Haflingers moeilijk en eigenwijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marrepar

Re: Haflingers moeilijk en eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:32

Ik heb zelf ook een haf en die is toch flink eigenwijs
Best pittig, maar ze is ook nog redelijk jong.
Ik heb haar bijna een jaartje en in het begin ging ze wel de andere kant op hoor, als ik links wou ging zij mooi rechts
Maar nu ik haar steeds beter ken en onze band beter wordt en is, is het echt een schatje gewoon

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:45

Nou, ik heb dus ook een Haflinger-merrie van net 4 jaar. Ik ben bezig met zadelmak maken (als haar 2maanden oude veulen in de stal staat). Je schrijft dat je niet graag hebt dat ze bokt en steigert.
De meeste Haflingers doen dat niet, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Die van mij is dus zo;n uitzondering. Maar op 1 of andere manier vind ik ze gewoon zo lief, leuk en grappig!
Ze kunnen af en toe ook echt lomp gedrag vertonen, zoals op je tenen gaan staan bijvoorbeeld, maar dat moet je ze dan gewoon afleren. Het is net wat de meesten al zeggen: je moet heel conseqeunt zijn en je moet je Haf altijd net een stapje voor zijn, dan doen ze alles voor je. En natuurlijk zijn ze (weleens) eigenwijs, maar maakt het dat nou niet zo leuk dan? Ik vind mijn Haf af en toe echt een muts en dat zeg ik dan ook tegen haar. Meestal moet ik om haar lachen!
Ik had van te voren ook nog nooit op een Haflinger gereden, dat kwam toevallig een keer zo uit, maar sindsdien ben ik echt verkocht!

Ik wens je veel succes!

veertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:11

mijn lievelingsras is wel haflinger die zijn ook niet zo saai maar je hebt ze wel die ineens de bocht omvliegen maarja k zou er ook eentje nemen:P
veel suc 6 ermee

xxsummyxx

Re: geef allemaal even je mening !! kijk even !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:56

xxjamiexx schreef:
Nee hoor ze zijn niet allemaal eigenwijs..
Ze staan bekent als rustige paardjes..

dat is helemaal niet waar!
Het licht er maar aan welke karakter die heb ..

Sok

Re: geef allemaal even je mening !! kijk even !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:28

xxsummyxx schreef:
xxjamiexx schreef:
Nee hoor ze zijn niet allemaal eigenwijs..
Ze staan bekent als rustige paardjes..

dat is helemaal niet waar!
Het licht er maar aan welke karakter die heb ..

Het ligt er maar aan wat voor karakter hij heeft..
nederlands is moeilijk

Haflingers.. tja.. toch het eigen willetje he
ze staan inderdaad wel bekend als rustige paardjes.. maar tegenwoordig is daar niet zo heel veel meer van over gebleven met die moderne zenuwpeesjes (natuurlijk zijn er uitzonderingen )

ik bedoel maar te zeggen; een haflinger kan heel braaf zijn, maar natuurlijk ook het tegenovergestelde,
maar met een ander ras kan dat natuurlijk ook
ligt maar net aan het karakter van het paard apart

wel heel gaaf dat je een haf krijgt!!
heel veel plezier ermee alvast

Wedny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:07

Oke ik ben lid van www.deaangespannenhaflinger.nl En krijg 1 keer in de zovel tijde de postiljon. Hier stond een soort lijst die je jezelf kan vragen van ben ik geschikt sommige punten vind ik wat overdreven maar ja voor de uitzonderingen erg geschikt Ik hoop dat je hier wat aan hebt en pas op als je 1 keer besmet bent met et haflinger firuss. Het gaat niet snel over Veel plezier met de haflingers het zijn top paarden.

Ben ik geschikt om een haflinger te bezitten?
1. U doet niets liever dan manen en staart wassen, tot ze wit als verse sneeuw in de wind waaien? En u begint te fluitend van voren af aan, als u haflinger niets fijners kan bedenken dan heerlijk in het grauwe zand te rollen?

2. U heeft er geen enkel probleem mee, om steeds weeer achter uw uitgebroken haflinger aan te moeten jagen en kappotte omheining te repareren? (nog nooit tot weinig mee gemaakt)

3. U vind het niet erg om uw haflinger alles drie keer te moeten zeggen, omdat hij nu eenmaal de eerste twee keer hardnekkig protesteert, voordat hij ervan overtuigd is dat hij nu toch echt datgene moet doen, wat u de hele tijd van em vraagt?

4. U heeft weiland waarop gras nooit op raakt en vind het leuk om wortels, smikkels en voedersupplementen te kopen, om de onverzadigbare lekkere trek van uw haflinger te stillen, maar tegelijker tijd vindt u het niet erg om veel tijd te steken in het voorkomen dat uw halinger te dik -endaardoor ziek- wordt?

