helaas geen ster......(met foto's!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eva'tje

Re: helaas geen ster......(met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:46

Ik deed het gewoon voor de lol, had natuurlijk leuk geweest als hij een ster had gekregen. Maar voor een ruin is dat eigenlijk niet zo belangrijk. Vind het voor hem goed dat hij op ander terrein komt en het is leuk om te horen wat een 'kenner' van je paard vindt.
Hij had voor stap 63 draf 65 galop 73 en springen 70, dus zeker niet dramatisch. Ben nog steeds trots op hem! voor jullie vast een lange dag in die warme bak! Papier waar de jury op staat ligt in mijn auto, laat het nog wel weten.....

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:48

eva'tje schreef:
Ik deed het gewoon voor de lol, had natuurlijk leuk geweest als hij een ster had gekregen. Maar voor een ruin is dat eigenlijk niet zo belangrijk. Vind het voor hem goed dat hij op ander terrein komt en het is leuk om te horen wat een 'kenner' van je paard vindt.
Hij had voor stap 63 draf 65 galop 73 en springen 70, dus zeker niet dramatisch. Ben nog steeds trots op hem! voor jullie vast een lange dag in die warme bak! Papier waar de jury op staat ligt in mijn auto, laat het nog wel weten.....

Wees gerust....ik heb er veel slechtere langs zien komen vandaag hoor
Het was idd een erg hete en lange dag, mijn benen zijn nu ook helemaal aan het bijtanken
De jury hoef je niet speciaal voor mij op te zoeken hoor, ik weet al wie je bedoelt
Het is een ontzettend aardige man, maar hij zegt wel recht waar het voor staat en dat kan soms een beetje hard overkomen, maar ik denk niet dat hij het daadwerkelijk ook zo bedoeld heeft hoor
Jammer overigens dat ik niet wist dat jij ook bokker was, ik heb de afgelopen jaren al erg veel bokkers gemeet via de keuring

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:08

Balen voor je

De mijne had 62 punten op exterieur en bewegen is niet beoordeeld omdat ze sport-predikaat heeft.

Mijne was ook wat toontredend en wat slap van achter (let wel....mijn veulen wat erbij liep was precies 1 maand oud....gek he?!!!..slap van achter!!!)

Helaas omdat alles met mijn inschrijving mis was gegaan, had ik niet eens meer de tijd om met haar naar de smid te gaan.
Geen ijzers voor en twee maanden niet bekapt, maar wel in het weiland gelopen, normaal met ijzers zie je dat toontredende niet!

Jammer, maar ik probeer het over twee jaar gewoon weer, maar dan zorg ik ervoor dat ze strak in de spieren is en netjes vier ijzers onder heeft.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:46

Balen voor je... Toch vind ik het een knappe merrie! Het is zoals Dees zegt... een sportpredikaat is toch net is waardevollers (vind ik) en naar mijn mening (van wat ik zie op de foto's) zal dit best mogelijk zijn.

Ik zie ook wel de beenstand... Maar dan denk ik... Deze hier vind ik ook niet mooi in de voorbeenstand, en hij is wel een goedgekeurde hengst.

Afbeelding

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 05:43

Jammer Paulanda . Ik vind overigens dat als 'een afwijking' (want zo wordt de beenstand nu beoordeeld) zo duidelijk is dat zoiets op een oefenavond ook best opgemerkt mag worden. Je gaat er als hobbyist / beginnend fokker toch ook een beetje heen om wat info te krijgen over hoe ze je paard beoordelen.

Het commentaar dat wij hadden gekregen op de oefenavond heeft meegespeeld in de overweging om ons paard (nog) niet voor te stellen. Ik kreeg van jouw bericht op bokt het idee dat men zeer enthousiast was over Vanity. Dat maakt dit dan extra zuur lijkt me. Maar niet getreurd, gewoon lekker gaan rijden. Laten zien dat dat steile voorvoetje geen invloed heeft op de sportprestatie. Het is een ontzettend mooi paard en de eerste punten heb je op uitstraling bij binnenkomen al in de zak. Als tussen de oren nu ook alles lekker meewerkt dan kunnen jullie straks (volgend jaar) lekker de blits maken op de wedstrijdterreinen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:14

astridh schreef:
Jammer Paulanda . Ik vind overigens dat als 'een afwijking' (want zo wordt de beenstand nu beoordeeld) zo duidelijk is dat zoiets op een oefenavond ook best opgemerkt mag worden. Je gaat er als hobbyist / beginnend fokker toch ook een beetje heen om wat info te krijgen over hoe ze je paard beoordelen.

Het commentaar dat wij hadden gekregen op de oefenavond heeft meegespeeld in de overweging om ons paard (nog) niet voor te stellen. Ik kreeg van jouw bericht op bokt het idee dat men zeer enthousiast was over Vanity. Dat maakt dit dan extra zuur lijkt me. Maar niet getreurd, gewoon lekker gaan rijden. Laten zien dat dat steile voorvoetje geen invloed heeft op de sportprestatie. Het is een ontzettend mooi paard en de eerste punten heb je op uitstraling bij binnenkomen al in de zak. Als tussen de oren nu ook alles lekker meewerkt dan kunnen jullie straks (volgend jaar) lekker de blits maken op de wedstrijdterreinen.

