot vandoor gaat.

Natuurlijk zijn er de uitzonderingen die ECHT lastig zijn, maar hoe vaak is dat een karakterfout? Veel vaker is het een kwestie van pijn in het lijf, onvrede, verkeerde aanpak.

Mijn eigen paard is een goed voorbeeld
Ik was gisteren op wedstrijd, en Silly heeft wat schrik van andere paarden (qua karakter is ze vergelijkbaar met een Jazz ).
Komt er zo'n muts met een kast van en Fries vol in middendraf op me ingereden, dus Sil draait om en mept. Logisch, ik heb niet voor niks een rood strikje in d'r staart...

Sta ik haar na de proeven in de spuitstal nat te spetteren samen met een vriendin, grote lol met z'n allen, Silly met de tuinslang in d'r mond aan het knoeien.
Komt er zo'n mannetje langs, "dit is toch die etterbak van net? Zou je zo niet zeggen!"

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 09:01

ik denk dat je ook als ruiter wel een paard moet kiezen welke bij je past, maar leg dat maar eens uit aan bepaalde mensen!

Tegenwoordig zijn er meer mensen met paarden, als dat er paardenmensen zijn!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:20

Met Fresco eens.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:46

Het grote probleem is gewoon dat de 'basisruiters' een goed paard willen. Helaas voor hen zijn de goede paarden, de paarden die wat heter en sensibeler zijn. Die kun je dus niet om de dag rijden. De paarden die voor die mensen geschikt zijn vinden ze niet 'goed' genoeg (te sloom, te braaf etc.), zo krijg je dus de problemen.

Zo ken ik dus iemand die een heel leuk paard had staan maar zodra de blaadjes van de bomen vielen ermee kapte, en ja met 2x in de week flipte dat beest inderdaad. Dus op zoek naar een ander (beleerder) paard, maar ook die persoon neemt niet 'genoegen' met een 'braaf' beestje. Tja, dan krijg je weer hetzelfde probleem....

(He Fresco, dat is mijn onderschrift!! )

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 11:32

whahhaha, echt een goeie!!
wat een toeval....
mijn schoonvader (paardenman in hart en nieren, zegt het altijd...)vandaar ik het nu ook regelmatig denk (en zeg) hihiihihi

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 14:52

Tja ik ben dan zo´n debiel die zulke paarden fokt. Maar ze zijn voornamelijk voor mezelf dan, ik denk niet dat ze zo snel bij recreatieruiter terecht zullen komen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:18

Precies, die fokkers, verkopen ook aan (semi)profs

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:35

fresco schreef:
Mijn titel klopt niet helemaal, maar wat ik eigenlijk bedoel is:
Tegenwoordig worden er steeds beter bewegende paarden gefokt met veel beweging én een niet zo makkelijk karakter....
Maar waar stopt de grens?
Vinden jullie karakter belangrijker of gaan jullie toch voor die bijna niet handelbare super beweger?

dan ga ik toch uiteindelijk voor het karakter...(hoewel beweging wel moet blijven natuurlijk)

Een mooie topic.
Maar wat is heet en wat is karakter?

Als je een paard niet te eten geeft heeft ie waarschijnlijk een prettig karakter en niet heet.

Stop je hem vol gemakkelijk verteerbaar voer, waardoor het paard snel energie tot zijn beschikking krijgt, dan zal het paard heter worden met gevolg een niet gemakkelijk karakter voor het merendeel van de gebruikers.

Dus toch eens anders gaan denken dan het eeuwige ..... over karakters.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:13

Ik ben het ook met Pipo eens.
Men legt de "schuld" te snel bij het paard, de ruiter kan zichzelf beter eens een spiegel voorhouden. Teveel ruiters willen te snel en teveel en vaak dingen waar ze zelf niet aan toe zijn.
Ik heb zelf een Jazz, een erg fijn paard met een dito karakter.
Op vreemd terrein is hij soms kijkerig en hij is ook wel eens vrolijk.
Maar lastig of gevaarlijk? Nee, echt niet.
Bovendien, als al die Jazz nakomelingen echt zulke rotbokken zouden zijn, dan zouden er niet zoveel het zo goed doen in de ZZGP.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:22

Ik denk ook dat veel ruiters teveel kijken naar hoe iedereen het doet en dat nadoen, dus als de gehele stal 3kg sportbrok per dag voert dan zij ook. Als ik bv ook op de zakken krachtvoer kijk die bij mij op stal gevoerd worden staat daar dat een paard van 400kg al 1.8kg krachtvoer moet hebben voor een uurtje stappen per dag. Ik krijg zelfs die van mij heet als ik dat zou doen. Op het ogenblik krijgt die van mij alleen een klein handje mueslie en lucerne ivm lekker en om de cortaflex op te kunnen voeren. Voor de vitaminen pavo vital en verder gras en kuil (we hebben helaas geen hooi). Dat klein handje mueslie is genoeg om hem ietsje meer voorwaarts te krijgen, meer moet hij nu echt niet hebben.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:40

KarinvdM schreef:
Bovendien, als al die Jazz nakomelingen echt zulke rotbokken zouden zijn, dan zouden er niet zoveel het zo goed doen in de ZZGP.

