KWPN- Sterpredikaat- Wat is het beleid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Re: KWPN- Sterpredikaat- Wat is het beleid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:25

Is het gewoon niet zo, omdat er zoveel goed aanbod is, er een strengere selektie is?
Ik neem toch aan dat een keurmeester een echt goede merrie niet "laat staan" .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:04

Het is gewoon willekeur en voor een fokker geen touw aan vast te knopen.
Mooiste concrete voorbeeld van de laatste tijd is de KEUR moeder van een goedgekeurde hengst, die bij de goedkeuring van haar zoon bekeken werd door de hengstenkeuringscommissie en daar op zijn zachtst gezegd een niet zo fraai moederrapport kreeg.
Uiteraard heeft het KWPN getracht nog een draai aan deze beoordeling te geven, maar exterieur blijft exterieur ook al is de merrie bij beoordeling hoogdrachtig.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:06

Bucephalus schreef:
Naast het sterpredikaat zou er een ander keurmerk moeten komen. Iets van een waardering voor de fokwaarde, fokklassen ofzo. Ik noem maar iets.

Buc, dat zou wrs niet veel veranderen? Van de merries die zo'n predikaat voor de waarde van de fokfamilie (bedoel je het zo?) krijgen, zullen degenen die daarbij ook ster zijn nog steeds populairder zijn?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 13:00

Nicole288 schreef:
Buc, dat zou wrs niet veel veranderen? Van de merries die zo'n predikaat voor de waarde van de fokfamilie (bedoel je het zo?) krijgen, zullen degenen die daarbij ook ster zijn nog steeds populairder zijn?

Waar het mij om gaat is dat het sterpredikaat niets zegt over de fokwaarde, omdat het een exterieurpredikaat is. Het keurpredikaat was vroeger verbonden aan teminste 1 nakomeling, nu is dat niet meer zo. Er is naar mijn gevoel niets voor in de plaats gekomen.
Natuurlijk moet je gaan fokken met het beste materiaal en een sterpredikaat is zeker iets moois. Een goede fokmerrie uit een goede stam met ook nog eens een heel mooi exterieur is werkelijk fantastisch. Natuurlijk zullen deze merries populairder zijn. Dat wil niet zeggen dat je alle merries die geen ster zijn geworden niet meer moet gebruiken in de fokkerij. Je zult alleen nog beter je best moeten doen en een positief signaal van het stamboek kan daarin meehelpen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:15

Punt is Buc dat op dit moment de meeste fokkers hun 3 jarigen liever voor de sport verkopen dan ermee gaan fokken. Dus is gezondheid en een functioneel bewegingsmechanisme belangrijker dan een exterieur predicaat.
In dat kader vind ik dat de fokkerij zijn eigen producten niet zo moet afbranden.
Geen ster, prima als het een fijn rijpaard is is dat ook helemaal niet belangrijk. Maar hele lage cijfers geven als dat niet echt noodzakelijk is, is niet slim, dat doen de oosterburen zeker niet.
En dan een merrie die prok en prestatie heeft wegtrappen op 1 punt, is onbegrijpelijk in het huidige fokdoel.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 13:18

sarabande schreef:
..En dan een merrie die prok en prestatie heeft wegtrappen op 1 punt, is onbegrijpelijk in het huidige fokdoel.

Ik heb de merrie niet gezien, maar ga ervanuit dat jouw waarneming klopt. Dan begrijp ik dat inderdaad ook niet!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:24

Nicole288 schreef:
CGJ: Hoe zou je zo'n exterieurpredikaat voor springmerries voor je zien? Wat is dan het ideale plaatje van een springmerrie? Want je zult toch iets moeten hebben om die merries mee te vergelijken. (vergelijk ze met de gemiddelde springgefokte kwpn merrie, maar hoe weet je dan of je verbetert, waar moet je dan naar streven?)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:28

Buc als ze de merrie heel slecht gevonden hadden hadden ze haar gewoon pakweg 63 punten voor exterieur kunnen geven. Maar 67 punten en dat in combinatie met het hoogste aan bruikbaarheid dat een paard op die leeftijd kan bereiken, vind ik onbegrijpelijk.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:32

Sorry hoor, maar als ik de eerste bladzijde zo lees hoor ik hier duidelijk een gevalletje "gezever op de jury omdat mijn merrie geen ster geworden is".

Natuurlijk vindt iedereen zijn eigen paard de mooiste en sterwaardig, en het lopen is ook al niet zo verkeerd, maar kom op zeg. Kijk eens even realistisch naar je paard.

Natuurlijk worden er ook in mijn ogen merries geen ster die het wel hadden moeten worden, en merries wel ster die het niet hadden moeten worden, maar dit is meer regel dan uitzondering.

Een merrie die een goede PROK en verrichting heeft, is dan nog zeker niet sterwaardig. Wat als het een lelijke bok is die eigenlijk niet zo heel erg best kan lopen? Een goede ruiter erop doet heel veel, maar als zo'n paard het dan alleen moet doen valt het wel tegen.

Eigenlijk vind ik het een beetje triest, op een jury gaan lopen zeiken omdat je paard de ster niet heeft gehaald. Er zijn er dit seizoen al veel ster geworden.

JA, de lat is zeker tien keer zo hoog gelegd als bijvoorbeeld 5/6 jaar geleden. Maar vorig jaar en het jaar daarvoor, waren ze net zo streng als nu.

