De mening van Pukpaleis: commentaar Stamboek-keuring KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Re: De mening van Pukpaleis: commentaar Stamboek-keuring KWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:50

sarabande schreef:
Nogmaals niet ster ok, maar maak er dan als het niet echt nodig is geen brandhout van in een tijd dat de fokkers het al niet zo makkelijk hebben.
Je ondergraaft op die manier als stamboek zelf je positie binnen de internationale sportfokkerijen.

Het is blijkbaar toch voor sommige 'brandhout".
En wil men de zang op de internationale blijven waarmaken als stamboek. Heb je zulke figuranten nodig voor je stamboek.

Enkele jaren geleden trok men de neus op voor een stermerrie
men blufte maar heel gemakkelijk over keur en elite.

Nu heeft men het al moeilijk met het sterpredikaat , waarvan er te weinig voor in aanmerking komen.
Dan begrijp ik van Rijswijk zijn galm.
Hij ziet de afgleiding van zijn stamboek recht op zich afkomen.
Alleen willen veel eigenaren het niet zien.

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 22:01

Tja wacht maar tot de centrale keuringen en zeker in Ermelo, dan wordt het weer het ene superlatief na het het ander en algehele Hosanna bij de top tien net of die merries meer respect verdienen van de jury terwijl elke merrie haar aandacht verdient vind ik. De galm (of walm) van DHr R. is niet te horen op deze evenementen...
Ach afglijden : BIJ UNS IST ALLES BESSER...

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:57

Pukpaleis: zoals altijd weer een scherpe mening, maar in dezen (als eigenaar van een kersverse stermerrie) ben ik het wel met je eens. Als onbekende in de paardenfokkerij, met je zelfgefokte merrie op de keuring komen. Deze fokker/eigenaar bracht ook haar paard zelf voor (tja, ik durf wel!!!). Verbaasd over de halve blik die de paarden waardig wordt gegund, al je training, je poetsen, alle moeite: het paard wordt amper serieus bekeken. Die van mij was voor het opstellen al gebombardeerd tot brutale bok....De stermerries waren de goede paarden, alles wat geen ster werd was brandhout en kreeg amper 65 punten.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:50

pukpaleis schreef:
Tja wacht maar tot de centrale keuringen en zeker in Ermelo, dan wordt het weer het ene superlatief na het het ander en algehele Hosanna bij de top tien net of die merries meer respect verdienen van de jury terwijl elke merrie haar aandacht verdient vind ik. De galm (of walm) van DHr R. is niet te horen op deze evenementen...

Heb inmiddels ook ervaringen elders, maar daar is het niet veel anders/beter. Je moet gewoon bij paardenkeuringen rekening houden met het feit dat je met arrogante mensen te doen krijgt, die helaas denken dat ze door hun aanstelling boven het volk verheven zijn.

memiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:46

Ik ben het helemaal met pipo eens het gaat erom met wat voor een idee je naar de keuring gaat. En je duidelijke en eerlijk naar je paard moet kijken voordat je naar de keuring gaat. En je dan moet bekijken of de voorbereiding optimaal was of dat het misschien nog beter kon. (veel paarden die ik in houten heb gezien stonden er niet optimaal voor) In een groep zat iemand die Gelders type aanbood bij de rijpaarden, zeiden ze(insecteurs) heel eerlijk misschien beter om hem bij het Gelders aan te bieden, maar deze mensen wilde het perse bij het rijpaard proberen, ja dan kan je op het commentaar wachten dat ie wat ras mist en een plat kruis heeft en dus op ex geen ster wordt.
En ze waren wel teleurgesteld terwijl voor de keuring een advies is gegeven.

pukpaleis schreef:
Als ik dan uit stamboek-wandelgangen hoor dat het KWPN als organisatie zich afvraagd waarom slechts 17% van de drie jarige merries wordt aangeboden is de bel op de kantoren te Zeist nog niet gaan rinkelen.

off topic: wel heel toevallig was van de week in huis ter heide deed de bel het niet

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:54

Ik vind dat de eigenaren zelf moeten bepalen wie hun paarden aanjaagt. Dat was in Drachten woensdag een aanfluiting!! Ons paard stond drie keer stil toen die moest draven; ging ze "huphup" roepen...
Tja... Ik wil niet zeggen dat ze wel ster was geworden als we haar zelf aan hadden gejaagt hoor; maar dit is echt iritant en frustrerend; daar heb je nu al je geld en tijd in gestoken en dan durven ze niet bij je paard in de buurt te komen als die gaat stappen en maar "hup hup" roepen...