Kijk ZZGP-ruiters kun je niet vergelijken met de basissport, dit zijn de mensen die er ook mee weten om te gaan.

ceasario schreef:
Als je een paard niet te eten geeft heeft ie waarschijnlijk een prettig karakter en niet heet.

Stop je hem vol gemakkelijk verteerbaar voer, waardoor het paard snel energie tot zijn beschikking krijgt, dan zal het paard heter worden met gevolg een niet gemakkelijk karakter voor het merendeel van de gebruikers.

En wat is heet? Nou een ietwat loperig, sensibel paard. Mijn E-pony (KWPN gefokt) daar kon je heel wat voer in stoppen en die werd er niet heter van hoor, dat rustige (zeg maar luie zat gewoon in haar karakter.
Een Contango-merrie die ik wel eens rij is ook heet, sensibel, kijkerig, maar een heel fijne merrie. Maar daar moet je wel mee om kunnen gaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:46

Sjappie schreef:
KarinvdM schreef:

Kijk ZZGP-ruiters kun je niet vergelijken met de basissport, dit zijn de mensen die er ook mee weten om te gaan.

Excuses, niet alleen in de ZZGP, ook in de basissport.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:48

Als ik voor mezelf spreek vind ik de paarden niet te sensibel/heet, maar ik mag erg graag werken met sensibele, werklustige dieren met een beetje kop erop.
Daar beleef ik gewoon het meeste plezier aan en ik zeg honderd keer liever een uur lang 'ho maar' dan dat ik er drie keer tegenaan moet schoppen...

Denk wel dat voor veel relatief onervaren ruiters of mensen met minder gevoel de paarden wel te lastig zijn. Vind het alleen nogal makkelijk om dan zonder meer de paarden de schuld te geven...

Otje van mij was trouwens een gekkenhuis toen hij bijna twee jaar terug kwam. Gister op concours had hij af en toe wel weer wat stuipjes, maar meestal is een zacht 'hey' aan het begin van een stuiteractie nu genoeg om hem weer bij de les te krijgen. Toen hij schrok van een kind dat langs de bosjes rende kwam hij voor al omhoog om om te draaien en toen zette hij zijn voeten op mijn 'stemhulp' weer neer en liep toch maar verder. Moest ik eigenlijk wel heel erg om lachen
(twee jaar terug stond ik dan ergens aan de andere kant van het veld met een paard dat compleet overstuur was)

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:59

Issy schreef:
Het is geen nieuw gegeven dat toppaarden vaak heethoofden zijn. Ook vroeger had men velen heethoofden in de fokkerij en in de sport. Abgar XX is daar een goed voorbeeld van, veel nakomelingen van hem waren en zijn ook enorme heethoofden, maar deze paarden hebben voor het oog ook allemaal iets speciaals wat een ander net mist.

Sorry die van mij komt uit een Zeoliet merrie dus van Sargab en dus van Abgar en hier is niks mis mee. Het is een merrie waar een 10-jarige rustig op kan stappen.

Dus het zegt meer over de kombinatie van fokken dan over Abgar.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:44

Missouri schreef:
Ook ik ben het met Pipo en Sarabande eens.

Die hete paarden worden met iemand met schrik erop alleen nog maar heter. Onbewust (?) hou je je teugels wat korter, zit je meer gespannen, zet je er meer druk op. Terwijl datzelfde paard met iemand die zeker is van zichzelf aan en lang teugeltje rondgaloppeert, en dan misschien wel ergens naar kijkt maar er niet als een bokkende idioot vandoor gaat.

Natuurlijk zijn er de uitzonderingen die ECHT lastig zijn, maar hoe vaak is dat een karakterfout? Veel vaker is het een kwestie van pijn in het lijf, onvrede, verkeerde aanpak.

Mijn eigen paard is een goed voorbeeld
Ik was gisteren op wedstrijd, en Silly heeft wat schrik van andere paarden (qua karakter is ze vergelijkbaar met een Jazz ).
Komt er zo'n muts met een kast van en Fries vol in middendraf op me ingereden, dus Sil draait om en mept. Logisch, ik heb niet voor niks een rood strikje in d'r staart...

