Hoe zat het ookalweer: Vosbonte tinker x haflinger... kleur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Re: Hoe zat het ookalweer: Vosbonte tinker x haflinger... kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:08

supersambo schreef:
ik zeg honderd procent bont...wel eens een niet-bonte tinker gezien ?

kijk mijn topic maar ( onderschrift)
wij hebben een goedgekeurde dekhengst.. BONT. en die heeft BONTE merrie gedekt en komt er een EFFEN VEulen uit.

als je bont ben.. dan kan je OF bont OF effen door geven.. dus alle bei.
2 effen wordt moelijker een bonte weer te geven

Vrij zeldzaam hoor homozygoot paard

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:11

supersambo schreef:
das dus onzin.

even snel geteld, van de 39 tinkerhengsten die ingeschreven zjin in het nederlands tinkerstamboek zijn er 2 schimmel en 1 effen zwart
die schimmels zouden overigens ook nog bont kunnen zijn maar van die twee staan er geen fotos op

resume... 2 zwarte hengste Knipoog Scoop en Picco.. Tong uitsteken

Maar ook die geven bont door. Die schimmels zijn MR bandit en tomboy.
De ene is grijs zwart bont. en de ander wit bont met schimmel vlekken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 10:21

hoho effen hengsten geven zelf geen bont door. Dat moet dan van de merrie komen. Als ze namelijk wel bont genen zouden hebben, dan zouden ze bont zijn.

Je moet ze niet weer in verwarring brengen Cayusejuhh Haha!

NuageJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:37

Dat klopt wat Mariska zegt, effen paarden geven alleen effen door.
En bonte paarden geven bont en effen door, behalve als ze homozygoot zijn. Maar voor zover bij mij bekend zijn er maar 1 homozygote hengst in Nederland, en dat is Drumshambo. De rest is allemaal heterozygoot en geeft dus ook effen.

En ik kan het weten, ik heb 2 veulens van bonte ouders en ze zijn allebei helemaal effen. Hierbij even een foto dan maar

Afbeelding

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:39

Over bont vererving ben ik het met Mariska eens. Kijk maar eens op de site van Jeannette Belksma. http://www.gipsy-spirit.nl/ effen veulens met twee bonte ouders. Bv bij de jaarlingen Ever grey.

Ik heb zelf een hetrozygoote tinker merrie. Ik weet dit zeker doordat haar moeder effen zwart is en haar vader vos bont. Zij is zwart bont. Ook zal zij denk ik toch een vos gen hebben omdat volgens mij haar vader alleen een vos gen kan door geven. Dus als ik haar laat dekken door een vos bonte hengst heb ik 50% kans op een vos kleurig veulen en 50% kans op een zwart kleurig veulen (effen of bont)

Dominant betekend dus bepalend maar doordat de merrie en een hengst allebei maar één gen doorgeven (en dit is gewoon iene miene mute en niet de dominantste mag door) ipv de twee die ze hebben kan er dus altijd een verrassing uit komen omdat bij tinkers nog weinig bekent is van de afstammeling.

Ik denk zelf dat de meeste hengsten hetrozygoot zijn. Kijk maar eens naar de afstammelingen van de hengsten van het NTS de hengsten die aardig wat merrie's hebben gehad hebben bijna allemaal één of meerdere effen veulens.
Mocht er een 100% zekere homozygoot tussen zitten zou ik dit graag weten.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:42

O Esme ik zag net je berichtje. Drumshambo dus. Interesant want hij is ook vos bont. En ik heb misschien dan wel een leuke merrie voor hem. Geen tinker ben benieuwt als Jean ook wel haflingers laat dekken. Want ik heb nog een heel leuk haffie eventueel. Dus Mariska misschien kan ik je volgend jaar antwoord geven.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:52

supersambo schreef:
ik snap het prima, maar het zou me echt verbazen als niet het grootste deel van de tinkers homozygoot bont is, net zoals er maar heel weinig friezen een vosgen zullen hebben

Ja en de friezen die een vosgen meedragen (hengsten) zullen meestal ook niet in de dekdienst ingezet worden, omdat in nederland die kleur niet toegestaan is.
Deze friezen zullen dus vaak naar het buitenland geexporteerd worden, en als het hengsten zijn zullen ze geruind worden.
In amerika is het trouwens wel een gewilde kleur die vosfries.

NuageJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:14

Swieber is ook homozygoot maar die staat in België die dekt zeker weten ook haflingers, maar ik ben niet altijd gecharmeerd van zijn veulens

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:15

Wat voor kleur heeft zwieber dan. Vosbont?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:51

Mariska_28 schreef:
Maroush schreef:
Mariska_28: het klopt wel wat je zegt, maar is het niet zo dat mensen gewoon zo lang door hebben gefokt met bont, dat de meesten nu wel homozygoot ervoor zijn ? Zelfde verhaal als met zwarte friezen zeg maar ...