Ik wil graag een register voor kleine maat KWPN ers. Daarin moeten ook D/E pony's ster e.d. moeten worden. Ik meet 159 cm en wil graag fokken met een stermerrie en erop rijden. Dat is tegenwoordig een probleem. Bovendien is de gemiddelde lengte van de mens over de hele wereld gezien ongeveer 1.60m! Goed voor de export is het dus ook niet als we alleen nog van die grote, slappe kapstokken gaan fokken...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:46

Troost je - ind e VS zijn de mensen beduidend kleiner dan ons aardappeleters, dus je kleintjes met een bruin velletje en een kittig koppie raak je aan de Amerikanen prima kwijt hoor

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:49

pukpaleis schreef:
Ach afglij den : BIJ UNS IST ALLES BESSER...

Dat zeggen ze hier in deze topic ook.
Maar het rinkelt niet blijkbaar bij de Jury's

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:46

Suzanne F. schreef:
Waarom vind ik Mnr. van Rijswijk dan wel aardig???

Mijn merrie werd dit jaar ook geen ster met 62 punten en helaas stond ze er echt belabberd bij, geen conditie, een veulen van een maand oud. 1 jaar niks gedaan en 8 weken niet naar de smit geweest en zonder ijzers, benen niet netjes geschoren (omdat dat niet gaat zonder verdoving) Wel glimmen en mooie vlechtjes
Of te wel........onvoorbereid!!
Helaas door een misverstand van het kwpn bij het inschrijven.

Mnr. van Rijswijk heeft natuurlijk haar mindere kanten gezegd (maar die wisten we al) en zeker ook veel positieve dingen.

Ik denk dat het er ook een beetje mee te maken heeft hoe je het hoord. Als je je alleen maar spitst op het negetieve, dan hoor je het positieve niet meer.

Maar goed dit was mijn ervaring

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:47

Excuseme schreef:
Excuseme schreef:

ja wacht maar tot de centrale keuringen en zeker in Ermelo, dan wordt het weer het ene superlatief na het het ander en algehele Hosanna bij de top tien net of die merries meer respect verdienen van de jury terwijl elke merrie haar aandacht verdient vind ik. De galm (of walm) van DHr R. is niet te horen op deze evenementen...

Heb inmiddels ook ervaringen elders, maar daar is het niet veel anders/beter. Je moet gewoon bij paardenkeuringen rekening houden met het feit dat je met arrogante mensen te doen krijgt, die helaas denken dat ze door hun aanstelling boven het volk verheven zijn.

Heb je ook ervaring met de keuring van het EASPstamboek?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:49

Aaaargh, Arie krijg je ervoor betaald om het AESP te promoten ofzo?
hahaha, als dàt stamboek ooit dezelfde populariteit mag genieten als het KWPN, dan ben ik de eerste die overstapt hoor, maar dat moet allemaal nog hè? Het NRPS vind ik op dit moment een hele goede concurent worden van het KWPN.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:19

Alleen fokkers met visie kijken verder dan hun neus lang is. De massa volgt altijd de mode van de massa.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:44

Blijft de al zo vaak door meerder mensen gestelde vraag, Arie wat heb je zelf in de fokkerij gepresteerd.
Je schreef in een topic 25 paarden te hebben, kan je daar wat over vertellen?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:38

25 maar?

GekkeGerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:11

Frustratie alom lees ik wel weer.
Blijf in hemelsnaam gewoon lekker thuis als je niet tegen teleurstellingen kan. Eenieder onderwerpt zich aan de beoordeling van een ander.

Begrijpelijk dat je mentaal een tikkie krijgt als je jezelf 3 jaar lang voor de gek gehouden hebt en je tobber word het niet.

[foto verwijderd]
Ik bedoel, men hoeft toch niet stijl achterover van verbazing te slaan als dit dier geen ster word?

Niets makkelijker om dan te gaan jengelen over jury. Maar nogmaals blijf dan gewoon thuis, kan je jezelf nog tot in lengte van dagen voor de gek houden! Niemand verplicht je om te gaan.

Het ontbreekt gewoon aan zelfkritiek bij fokkers. Juist degene die er prat op gaan goede fokkers te zijn. Een topfokker is kritisch op zijn materiaal, zo komt ie verder.
Laatst bijgewerkt door Chica op 01-07-05 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto verwijderd

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:29

Gekke Gerrie,

Het gaat niet om frustratie het gaat om rechtvaardigheid en als iemand iets bij je paard ziet wat niet op de foto te zien is dan mag je daar toch tegen ageren of niet soms.

Dus droom jij lekker verder en heb vooral geen eigen mening, dit is een forum en er mogen hierop meningen en ervaringen uitgewisseld worden, met een beetje geluk worden we misschien iets wijzer.

