stap 80 draf 78 en galop 82 MAAR GEEN STER GEWORDEN!! :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Re: stap 80 draf 78 en galop 82 MAAR GEEN STER GEWORDEN!! :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 22:55

Het papiertje ligt nog bij Wim Cazemier dus ik weet de naam niet eens :S En het boekje heb ik hier niet liggen mocht hij erin staan Morgen halen we de Armstong merrie daar uit training dus nemen we de papiertjes wel mee.. zeg ik het wel even

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 23:10

ditchie schreef:
Morgen halen we de Armstong merrie daar uit training dus nemen we de papiertjes wel mee.. zeg ik het wel even

Doe Wim de groeten even van me..........
Maandag zal ik hem nog wel even vragen als hij met die van mij op pad mag..........

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 23:18

Ik kan de benen niet goed zien, maar op deze foto's lijkt het me niet ingestoken(hoorde ik hierboven ergens). Zie er eigenlijk weinig geks aan. Hak linksachter lijkt misschien iets dik, maar dat kan ook wel door de foto komen, kan ik zo niet goed zien.

Voor wat het je waard is, ik vind het een hele mooie merrie. Mooie hals erop, mooi hoog op de benen, genoeg lengte in het lijf.

Als je er brood inziet zou je voor de herkeuring kunnen gaan(wist niet eens dat dat bestond voor merries ), maar dan zou ik wel eerst kijken of je niet weer dezelfde jury voor je neus krijgt...

Ik zou haar evengoed laten dekken denk ik en het wordt ook vast een fijn sportpaard en dat is het belangrijkste toch!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 23:18

Dit is echt heel erg balen voor jullie...
Kan me voorstellen dat je je op dit moment heel naar voelt.

Ik denk niet dat het zin heeft om er een nieuw topic voor aan te maken, daarom vraag ik het ook maar hier: hoe zou ik moeten zien dat het dier ingestoken pijpbeenderen heeft?

AphroditePK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 23:22

De merrie is op de foto te zien, inderdaad 'ingesnoerd' onder het spronggewricht. Daar komt bij dat ze weinig bespiering op de schenkel heeft. Maar toch, ontzettend zuur voor jullie.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 23:25

Is ook zo hoor Ik wil er uiteindelijk toch de sport mee in.. maar het zou ook leuk zijn voor de moeder van deze merrie.. ze heeft alleen maar 1e premie veulens gebracht en het zou leuk zijn als ze straks ook eens prestatie werd

ik maak me minder druk om het feit dat ze geen ster is geworden dan dat die jury zo ontzettend miereneukerig kan zijn! hehe

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 23:52

Nou, ik heb vandaag in die paar uur dat ik er zat 'raardere bokken' ster zien worden.

Zo op de fotos ontwaar ik geen ingestoken pijpbeen.
Maar zelfs al was dat wel zo - wat is er eigenlijk zo 'fout' aan een ingestoken pijpbeen - ik heb daar zelf nog nooit een paard kreupel op zien worden. Vandaar die grote angst daarvoor bij het kwpn? Heeft dat een reden?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 06:29

http://wwwnt.vet.uu.nl/signalement/ingestok.htm

hier staat ook een foto van een paard met een ingestoken pijp...

Een ingestoken pijp is toch een gewricht wat niet mooi afgewerkt is en daardoor niet correct, en ik kan me voorstellen dat een paard met een ingestoken pijp niet ster word.....het is een exterieurmatige fout, en past naar mijn idee niet bij een ster merrie....hoe goed die ook beweegt...

Ik zal de foto even opslaan en even wat licht er in gooien, maar op het eerste gezicht lijkt het wel een wat ingesnoerd spronggewricht....

Maar als je het duidelijk wilt laten zien, moet je even nieuwe foto's maken van opzij.....dan kun je het het beste zien...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 06:55

Als ze inderdaad een ingestoken pijpbeen heeft vind ik het terecht, hoe hoog ze ook scoort met bewegen. Je wilt het predikaat omdat je deel wil nemen aan de fokkerij, en dit is terecht ongewenst in de fokkerij. Het KWPN doet niet voor niets selecteren, om zo te kunnen garanderen dat er correcte paarden gefokt worden. Als paarden met dit euvel niet eruit geselecteerd worden betekend dit dat je later zeer veel paarden ziet hiermee. En misschien dat het in 1 generatie nog geen kwaad kan, maar hoe zit het 4 generaties verder? KWPN moet ook aan de toekomst denken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:26

Ik zie eerlijk gezegd niets vreemd aan die merrie. Gewoon een heel mooi paard dat blijkbaar super kan bewegen.