5. U vindt het rijden van kunstmatig moeilijke figuren op een ingeperkt stukje grond (ook wel dressuur genoemd) op den duur net zo eentonig als uw paard en ziet de zin van het rijden meer daarin, van a naar b te komen (ook wel buitenritten enoemd)?

6. U heeft genoeg ideeen op de voorhand om paddaock en stal ook voor het slimste paard zo uitbraak-bestendig te maken als Fort - Knocks?

7. uw kindren hebben genoeg doorzettingsvermogen om zich door hun haflingerniet slechts van graspol naar graspol te laten vervoeren?

8. Dat uw haflinger op z´n tijd best eens koppig kan zijn, vind u niet direct hinderlijk, maar meer een uitdaging voor uw persoonlijkheid?

9. het lukt U, om het ene moment uw haflinger op niet mis te verstane wijze duidelijk te maken waar het op staat, om uw het volgende moment met knuffels weer met hem te verzoenen?

10. u blijft onvoorwaarlijk achter uw haflinger staan ook wanneer men u voor de 100ste keer vraagt wanneer u nou eindelijk eens een echt paard koopt? Die mensen zijn namenlijk jarloers

Nou dit was mijn verhaal uit de postiljon.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:36

Citaat:
2. U heeft er geen enkel probleem mee, om steeds weeer achter uw uitgebroken haflinger aan te moeten jagen en kappotte omheining te repareren? (nog nooit tot weinig mee gemaakt)

Ik heb een slimme haf, die van mij springt over het draad van 1.20 heen. Dus repareren hoeft gelukkig niet.

Verder vind ik het hele leuke tips! Vooral die laatste, dat hoor ik echt verdomd vaak.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 03:06

Zéker als het je eerste pony zal zijn, dan zou ik er nog wel 10x goed overna denken!

Daarbij zou ik nooit meer een Haf kopen.

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 13:13

het is niet mijn eerste pony ! ik heb eerst wel is op een tinker gereden maar die had mij er af gegooid en toen had ik mijn arm gebroken , dus 2 jaar ben ik ontzettend bang geweest voor paarden. maar een paar maanden terug ben ik met een shet van 1,10 m begonnen en elke dag onderand weer gereden , maar nu word het dus tijd voor een groteren maar ik wil niet zo dun ponytje hebben , en een haflinger vind ik hele leuke beesten , maar helemaal over me angst heen ben ik nog niet , dus ofdat halfingers geschikt voor mijn zijn ??

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:03

van elk ras heb je hele moeilijke typjes en hele brave typjes, dat is met een haflinger ook zo.

ik heb zelf ook een haflinger, toen ik hem kreeg was het echt een draakje, supereigenwijs en deed alleen iets als hij er zin in had was ook maar 3 jaar oud, maar door erg consequent te zijn is het een ontzettend brave werkwillige haflinger geworden die af en toe wel eens erg heet en erg eigenwijs kan zijn.

joslyn19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:22

ik heb een haflinger die super eigenwijs is en vaak met me aan de haal ga als ze de zin wil door drijven maar aan de andere kant is het echt een lievert en het kan ook wel heel leuk zijn een paardje met een eigen karakter! ik moet vaak om er lachen en er is er geen een het zelfde bij ons op stal hebben veel haflinger maar ze hebben allemaal hun eigen voor en nadelen maar het zijn allemaal sterke gezonde pony's waar je heel veel plezier van hebt,dus ik zal gewoon op zoek gaan kijken welke het meest bij jou past

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:22

Mijn eerste haflinger was van 't modernere type met bijbehorend 'verfrissend' karakter, om het positief te bekijken. Dat is niet wat ik in een haflinger zoek. Ondanks dat was het verder best een lief dier hoor en ik zou hem ook echt niet verkocht hebben. UIteraard is het 'verfrissende' karakter wat ik noemde NIET te vergelijken met een 'verfrissend' karakter van een echt bloedpaard.

Mijn huidige haflinger is een ongelooflijk lief dier, maar je moet hem wel opvoeden natuurlijk. Hij heeft een geheel eigen opvatting over het leven en dat is echt supercool

Ik ben eigenlijk nog nooit een haflinger tegengekomen/gereden die ik écht niet aankon, denk dat het gewoon een kwestie is van goed opvoeden en zeer, nogmaals zeer consequent zijn.

Hafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:22

Hoi..
Haha ja haflingers zijn idd eigenwijs maar moeilijk niet hoor.
Ze zijn wel super lief en ze zouden je er nooit met opzet van af gooien.
En het ligt er ook aan hoe jeje hafie zelf in de hand hou.
Nou suc 6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:12

Elk paard si natuurlijk anders in karakter, dus niet elke haf zal eigenwijs of moeilijk zijn, ookal staan ze wel bekend om hun eigenwijsheid.
Mn vorige haf had wel een moeilijk karakter, maar als ik haar eenmaal aan de gang had dan deed ze alles super. spaanse pas en vrijdheidsdressuur leerde ze heel erg makkelijk, omdat ze het ook erg leuk vond. Die we nu hebben heeft erg veel aanleg voor dressuur en vind dat ook leuk, dus t gaat heerlijk met rijden!
Ze doet sowieso echt alles heel makkelijk voor me, alleen als zij een mindere dag heeft doet ze weleens moeilijk. Maar ach, ik ben ook weleens chaga denk ik dan.
Ik vind haflingers echt het leukste ras en daarom hebben we er nu weer 1 gekocht, en niet een ander ras.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:28

Hoi
Net zoals bij alle rassen zitten er een paar wilde tussen, maar er zijn ook onwijs veel lieve rustige haflingers.
-x- Marijke

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:33

alhoewel er ook verdraaid veel eigewijze haffies tussen zitten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:23

de haflingers van ons zijn iderdaad wat eigenwijs maar ieder paard/pony kan eigenwijs zijn neem nelson bv voor de kar is hij heel koel in zijn hoofd van hem weet ik gewoon dat hij zo langs een hoog werker zal lopen of een grote vrachtwagen maar onder het zadel is hij een deugniet als je hem niet kent bokt tie je er zo af of hij gaat ter vandoor, neem de andere haffies die schrikken weer van een hoogwerker maar zullen nooit er vandoorgaan onder het zadel of veel bokken...het ligt gewoon aan het karakter van het paard

Lisanne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 08:40

Jaa, sommige zijn heel moeilijk en eigenwijs.
Ligt er maar net aan!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 08:49

Wij hebben nu 3 haffies gehad.

Viooltje was een enorm brave haf. Heerlijk om te rijden, bomb proof en hartstikke braaf. Wij konden alles met haar.

Verna (Veulen van Viooltje) was wat eigenwijzer en drukker, maar luisterde wel erg goed. Af en toe vond ze iets eng, dan ging ze niet op hol, maar bleef ze stokstijf stijf staan of remde af.

Marleen is de eigenwijste die we gehad hebben. Ze is wel braaf, als je maar weet dat je duidelijk moet zijn. Als je in het bos een rondje galoppeerd en je wilt naar rechts moet je duidelijk consequent hulpen geven, anders gaat ze naar links. Een echte hele beginnner kn je er niet opzetten, maar er heeft al wel een aantal keer een meisje van 11 op gereden die wel lef had en daar liep ze wel onder. Beginnende volwassenen niet, die kunnen met haar rondjes stappen, maar in draf is ze niet te krijgen. Mijn moeder rijdt op Marleen. Mijn moeder is nogal angstig, maar niet echt een beginner. Daar loopt ze heel braaf mee. Mijn zusje en ik kunnen ook met haar lezen en schrijven. Een ding waar je bij haar niet aan hoeft te beginnen is longeren, dan heb je direct de arm uit de kom.

Zo zie je, per paard verschilt het heel erg. Ga gewoon is rond kijken wat er allemaal te koop is en rij er is een paar. Dan kom je er vanzelf achter of de ware erbij is.

Groetjes Laura

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 10:05

hoi ik heb me haflinger nu thuis hoor:) ze is wel een beetje eigenwijs maar wel super braaf:) en lief en kan echt heel leuk lopen gr janise

Tamara_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:53

Ik heb ook een haflinger en ze net 9 geworden ik heb haar nu net een jaartje en ik moet zeggen er zit wel pit in die beestjes....maar je moet er ook een beetje aan werken nartuurlijk en laten zien wie de baas is en als het eenmaal goed is is het ook goed!!! En mijn haflinger heeft mij ook behoorlijk op de proef gesteld je moet veel geduld hebben en dat ik eerst absoluut niet...maar nu weet ik gewoon dat je veel geduld moet hebben en dan komt het allemaal wel goed!!! Het is nu een harstikke fijne knol waar ik veel plezier mee heb!!! En misschien als je na buiten wil is het misschien handig als je eerst met iemand samen gaat dan heb je misschien wat meer te zeggen en heeft je paard ook steun aan het andere paard natuurlijk!!!

Nou ik hoop dat je een leuke haflinger kan vinden!!!! Veel sucses met je zoektocht!!!

Groetjes Tamara

Wedny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:04

iSaBeLL schreef:
hoi ik heb me haflinger nu thuis hoor:) ze is wel een beetje eigenwijs maar wel super braaf:) en lief en kan echt heel leuk lopen gr janise

Mooizo hopen dat ze je goed bevalt heb je al foto's????????

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 16:13

ja ik heb al foto's ! het is echt een dressuur tinker
haha

hier vast even 3 foto's , de rest komt een andere keer in een ander topic

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr. janise

Wedny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 18:07

Ziet er lief uit meid veel plezier met em

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:56

ik hep zelf ( gehad) een schrikkige paniekerige haflinger gehad
een hele knuffelkont! wel jammer dat ze nouw weg is marja!