Nop.. Om zeker te weten of een dier homozygoot bont is zou je er 6 effen merries moet moeten dekken. Als alle 6 bonte veulens krijgen is het statistisch verandwoord te zeggen dat het dier homozygoot is. En zoals eerder gezegd, 2 heterozygote dieren met elkaar kruisen levert nog steeds 75% bonte dieren op...

Ik ken meer heterozygote hengsten dan homozygote..

Ok tnx ... ik snap het helemaal Lachen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 16:39

fjordygirl schreef:
Ja en de friezen die een vosgen meedragen (hengsten) zullen meestal ook niet in de dekdienst ingezet worden, omdat in nederland die kleur niet toegestaan is.
Deze friezen zullen dus vaak naar het buitenland geexporteerd worden, en als het hengsten zijn zullen ze geruind worden.
In amerika is het trouwens wel een gewilde kleur die vosfries.

Doen ze bij Friese hengsten dan standaard een kleurtest voor ze ze goedkeuren? Ik dacht dat het zo zeldzaam was dat er een een vosgen zou hebben, dat ze er gewoon van uit gingen dat ze homozygoot zwart waren en het vos dus meestal (altijd..) als een grote verrassing kwam.

Vosfries een gewilde kleur, hoe lang zouden ze moeten zoeken voordat ze zo'n hengst en merrie bij elkaar gevonden hebben om mee te fokken? Of zouden ze zover ook weer niet gaan? (nooit over nagedacht dat iemand er op uit zou kunnen zijn een vos fries te fokken Lachen )

NuageJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:37

mamauba schreef:
Wat voor kleur heeft zwieber dan. Vosbont?

Nee Swieber is zwartbont. Is zowel NST als ICS goedgekeurd dus staat op hun websites. Drumshambo is alleen ICS goedgekeurd

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:55

Maar als 2 bonte een effen gegeven draagt het effen veulen het bont gen. DUS kan het bont door geven. ook al is merrie die die dekt effen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:06

Cayusejuhh schreef:
Maar als 2 bonte een effen gegeven draagt het effen veulen het bont gen. DUS kan het bont door geven. ook al is merrie die die dekt effen.

Nee dus Lachen
Als het bont-gen aanwezig is dan toont het ook. Het kan dus geen generatie overslaan zoals jij zegt.

Overigens is 'bont' een wat breder begrip dan alleen 'vlekken'. Ik weet niet of Tinkers Overo-bont kunnen zijn of dat ze alleen Tobiano-bont zijn.
Ik denk eigenlijk het laatst gezien het vlekkenpatroon.

Bij de Tobiano-vorm is homozygoot mogelijk, bij de Overo (Frame) soort niet, dat is nl dodelijk (OLWS).

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:12

en dan nog.. in hoeverre is een paard effen?

als het hoge witte benen heeft.. als het een kleine witte vlek ergens op het lijf heeft. Tja wat is het beeld bij een EFFEN paard?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:40

Een paard met hoge witte benen noem ik iig geen bonte Lachen

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:41

maar met een enkele witte vlek op buik en witte vlek in hals.. verder 4 witte benen tot aan de oksel.. noem ik minimaal bont

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:53

Interessant topic!
Okee, en mijn merrie dan...
Zwart, met wat wit in de sokken, flinke witte bles en een witte vlek op de buik, ter grootte van twee handen ongeveer.
Draagt zij dan het bont-gen in zich????

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 19:05

Kiara schreef:
Interessant topic!
Okee, en mijn merrie dan...
Zwart, met wat wit in de sokken, flinke witte bles en een witte vlek op de buik, ter grootte van twee handen ongeveer.
Draagt zij dan het bont-gen in zich????

Nop.. Dat hoge wit en de vlekken op de buik zie je ook bij bijv. tuigers. Dat wordt veroorzaakt door weer een ander gen, het sabino gen. Geeft vaak brede blessen, witte benen en soms dus ook vlekken op de buik.

En het is echt zo cajusejuhh, als 2 bonte een effen veulen geven, heeft die geen bontgen en zal dus ook zelf geen bont doorgeven. En dat komt dus doordat het een dominant gen is. En een minimale tobiano bonte? Volgens mij is het bij Tobiano zo dat het altijd het paard oversteekt (dus of over de rug, of via de manenkam of kont een vlek die van de ene naar de andere kant gaat).