Dus ik respecteer jouw mening maar doe dat ook bij die van een ander.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:36

Je naam is terecht gekozen Gekke Gerrie
je pakt een foto van een jaarling en neemt dat als voorbeeld waarom 3 jarigen niet genomen worden
Je moet kennelijk nog heel wat leren over paarden, groei en ontwikkeling

GekkeGerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:45

sarabande schreef:
Je naam is terecht gekozen Gekke Gerrie
je pakt een foto van een jaarling en neemt dat als voorbeeld waarom 3 jarigen niet genomen worden
Je moet kennelijk nog heel wat leren over paarden, groei en ontwikkeling

Misschien kan je een foto als driejarige laten zien?
Graag op het harde

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:13

sarabande schreef:
Blijft de al zo vaak door meerder mensen gestelde vraag, Arie wat heb je zelf in de fokkerij gepresteerd.
Je schreef in een topic 25 paarden te hebben, kan je daar wat over vertellen?

Net zoveel als jij en de 99.815% fokkers die altijd braaf gedaan hebben wat ons werd voorgeschreven. Slechts 0.185 % van de KWPN populatie behaalt het internationale circuit.
De werkelijk goede veulens die wij van Akteur gefokt hebben, kregen een 3e premie en stonden achteraan op de keuring. Behalve in Zangersheide daar stonden ze bovenaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:47

Arie je leest slecht, ik laat me niets voorschrijven, ik laat ze alleen maar inschrijven.
Wanneer jij jarenlang als goed gelovige het stamboek gevolgd hebt kan ik me voorstellen dat je teleurgesteld bent.
Zoals ik al jaren zeg de enige die jouw paarden echt goed moet vinden ben je zelf. Als dat zo is, als je ook toe kan geven dat je mindere hebt, kan een ander je nooit teleurstellen.
Maar dat vereist wel enige kennis en nuchtere eerlijke zelfkritiek.
Als je dat niet hebt ben je inderdaad afhankelijk van de mening van anderen en begrijp ik dat je je vastgehouden hebt aan een stamboek dat het nu allemaal gedaan heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:41

Citaat:
In een moderne fokkerij met een evolutie in ontwikkeling en vraag moet men het jurykorps daar op afstemmen, dus verjongen.

Amen!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:03

superwoman schreef:
Citaat:
In een moderne fokkerij met een evolutie in ontwikkeling en vraag moet men het jurykorps daar op afstemmen, dus verjongen.

Amen!

Dat vind ik toch te kort door de bocht: ik heb liever een pur sang paardenman dan een broekie die het denkt te weten. Al zijn er natuurlijk hele goede broekies hoor...

Veel eigenaren zijn gewoon niet realistisch.
En je kan wel balen dat - zoals het hier een paar keer staat beschreven - al je gepoets en gewerkt niet wordt beloond, maar als een paard niet sterwaardig is kan je poetsen en vlechten en wassen wat je wilt, maar dan houdt het toch wel op.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:04

superwoman schreef:
Citaat:

Amen!

Dat vind ik toch te kort door de bocht: ik heb liever een pur sang paardenman dan een broekie die het denkt te weten. Al zijn er natuurlijk hele goede broekies hoor...

Veel eigenaren zijn gewoon niet realistisch.
En je kan wel balen dat - zoals het hier een paar keer staat beschreven - al je gepoets en gewerkt niet wordt beloond, maar als een paard niet sterwaardig is kan je poetsen en vlechten en wassen wat je wilt, maar dan houdt het toch wel op.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:09

superwoman schreef:
Citaat:

Amen!

Lijkt me zinvoller dat we weer mensen in de baan krijgen die weten en kunnen zien wat functioneel bij een paard is. Zo krijgen we paarden die kunnen voldoen aan wat de FEI voorschrijft.

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 21:28

Ik denk dat de Dhr van R. misschien toch ,naast zijn drukke keurings-werkzaamheden, tijd gevonden heeft om een korte blik op het wereld wijde web te werpen... in Nistelrode weren meerdere merries van postief en opbouwende kritiek voorzien die GEEN ster werden, lijkt mij een positieve ontwikkkeling ,misschien was de kwaliteit van invloed want een ongekend hoog aantal merries werd met een eerste premie beloond. Opvallend waren de volle zuster van Osmium, de volle zuster van Tango, een aantal hele fijne Negro en een bijna gehele groep OO seven's die ster werden.
Uitschiet bij het springen was een OKlund een uitschieter naar boevn (77 punten) en dat zonder techniek weinig lichaamshouding en souplesse maar met de passende grote kop (en nadat dier struikelend over het kruisje zijn nek bijna brak over de eerste maal de oxer ) Franske: gefeliciteerd