horseslover1 schreef:Mijn verzorgpony's doen verschillend,, De ene doet 5 gangen en de andere 4.
Ik vind 5 gangen het fijnst!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
horseslover1 schreef:Mijn verzorgpony's doen verschillend,, De ene doet 5 gangen en de andere 4.
Glossi schreef:horseslover1 schreef:Mijn verzorgpony's doen verschillend,, De ene doet 5 gangen en de andere 4.

Feti schreef:Nou ja het is natuurlijk smaak, maar het is ook wel zo, dat hoe meer (gangen) er aan zit, hoe moeilijker het is! Een vijfganger kan gauw te lateraal worden, en is een vierganger vaak makkelijker te rijden door een onervarener persoon. Of iemand die geen zin heeft dat uit te zoeken.
Maarre, ik vind vijfgangers vaak ook leuker!
etc heeft een telganger er nog meer 
maar ik ga eerst lekker op vakantie!
Riviles schreef:rengalop is gewoon een versnelde galop en telt absoluut niet als een aparte gang. Zelfde dat de telgang een rentelgang genoemd wordt. Stappen kun je in verschillende tempo's behalen, zelfde als draf en ook een galop in verschillende tempo's.
Die vlieger gaat dus niet op, een paard heeft jammer genoeg maar 3 gangen en een ijslander 3 - 4 of zelfs 5 gangen. Paarden hebben soms wel een sweinepas maar zodra ze dit ook maar vertonen wordt dit meteen afgestraft of afgetraind netjes gezegd.
Greetzzz
daantjuhhh schreef:Riviles schreef:rengalop is gewoon een versnelde galop en telt absoluut niet als een aparte gang. Zelfde dat de telgang een rentelgang genoemd wordt. Stappen kun je in verschillende tempo's behalen, zelfde als draf en ook een galop in verschillende tempo's.
Die vlieger gaat dus niet op, een paard heeft jammer genoeg maar 3 gangen en een ijslander 3 - 4 of zelfs 5 gangen. Paarden hebben soms wel een sweinepas maar zodra ze dit ook maar vertonen wordt dit meteen afgestraft of afgetraind netjes gezegd.
Greetzzz
In mijn schoolboeken word rengalop als 4de gang beschreven en niet als versnelde galop.
Maar asl je nagaat is de takt ook anders in de rengalop.
Als dat echt een 4e gang zou zijn zouden IJslanders er heel wat hebben! Stap, Draf, Gallop, Tölt, Drölt, Fallop, Zweinepass, Telgang en Rengalop... ***9- Ganger*** Mischien hebben IJsjes dan nog wel meer dan 9-gangen
Dat zou wat zijn
Feti schreef:Nou Horssie, dan kom je gewoon een keer bij mij een vijfganger proberen. Ik heb er een paar, kan je de verschillen goed uitproberen. En dan meteen of je ruinen of merrie's leuker vindt (geef mij maar een ruin!)
Je weet nog wel waar ik woon hèmaar ik ga eerst lekker op vakantie!
Yvonniej schreef:ik vindt het heel bijzonder dat ze exra gangen hebben, heeft iemand ook verstand van de achtergrond van die gangen, hoe dat tot stand komt zeg maar..?

horssie schreef:Yvonniej schreef:ik vindt het heel bijzonder dat ze exra gangen hebben, heeft iemand ook verstand van de achtergrond van die gangen, hoe dat tot stand komt zeg maar..?
als ik het goed heb, konden alle paarden vroeger tölten dacht ik
maar dat is er uti gefokt enbij een paar rassen is het gebleven.
kan het ook eeh wrong hebben![]()
horssie schreef:dravers schijnen te kunnen tölten
BleikjA schreef:horssie schreef:dravers schijnen te kunnen tölten
Maar dan moet volgens mij het er wel goed inrijden anders lukt het later niet meer. Je hebt als het goed is ook draf rennen (kweenie hoe je dat noemt) waar de paarden mogen telgangen.
Dus dat hoefde je er niet in te rijden.

Zo ondek je nog eens wat

we keken allebij er heel raar van op en later moesten we natuurlijk keihard lachen
Maar zo ben ik erachter gekomen. De tolt met haar ijslander was trouwens gelukt met mij erop en nu tolt ik steeds vaker met hem zodat ie steeds meer vaart erin krijgt...trainen zeg maar