Ook ik heb een merrie met ingesnoerde voorbenen aan het pijpbeen. Deze heeft bij het NRPS zonder problemen het ster predikaat gekregen. Nog nooit gehoord dat een ingesnoerd pijpbeen een paard problemen geeft om in de sport uit te komen. Het zal de topruiters een zorg wezen dat een paard een ingesnoerd pijpbeen heeft zolang hij het tussen de hekjes of in het parcours goed doet.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:36

Even een beetje offtopic, maar Ditchie ik zie dat Janko jouw merrie heeft voorgebracht. Wat betaal je zo'n man?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:45

Jurylid was Boersma. Mijn merrie is wel ster geworden, maar ik vond ze erg streng. Nu is hier op zich niks mis mee, maar er werden in mijn groep 3 merries ster, terwijl de rest tot aan de hoeven werd afgebrand. Niet helemaal terecht. Verder vond ik, als amateur die zelf haar paard voorbracht, dat er erg weinig tijd per paard werd genomen. Die van mij had even wat moeite met stilstaan (overdonderd door de omgeving), maar ik hoefde de moeite niet te nemen, ga maar stappen was het advies. Ook de aandrijvers in de kooi vond ik echt dramatisch traag.

Erg sneu voor je, kom op, herkansing, met zulke punten voor beweging moet er toch een ster inzitten! En op die foto zie ik geen rare dingen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:16

Neonlight schreef:
Als ze inderdaad een ingestoken pijpbeen heeft vind ik het terecht, hoe hoog ze ook scoort met bewegen. Je wilt het predikaat omdat je deel wil nemen aan de fokkerij, en dit is terecht ongewenst in de fokkerij. Het KWPN doet niet voor niets selecteren, om zo te kunnen garanderen dat er correcte paarden gefokt worden. Als paarden met dit euvel niet eruit geselecteerd worden betekend dit dat je later zeer veel paarden ziet hiermee. En misschien dat het in 1 generatie nog geen kwaad kan, maar hoe zit het 4 generaties verder? KWPN moet ook aan de toekomst denken.

Het KWPN heeft deze merrie toch niet uitgesloten van de fokkerij???

Rare denkwijze ieder paard is een totaal plaatje er bestaat geen volmaakt paard.
Wanneer er zoveel positiefs tegenover staat zou men niet zo moeten mierenneuken op 1 puntje, maar het duidelijker aangeven door voor exterieur veel lager te punten.
Overigens zou ik niet naar de herkansing gaan, drollen worden zelden ingeslikt. Een paard dat zo beweegt zou ik pas laten zien als ze het sportpredicaat kan opeisen.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:27

marije1987 schreef:
Even een beetje offtopic, maar Ditchie ik zie dat Janko jouw merrie heeft voorgebracht. Wat betaal je zo'n man?

Dat is niet Janko maar Ruben. Ruben is vaste (top!!)voorbrenger bij Wim Cazemier.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:31

On-topic: Ik vind het terecht dat je merrie geen ster is geworden. Het doel van het keuren is het selecteren van de merries. Liniair scoren is constateren en niet waarderen. Het is zeker een mooie merrie maar als ze niet correct is is het logisch dat ze niet ster wordt. Je zou het ook niet goed vinden dat een paard van een ander welke bv niet correct staat ook ster wordt omdat ie mooi is en goed beweegt. Dat neemt niet weg dat je ontzettend baalt, wat ook wel terecht is!

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:46

Het blijkt dat in het verleden goedgekeurde merrie's dus geen garantie zijn voor de toekomst, leuk beleid van het KWPN.

Teken bezwaar aan tegen de uitslag en als jij zeker weet dat het geen ingestoken pijpbeen is, laat je lekker foto's maken en stuurt je ze op naar het KWPN.

Soms hebben de juryleden een gave dingen te zien die er niet zijn, en ook hun moeten leren, dus foto laten maken directie KWPN om antwoord en verklaring vragen en volgend jaar is zij zo ster.

Heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn hengst, scheen een hazehak te hebben, geen dokter kan hem vinden op de foto, maar ik heb de moeite niet genomen, heb mijn paard gewoon over laten schrijven naar het AES het stamboek van zijn vader.

Succes

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:58

Dat is natuurlijk ook een optie, laat je paard inschrijven in een ander stamboek. Het schijnt dat ze daar paarden die het KWPN niet hebben wil wel ster maken.......

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:13

Oregon beetje ondoordachte en KWPN volgeling achtige reactie,

Het gaat hier om het feit of het paard een ingestoken pijpbeen heeft en wat zij misschien eraan kan doen om haar paard toch ster te krijgen.

PS wat is jouw functie bij het KWPN of ben je aspirant jurylid gezien je
reactie want er zijn gerust betere stamboeken dan het door jouw geliefde KWPN.

Dus wellicht kun je haar beter adviseren wat zij moet doen en niet wat ik of iemand anders moet doen om ster te krijgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:35

sarabande schreef:
Het KWPN heeft deze merrie toch niet uitgesloten van de fokkerij???