Ik heb trouwens makkelijk praten, de mijne is al ster en deed het erg goed op de keuring Schijnheilig
Maar als ze achteraan had gestaan, tja, dan was ze gewoon niet mooi genoeg en kon ze niet goed genoeg lopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:37

Inderdaad Missouri, vind ik ook.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:54

Missouri schreef:
Een merrie die een goede PROK en verrichting heeft, is dan nog zeker niet sterwaardig. Wat als het een lelijke bok is die eigenlijk niet zo heel erg best kan lopen? Een goede ruiter erop doet heel veel, maar als zo'n paard het dan alleen moet doen valt het wel tegen.

Niet goed gelezen Missouri het gaat hier om het feit dat ze zon merrie op 1 puntje laten staan, dat vind ik l*llig. Heb trouwens niks met die merrie en ook geen probleem dat de mijne geen ster is, zoals CGJ al zei ik had wijzer moeten wezen en niet moeten gaan.

Dus om een discussie over een verandering in het ster beleid nu meteen op de eigen frustratie te gooien is een beetje heel gemakkelijk en wat mij betreft absoluut niet aan de orde.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:59

Natuurlijk is dat l*llig voor de eigenaar, maar als die merrie 2 punten te weinig had, vonden ze 'm waarschijnlijk ook nèt niet goed genoeg.

Begrijp me niet verkeerd Sarabande, ik vind jouw instelling van "jammer maar helaas" een hele goede.
Volgend jaar is jouw dier al een stuk beter in de bespiering en in balans, dan kun je 'm alsnog een keer aanbieden als je dat wilt.

Maar jij loopt ook al lang genoeg mee om te weten dat een jury op een keuring NIET door arme bespiering, groot lijf, enige verzwakking als gevolg van narigheid en noem maar op heen kijkt.
Op de keuring moet je paard er perfect voor staan, vol en rond en gezond. Anders moet je het dier niet aanbieden.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:27

Het gaat mij erom dat het gewenste xterieur in verhouding zwaarder telt t.o.v de gangen. Hebben we paarden om naar te kijken soms Verward
Kan beter andersom merrie die > 70 scoren op beweging die dat doen vervolgens op exterieur scoren anders gelijk naar huis.
Of ieder geval merries die niet sterwaardig zijn op exterieur gelijk naar huis sturen, wat al eerder gezegd is ....

Stel je hebt een merrie a la Salinero, die zal nooit & te nimmer ster worden en dat mag gewoon niet kloppen vind ik.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:32

Precies Magique je verwoordt wat ik bedoel.

Het fokdoel is niet showen, maar werken.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:38

Magique schreef:
Stel je hebt een merrie a la Salinero, die zal nooit & te nimmer ster worden en dat mag gewoon niet kloppen vind ik.

Die is op die kop na toch verder wel correct gebouwd? Ik heb 'm nog nooit goed bekeken, kwam niet verder dan dat hoofd Bloos

Persoonlijk vind ik Madorijke ook niet echt een prachtig paard. Maar die was wel correct genoeg voor de ster.

Ik vind het juist wel een goede zaak dat exterieur belangrijk is. Stel je hebt een paard wat loopt voor 90, maar het dier is op stand gewoon niet zo heel mooi. Als je daarmee gaat fokken en het veulen krijgt net, bij ongelukkig toeval, niet dat bewegingsmechanisme mee...
Dan heb je een niet zo heel mooi paard wat ook nog eens niet kan lopen. Das jammer.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:51

*afstamming meenemen met ster zou belachelijk zijn... zijn ook genoeg kromme paarden uit een goede moederlijn

*springpaarden kunnen net zo gemakkelijk ster worden als dressuurpaarden. Wanneer ze een correct exterieur hebben en normaal bewegen hoeft niemand bang te zijn

Ster is m.i. gewoon een soort scheidslijn, is nooit verkeerd

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 15:03

Missouri schreef:
Sorry hoor, maar als ik de eerste bladzijde zo lees hoor ik hier duidelijk een gevalletje "gezever op de jury omdat mijn merrie geen ster geworden is"..

Even voor de goede orde: Ik was dit jaar slechts toeschouwer en had geen merrie aan de keuring.

Overigens lees ik nergens gezever op de jury..., maar goed.. ik zal mijn zonnebril eens opzetten.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 24-06-05 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:06

Missouri schreef:

Persoonlijk vind ik Madorijke ook niet echt een prachtig paard. Maar die was wel correct genoeg voor de ster.

Madorijke is keur en merries met haar afwijking worden normaal gesproken niet eens ingeschreven.

Het gaat hier over beleid!!!!!!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:16

Kan je dat toelichten Sarabande?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:24

Persoonlijk vind ik dat een stermerrie dus WEL mooi moet zijn.........
Dat gangen belangrijker zijn vind ik maar twijfelachtig. Daarvoor hebben we later ook nog een KEUR-predikaat te behalen (dan moeten ze aan een touwtje kunnen sjouwen) en ook nog een SPORTpredikaat.

Het STER KWPN paard moet een MOOI paard zijn.
Ooit een lelijke Miss-Holland gezien ?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 15:26

CGJ12 schreef:
....

Ik wel. Smaken verschillen immers, hahahaha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:32

Bucephalus schreef:
CGJ12 schreef:
....

Ik wel. Smaken verschillen immers, hahahaha!

Ja, maar jij vergelijkt ze gelijk met je dochters en dan valt alles tegen........... Knipoog

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 15:32

CGJ12 schreef:
Ja, maar jij vergelijkt ze gelijk met je dochters en dan valt alles tegen........... Knipoog

Hmmm, nou nee, hoor! Je onderschat mijn relativeringsvermogen }> .

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:57

LDRD schreef:
Kan je dat toelichten Sarabande?

Afbeelding

Deze foto stond eens op bokt, spreekt voor zich denk ik

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 16:18

In ieder geval is 'de stand van haar bovenkaak' ( Clown ) geen beletsel om in de GP te presteren.. of is het pre-sterren Haha! ?