Ik had je al gemist idd
Ze waren op de oefenavond toch juist wel enthousiast over jou merrie?
Of was ik er even niet helemaal bij met mn hoofd?

Ik vond dat er best wel royaal gejureerd was, er zijn volgens mij drie keer zoveel sterren gevallen als vorig jaar
De merrie van paulanda vond ik ook gewoon redelijk gejureerd, het was echt niet zo dat ze overdreven enthousiast waren, ze zeiden er ook bij dat je dat steile voorbeen eigenlijk in de hele beweging terugziet.

Met de oefenavond word er niet naar exterieur gekeken, puur alleen naar de techniek van het vrijspringen (en een klein beetje naar de beweging). Met de oefenavond word het paard 9 van de 10 keer niet eens opgesteld, maar meteen los gelaten, dus dan krijgen ze niet eens de kans om ernaar te kijken

Misschien tot volgend jaar dan maar

PS hoe was de oefenavond van de PAVOcub eigenlijk gegaan?

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:49

Ja jammer zeg dat ze geen ster geworden is, het is een heel leuke merrie. Jammer idd van die stand.
Ik ben even wezen kijken, en toevallig moest jij ook net de ring in.
Daarna een vos, die over de muren klauterde. Die was wel ster trouwens.
Ik had erg graag met Pompidou willen meedoen, maar helaas was ik (hoe verassend) te laat met opgeven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:19

Hee jammer joh! Dat zijn wel erg tegenvallende punten. Het valt idd wel erg op en ze staat ook hol in het voorbeen.
Tja en de bewegingspunten zijn ook niet echt overtuigend, jammer hoor. Maar zoals al meer gezegd is het misschien een fijn sportpaard toch?? Ze heeft wel een mooie uitstraling!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:13

astridh schreef:

Dat vind ik een sterk punt.
Mijn merrie was op de oefenavond, ik was niet mee omdat haar zus op veulenen stond
Ze kwamen thuis met het commentaar dat er een smid bij moest komen en dat het een mooi, groot, langgelijnd paard was met een heel goed achterbeen.
De jury zag dat dus anders

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:17

Wat zag de jury dan precies anders?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:21

LDRD schreef:

alles anders

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:14

Anneke schreef:
Ja jammer zeg dat ze geen ster geworden is, het is een heel leuke merrie. Jammer idd van die stand.
Ik ben even wezen kijken, en toevallig moest jij ook net de ring in.
Daarna een vos, die over de muren klauterde. Die was wel ster trouwens.
Ik had erg graag met Pompidou willen meedoen, maar helaas was ik (hoe verassend) te laat met opgeven.

Wow ja die vos
Ik schrok me echt helemaal de paasei, ik had echt niet verwacht dat ie dacht dat ie ook nog wel even over de bakrand heen kon springen (hij had geluk dat die stang daarboven zat, waardoor die achterover weer terug viel de bak in, anders was die voorover op de tegels gedonderd) Ik denk ook dat er volgend jaar wel een rood/wit lint gespannen word. Ik durfde daarna echt die paarden die hoek niet meer in te drijven.
Ik vond het overigens wel een ontzettend leuk dier zeg, had ook volgens mij dik 80 punten voor de draf. Volgens mij had ze er verder niks aan over gehouden (ik zag alleen later een aardige wond onder dr staartwortel, maar ik heb echt geen idee hoe ze dat gedaan moet hebben)

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:20

sarabande schreef:
Dat vind ik een sterk punt.
Mijn merrie was op de oefenavond, ik was niet mee omdat haar zus op veulenen stond
Ze kwamen thuis met het commentaar dat er een smid bij moest komen en dat het een mooi, groot, langgelijnd paard was met een heel goed achterbeen.
De jury zag dat dus anders

Dat ken ik ja.....vorig jaar reed ik met Tif de pavo mee bij de vierjarigen. Op de oefenavond liet ze bijna niks zien van wat ze in zich heeft, maar Johan Hamminga keek erdoorheen en zei tegen mij dat ik een paard met veel kwaliteiten had, maar dat ze voor het mooie nog iets te groen was (liep nog te veel op die voorhand). Met de Pavo zelf zijn we zooo gruwelijk de grond in gestampt dat ik een half jaar nodig had om weer van mn paard te kunnen genieten. Ze is nu ontzettend vooruit gegaan, maar ik waag me echt niet meer aan die Pavo hoor....tussen al die paarden die hun voorbenen naast hun oren leggen

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:43

jarrah schreef:
Er was geen fotograaf aanwezig, dus er zijn alleen foto's die mensen zelf gemaakt hebben

Jammer!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:43

sarabande schreef:
LDRD schreef:

alles anders

Wel jammer dus.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:34

jarrah schreef:
Met de Pavo zelf zijn we zooo gruwelijk de grond in gestampt dat ik een half jaar nodig had om weer van mn paard te kunnen genieten. Ze is nu ontzettend vooruit gegaan, maar ik waag me echt niet meer aan die Pavo hoor....tussen al die paarden die hun voorbenen naast hun oren leggen

Tja dit zie je heel veel. Er zijn mensen die ik ken die over een paar weken mee gaan doen met de Pavo cup maar waarvan ik zeker weet dat hun lieve paardje totaal met de grond gelijk gemaakt wordt. Die worden zo gruwelijk afgekraakt. Maar ja, wie ben ik om dat tegen hun te gaan zeggen want dat wordt me niet in dank afgenomen. Maar aan de andere kant wil ik ze een beetje waarschuwen dat ze eigenlijk beter niet mee kunnen doen of er heel weinig van moeten verwachten omdat het eigenlijk sneu is want ze zijn zo gek met hun paardje.

De waarheid kan soms beter maar niet gezegd worden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:44

Voor de pavo moet je gewoon een echte bloedmooie en goede crack hebben in mijn ogen. En verder als je dan toch meedoet..........weten waar je plaats is.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:07

Suzanne F. schreef:
Die worden zo gruwelijk afgekraakt. Maar ja, wie ben ik om dat tegen hun te gaan zeggen want dat wordt me niet in dank afgenomen. Maar aan de andere kant wil ik ze een beetje waarschuwen dat ze eigenlijk beter niet mee kunnen doen of er heel weinig van moeten verwachten omdat het eigenlijk sneu is want ze zijn zo gek met hun paardje.

De waarheid kan soms beter maar niet gezegd worden.

Moeilijk hoor, ik hoor de waarheid liever wel. Neemt niet weg dat we Tres Chic ook ingeschreven hebben voor de pavo. Het is een paard met 3 correcte gangen, die zich goed laat bewerken, met een mooi koppie maar.... eigenlijk iets te klein voor het goede en te weinig 'extra' en spektakel om in zo'n veld op te vallen. Ik zou natuurlijk teleurgesteld zijn als we met hele lage punten thuis komen, maar dat is een ingecalculeerd risico . Voor ons heeft ze daardoor niet inder waarde, als dressuurpaard heeft ze voor ons genoeg in haar mars.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:43

Wees blij dat je nu nog geen spektakel hebt,aan die paarden heb je meestal later toch niks,en je weet dat ze alleen voorbeenzwaaiers hoog plaatsen.Pavo cup hecht ik geen waarde aan.TS: Mooi dier,maar die voorbenen zijn idd erg steil,kan de hoefsmid niet wat corrigeren aan de voorhoeven? Mischien als dat lukt kun je het volgend jaar nog een x proberen.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:55

Elisa2 schreef:
Mooi dier,maar die voorbenen zijn idd erg steil,kan de hoefsmid niet wat corrigeren aan de voorhoeven? Mischien als dat lukt kun je het volgend jaar nog een x proberen.

Het lijkt mij niet alleen een steil voorbeen, maar ook een onderstandig en hol voorbeen. De hoefsmid zal daar jammer genoeg weinig aan kunnen doen.
Heel jammer, het is verder namelijk een aansprekend dier.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:57

Heel jammer, maar ik vind het wel begrijpelijk. Niet om je af te kraken, maar die voorbenen zien er gewoon niet "normaal" uit. Stijl, toontredend en onderstandig. Het zou erfelijk kunnen zijn (ookal heeft haar moeder en haar veulen het niet). Het risico lijkt me gewoon te groot voor het stamboek.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:33

Toch is het raar dat deze merrie ondanks dat voorbeen zulke lage punten voor alles krijgt.
Dat is ook de praktijk als ze laag punten wordt alles laag gepunt ook de goede kanten en andersom gebeurt dat ook.

Een paard met een niet aansprekend front kan meteen ook niet meer lopen (ik neem maar een voorbeeld) dat is heel curieus.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:36

Ja dat is waar, misschien hebben ze zich teveel door de voorbenen laten leiden bij de beoordeling.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 21:29

zou er met ijzer nog wat aan te doen zijn wellicht?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 00:20

[naam verwijderd] schreef:
zou er met ijzer nog wat aan te doen zijn wellicht?

Nou, niet geschoten is altijd mis natuurlijk.. zolang je maar niet meteen overdrijft...
Elke keer een beetje onderuit zetten kan misschien nog wat helpen, de merrie is nog maar 3 natuurllijk. Maar, ze is tegelijktijd ook wel al 3, dus helemaal verdwijnen zal het wellicht ook niet meer.

Ik zou mijn hoefsmid wel eens serieus vragen of dit niet een groot deel had kunnen worden voorkomen, en of hij/zij nog kans tot verbetering ziet.