Nee, omdat ze dat gewoonweg niet kunnen. Maar door het toekennen en het niet toekennen van predikaten geeft een stamboek wel een signaal of het paard geschikt is voor de fokkerij of minder geschikt. Anders kunnen ze aan iedere merrie wel het ster-papiertje hangen en heeft het helemaal geen waarde meer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:38

Neonlight schreef:
Nee, omdat ze dat gewoonweg niet kunnen. Maar door het toekennen en het niet toekennen van predikaten geeft een stamboek wel een signaal of het paard geschikt is voor de fokkerij of minder geschikt. Anders kunnen ze aan iedere merrie wel het ster-papiertje hangen en heeft het helemaal geen waarde meer.

Ja ik denk dat de boodschap duidelijk was; Goed sportpaard met fijne bewegingen maar ga er alsjeblieft niet mee fokken.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 10:44

Ik geef de jury echt gelijk wanneer het paard een grote schoonheidsfout bevat. Een kennis van ons heeft met Bart Henstra gesproken en die had het over een combinatie van een hazehak met reebeen. Die lui moeten wel weten wat ze doen! Want als ze een hazehak had gehad mocht ze ook niet worden opgenomen, en als het een reebeen is dan is het een schoonheidsfoutje en dan mag ie wel worden opgenomen.
De jury zat duidelijk niet echt op 1 lijn en wist gewoon niet wat ze er van moesten maken! en Vera heeft het volgens Wim allebei niet! Dus begrijp er niets meer van..! Wim Cazemier heeft misschien wel meer zicht dat die jury's daar in de bak..

Ik vind gewoon dat jury's met duidelijkere standpunten moeten komen als ze zoiets doen!

We gaan nu overleggen met H. Broerema (hoofd van de keuring) dat ze nog eens overgekeurd kan worden voordat we verdere actie ondernemen.

Even offtopic... Een paard in training kost bij Wim Cazemier iets van 125 euro per week als ik me niet vergis.. Die van ons zijn toen wel 2 maanden in training geweest... dat moet ook wel wanneer ze nog echt groen zijn..

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 10:45

En dat we er niet mee mogen doorfokken slaat natuurlijk nergens op

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:49

Lida schreef:
Oregon beetje ondoordachte en KWPN volgeling achtige reactie,

Het gaat hier om het feit of het paard een ingestoken pijpbeen heeft en wat zij misschien eraan kan doen om haar paard toch ster te krijgen.

PS wat is jouw functie bij het KWPN of ben je aspirant jurylid gezien je
reactie want er zijn gerust betere stamboeken dan het door jouw geliefde KWPN.

Dus wellicht kun je haar beter adviseren wat zij moet doen en niet wat ik of iemand anders moet doen om ster te krijgen.

Hoezo ondoordacht? En ik ben eigelijk helemaal geen KWPN volgeling
Er is met die reden niet veel aan te doen om de merrie toch ster te krijgen. En als fokker moet je dat ook niet willen, wil je ongewenste "gebreken" uit de fokkerij houden. Want was de ingestoken pijp echt de enige reden?

Dus wat ze nu moet doen? Dat superbewegende paard in de sport uitbrengen. Met zulke punten zal het vast een goed dressuurpaard worden. Maar zoals eerder al gezegd, er dus niet mee gaan fokken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:52

Al die bezoekers van de fokdag gister, en dat waren kwa kennis echt niet de minsten - hebben niets aparts aan je paard gezien hoor. Er was niemand die zei "heb je dat dier met die misvormde hak zien loooopen?" Integendeel - niemand kon er met zijn volle verstand bij dat het dier op een pieterig puntje op exterieur werd bedankt.

KWPN slaat op deze manier de plank finaal mis. Hartstikke leuk zo'n beuaty-verkiezing - maar doe mij maar eentje die echt lopen kan!
Gefeliciteerd met je topmerrie

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:53

Zucht......

Heb een tip voor jullie allemaal. Pak je stamboekpapier en schrijf er met de hand ster op. Dat zou dan net zoveel waarde hebben als dat de keuring zou zijn op de manier die jullie zouden willen. Ben blij dat het bij mijn stamboek anders is. Zo'n paard (let wel, als ze inderdaad deze afwijking had) zou niet eens tot een lineaire score komen op de stamboekopname. Wij hebben eerst een veterinaire keuring en dan wordt zo'n merrie er daar al uitgegooid.
De beste sportpaarden hoeven geen goede fokpaarden te zijn! Je moet wel verder kijken als 1 generatie. Kan goed zijn dat de nakomelingen van een merrie met dergelijke afwijking nergens last van heeft, maar wat als het naar erger doorsluimerd en de 4de generatie nog maar amper kan lopen of artrose krijgt als gevolg van? Willen we van deze paarden fokken? Ja, jullie blijkbaar wel.

Als je niet tegen kritiek of afwijzing kunt, ga dan zonder paard naar de keuring.

*edit: kromme zin verduidelijkt en taalfout verwijderd
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 30-06-05 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt