Merrie dekken door eigen zoon??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: Merrie dekken door eigen zoon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:45

als het bij sluipwespen al geen goed idee is, is het dat ook niet bij grotere organismen.

Famke160301

Re: Merrie dekken door eigen zoon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:02

T gebeurt idd heel veel bij verschillende diersoorten. Friese paarden staan bekent om hun hoge inteeltpercentage, tis ook een ras waar veel vaker erfelijke aandoeningen tot uiting komen...
Bij melkkoeien (de HF's) zit ook veel inteelt, of gaan terug op dezelfde stamvaders. Volgens CR Delta geen probleem...toch komen ook hier steeds meer "miskleunen" voor en mindere sterke koeien. De minder sterke koeien wordt door Delta toegeschreven aan de hoge producties die de koeien van nature (lees er in gefokt) geven en ze dus eigenlijk altijd topsport leveren. Maar ik vind dat persoonlijk wel erg makkelijk beredeneert. Inteelt weegt hier zeker in mee..
Ook bij KWPN'ers zie je steeds meer lijnenteelt. En dan wordt er zo'n probleem gemaakt met t goedkeuren van een hengst met een minimale afvlakking... miss als er minder aan lijnenteelt werd gedaan t percentage OC of OCD ook omlaag zou schieten. Vind t dan ook vreemd, aan de ene kant OC of OCD eruit willen fokken, maar aan de andere kant t wel normaal vinden als er sterk wordt ingeteelt binnen bepaalde lijnen... Beetje krom mijn inziens.

Tuurlijk is t een mooi middel om sterke eigenschappen te verankeren, maar daar staat ook mogelijk veel leed tegenover..(en dat is vooraf niet aan de buitenkant te zien, daar kom je pas achter als t veulen geboren is..)
Zoon op moeder zou ik dus ook niet doen.

MadameMim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:05

oude boerenwijsheid zegt nog wel eens dat; als je de zoon terug op de moeder zet, je dan exact weet wat je merrie fokt.
En als inteelt aanslaat werkt het veelal verkleinend, dus in het geval van Fallabelas fokken kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Zelf vind ik het toch net iets te spannend