Sta ik haar na de proeven in de spuitstal nat te spetteren samen met een vriendin, grote lol met z'n allen, Silly met de tuinslang in d'r mond aan het knoeien.
Komt er zo'n mannetje langs, "dit is toch die etterbak van net? Zou je zo niet zeggen!"

nog eentje die niet weet wat een rode strik in de staart wilt zeggen.
Het is niet te geloven dat de meeste ruiters tegenwoordig niet meer weten wat een rode strik in de staart wilt zeggen. De paar wedstrijden die ik met Roxette reed had ik ook een giga rode strik in de staart maar nee hoor nog komen ze je de achterbenen van je paard er af te rijden of pal naast je ring en de letter halthouden terwijl je een volte moet rijden. En dan zijn ze verbaasd dat een mens van zijn tak maakt.

janka01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:08

Gedeeltelijk ben ik het wel eens met de stelling, tenslotte kan je niet elk jaar een topper fokken en wat gebeurt er dan met die niet-toppers (die overigens vaak best nog erg leuk kunnen zijn!) die gaan naar de minder proffesionele ruiter die er graag leuk op wil rijden (inderdaad het proefje, b-parcoursje en buitenritje).
Bij de fokker waar ik rijd word springgericht gefokt en dat zijn echte heethoofden, over het algemeen niet echt geschikt als recreatiepaard....
Aan de andere kant word ik wel eens moe van de vooroordelen, want dezelfde fokker heeft ook hele leuke paarden gefokt met een superkarakter maar als er dan eens 1 nakomeling tussenzit die wat lastiger is, word onmiddelijk de hele moederlijn bestempeld als "rotpaarden" en dat vind ik onterecht!
Er is altijd wel een nakomeling die een minder fijn karakter heeft, vaak komt dat ook bij de vader vandaan en niet alleen bij de moeder!
Het paard wat ik rijd (een Ahorn) is erg schrikkerig en komt dan ook over als een spring in het veld, maar het is toch echt 1 van de liefste paarden die ik ken! Niet dat ik zo goed rijd, er zijn zat KWPN-ers waar ik echt niet op durf, maar als het klikt kan het best zijn dat je heel goed door de bocht kunt met een heethoofdige KWPN-er zoniet dan zoek je toch een ander type paard waar het wel mee klikt.
Er rijden niet voor niks zoveel mensen op Friezen in de wedstrijden.

Oeh als ik dit teruglees is het wel een beetje dubbel, wat ik bedoel is dat er heel vaak wel een paard is wat bij je past en dat er inderdaad genoeg KWPN-ers zijn te vinden die niet door een basisruiter kunnen worden gereden, maar er zijn ook genoeg die nog steeds prima kunnen worden gereden door een iets minder ervaren ruiter. En als KWPN je niet trekt zijn er nog genoeg andere rassen die misschien wel geschikt zijn voor wat je zoekt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:32

Maar wat nou als je een paard fokt wat niet geschikt is qua karakter voor de basissport maar qua aanleg/talent niet geschikt is voor de topsport?

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:07

Dan moet je heeeeeel goed zoeken voordat je een geschikte ruiter hebt gevonden.....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:14

Suzanne F. schreef:
Maar wat nou als je een paard fokt wat niet geschikt is qua karakter voor de basissport maar qua aanleg/talent niet geschikt is voor de topsport?

Dan baal je!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 12:27

Suzanne F. schreef:

en dit soort paarden bedoel ik nou net!
hierom was ik ook het topic gestart...
ik denk nl. dat er hoop van zulke paarden beginnen aan te komen...
net niet goed genoeg voor de top, maar te moeilijk voor de simpele basisruiter...

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 12:28

nog even ter aanvoeging: ik zou als fokker zijnde het wel blijven proberen, die topper te fokken!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:16

Die verkoop je aan iemand zoals ik die dat soort paarden leuk vind, maar geen topsportambities heeft
Als een paardje het Z rond kan lopen vind ik dat genoeg en zo zijn er ongetwijfeld meer mensen (houdt het ook een beetje betaalbaar )

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 00:59

Passen de ruiters dan gewoon NIET bij het paard?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 06:57

Er zijn ruiters die zich niet aan (kunnen) passen aan het paard.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:08

fresco schreef:
en dit soort paarden bedoel ik nou net!
hierom was ik ook het topic gestart...
ik denk nl. dat er hoop van zulke paarden beginnen aan te komen...
net niet goed genoeg voor de top, maar te moeilijk voor de simpele basisruiter.

Ik denk dat er niet meer zulke paarden beginnen aan te komen dan sinds de omvorming naar rijpaard toen hengsten als Amor en de volbloeden een heel ander instelling van de gebruikers vergden.
Toen kwam er een ander soort paarden, nu zijn er andere soorten gebruikers.
Als je een paard fokt dat door een consequente ruiter niet in de basis te rijden is, dan heb je het als fokker het net zo verkeerd gedaan dan wanneer je een paard fokt dat op een ander gebied niet voldoet (beweging, bouw etc etc)
Dat zulke paarden geboren worden is niet uit te sluiten, niets is voorspelbaar.
Maar een fokker die bijvoorbeeld een merrie met een niet al te gemakkelijk karakter heeft maar daar tegenover heel veel goede eigenschappen moet gewoon een passende hengst zoeken die zulke zaken hopelijk compenseert, zoals een goede fokker dat met alle minder gewenste dingen bij een merrie tracht te doen.
Ze wel laten werken maar niet voldoende kunnen voeren is wel een heel trieste maatregel.