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 19:08

Aha, dank voor je antwoord.
Als ik er ooit eens een veulen van wil fokken, en ik zou bont willen is het dus een beetje een gok.
Tenzij de papa homozygoot is dus.
Als ik bijv Raven zou kiezen wordt het veulen in elk geval zwart.
Sabino dus.... hm, interessant....

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 19:19

maar waar ik het over heb ,, is dus een sabino bonte uit je woorden te begrijpen. sabino is dus een bonte toch??
Dat komt ook voor bij onze tinkers.. offie heeft al meerdere sabino bonte nakomelingen ( ook effen ) en ook tobiano

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 19:23

Maar het sabino-gen is geen bont gen. In heel zeldzame gevallen kan het een geheel wit paard geven, maar 99% van de gevallen geeft het een 'tuiger'aftekening zeg maar. Veel Tinkers hebben naast het tobianogen ook het sabinogen.

Als je met Novia gaat dekken bij raven krijg je voor 100% een effen veulen, eventueel met witte benen, een brede bles en een vlek op de buik. Als je haar laat dekken door drumshambo krijg je 100% zeker een bont veulen, dat heterozygoot is voor het bont gen. Snappie het nog? Haha!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 19:24

Ik kwam dit topic even tegen en heb het aandachtig doorgelezen maar ik snap nog niets over heterozygoot enzo.
Mijn Tinker merrie is namelijk ook effen (zwart/bruin, witte sokken en een klein wit lijntje onder de buik).
Ik wil haar graag nog een keer laten dekken en wil graag een driekleur veulen, welke kleur hengst moet ik dan daarvoor hebben?
Een bruin bonte of zwart bonte?
Mij lijkt het meest voor de hand liggend bruin bont, maar omdat kimba zelf ook niet helemaal zwart is maar ook meer donkerbruin, is er dan kans, dat ik haar laat dekken door een zwart bonte, dat dat ook een drie kleur kan worden?
Ik weet namelijk niet of bij Kimba dus een bruin of zwart gen overheerst aangezien ze dus van beide iets heeft?
Of misshien ook het bont gen?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 19:30

Mariska_28 schreef:
Maar het sabino-gen is geen bont gen. In heel zeldzame gevallen kan het een geheel wit paard geven, maar 99% van de gevallen geeft het een 'tuiger'aftekening zeg maar. Veel Tinkers hebben naast het tobianogen ook het sabinogen.

Als je met Novia gaat dekken bij raven krijg je voor 100% een effen veulen, eventueel met witte benen, een brede bles en een vlek op de buik. Als je haar laat dekken door drumshambo krijg je 100% zeker een bont veulen, dat heterozygoot is voor het bont gen. Snappie het nog? Haha!

Maar... euh.. dus en sabino dochter van offie is geen bonte??
offie is aan de ene kant van zn lijf tobiano bont.. en de ander kant heeft hij wat sabino vlekken..

heeft ook 2 dochters ( helaas geen foto van) die helemaal sabino zijn./

ZUCHT ik vind het zoooooooo moelijk iets dan bont vererfing Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 19:41

@Cayusejuhh: Tobiano/Overo en Sabino kunnen naast elkaar bestaan, soms versterkt het ene gen het andere, soms ook niet.
'Bont' is nog steeds geen exacte wetenschap Lachen
Overigens bestaat minimum Tobiano ook. Je krijgt dan idd een eenkleurig paard met slechts witte voetjes en misschien een vlekje op de buik. Maar ook dit paard kan dus wel homozygoot zijn Lachen

@kimbalover: als je een 3-kleur tinker wilt hebben wil je dus: zwarte manen/zwarte staart/zwarte benen en een bruin lijf met hier en daar een witte vlek.

Om dit voor elkaar te krijgen moet je voldoen aan de volgende dingen:
Je merrie MOET zwart zijn. Dus niet lijken maar echt getest zwart ZIJN.
Voor de hengst geldt hetzelfde MAAR die moet ook het agouti-gen dragen. Dit zorgt nl voor het bruine lijf.
Je moet iig GEEN vos hebben, want dit is het ROOD-gen en dit wil je JUIST uitsluiten.

Een vos met zwarte manen is genetisch niet mogelijk !!

Uit deze kombi zwarte merrie/bay (bruin) hengst kun je krijgen: 50% kans op een zwarte en 50% kans op een bruine.
Heb je een homozygote bay dan heb je dus 100% zeker een bay veulen.
Het bont-gen is dan nog een 2e verhaal. Bij een heterozygote hengst heb je dus 75% kans op bont, bij een homozygoot 100%
Is de merrie niet bont en de hengst wel dan heb je 50% kans op bont.

Ook op bont kun je laten testen.