gedrag merrie variant x uniform

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suel

Re: gedrag merrie variant x uniform

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:33

lachmar schreef:
Nou wil ik niet zeggen dat jou paard ook zo is, maar ik zou nog maar niet te hard juichen, want wat nog niet is kan nog komen.

Met paarden die bokken heb ik dus echt totaal geen problemen.
Mijn 6-jarige heeft in het begin ook een tijd alleen maar gebokt en daar is ie ook overheen gegroeid. Je kan maar beter wat minder beginnen en van daaruit iets gaan opbouwen, dan dat je een paard hebt wat meteen alles geeft en 5 jaar later (op volle sterkte) ineens gaat staken.

Nee hoor, ik ben en blijf van mening dat opvoeding een toverwoord is. Je kunt niet alles tegengaan. Dat wil ik absoluut niet beweren, want dat is gewoon niet waar. Maar met een goede opvoeding kun je absoluut een heel eind komen.

Je zult alleen wat sterker in de schoenen van een Alpha merrie moeten gaan staan...

Opvoeden en inrijden is en blijft gewoon een vak apart, wat niet aan iedereen is besteed.
Laatst bijgewerkt door Suel op 21-07-05 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:38

en daarna goed houden is ook niet aan iedereen besteed

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:56

* AMEN *

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:48

Opvoeding is zeker al een heel stuk van de basis dat ben ik helemaal met je eens.
Heb de afgelopen 2 maanden 4 driejarige gehad die nog eens niet meelopen kende.
Nou daar wordt je in het begin echt niet vrolijk van.
Maar als het in het karakter zit dan komt het er toch een keer uit.
En dan moet je inderdaad wel wat ervaring hebben om zo'n paard toch weer aan het werk te krijgen.
En of een paard wel of niet wil werken, vindt ik dan toch meer met karakter te maken hebben dan met opvoeding.
Bij mij krijgen alle veulens de zelfde opvoeding en blijven ook in de jaren daarna veel in de hand, maar toch zijn ze allemaal anders met zadelmak maken en rijden.
Het is en blijft een levend wezen waar je mee bezig bent.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 06:39

Dat staakgedrag van een Uniform nakomeling herken ik wel.
Mijn Uniform merrie staakte toen ik haar net had heel erg.
Nu is het wel zo dat als ze eenmaal iets geleerd/afgeleerd heeft het ook goed gaat.

Vroeger kwam ik niet verder dan 15m van het erf af. Tegenwoordig stap ik aan een los teugeltje langs vrachtwagens. Ook in het bos een super paard.
Aan het werk zetten is inderdaad lastig. Maar de gemene trucjes zijn er niet (meer).
Wel is ze wat kijkerig, maar aangezien ze er tegenwoordig wel achter is dat ze gewoon door moet gaan, geeft dat ook niet al te veel problemen.

Het is al zo lang geleden dat ze voor het laatst gebokt of gestijgerd heeft, dat ik echt niet kan zeggen wanneer dat was. Ze is gewoon heel slim, maar ik leer daar ook een hoop van.

In de omgang is ze echt geweldig! Ik heb al een paar keer kopers gehad van mensen die een braaf paard zochten.

wisselkoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:59

Hoi, hier wisselkoning weer.

Ieder valt gewoon op zijn eigen soort paard. Ik val gewoon op de paarden die een duidelijk eigen willetje hebben.

Als die van mij niks hoeft te doen is het 'n schatje. Totdat meneer aan het werk gezet gaat worden. Dan trekt hij zijn hele repetoire open. Maar win ik het die dag van hem dan gaat hij lopen....!!!

Het heeft idd ook wel een beetje met zijn opvoeding te maken. Ik begon er mee toen hij 6 jaar was en nog hengst was. Hij kon bijna niets en was alleen zadelmak gemaakt en kon stap.draf en een stukje galopperen.

Op die leeftijd had hij dus al zijn eigen karakter gevormd en dan wordt het heel moeilijk om dat te corrigeren.

Maar inmiddels zijn we Z-2 en we leren samen elke dag steeds meer. Ik hou wel van een dwarse, maar je moet er wel tegen kunnen.

Groetjes
wisselkoning