Afspenen met 3 maanden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiepie

Re: Afspenen met 3 maanden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:56

Ik denk dat de TS de mening van diverse bokkers nu wel duidelijk is...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:21

waarom niet!!!

ik ken een arabieren fokker,en daar gaan alle veulens met 3mnd bij de moeder weg!

en hij heeft veel top arabieren.

persoonlijk lijkt het me vroeg,maar het ligt ook aan het veulen.
sommige zijn met 3,5mnd zo vervelend voor de moeder dat deze blij is als het veulen van de uier af is.

als mijn veulentje geleefd had was het met 4mnd met mijn vriendin meegegaan.

maar even op de vraag terukomen,als een zeer goed bekend staande arabierenfokker het doet,lijkt het mij niet dat het slecht kan zijn!

dus als jouw veulen goed zelfstandig is en goed eet,waarom niet!?

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 11:36

Veulen is vreselijk bijdehand en zelfs beetje lastig/dominant. Vandaar dat we 5 maanden wat laat vinden. De merrie is veulen ook behoorlijk zat, ze is zelf net 4 jr. Veulen eet alles en drinkt uit drinkbak. Drinkt zelfs nog maar weinig. Ze is trouwens al bijna 3 en halve maand als ze haar ophalen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:38

Tja, je moet het natuurlijk zelf weten (de kopers eigenlijk meer), maar ik vind het absoluut onverstandig. In het wild worden veulens pas afgespeent als de moeder het zat is of als het volgende veulen er is. En aangezien ik vind dat je alles met paarden voor zover het mogelijk is zo natuurlijk mogelijk moet houden...
Fokkers hebben commerciele doeleinden. Die willen zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd voor zo min mogelijk geld (waar ze tot op zekere hoogte gelijk in hebben). Natuurlijk gaat zo'n veulen dan zo vroeg mogelijk weg. Maar als je de mogelijkheid hebt om hem langer te laten staan? Dan vind ik dat je dat moet doen.
Zal misschien best goedkomen als je hem vroeg weg laat halen, maar ik vind het gewoon niet de manier. Het is (ook wetenschappelijk) bewezen dat paarden die langer bij de moeder blijven vaak veel stabieler van karakter zijn, en dat de gezondheid idd vaak beter is (hoeft natuurlijk niet perse).
En als de moeder het echt zat is verstoot ze het veulen zelf wel hoor.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:14

Jollyjoker als jouw veulentje zelfstandig kan eten en drinken uit de bakken en bijna niet meer bij mama gaat drinken, mag je hem/haar afspenen. Als je het aan de DA hebt gevraagd en die ziet er geen probleem in, waarom zou jij er dan een probleem van maken. Omdat een paar bokkers hier vinden dat je je veulen tot 7/8 maanden bij de moeder moet laten. Nee hoor, kijk goed naar het veulen en dan zie je zelf wel of hij/zij het aan kan om van zijn/haar moeder af te gaan.
Nogmaals mijn hengstveulen is met 4 maanden van zijn moeder afgegaan en hij doet het geweldig. En groeit als kool.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:18

Veulens hebben helemaal geen moeder nodig. Ik ken zat paarden die met de fles zijn grootgebracht en nu een heel gezond en evenwichtig leven leiden.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:19

Het mooiste is een poosje bij de moeder te houden. We hebben zelf een groot hengstveulen bij 3 maanden van de moeder weg moeten halen omdat de merrie compleet schraal en mager was, ze at 9 kilo biks een halve baal stro en hooi en beet zo nu en dan haar zoon omdat ze zelf te kort kwam. We hebben hem in de box ernaast geplaatst hij heeft nog geen 1 hinnik gelaten meneer was blij met zijn eigen bak eten. conclusie is sterk afhankelijk van die situatie. Dit rijpaard veulen was op 3 maanden leeftijd 1,35 dan ben je ten koste van je mama enorm hard gegroeid.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 08:09

gabrycha: Deze situatie ontstaat nu ook, de merrie is 1.60 m en het veulen al 1.30. Merrie is jong en terkt het nu niet echt meer. Veulen is ook erg dominant. Ze zijn al af entoe een uurtje uit elkaar geweest en dat ging zonder problemen.
Iedereen bedankt voor het geven van zijn/haar mening!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:34

Mac schreef:
Veulens hebben helemaal geen moeder nodig. Ik ken zat paarden die met de fles zijn grootgebracht en nu een heel gezond en evenwichtig leven leiden.

Ja hoor Kalveren worden ook direct na de geboorte bij de moeder weggehaald. Dus waarom in de paardenhouderij niet.

Lijkt me echter niet helemaal de ideale situatie...